Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - devotio

#1
Tang EV600 / Mulig løsning for CarPlay i BYD Tang?
mandag 21. februar 2022, klokken 20:17
Jeg syns bilen virker interessant, men ble litt skuffet da jeg leste om infotainment løsningen til bilen. Jeg har gjort litt research og har funnet en mulig løsning.
Siden bilen har Android finnes det en dongel man kan kjøpe, lett tilgjengelig fra Amazon eller Aliexpress. Denne heter Cpc200-autokit: https://www.autokit.com/

På nettsiden er det en APK man kan installere som man starter CarPlay fra, man kan teste denne før man eventuelt kjøper dongel for å se om den virker med bilen.

Er det noen som har prøvd en slik løsning? Ser ut som en enkel og rimelig løsning for å få Apple CarPlay til BYD (den støtter også Android Auto med kabel, mener jeg).
#2
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 24. februar 2020, klokken 15:27
Sitat fra: kjoerge på torsdag 20. februar 2020, klokken 19:40
Sitat fra: devotio på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:35
Min e-tron 50 adv. business ble bestilt 4. november, produsert i uke 4, på båten nå. Skal hente den på onsdag i neste uke.

Er det båt på vei til Norge nå? Ser ut som Autoprestige bare skulle til Sverige (men den går kanskje videre til Oslo etter den har losset litt?)
Jeg trodde det, selger ringte meg nemlig nesten samtidig som båten forlot havna i Bremerhaven. Men det kan ikke stemme. Mulig den allerede hadde kommet til Norge når han ringte (han jobbet ikke begynnelsen av uka, vinterferie?)
Den er uansett registrert i dag, EB 325xxx.
#3
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
torsdag 20. februar 2020, klokken 13:35
Min e-tron 50 adv. business ble bestilt 4. november, produsert i uke 4, på båten nå. Skal hente den på onsdag i neste uke.
#4
Audi e-tron / Sv: Kostnad lading hos Ionity
mandag 17. februar 2020, klokken 13:35
Uten avtale er prisen 8,40 per kilowattime, sikkert det som er grunnlaget.
#5
Audi e-tron / Sv: E tron hjemmelader
torsdag 19. desember 2019, klokken 15:04
Jeg valgte å installere 30A 1-fas lader (6,9 kW) som har blitt brukt til en Tesla Model S. Jeg har hovedsikring på 50A 3-fas 230V.
Siden det foreløpig ikke er effekt-prising av strømmen har jeg nytt godt av å lade så mye som mulig når strømmen er billigst (oftest fra kl. 01.00). Dette har jeg den siste tiden gjort med smartlading fra Tibber, men før det med ladetimer.
Har også ladet Teslaen med full effekt (30A 1-fas) mens vi samtidig har laget middag og tradisjonelt har høyest strømforbruk og har til gode å se at sikringen går.

Skal du legge opp en ny kurs ville jeg uten tvil lagt opp for så høy ladehastighet som elektrikeren godtar. Det koster sjeldent veldig mye mer og man har litt ekstra guff når man trenger litt rekkevidde fort.
Har du allerede kablet og kan installere 16A på eksisterende vil jeg nok ikke gravd ny kabel for å få høyere effekt.

