meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjell Salvigsen

#1
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 15:28Takk for gode tilbakemeldinger! Og ja, jeg har lest dette om nye strengere EU krav+ bøter så is i magen til høsten er sikkert lurt.

Eneste er at vår etron 50 blir 5år i juli-25 => garantien går ut. Men det finnes vel motorhavariforsikringer å kjøpe for 5+ år gamle biler?

Ja, det skal finnes gode forsikringer som dekker ting knyttet til fremdrift. Så dyre ting som batteri, motor, ladekontakt ledningsnett mm dekkes mener jeg. Men det kan sikkert være variert praksis i hva er dekker fra selskap til selskap. Mulig det finnes tråder her inne eller andre forum der folk deler erfaringer. Men jeg har sett at de fleste pluss kasko /topp forsikringer dekker dette. Er usikker på om luftfjæring dekkes,spør evt selskapet om det. Det er jo en ting som kan bli kostbart. (vet ikke hvordan de er på e tron, om mange opplever problem der)
#2
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 10:17Jeg skal skifte bil i vår og lurer på "nye" Enyaq. Er 499 inkludert vinterdekk og service et bra pris på 85x i dagens marked?

Jeg mener det er en bra pris i dagens marked ja. AWD, god rekkevidde, forvarming av batteri, en god kjøreassistent og led matrix lys +mye fint standardutstyr til under 500.000 inkl. alt man strengt tatt trenger som vinterdekk og 3-4 år fri service... Jeg kan ikke se andre biler med den størrelse og komfort til samme eller lavere pris inkl alt det nevnte.

Dersom det ikke haster, så lanseres Elroq med AWD til sommeren. Det er omtrent identisk bil, bare noe mindre baggasjerom og litt mindre ytre mål. Skal ellers ha meget romslig kupe og minst like god komfort/kjøreegenskaper som Enyaq. Tipper den kan komme til å koste ca. 470.000 kr for samme pakke som du nevner.

NB! Skoda sjefen har ganske nylig spådd skikkelig priskrig i 2025 grunnet strengere EU krav og langt høyere bøter. Produsenter som produserer fossilbiler MÅ selge flere elbiler for å unngå bøter for hver utslippsbil de selger. Så man kan spare litt på å ha is i magen, det kan bli bedre kampanjer utover året!
#3
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. desember 2024, klokken 10:23
Sitat fra: esan på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:59https://www.motor.no/bakhjulsdrift-enyaq-firehjulsdrift/derfor-er-bakhjulsdrift-best/179197
esan :+1:  takker for linken


men ville jeg selv kjøpt en RWD suv med mine egne penger hvis jeg hadde råd til å legge på 50`/80`og få AWD?

nope..jeg hadde hadde kjøpt awd "alle 7 dager i uka" for å si det på den måten.




I mange tilfeller må man bare legge på 20-30.000 kr for å få AWD fremfor RWD- F.eks id.4 og id.7 bilene er priset 24.000 kr mer for highline GTX fremfor Highline rwd. 24.000 kr er ikke verst mener jeg. Jeg tipper Elroq 85X (AWD), også kommer til å legge seg på 20-25-000 kr ekstra for AWD sammenlignet med tilsvarende RWD utgave. Så man slipper heldigvis å legge seg på 50-80.000 kr mer for AWD :-) Jeg har tidligere kjørt AWD (Audi e-tron) og det reddet meg en gang oppp en lang bakke med bilkaos der biler sto fast overalt. De siste 4 årene har vi kjørt 2WD og har klart oss meget bra, bortsett fra 2 ganger der vi ble stående fast på småveier der nysnø lå oppå isholke. Kom oss videre med litt dyttehjelp. Er fristet til å kjøpe AWS neste gang siden det nå bare koster 24 k ekstra, selv om jeg innerst inne vet at jeg egentlig klarer meg godt uten :-) HAdde jeg bodd på fjellet , hadde jeg sikkert tenkt annerledes.
#4
Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:51Er nok mye av samme erfaring jeg har fra Model 3 rwd.
Bilen er for lett over drivhjul.
Skal en tohjulsdrevet elbil være god på vinterføre så bør den ha mellom 200 og 300 kg mer over drivhjul.
100 kg med sandsekker i bagasjerommet hjelper veldig på en bakhjulsdrevet bil.
Og da har du i tillegg strøsand til hjelp når det virkelig er ikke.

Takk for tips, skal teste det dersom det blir rwd id4 eller elroq når Nissan'en byttes ut i 2025. Jeg har også hørt at riktig driving mode skal ha en del å si for å få korrekt moment/kraft når man skal i gang på glatta. Kia har feks Snow mode, har ikke hørt at vw/Skoda har tilsvarende.
#5
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 21:09Kjell :+1: vet du noe om vektfordeling på begge akselene gitt bakhjulstrekk.

Har kjørt endel id.3 på vinterstid og ikke alltid veldig fornøyd over veigrep på hva glatt/snø/is. Den er ikke «tung nok i sessen».

Godt poeng, det vet jeg dessverre ikke. Skal ikke påstå at rwd bilene id3 og id4 er de beste i klassen på skikkelig vinterføre, men samtidig har jeg svært sjeldent hatt problem de årene/vintrene vi kjørte disse bilene omlag 100,000 km med id3 og id4. De 2-3 gangene jeg måtte ha hjelp med å "dytte" bilen i gang, var med nysnø oppå ujevn is /isholke. Ellers kom både jeg og kona oss frem, ble vant til å være litt varsom på gassen på de verste dagene. Blir spennede å se hvordan elroq mestrer dette!
#6
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
søndag 15. desember 2024, klokken 19:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. desember 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?
På forum som dette kjenner man sjelden motdebatantene godt. Da er det ganske håpløst å karakterisere de på noe som helst hvis.

Man kan kritisere utsagnene, de står der i klartekst. Synes man det blir for mye tåpelig er det bare å ignorere de.

Jeg reagerte bare på at E-Trond får en del pepper her fra deg når han slenger litt skarpt tilbake på Moas usaklige, unyanserte overdrivelser, mens Moas tilsynelatende slipper unna sin merkelige praksis her når du hever stemmen din. Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Jeg står fast på at slik praksis som enkelte merke entusiaster holder på med her mot andre merker, ødelegger mye av kvaliteten på forumet her. Det er ikke snakk om frihet til å mene hva man vil det dreier seg om - det bør være en selvfølge, men ofte bevisst spredning av feilinformasjon og sverting.
#7
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 14. desember 2024, klokken 11:41
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. desember 2024, klokken 08:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 19:01[...]Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
Ja, du kan godt mene at man må hauge på med utstyr for at Model Y skal kunne sammenlignes med ID.7 og at salgstall ikke betyr noe. Jeg skjønner godt at bilentusiaster skyr bestselgeren og at enkeltmennesker forelsker seg i én modell over en annen, men realiteten er at når Ola Nordmann skal vurdere hvilken bil som passer hans familie best, og han skal bruke sine egne penger så velger han Model Y over ID.7 tre av fire ganger.

Nå overdriver du veldig når du skriver at jeg mener "man må Hauge på med utstyr" for å sammenligne bilene - les det jeg skriver en gang til.

Jeg har ingen problem med at Tesla selger bedre enn Vw, jeg kjenner godt flere fornøyde Tesla eiere i nær familie /krets-så jeg ser at bilene har mange kvaliteter både tmy og Tm3. Poenget mitt er at salgstall ikke alltid sier noe om kvaliteten, at de som selger mest er bedre enn de som ligger på 3,4 og 5.plass. Nå finner man flere gode alternativ til Tesla som totalt sett er minst like gode.

Tesla selger godt av flere grunner. Fantastisk ladenettverk, Bra software/app, enkel lading, entusiastiske eiere som ivrig snakker frem bilen (også grunnet verving /referal og aksjer), rett og slett en fin totalpakke av en bil for mange.

For meg er det helt unaturlig å  snakke ned andre bilmerker med unyanserte og feilaktige påstander, slik jeg opplever en del entusiaster gjør her.
#8
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:53
Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:08Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?
I stedet for å bli sur og karakterisere folk, kan du ikke bare argumentere imot påstanden? Det du holder på med her er slikt man driver på med i ekkokammer hvor man vil undertrykke andre meninger enn egne.

Totalt lavmål. Hadde du droppet denne setningen hadde det jo vært interessant å lese svaret ditt.

Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?

Elbilforum har stort sett holdt høyere nivå på saklighet enn det man finner på Facebook, men i det siste har jeg sett mer og mer at enkelte slenger ut påstander uten å ha solid belegg for det. Kan virke som en del bevisst snakker ned andre merker og skjønnmaler egne merker. Lett å gjøre slik gjemt bak en anonym profil. Man bør angripe slikt også, ikke bare de som smeller tilbake litt mot slik ukultur. Men er selvsagt enig med deg i at man ikke bør kalle folk for fanboys
#9
Her er så langt jeg kan se første mer grundige test av Elroq. Det store bil magasinet What car har klart å få låne seg en Elroq, overraskende og positivt!

Meget jevnt løp sammenlignet med EV3, Skodaen ender til slutt opp med rekkevidde nærmest den lovede Wltp rekkevidden. Elroq klarte 398 km, 5 km mindre enn Ev3 som har 1kwh større batteri-så dette er meget jevnt. Ev3 lover dog en del lengre wltp rekkevidde, så Elroq har i denne testen minst Wltp avvik av de to bilene jeg mener er mest naturlig å sammenligne her.

Bilene i testen er omtrent like dyre, men er litt ulikt utstyrt. Elroq er mest romslig og har klart best svingradius. Elroq kåres til det beste kjøpet, mest for pengene og mest praktisk /mest romslig. Lover godt, Kia EV3 er en sterk motstander som også høster mye ros.

https://youtu.be/Wp7oS9wFfME?si=Yi-o9KGKF2SXj4AG
#10
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 19:01
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. desember 2024, klokken 14:54
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 13:31At "det er lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig" forstår jeg heller ikke at du fremdeles står på.... I dag ble feks id.7 gtx lansert i en rimeligere modell til 549.000 kr inkl vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, adaptivt understell, meget god ACC med traffic assist, led matrix lys mm. Det er omtrent samme pris som tilsvarende TMY. Prisene på id.4 har også vært "folkelige" i lange perioder mener jeg.

Hvordan får du den prisen til å bli "omtrent samme pris som tilsvarende TMY"? LR AWD koster 505k inkludert vinterhjul i konfiguratoren i dag.

Legger du til 20" hjul og Metallic lakk (noe jeg skriver at id7 har), er du fort oppe i +540.000 kr. Standard kjøre assistent i tmy er ikke sammenlignbar med id7 sin kjøre assistent med traffic assist og parkerings assistent-som er langt bedre og mer avansert i praksis på norske veier. Skal man ha noe i nærheten, blir det fort 570.000 kr. Da får man heller ikke adaptivt understell og får betydelig mindre komfortabel bil enn du får med id7. Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
#11
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 13:33
Sitat fra: Moas på fredag 13. desember 2024, klokken 12:45Jeg tror dette er en for enkel diskusjon. Mange elbiler selges allerede i dag med tap, slik som disse id4 klonene: https://www.tv2.no/broom/taper-over-400000-pa-hver-elbil/17128624/.

Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?

Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.).  Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.

Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.

For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.

Jeg er enig i at dette ikke er en enkel diskusjon, men skjerpede utslippskrav forklarer mye av hvorfor bilprodusentene kan selge elbiler med tap og likevel "tjene" på det. Her fra en TV2 Broom artikkel:

"Elbilsalg mest effektivt
De må altså betydelig ned, ellers venter det bøter. Fra tidligere vet vi at Volkswagen ett år måtte betale én milliard kroner, fordi utslippene da lå 0,75 gram/km over kravet. Fra EUs side blir det anført at bøtene må være så høye at de virkelig svir, hvis ikke vil ikke systemet ha ønsket effekt.

Den klart mest effektive måten å få ned gjennomsnittlig utslipp på, er å selge elbiler. Utslippskravene blir da også sett på som en svært viktig årsak til at samtlige av Europas bilprodusenter satser tungt på elbiler. "

"De som ligger best an i forhold til 2025-kravene er ikke overraskende Tesla som kun selger elbiler."

Ford eksemplet er ekstremt og skyldes nok mange ting. Svært store investeringer i ny produksjonslinje, stor konkurranse og generelt lavt salg av elbiler i Europa er noen.

Å selge 700.000 elbiler med tap kan faktisk lønne seg fremfor å betale bøter per bil for omtrent 9 millioner biler
"Volkswagen Group produced and delivered approximately 9.24 million vehicles worldwide in 2023, representing an increase of 11.8% compared to 2022. This growth was driven by strong performance in multiple regions, including Europe (+20%) and North America (+18%)�

The group also made significant strides in electric mobility, delivering 771,000 battery electric vehicles (BEVs), a 35% increase from the previous year. This brought the BEV share of total sales to 8.3%

https://www.volkswagengroup.co.uk/en-gb/releases/109

https://www.tv2.no/broom/kan-fa-kjempebot-fordi-de-selger-for-fa-elbiler/16938083/
#12
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 13:31
Sitat fra: Moas på torsdag 12. desember 2024, klokken 16:08Min 2014 egolf tror jeg kostet ca. 240k med v h. Problemet er at når tiden var inne for å bytte så kom også Hyundai og Opel med elbiler med skikkelig rekkevidde og folkelige priser. Da ble det stusselig å betale nesten 110k mer for bare 32 kWh netto batteri

Jeg forstår fremdeles ikke helt tankegangen din her/regnestykkene-at e-golf økte med 50% i pris. Måtte du betale 110k mer for 2017 e-golf enn for 2014 e-golfen? Der jeg søker var prisdifferansen ca. 50K for grunnmodellene. Opel E-Ampera var svært rimelig ved forhåndsbestilling helt i starten, men ble etterhvert satt opp med 60-110.000 kroner, 110K/ca. 400.000 var riktignok for topputstyrt utgave (Alle utgaver av e-ampera manglet viktige ting som feks Adaptiv cruise kontroll som e-golfen hadde inkl. Har meget god sommerrekkevidde, men om vinteren taper den uvanlig mye). Jeg påstår forøvrig ikke at E-golfen alltid hadde "folkelige" priser, men at VW i det siste har folkelige priser.

At "det er lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig" forstår jeg heller ikke at du fremdeles står på.... I dag ble feks id.7 gtx lansert i en rimeligere modell til 549.000 kr inkl vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, adaptivt understell, meget god ACC med traffic assist, led matrix lys mm. Det er omtrent samme pris som tilsvarende TMY. Prisene på id.4 har også vært "folkelige" i lange perioder mener jeg.
#13
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 09:12
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:13
SitatPris på id.4 har vært ganske tilsvarende feks TMY priser det siste året totalt sett (Varierer jo gjennom året avhengig av kampanjer og vanskelig å sammenligne direkte grunnet ulike pakker/utsyr/wltp osv. TMY AWD har ganske lik pris som id.4 pro 4 motion med metallic lakk og god ACC .
Kjell :+1:  Stemmer det ja. Ser både awd versjonene av VW id4 og Skoda E og Nissan A følger TMY awd lr til 508' netto.

Men jeg tror disse skal videre ned alle sammen. Elon setter ned med 40/50 tusen  i januar tenker jeg og da må de andre følge etter.

jA, enig med deg der. 2025 kan bli et spennende år for de av oss som skal kjøpe elbil. Det er spådd pressede priser. I tillegg til det som du nevner kommer nye, strengere EU krav til utslipp, noe som vil presse de som produserer mye fossilbiler til å selge mange elbiler for å unngå enda større bøter. Da blir de "billigere" for VW og andre store produsenter å selge elbiler med lite/ingen fortjeneste enn å måtte betale bøter per solgte fossilbil. Så det kan komme gode kampanjer fremover ja! Ser at man nå får meget godt tilbud på id.7 gtx tourer med vinterdekk, metallic lakk og hengerfeste til 549.900 kr : "ID.7 GTX Business Edition Tourer er en utstyrsversjon i begrenset opplag. Fra kun kr 549 900 får du vinterhjul og hengerfeste og mye mer inkludert i prisen. Velg mellom fargene sølv, hvit eller sort." Litt enklere utstyrt, men mye bra utstyr som adaptivt understell, meget gode led matrix lys, meget god ACC med Travel assist mm :
Velg mellom 20" Skagen eller Montreal lettmetallfelger
Metallic lakk. Velg mellom sort, hvit eller sølv-farge
Vinterhjul
Svingbart tilhengerfeste
Forvarming av batteri
Komfortpakke:
- Air Care 3-soners Climatronic med betjeningselementer for baksetepassasjerer
- Oppvarmet multifunksjonsratt i skinn
- Oppvarmet og lydisolerende frontrute i laminert sikkerhetsglass
- Navigasjonssystem «Discover Pro» med 15" infotainmentskjerm
- Komforttelefon med induksjonslading"Style Eksteriør"pakke
- Kontrastfarget sort tak
- Blank sort pyntelist over vinduet
Eksteriørpakke
- Dynamiske LED-Matrix frontlykter med velkomstlys og allværslys
- Dynamisk lysassistent
- LED lyslist mellom frontlyktene
- 3D-LED baklykter med dynamiske blinklys
- Mørke sideruter og bakrute
Eksteriørpakke +:
- Progressiv styring
- DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram
- Style eksteriørpakke med sort tak og blank list langs takprofil
- Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
Assistentpakke:
-  Travel Assist (kjøreassistent): Lane Assist (kjørefeltassistent) og Emergency Assist
- Area View 360 graders kamera (med spylefunksjon for ryggekamera)
- Parkeringsassistent Pro (med minnefunksjon)
#14
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 12. desember 2024, klokken 15:40
Sitat fra: Moas på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:02Hvis Autoria ikke er endel av Møller systemet så er det altså en nedtrapping av det gamle VW monopolet i Norge? Bra hvis det blir mer konkurranse i så fall. Lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig. Min siste VAG var en 2014 egolf. Flott bil, men når jeg skulle kjøpe en ny etter 4 år , så hadde prisene økt ca. 50%. Da ble det ingen VAG for å si det sånn

Her skriver du en del merkelig mener jeg. Jeg er enig i at mer konkurranse i så fall er bra, men stusser på en del av det du skriver ellers. Jeg kjøpte også et par e-golfer i starten, mener det kostet fra ca 250.000. Da facelift med nesten 12 kwh mer batteri/ca 11 mil ekstra WLTP rekkevidde kom i 2017, kostet den ca 50.000 kr mer enn 2014- ikke 50% prisøkning slik du skriver.  Helt naturlig at den steg ca 50.000 kr i pris. Da fikk man jo tross alt en bil med vesentlig større batteri og rekkevidde, samt noe nyere mer fancy utstyr mm. Dersom din påstand stemmer kostet en e-golf 400-450.000 i 2018, det gjorde den neppe.

Om en VW elbil har folkelig pris eller ikke kommer an på hva du definerer som folkelig. Tesla pris, er det "folkelig"? VW selger ikke så mange biler som Tesla, men selger likevel stort antall biler som gjør at VW ikke ligger langt bak TESLA på salgstoppen. Så mange folk kjøper VW, både det og relativt lave priser gjør den folkelig mener jeg. Da id4 kom hadde den gode priser i starten, "folkelige" mener jeg. Siden har det variert. Har vært mye gode priser på både id.4, id.7 og id.3 store deler av det siste året mener jeg, mye takket være Tesla sine prisstunts. Pris på id.4 har vært ganske tilsvarende feks TMY priser det siste året totalt sett (Varierer jo gjennom året avhengig av kampanjer og vanskelig å sammenligne direkte grunnet ulike pakker/utsyr/wltp osv. TMY AWD har ganske lik pris som id.4 pro 4 motion med metallic lakk og god ACC .
#15
Sitat fra: Syklist på mandag 02. desember 2024, klokken 10:43Takk for en grundig testrapport med bedre løype enn Motor! Fikk dere logget gjennomsnittshastigheten under testen for bilene?
Godt spørsmål, det gjorde vi ikke som et eget punkt. Det kunne selvsagt ha vært interessant! Jeg ser på oppsummeringen for den ene bilen av det var omtrent 60 km/t. Husk at dette snittet faller fort om man kjører inn på bensinstasjoner osv slik vi gjorde en del ganger i løpet av testen for å avlese forbruk, batteriprosent og kaffe/spise/toalettbesøk. Så tallet blir jo noe høyere. Denne testløypa består mest av landevei, noe motorvei i tillegg.

Jeg antar at snitthastighet er ganske lik som det de har i NAF testen (jeg klarte ikke å finne en kilde på akkurat det).

Et av hovedpoengene med testen var å tydelig vise hvor mye det kan ha å si at alle biler får samme opp- og nedstigning. Slik dagens løype er, så er man "prisgitt" hvor i løypa bilen stopper rundt 35-45 mil. (slik MOTORs redaktør også påpeker flere ganger i en YOUTUBE oppsummering),. I årets test ble 6-7 biler stående på toppen, mens andre med nød og neppe kommer seg over og får ca 4-6 mil ekstra rekkevidde i de lange nedoverbakkene som følger. ref: "MOTORs redaktør er også klar over usikkerheten dagens løype skaper, han sier i en YOUTUBE oppsummering: "Løypa går jo rundt Dovrefjell, så er man litt prisgitt hvor bilen faktisk stopper når det kommer til rekkevidde og slikt. -Så vi skal være litt forsiktige med bastante konklusjoner". Denne viktige presiseringen glemmer MOTOR gang på gang når de setter poengbedømming på id.7 og ellers kommenterer id.7 basert på snever tolkning av rekkeviddetestmaterialet. https://m.youtube.com/watch?v=wXqU_krM8LE&t=702s&pp=ygUFbW90b3I%3D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA