Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lassi

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 22:29 »
Ingen garanti for at det kommer, rykter er rykter... Men man må ha augmented reality for å få kameraet som gjør det mulig.

Jeg har tatt det med på min. (Også 21' modell)

2
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 21:31 »
Det er funksjonen hvor bilen skifter felt for deg automatisk når man kjører på flerfeltsvei og setter på blinklyset ja. Dette gjelder alle MB slik jeg forstår det.

Dashcamera tar opp video av kjøring og kan lagre det på en minnepenn. Må ha opsjon augmented reality da dette er et ekstra kamera i frontruten. Foreløpig bare tilgjengengelig i noen få land, men mulig ble tilgjengelig i flere fra 21' modellene. Burde også bli tilgjengelig på eldre biler som har utstyret.

3
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 11:52 »
Hadde vært kjekt om de slapp 21' specsene nå snart.

Jeg tipper de venter litt med å annonsere 21 spec. De ønsker sikkert å få utlevert etterslepet på 20-modellen for å unngå støy
Det er vel ikke forventet endringer på 21 modellen med det første ut i fra det jeg hørt. Har kontrakt på 21 modell. 11 kW ladere kommer visst ikke på de første 21 som produseres i 20, men trolig etter nyttår.

Bare mindre endringer slik jeg forstår det.

Ny farge, mojave silver.
Forberedt for bildeling, gjennom appen kanskje?
Ny ladekabel med rett ledning ikke spiral.
Interiørassistent tilgjengelig. (Gesture control)

Aktiv parkeringsassistent og aktiv filskifte forsvinner. ("Reguleringsbestemmelser")
Opplyste håndtak og utstigninglys bak forsvinner.

Rykter om at det innebygde dashcamet blir tilgjengelig flere steder for de som har augmented reality opsjonen.

4
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: Tirsdag 14. Juli 2020, klokken 12:10 »
Jeg trivdes meget godt i Jaguaren og hadde avtale med selger om å spekke bil i mai i år da 21 modell etter planen skulle åpnes for bestilling. Så kom korona og alt ble utsatt og i mellomtiden bestilte jeg EQC...

Ser at de fleste forventede endringene er på plass til tross for selgers iherdige forsøk på å overtale meg om at det ikke ville skje. Dagens priser er for drøye for meg uansett nå.

5
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 14:32 »
Jeg har forsøkt å finne ut av dette og basert på div innlegg på facebook forstår jeg det slik at den kan lade på 2 faser på 230V, dvs med en 3 fase lader satt til 20A vil man oppnå 7,4kW ladeffekt. Dette både på IT og TN nett.

Her er tekst fra konfigurator: (google translate)
Mer fleksibilitet: Med AC-ladesystemet kan du lade opptil 7,4 kW (1- eller 2-fas) hvis det ikke er noen hurtigladestasjon, for eksempel fra IONITY tilgjengelig. I tillegg til veggboksen hjemme, kan du også koble kjøretøyet til en rekke offentlige ladestasjoner. Disse leverer vanligvis vekselstrøm - akkurat som vanlige stikkontakter.


6
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 12:20 »
Særlig det å være helt først ute ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig på leveringsdato.

De setter vel opp serier med biler slik at et "uheldig" valg i konfigurator plasserer deg i en serie de produserer sjeldnere og færre av. Samtidig proriteres nok leveransene ihht markedsstørrelse og da er Norge et lite land.
Bilen er jo allerede solgt og kjøper har sjelden noen annen utvei enn å betale seg ut av inngått kontrakt. Og i tillegg har de importørleddet imellom som tar all "støyen"...

I 2012 ble levering av nybil jeg bestilte forsinket 6mnd da fabrikken gikk tom for et elektrisk varmelement de norske bilene skulle ha. Mulig de solgte for mange 1886 utgaver og dette er blitt en slags flaskehals?

7
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 11:11 »
Noen som vet når de starter produksjon av 21 modellen ?

Ble sagt september. Jeg har bestilt 21' modell med forventet levering oktober, men senest november så da blir det vel november...

Hadde vært kjekt om de slapp 21' specsene nå snart.

8
EQC / Sv: Takstativ
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 13:17 »
Ser jo ut som takstativet til Mercedes har samme type T-spor som man sklir festene inn i som på Thule sine stenger. Om de går om en annen tør jeg ikke si, men en forhandler bør kunne svare for stativene er nok like i funksjon mellom alle Mercedes.
(Jeg får ikke noen bilder frem på hjemmesiden til Mercedes, men søkte på delenummer)

Mercedes


Thule


9
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:02 »
Vurderer kjøp av 2 stk Easee ladestasjoner, har Tibber som strømleverandør nå, men det er ikke gitt at det alltid blir slik... Har også en Pulse i skapet.

Har et par spørsmål som sikkert er besvart, men jeg spør likevel.

Er man avhengig av wifi\4g og tibbers API for lastbalansering mellom 2 ladestasjoner? Dvs hvordan oppfører de seg om en av disse svikter?

Mister man mulighet for forvarming på (nett)strøm med smartlading aktivert?


10
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 10:19 »
Tror jeg er kommet frem til en ok konfigurasjon og hadde egentlig bestemt meg for ventilerte seter også. Så leser jeg på nett at det er mye dårlige tilbakemeldinger på Mercedes ventilerte seter. Lite effekt\mye støy. Synes jo det er relativt stiv pris for å legge til noen små vifter i setene. Det er jo ikke kjøling.

Hvordan opplever dere som har disse nytten?

11
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:05 »
Jeg er vel egentlig ikke bekymret for at de ventilerte setene skal bli klamme...  ;) Men disse koster 10K oppå de 3500 som massasjesetene koster. Blir fort dyrt.   Edit: Må jo i tillegg kjøpe skikkelig skinn for å få klimatiserte seter så det blir jo en økning på 22K...

Jeg trenger nok ikke bakkeklaringen. Jeg har 19cm på dagens bil, men kjører sjelden slik at jeg har behov for disse, mer at det har vært kjekt å ikke bekymre seg for klaring. Kommer godt med når man er på tur og kan parkere litt lenger ut i grøften enn andre, men det er absolutt ikke noe showstopper. Det viktigste er å sette seg inn og ikke ned i bilen, jeg er jo nesten 40år.  :P

I-Pace er en flott bil å kjøre, men fokus for meg nå er komfort og da vinner EQC. Den vinner jo sånn sett på pris også. Hengervekten på I-Pace er også for lav selv om behovet vårt primært er sykkelstativ med på tur.

12
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 20:22 »
Varme i ratt medfører vel at du må ta bort sportsratt ? Eller er det endret nå ?

Ja, men tror ikke dette blir noe savn. Liker egentlig ikke den flate bunnen på sportsrattet, men så har jeg ikke sett det vanlige rattet enda.



Massasje er litt av innsalget ovenfor min bedre halvdel, men så var det dette med ting som ikke lot seg kombinere.

Skal få lånt meg en demobil  igjen og teste litt mer med fartshumper. Tok nedi fartshumpene i gaten min, men det er som du sier bare disse plastflappene som tar nedi. Jeg er litt bekymret for en parkeringsgarasje i byn hvor fartshumpene bare er en tynn og høy stripe med asfalt. Men igjen, den brukes jo av alle slags biler til dagen så det bør ikke være noe problem.

Hva med leveringstid nå og produksjon. Dumt å bestille en 2020 modell nå og få levert denne mot slutten av året. Går man automatisk over på 2021 modell om produksjon trekker ut?

Snuste på ipace også og der ble det sagt at 2021 modell kunne bestilles fra mai i år. Men det var før korona...

13
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 17:12 »
Vurderer kjøp av EQC, men er usikker på hvordan jeg vil spekke den...

Det er egentlig setemassasje jeg er veldig i tvil på. Er det verdt det på lange turer? Mener den allerede har en funksjon som gjør små justeringer på seterygg underveis for å lette på tretthet? Jeg forstår det slik at denne ikke kan kombineres med skinn\alcantara, men jeg ønsker disse pga en innbilning om at disse vil være mindre klamme enn skinn?

Utover dette har jeg valgt AMG, premium pluss pakke og varme i ratt.

Vinterdekk tenkte jeg å stryke pga prisingen. (35k uten moms virker stivt)

Bakkeklaring. Ser det skrives mye om dette. Hva er eiers erfaringer? Den er jo ikke lavere enn andre vanlige biler?

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ekspert spår priskrig på elbil i Norge
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 21:44 »
Med andre ord så har de enda MYE å gå på prismessig...

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ekspert spår priskrig på elbil i Norge
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 22:23 »
Oi, dumpe prisen på fossilbiler så man selger flere med med mindre marginer for å dekke opp eventuell bot i fra EU høres ut som en vinnende strategi på veldig kort basis. :-)

Er nok heller fordi man har for mange "2019"-biler på lager. Å selge med liten fortjeneste > sitte med rester på lager, er nok en no-brainer.

Forhandlerleddet risikerer ikke bøter og vil selge det med best margin.
Rabattene viser jo hvor mye de egentlig har å gå på...

Sider: [1] 2 3 ... 9