PS! Jeg hadde 4 elektrikere som gav tilbud, av de spriket anbefalingen på hvor høy effekt vi kunne ha på laderen fra 20A til 30A. Vi installerte 30A, med plan om å installere HomeCLU eller justere ned hastigheten om det ble problem. Vi har boks fra Salto.
#6
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:39
Sitat fra: TM på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:05
Sitat fra: devotio på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:58
Sitat fra: TM på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:22
Det var vel hengerfeste-krisen var på det verste. Hvis bilen din ikke er låst kam det være et alternativ å endre til fabrikkmontert hengerfeste. Ellers er jeg redd du må vente til senhøsten 2020 før du får ettermontert det.
Hvor har du det estimatet fra?
Bilen ble låst kort etter bestilling, sier selger.
Salgsjefen der jeg bestilte bilen sa at de ikke kunne love ettermontert hengerfeste før Q4, 2020. Det er jo fortsatt mange e-teon 55 kunder som har ventet over et halvt år og ennå ikke har fått bekreftet dato for ettermontering.
Jeg tok det opp med selger. Han hadde lagt på prisen for ettermontering i kontrakten (så jeg måtte betale ved henting av bilen), men siden han ikke kunne love at hengerfeste kom til våren som han sa ved prøvekjøring så tok han vekk prisen og jeg har fått lovet samme pris på ettermontering. Alt i alt er jeg fornøyd, men får se når hengerfestet faktisk kommer. Han nevnte ikke Q4 for meg...
#7
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
torsdag 05. desember 2019, klokken 19:58
Sitat fra: TM på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:22
Det var vel hengerfeste-krisen var på det verste. Hvis bilen din ikke er låst kam det være et alternativ å endre til fabrikkmontert hengerfeste. Ellers er jeg redd du må vente til senhøsten 2020 før du får ettermontert det.
Hvor har du det estimatet fra?
Bilen ble låst kort etter bestilling, sier selger.
#8
Audi e-tron / Sv: E tron VS Mach E
tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:48
Sitat fra: HelEl på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:24
Sitat fra: HelEl på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:20
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 10:42
Eneste grunnen til å bestille Ford må være rekkevidde.

A.J.

De som bestiller e-tron nå får veli ikke den før nærmere sommeren? Eller?
Får min mellom februar og mars.

Og du bestilte nå nylig?
Jeg bestilte for en måned siden og får den i slutten av februar (i følge siste beskjed fra selger i alle fall).
#9
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:47
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:08
Hvordan kan lovverket komme til anvendelse her? Det er modifisering av et fysisk produkt man eier. Lyktene er kjøpt og betalt. Så lenge lyktene er innenfor lovverket klarer jeg ikke se at aktivering av matrix skulle være ulovlig.
Selv om du eier en PC som kan kjøre Office så betyr ikke det at du kan installere Office uten lisens.
Jeg kan forstå argumentet ditt dersom det ikke hadde vært mulig å kjøpe tilgang til Matrix (ved bestilling av bilen eller som Feature on Demand), men å tilegne seg funksjonalitet som man skal betale for vil jeg forvente er ulovlig. Uten at jeg er jurist...
#10
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 03. desember 2019, klokken 10:17
Sitat fra: TM på tirsdag 03. desember 2019, klokken 05:32
Sitat fra: devotio på mandag 02. desember 2019, klokken 22:58
Selger overtalte meg til å bestille uten hengerfeste, men betale (11.500) for ettermontering av dette. Dette fordi bilene med hengerfeste ikke ble utlevert før april/mai... Føler meg litt lurt om tilfellet ikke er reelt.
Fikk først beskjed om levering av min "standard" Advanced Business (uten hengerfeste) i uke 4, men dette ble endret til uke 8 nå...
Du skriver ikke noe om når du bestilte bil, for det er avgjørende i forhold til hengerfeste. Importøren gikk ut med et varsel om at biler med hengerfeste ville få ca 17 uker lenger leveringstid enn uten. Allerede ved salgsstart var det nok produksjonsbekreftet en del biler med hengerfeste, og noen var derfor heldige og fikk en av disse. Selv valgte jeg skreddersydd bil og den blir ikke produsert før uke 3 selv om jeg bestilte 2. september.
Signerte kontrakt i begynnelsen av november. Snakk om en e-tron 50.
#11
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 02. desember 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Gogy1 på tirsdag 26. november 2019, klokken 07:24
Sitat fra: TM på mandag 25. november 2019, klokken 17:37
Fikk også bekreftet uke 3 på min Advanced Business med sportsseter, omgivelseskamera og hengerfeste 👍
Alle biler Advanced Business med hengerfeste produseres på uke 3 ;D
Når er forventet levering av disse bilene?
Selger overtalte meg til å bestille uten hengerfeste, men betale (11.500) for ettermontering av dette. Dette fordi bilene med hengerfeste ikke ble utlevert før april/mai... Føler meg litt lurt om tilfellet ikke er reelt.
Fikk først beskjed om levering av min "standard" Advanced Business (uten hengerfeste) i uke 4, men dette ble endret til uke 8 nå...
#12
Audi e-tron / Sv: Nøkkelfri uten komfortnøkkel?
søndag 24. november 2019, klokken 23:48
Sitat fra: daktari på søndag 24. november 2019, klokken 21:45
Sitat fra: devotio på søndag 24. november 2019, klokken 21:09
Sitat fra: daktari på torsdag 21. november 2019, klokken 09:33
Jeg opplever hvertfall at Audis løsning er vesentlig bedre (høyere komfort) enn den rudimentære løsningen til Jaguar, med en hard knapp på dørhåndtaket - begge har hatt "nøkkelfri" opplåsning. Dette til forskjell fra låne- og leiebiler hvor låsing med knapp på nøkkel føles som forrige årtusen.

