Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lommelund

#1
Samme problem her. Men mekanisk lyd tilsier at parkbrems fungerer. Har fått service en gang i 2020...  ;)
#2
Noen som har kunnskaper om dette med motorutgaver? Helt nye 75D versus de første 75D osv? Jeg vet jo at det sitter ulike motorer i ulike utgaver av Model S ( 85 versus 85D osv ), men har det kommet oppgraderinger er også?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla vibrerer.
fredag 15. september 2017, klokken 17:16
Har i lenger tid slitt med vibrasjoner som beskrevet tidligere i denne tråden: Risting som merkes rundt 50 km/t og gjerne ved kun svakt pådrag eller regenerering. Har foretatt meg diverse: 1) Felgoppretting etter anbefaling fra Johs Bjerke i Oslo 2) Ny felg etter anbefaling fra Tesla etter at deres teknikere opplevde vibrasjonene som beskrevet 3) Ny kontakt med Tesla etter at 2) ikke gav resultat og de byttet deretter en defekt nedre kontrollarm - uten resultat 4) Nok en runde hos Tesla der de endelig konstaterte etter å ha satt på lånefelger at feilen ligger ikke dekkene - ikke felgene. De kjørte en såkalt Road Force-test der de simulerer at dekket ruller på underlag og da fant de et meget stort avvik på alle dekk, altså kast i dekk ( ikke felg til info ). Så da bærer det faktisk til Johs Bjerke til uka og forhåpentligvis reklamasjon. Et dårlig parti Goodyear? Feildimensjonert ifht vekt? Håper dette løser seg før Tyskland venter i høstferien...
#4
Lading av Tesla / Sv: Lading i Berlin - erfaringer?
tirsdag 29. august 2017, klokken 18:17
Takker!
#5
Lading av Tesla / Sv: Lading i Berlin - erfaringer?
lørdag 26. august 2017, klokken 22:02
Ble fort OT dette, gutter ;) Så jeg spør igjen: Erfaringer med lading i Berlin?
#6
Lading av Tesla / Lading i Berlin - erfaringer?
fredag 25. august 2017, klokken 23:05
Godtfolk! Skal tilbringe høstferien i Berlin. Kjøring til og fra er jo en grei sak. Men hva har folk av erfaringer når det gjelder lading i Berlin? Kan jo alltids oppsøke nærmeste SC i løpet av oppholdet, men mer komfortabelt med lading på offentlige ladestasjoner i byen. Noen som vet noe om:

1) Kapasitet på ladere i byen?
2) Abonnementsordninger/ leverandører?
3) Nettsider?
3) Konkrete steder som har fungert godt?
4) Annet å tenke på før tur?'

Setter stor pris på tilbakemeldinger!
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trenger ro i sjela og gode råd
torsdag 06. juli 2017, klokken 23:07
Sitat fra: daktari på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:59
Jeg prøvde en lignende test november 2016 med 75 rwd. Kjørte rundt på snødekte småveier, stoppet, lukeparkerte etc. Larsbråtveien på Hellerud i Oslo. Teslaen kom alltid i gang igjen. effektivt antispinn.

Samtidig har dekk mye å si, på de 2 siste Peugeot 5008 og Citroen Grand Picasso fwd var grepet på vinteren meget bra første året, så gradvis dalende til nært problematisk 3. året. Michelin piggfrie Ice-X, kjørelngde 45000 på 3 år. Testen nevnt over hadde ikke fungert på år 2 og 3 med dem.

Valgte selv 90 pga. rekkevidde og fikk awd. Eksepsjonelt grep. Kan stoppe i bratte bakker ubrøytet snø og starte igjen.

Til sist, en rwd får vel noe vektfordeling bakover på bakhjulene i bakker. Fwd mister grep foran, men fordi de er fortunge i utgangspunktet gjør det kanskje ikke så mye. Du kan jo også ty til de gode gamle "sandsekker i bagasjen" hvis du sliter i vinter.

Ifht til vektfordeling: Model S har en noe annen vektfordeling en fossile biler. Husker ikke den nøyaktige prosentvise fordelingen, men pga plassering av motor er den prosentvis noe mer baktung enn for eks BMW 5-serie med RWD - til en viss grad en sammenlignbar bil. I fart vil jo dette kunne oppleves som at rumpa logrer litt lettere, men i en bakke vil vekt over drivhjul være en fordel. Det er jo en grunn til at man snur en fossil FWD bil og rygger opp en bratt bakke på glatt føre...
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trenger ro i sjela og gode råd
torsdag 06. juli 2017, klokken 23:00
Etter 3 år med Model S har jeg faktisk blitt mindre lysten enn tidligere på å legge de nødvendige tusenlappene på bordet for AWD... Men en AWD-eier ville kanskje sagt noe annet. Med litt gjennomtenkt holding til kjøring på vinterføre, synes jeg dette har vært uproblematisk.... Har aldri satt meg fast på vinterstid.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trenger ro i sjela og gode råd
torsdag 06. juli 2017, klokken 22:46
Hadde samme kvaler selv da jeg bestilte min RWD høsten 2013 - overlevering mai 2014. Gjorde selv noen grundige tester på vinterstid med Tesla demobil. En vinterdag i februar fant jeg meg en bratt, snøddekket/ delvis isbelagt bakke og testet suksessivt min daværende Avensis 2004 u/ antispinn, min svogers Passat m/ antispinn og demobilen. Nå skal man være forsiktig med å generalisere på et slikt grunnlag, men konklusjonen i dette tilfellet for min del var klar: Teslaen forserte bakken best! Så spiller selvfølgelig alder på dekk og andre bias inn, men generelt opplever jeg det som en god vinterbil med en svært responsivt antipsinn/ -sladdsystem. Alt går elektronisk, i motsetning til fossile RWD-biler, der det er en viss "forsinkelse" pga mekanisk drivlinje. Den store svakheten ligger i lav hastighet/ full stopp, for eksempel i en bratt bakke, da vekten blir tydelig og det kan være vanskelig å komme i gang igjen. Over 2 tonn som skal i gang etter full stopp på vinterføre krever litt konsentrasjon og tålmodighet og fysiske lover lar seg ikke forsere... Derfor forsøker jeg å være litt føre var mtp parkering og kjøring i lav hastighet på vinterstid. Men etter 3 vintre på Østlandet må jeg si at det fungerer bedre enn forventet. Selv fruen som overhodet ikke er glad i vinterføre eller kjøring generelt, er fornøyd.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: HJELP ... S75D eller S90D ???
mandag 22. mai 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. mai 2017, klokken 22:05
260-350 mil per dag er ganske instenst. Selv om man kjører i 24 timer uten stopp er det da en snitthastighet på 108-145 km/t. ;)

Ha, ha! Så det nå... ;D
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: HJELP ... S75D eller S90D ???
mandag 22. mai 2017, klokken 21:52
Alt for miljøet ;) Mulig jeg var uklar, men kjører vel et ti-tjuetalls slike turer i året, og fra mitt perspektiv blir da rekkevidde alfa og omega.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: HJELP ... S75D eller S90D ???
mandag 22. mai 2017, klokken 21:10
Rekkevidde er alt! Sleng på et par sykler på taket eller lignende og ta deg en tur på motorveien i 110. Da vil du prise deg lykkelig over rekkevidde. Personlig eksempel: Kjørte Oslo-Sandefjord-Nevlunghavn-Sandefjord-Oslo i går. Fulladet S85 - viser 375 km ved 100% ladet ( omtrent som fulladet 75D? ). Surfutstyr på taket og motvind hele veien. Holdt meg 5-10 km/t under fartsgrensa. Dumpet unger i Sandefjord. T/r S.fjord - Nevlunghavn, og deretter tilbake til Oslo. Det er ca 320 km - på tørre veier og med god temperatur. Da er det kjipt å måtte stoppe i Drammen i søndagsrushet og måtte lade for å komme hjem! Så kan du legge inn et lignende scenario på vinterstid med ski el. lign. på taket og lave temperaturer. For min del hadde jeg ikke vært i tvil! Hadde jeg måtte velge mellom firehjulstrekk eller største batteri, hadde jeg lett valgt sistnevnte - bare for å understreke betydningen av rekkevidde for min del. Men nå består mitt bruksmønster av mange dagsturer på 260-350 mil, så det er jo selvfølgelig personavhengig. Men jeg tror rekkevidde blir mer og mer digg å ha, all den tid markedet kommer til å flyte over av Model 3 etter hvert og Tesla aldri i verden kommer til å følge opp Supercharger-nettverket i samme takt. Kødannelser skjer allerede - lading er et nødvendig onde!
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Seter / nakkestøtte
torsdag 06. april 2017, klokken 11:10
I salg, ja. Men har det kommet så mange til Norge ennå? Første jeg har sett i Oslo-området. Men vi får passe på å ikke bli OT.  ;)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Seter / nakkestøtte
tirsdag 04. april 2017, klokken 17:43
Observerte nylig en P100D i nabolaget ( må vel forøvrig være blant de første i Norge ) - den hadde regulerbare hodestøtter foran. Og ikke kall det nakkestøtter, godtfolk... Nakkestøtter = nakkebrudd, hvis dere skjønner... Hodestøtter derimot, det støtter både nakke og hode.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen lugger ved kaldt batteri
onsdag 15. februar 2017, klokken 21:43
Har noen fra Tesla bekreftet teorien som verserer her inne om bremsetørking eller er det kun spekulasjoner? Dersom man holder øye med den oransje stiplede linja som viser graden av regenerering, har jeg lagt merke til at lyden og opplevelsen av lett regen sammenfaller med ( en ørliten ) justering av nevnte oransje linje. I så fall dreier dette seg om justering av regen i takt med at batteriet blir oppvarmet til ideell temperatur.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA