Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - eysteins

Sider: [1] 2
1
Lade hjemme / Sv: Schneider hjemmelader fra fortum
« på: tirsdag 14. mai 2019, klokken 06:40 »
Har du lyst å forklare oppsettet? Litt kjekt å få oversikt over hva drivstoffet koster

2
BMW i3 / Sv: Kampanje på i3 120ah
« på: søndag 06. januar 2019, klokken 12:28 »
Til de som har bestilt for en god stund siden men enda ikke avtalt utleveringsdato på bilen:
Det er et "hull" i salgsvilkårene som gjelder åpning for prisendring dersom det er mer enn 4 mnd mellom kontrakt/bestilling til avtalt overlevering i punkt II, Pris andre ledd:
"Dersom Kjøperen er forbruker og avtalt leveringsdato er innenfor 4 måneder etter inngåelse av kjøpsavtalen skal kjøpesummen forbli gyldig og upåvirket av prisendringer eller andre omstendigheter som beskrevet ovenfor. [..]"

For min del er det ikke avtalt leveringsdato enda, men gitt et foreløpig leveringstidspunkt som er nesten 4 mnd etter inngåelse. Det frister derfor å avtale leveringsdato slik at punktet om at kjøpesummen er upåvirket av prisendring ikke gjelder...

3
Jaguar i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
« på: lørdag 18. august 2018, klokken 11:51 »
Vet dere hvordan det er ca. med leveringstider? Hvis man bestiller i dag, hvor lang tid tar det ca. til bilen kommer til Norge?
Det antydes vel ca 12mnd for nye bestillinger.

Noen som vet leveringstid hvis en bestiller nå? (Teslaen lekker!)
En ansatt på AS Insignia sa andre kvartal 2019.

4
Jaguar i-Pace / Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
« på: torsdag 16. august 2018, klokken 14:59 »
hvilken forhandler?  mistenker du kanskje ikke har relasjon på forhånd?
Insignia i Oslo. Kontaktet dem ved å registrere ønske om prøvekjøring på jaguars nettsider. Var å så på en Proton Red LE utstillingsbil hos Motorpool tidligere i år, ellers ingen relasjon til noen av dem.

Skal prøve å huske og nullstille tripteller før start, og ta bilde av skjerm med forbrukstall etter rundturen, samt dekktrykk.
Ellers nyte turen og ikke prøve å tenke på hva den koster  :P

5
Jaguar i-Pace / Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
« på: torsdag 16. august 2018, klokken 13:39 »
Jeg skal prøvekjøre en iPace HSE i morgen. Dessverre får jeg kun en time, med selger omord hele tiden og forhåndsbestemt rute. Man kan spekulere i hvorfor prøvekjøringen skal være så rigid, men jeg ønsker heller innspill på hva jeg burde undersøke ila den korte tiden til rådighet.
Forbrukstall er jo alltids interessant, men en time blir altfor kort til å danne noe bilde. SW versjonen er antakeligvis heller ikke den som vil komme på nye biler.

6
Lade hjemme / Sv: Zappi - ladestasjon - erfaringer?
« på: fredag 04. mai 2018, klokken 14:24 »
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A,
(..)

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?
Zaptec vil være meir praktisk for deres bruk. Her er er det enkelt å koble til senere, og all logikk i Zaptec boksen + skyen. Lastbalanseringen er dynamisk, slipper å tenke på å fordele faser ved installasjon.

Har eit Zaptec anlegg her eg bor. Om du er på Østlandet er det mulig å sjå om det er ønske om det.

Sjå andre tråder for tema - eksempelvis:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39406.msg677857#msg677857
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37703.0
Takk for svar. Har vært inne på zaptec pro, men det fremstår som mer ideelt for større anlegg (les:kostbart å fordele på 16). Denne skyløsningen forutsetter fast abonnement? Hvis anlegget er i Oslo kunne det vært interessant å se på løsningen.

7
Lade hjemme / Sv: Zappi - ladestasjon - erfaringer?
« på: fredag 04. mai 2018, klokken 10:06 »
Hei, kanskje feil tråd, men siden det først har blitt endel Q&A her:
Vi vurderer Zappi med Harvi i vårt sameie, men lurer på om det er mulig å koble de sammen slik at lasten blir fordelt mellom maks 5-6 biler på hver av de 3 fasene. Ønsker å trekke 3x40A fra hovedtavla (inntak 3x330A, 230V/IT, normalt masse ledig kapasitet) ned til underfordelingsskap i garasjen i etasjen under hvor det er 16 faste plasser. Hvis f.eks 9 biler lader samtidig og det er kapasitet på inntaket, vil de da få ca 13A hver? Vi må antakeligvis optimalisere fordeling av fasene statisk mellom p-plassene basert på utnyttelsesgrad.
Antar vi må ha 3 Harvier, selv om de måler 3 faser, da de bare kan snakke med 6 zappier trådløst? I så fall, vil de forstyrre/blokkere hverandre?

Ikke alle ønsker å betale for ladestasjon i dag, og antakeligvis vil fortsatt noen få ikke ha om 10 år heller, men vi må finne en løsning som gir alle samme mulighet i fremtiden. Regner med at kommunikasjonen mellom Zappiene er proprietær og ikke kompatibel med andre, så dersom Zappi blir utilgjengelig om noen år, og man ønsker å legge til eller erstatte en stasjon så må alle byttes ut? Kanskje lurt å kjøpe inn for alle 16 pluss noen i reserve? Er det lett å bytte mellom Type 1/2 kabel når enheten først er montert?

Et annet spørsmål er forbruksmåling. Logges det bare tildelt strømstyrke (PWM) over tid, eller er det innebygget CT i Zappien? For å lette avlesning for fakturering, vil det kunne gjøres via webinterface?

8
BMW i3 / Sv: Dårlig kvalitet på frontruta
« på: onsdag 10. mai 2017, klokken 08:53 »
Bavaria Økern anbefalte å bruke en av de profesjonelle bilruteverkstedene, så jeg endte hos Hurtigruta Carglass. Kamera ble kalibrert på nytt, noe som medførte et par ekstra timer. Totalt var prisen ca 9700 kr, men Enter forsikring dekket alt. Pluss til Hurtigruta for å ha vasket/støvsugd bilen inni før utlevering.

9
BMW i3 / Sv: Dårlig kvalitet på frontruta
« på: tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:05 »
Jeg har måttet skifte ut frontruten to ganger ila 2 år/25000km pga steinsprut. Ingen av gangene opplevde jeg det som traff som spesielt stort, allikevel ble det en sprekk på minst 20 cm fra panseret og opp. Heldigvis dekket forsikringen min dette uten noe egenandel, men det er plagsomt og tidkrevende å få byttet i en travel hverdag.
Forhandleren mente det ikke var noe spesielt for i3. Firmaet som byttet rutene kunne ikke si at glasset var noe tynnere enn hos andre moderne bilmodeller. Bare uflaks?

10
Ladeplasser og ladekabler / "Tyverisikker" ladekabel
« på: søndag 31. juli 2016, klokken 11:23 »
Observert på kommunal ladeplass.
Tok ikke sjansen på å sjekke om det var spenning på pinnene som stakk ut av posen, men en unge kunne nok fint ha funnet på det. Ikke bra :(

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nettside for planlegging av langtur med elbil
« på: lørdag 02. juli 2016, klokken 18:23 »
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Denne fungerer overraskende bra, men er på tysk.

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
« på: onsdag 22. juni 2016, klokken 10:45 »
Kiwi Bjølsen i Stavangergaya 116 har 3 CCS ladere
Kiwi mølla i Thorvald Meyersgate 11 har 2 CCS ladere
Tøyenparken i Monradsgate 13A har 3/4 CCS ladere

Informasjonen finnes komplett i kart og filtrerbar listeformat (med direkteoppdatering av opptatt/ledig status) i en gratis, stabil app som heter Ladehub (anbefales).

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
« på: tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:10 »
Hvorfor vises ingen CCS ladere innenfor Ring 3 i Oslo?

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
« på: tirsdag 03. mai 2016, klokken 14:04 »
App'en begynner å komme seg.
Men:
CCS laderen til Grønn kontakt på Marienlyst parkeringsplass/scwhartz gate i Drammen vises ikke når combo (ccs) filter er skrudd på. Heller ikke Fortums hurtgiladestasjon på Kiwi Mølla i Oslo.

Det finnes (for) mange elbil/lade-apper, og man får kanskje aldri én som duger til alt (jfr standarder), men et minimum for å lykkes er at funksjonene og linkene til datagrunnlaget vedlikeholdes/videreutvikles, og på det punktet er SparkMap (for tiden) nr 1 i gata.

Forslag til forbedringer:
-Vis alle ladepunkter som er innenfor kartutsnittet. Evt som et minimum grå ut alt som er utenfor. Nå forsvinner ladepunkter plutselig fra kartet hvis de er litt utenfor senter. Denne usynlige grensen for om ladepunktetene vises er ikke særlig brukervennlig.



15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
« på: mandag 11. april 2016, klokken 18:14 »
Det funker igjen etter re-installasjon. Tror det begynte å henge etter at jeg endret på Current Minimum parameteren, men er ikke sikker. Savner mulighet til å kun vise CCS hurtigladere. Samt ikke bare stasjoner i senter av kartet når man zoomer litt ut

Sider: [1] 2