Jeg bruker innimellom telefon til å låse opp Audien, men den er litt følsom for nøyaktig hvilken del av telefonen treffer dørhåndtaket. Start av bilen med telefon derimot fungererer alltid godt. Det er ikke alltid jeg stoler på bare telefon, men det har, etter litt knot, alltid fungert.
Hva kreves for å åpne bilen med mobilen, komfortnøkkel eller er det standard?

Har Model S og Leaf i dag. Har ikke noe imot å åpne ved å trykke på knappen på håndtaket, som i Leafen. Syns ikke det er vanskelig å trykke på en knapp, men det å fiske opp nøkkelen fra lomma når man har armene fulle etter barnehagehenting hadde vært fint å slippe...
med vanlig nøkkel i lomma låser den seg opp når jeg drar i dørhåndtaket. Lås igjen ed en touch på utsiden av et vilkårlig dørhåndtak.

Med mobil måtte jeg laste ned et sertifikat eller nøkkel på mobilen. Må ta mobilens nfc (baksiden) inntil dørhåndtaket på et spesifikt sted. Så må mobilen ned i den trådløse ladeklemma, og kun der for å starte bilen. Motsatt prosedyre for å låse igjen. Ikke akkurat Model 3...
Den første paragrafen, betyr det at jeg kan åpne døren uten å trykke på knappen uten noen tilvalg? Skjønte ikke helt om dette krevde mobil-nøkkel og/eller komfortnøkkel...
#13
Audi e-tron / Sv: Nøkkelfri uten komfortnøkkel?
søndag 24. november 2019, klokken 21:09
Sitat fra: daktari på torsdag 21. november 2019, klokken 09:33
Jeg opplever hvertfall at Audis løsning er vesentlig bedre (høyere komfort) enn den rudimentære løsningen til Jaguar, med en hard knapp på dørhåndtaket - begge har hatt "nøkkelfri" opplåsning. Dette til forskjell fra låne- og leiebiler hvor låsing med knapp på nøkkel føles som forrige årtusen.

Jeg bruker innimellom telefon til å låse opp Audien, men den er litt følsom for nøyaktig hvilken del av telefonen treffer dørhåndtaket. Start av bilen med telefon derimot fungererer alltid godt. Det er ikke alltid jeg stoler på bare telefon, men det har, etter litt knot, alltid fungert.
Hva kreves for å åpne bilen med mobilen, komfortnøkkel eller er det standard?

Har Model S og Leaf i dag. Har ikke noe imot å åpne ved å trykke på knappen på håndtaket, som i Leafen. Syns ikke det er vanskelig å trykke på en knapp, men det å fiske opp nøkkelen fra lomma når man har armene fulle etter barnehagehenting hadde vært fint å slippe...
#14
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
torsdag 21. november 2019, klokken 19:34
Oi, jeg hadde blitt skuffet over Sport om jeg hadde kjøpt den. Det har vel ikke vært kommunisert at minst 300 km rekkevidde er for LE og at de andre modellene kan få lavere rekkevidde?
303 WLTP for Advanced Business er OK for meg.
[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]
#15
Audi e-tron / Sv: Nøkkelfri uten komfortnøkkel?
torsdag 21. november 2019, klokken 08:41
Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. november 2019, klokken 23:02
Du må ha komfort nøkkel. Det er akkurat det det er, ekstra komfort... 😉

Hvis ikke så må du finne frem nøkkelen for å låse opp.
Skjønner jeg har vært bortskjemt (?), antok nøkkelfri var standard. Men å betale 8.750,- for nøkkelfri (og sensorstyrt bakluke) blir drøyt. Er det ikke mulig med kun nøkkelfri? Finner ikke det i prislista i alle fall...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA