Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tornaldo

Sider: [1] 2 3 ... 36
1
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 18:20 »
Må si jeg er forundret over en del i den tråden her.
Man bestiller en vare med forventet leveringstid Mars som viser seg at ikke leveres, og man får en kompensasjon på 20.000 kroner og tilbud om å få den levert i September med påslag på 80.000kroner til? Og det er noen man skal akseptere? Jeg vil faktisk påstå at de har solgt en vare de ikke har intensjon om å levere, og ville sett på det som avtalebrudd. At Tesla har noen klausuler i kontrakten sin som dekker slik måte å håndtere det på gjør det heller ikke noe bedre.

Blir en del gi og ta for å kunne kjøre den eneste totalpakka på elbilmarkedet. Så ja, mange aksepterer en del som Tesla kunde.

Men så må vi heller ikke selge sjela vår når vi bestiller bil, som når du bestiller Audi e-tron hos Møller.  :)

2
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 19:33 »
Forskjell på å ha misfornøyde og «borte fra virkeligheten» kunder...

Hele emnet her er helt høl i huet spekulasjon på grensen mot tankegangen til shorterne som ble pissed på at de dreit seg ut..
Før du slenger rundt deg med slikt oppgulp, så bør du kanskje lese det første innlegget mitt en gang til å se om du finner noe der som skulle tilsi at jeg har spekulert i å få en refresh. Min bestilling ble lagt inn i oktober,  bortsett fra spekulasjoner som har pågått siden 2017, så var det ingenting som tilsa en snarlig refresh da. Intensjonen min på det tidspunktet var å ta imot en LR+ levering i mars.
Først når det etterhvert ble klart at Lr+ kom til å være en utgått model i mars oppstod det forventninger om å få en refresh model. Hvordan dette kan oppfattes som kritikkverdige spekulasjoner er mer enn jeg kan forstå.
Tesla har tross alt tatt imot bestillinger på biler som de i lang tid må ha vist kun kunne leveres som refresh, til en avtalt pris. Er det da ikke naturlig å forvente at de oppfyller denne avtalen?
Joda, vet at de har forbehold i avtalen om at den kan kanselleres. Men er dette en ok måte å drive forretning på?

I det første innlegget ditt fremstår det som du bare er fornøyd om du får mer enn det du faktisk har bestilt. Og hvis du hadde fått det du hadde bestilt, ville du trolig levert den tilbake. Ikke rart folk synes det blir litt mye av det gode.

3
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 18:46 »
Å forvente det, ja, men det hadde vært en smart løsning fra Teslas side. Å ha rett er ekstremt lite verdt for et selskap om kundene er misfornøyde.

Totalantallet som har bestilt Model S før refresh ble offentliggjort, utgjør sikkert ganske mange biler. Antallet med sutrete og kravstore kunder som uansett ikke blir fornøyd, utgjør sikkert veldig mye færre.

Dårlig business å gi alle refresh.

4
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 00:11 »
Så hvis du hadde fått levert det du bestilte, til den prisen dere hadde avtalt, så hadde du vært fornøyd?

5
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 12:59 »
Du får garantert byttet mot et sett med 19" eller 20" på Finn, hvis du ønsker mindre felger. Det pleier være veldig kurant.

6
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 03. Februar 2021, klokken 17:20 »
Jeg føyer meg inn i rekker av de som tenker at «forventet produksjonsstart...» bør gi en viss indikasjon til en kjøper, at man kan forvente å få bilen i "rimelig" tid etter produksjon. Det er vel normalt. Hvorfor skulle man ellers indikere en produksjonsstart? Det er av veeeeldig mange her inne diskutert mulighetene for å få bil til sommeren, når produksjonsstart skulle være nå tidlig 2021. Det er en grunn til at mange har tenkt dette. Det er naturlig å tenke, og det vet Tesla selvfølgelig.

Produksjonsstart tidlig 2021, levering i 2025. Ikke noe å klage på i følge enkelte.

Jeg kjører Tesla selv, og er absolutt glad i bilen, men det virker som enkelte går helt i fistel når noen har litt kritiske synspunkter på Tesla.

Man kan ikke kreve så mye av Tesla, men man kan jo forvente en viss grad av service, også fordi mange av oss er eksisterende kunder nå, kanskje med flere Tesla på samvittigheten. Det hadde ikke skadet om informasjonsflyten hadde bedret seg et par hakk.

7
Er det rart det blir krig i verden.....

8
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 18:42 »
Helt enig i at de juridiske sidene av saken bør være helt klar, og har vel heller aldri stilt noen spørsmål vedrørende det.

Registrerer også at det store flertallet, dvs dere som ikke er i samme situasjon som offpist og meg, synes det er helt ok oppførsel fra Tesla å fortsette å selge en utgående model som de ikke har hatt noen planer om å levere til avtalt pris. (Ok, forutsetter at de ikke har et hemmelig lager av gamle modeller stående).

Får bare konstatere at vi er uenige i at det er greit å holde kundene for narr på denne måten.

Minner også om at jeg i første post først og fremst etterlyste synspunkt fra andre som var i samme situasjon som meg. Takk til @offpist som kom med et meget saklig innlegg.

Ja her er det bare å legge seg flat nesten alle som en. At man våger seg frempå med et innlegg, selv om en ikke støtter deg, ei heller er i din definerte målgruppe for deltagelse i tråden. Huff, verden er urettferdig.

9
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 17:06 »
Jeg sliter litt med å forstå.

Om du har inngått en kontrakt, og Tesla er villige til å levere det du bestilte til den prisen dere ble enige om, mener du da at du er dårlig behandlet!?
Spør meg vel selv litt om det samme ::) Beslutningen om å oppgradere til 'ny' bil vil i så fall ha vært tatt på bakgrunn av informasjon som Tesla har holdt tilbake. Dette har de selvfølgelig full rett til å gjøre, men er kanskje ikke 100% redelig ovenfor kundene?

Andre bilmerker løser som regel dette ved at nye modeller annonseres i god tid, og kundene har da sjans til å ta en vellinformert beslutning om de vil kjøpe en utgående, og ofte rabatert modell, eller vente på refresh. Tesla velger istedet å dytte på oss en løsning de selv velger.

Du har da fortsatt mulighet til å trekke deg fra avtalen? Det er vel ingen som kommer til å tvinge på deg en refresh, til dyrere pris?

10
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: ſøndag 31. Januar 2021, klokken 18:59 »
Blir det nå slikt at det dukker opp et lass med gamle Model S i mars, så får jeg jo forsåvidt akkurat det jeg har bestilt, til avtalt pris. Har jeg da grunn til å være misfornøyd? Ja,.......

Nei

11
Hehe, «intenanende stakkars anerikanere som jobber i gruvene..lån til skorsteinen...lånt en edb-maskin...». Kan det hende denne posten er ironisk ment ;)
Eksempelet minner forøvrig veldig om en norsk politiker som liker å konstruere eksempler på hvor urettferdig noen ting blir for de vanskeligstilte, når de vanskeligstilte aldri vil komme opp i den problemstillingen :D

Ironi er en vanskelig øvelse på nett, bak et ukjent brukernavn. Men vedkommende kalte jo Tesla for "pakk" i første innlegg, så hvem vet.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?
« på: Lørdag 23. Januar 2021, klokken 23:50 »
Hva får dere som bestiller 80X nå, som leveringsdato/uke?

Bestilte i september og fikk leveringsuke 52 i 2021😅

Samme her. Tidlig september men antatt og siste leveringsuke 52/21  ::)

Ja har selv bestilt i første pulje, men kan fortsatt avbestille bilen, ihht min kontrakt. Derfor er det interessant å høre fra de som bestiller 80X nå, om man forventer levering i 2021 også for disse, som da er relativt "sent" ute.

13
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 17:04 »
Hva får dere som bestiller 80X nå, som leveringsdato/uke?

14
Tesladollar for Model 3 koster nå 10.5 kr. Dollar koster 8.5 kr. Hvis vi hadde samme pris som i USA, ville den kostet ca 325000 kr. Alt for billig. Så i praksis er det vel slik at de tar seg såpass god avanse her, at vi sponser bilene til amerikanerne.

15
Lading av Tesla / Sv: Lading
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 09:00 »
Hvis du bruker bilen daglig, så vil ikke temperaturen bli så lav at det er en fordel å starte kl 1700, i stede for kl 0200. Så fremt vi snakker om saktelading hjemme. Med mindre det er helt sinnsykt kaldt da, og batteriet har veldig mange minusgrader. Men det vil jo uansett ikke skje hvis den er i daglig bruk.

Når det gjelder hvilken % SOC batteriet bør være, så er hovedregelen at man ikke bør stå med for høy, eller for lav. Så holder man seg i regionen ca 30-80%, så er man veldig safe i det daglige. Rundt 50% er vel det absolutt ideelle, men trolig ingen praktisk opplevd forskjell.

Kommer du hjem med 60% batteri, så er det kun av praktiske hensyn du bør lade til f.eks 80%, mtp neste dags kjøring. Batteriet i seg selv har det like fint eller bedre på 60%, uten å være tilkoblet lader, kontra lading opp til 80%.

Sider: [1] 2 3 ... 36