Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - eivind85

Sider: [1] 2
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hva får plass i en i-Miev?
« på: Mandag 25. April 2016, klokken 08:47 »
Jeg har fraktet MYE rart i min C-Zero! Nevner noen ting:

- 2 stk europaller
- En tørketrommel
- Bandutstyr; komplett trommesett, PA-anlegg, keyboard og lyskastere for en decent minikonsert.
- Et helt faltpakket garderobeskap med skyvedører og alt på ca 450 kg fordelt mellom Leaf og C-Zero.
- Utallige turer til Ikea både med og uten barn, innkjøp av hagemøbler, stoler etc..
- 4 stk Voga designstoler
- 2,5 meter lange trestolper og masse diverse lister og byggevarer.

for å nevne noe..

2
Carwing / Sv: Gamle kart i navigasjon?
« på: Tirsdag 05. April 2016, klokken 14:23 »
Opplevde en vesentlig betydning av gamle kart på 2016 Leaf da jeg kjørte til Hemsedal fra Oslo. Den "nye" Vegstrekningen Sokna - Ørgenvika som ble ferdigstilt juni 2014 er ikke med på kartet. Min navigasjon ville ha meg til å kjøre via Noresund. Dette gjorde at jeg måtte fiske frem mobilen for å være sikker på at jeg kom meg til Flå.

Jeg synes også man bør kunne forvente oppdaterte kart på en ny bil.

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøretips fra erfarne leaf brukere?
« på: Tirsdag 29. Mars 2016, klokken 16:23 »
Vil bare legge til en tanke om ECO modus. En el-motor er mest effektiv ved jevnt turtall og jevn belastning. Kjører du svært rykkete og opp og ned i fart får du kanskje ikke ut mer enn 50-60% av den energien du henter fra batteriet. Dersom du har et jevnt pådrag og jevnt turtall vil du komme opp mot 95%. ECO modus er med på å filtrere vekk støy fra sjåførens høyrefot. Skrur du av eco modus kan du uten å tenke over det få litt mer svingninger på gasspådraget, selv om du holder jevn fart.

Forøvrig kan jeg legge til at alt under 14 mil med 30kWh Leaf stort sett er bekymringsløst. Med 30kWh kan du fint ligge i 110-130 km/t på motorvei i perioder og fortsatt klare 15-16 mil så sant ikke hele turen er motorvei. Kjører aldri under fartsgrensen med denne slik jeg gjorde av og til med 2014 mod.

Kjør fort der det krever lite energi og sakk heller ned litt der det evt. er bratte motbakker eller sterk motvind. Se på kw-meteret under info-kjøretøy-energiforbruk, eller "prikkene" på dashbordet fremfor å tenke på hastighet. Kan du ligge i 120km/t med kun 3 prikker så gjør du det. Koster det 6-7 prikker så kan du kanskje sakke ned litt.


4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
« på: Mandag 29. Februar 2016, klokken 13:33 »
I dag fikk jeg ny rekord :D Lørenskog-Drøbak - 50 km. Startet med fulladet batteri. Ingen forvarme. Klima på auto 20 grader. Kjørte uten tanke på strømsparing. Ankom Drøbak med 74% batteri igjen :D Så 20 mil på sommeren må jo absolutt være innenfor rekkevidde tenker jeg.

Hei. Jeg hadde noe tilsvarende tur i går. Kjørte Åros - Tårnåsen (litt over 40 km) på 23%. Altså jeg hadde 23% da jeg startet i åros og gamblet på at det gikk. Ble skilpaddemodus siste 300 meterne.

5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
« på: Mandag 22. Februar 2016, klokken 11:07 »
Liten rapport fra turen til fjells i helgen. Distansen var altså Oppegård - Haglebu som ble totalt 172km. Kjørte med fullastet bil med både alpinutstyr og langrenn, samt pulk og barnevogn og 4 pers i bilen. Hytta vi kjørte til ligger på 900 moh. Med taklast, høydemetere og 5-6 minusgrader var dette en bra test.

Jeg regnet med å klare meg til Flå (129km). Da jeg ikke hadde kjørt strekningen med elbil før og var usikker på bakker osv. den siste biten, ladet jeg 5 min på Sokna for å være sikker. Men det viste seg at jeg akkurat hadde klart distansen uten lading. På flå ble det hurtiglading mens jeg handlet inn mat til hytteturen. Siste halvtimen (40km) opp til 900 moh gikk selvfølgelig fint da bilen ladet seg opp til 95% mens jeg handlet. Men brukte nesten 40% på de 40km pga. de ca. 750 høydemeterne.

På vei ned dro jeg samtidig med en annen familie med bensinbil. Hadde det ikke vært for taklasten som gav merkbart større vindmotstand skulle jeg klart de 172 km uten å lade. Men jeg måtte se meg nødt til å lade 10 min på Sokna (50%-75%). De som kjørte bensinbil stoppet for å kjøpe kaffe, noe som også tok 10 min. Dermed kom vi frem samtidig til Oppegård.

Hele turen gikk egentlig knirkefritt, og selv med taklasten og minusgradene var rekkevidden helt topp. Men det er vanskeligere å forutse faktisk rekkevidde under forhold med høydemetere og større forbruk pga. taklast. Kjører man på flat vei, kan man som regel sette = tegn mellom det du har brukt den siste timen og det du kommer til å bruke den neste. Slik blir det ikke på fjellet.

6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
« på: Torsdag 18. Februar 2016, klokken 11:02 »
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

Enligt denna blir det 20% reduktion vid -10grader

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295

När jag laddat 100% nollar jag energy economy. Om jag får en förbrukning på 20,0kwh/100km som är vanligt vintertid så kommer jag ungefär 9mil, då är batteriet helt tomt, bubblorna börjar försvinna eller till och med turtle. Detta när batteriet har några minusgrader.

Utrolig at du får så lite rekkevidde ut av en 2014 Leaf! Jeg kom som regel 10-12 mil med min gamle Leaf vinterstid. Den absolutt laveste rekkevidden jeg oppnådde med 2014 Leaf var 9 mil, men da var det -20 gr og med oppvarming av cupè 2 ganger. (tur-retur askim).

7
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
« på: Onsdag 17. Februar 2016, klokken 15:36 »
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

En må ikke overvurdere den nye Leafen, du har "bare" 6-7 kWh mer enn en 24. Dvs ca 3 mil ekstra om en bruker 2 kWh pr mil som en fort gjør med en del høydemeter

Vi har nå kjørt tre turer til vår leilighet på fjellet med 30 kWh, det er 155 km og 600 moh. Vi har ikke prøvd uten å mellomladet, men lader etter 90 km. Når vi kommer frem der (Stord-Etne) har vi brukt ca 60% og er fortsatt ved havnivå, men har kjørt en undersjøisk tunnel, den kommer etter 14 km så mister litt på at batteriet ikke tar mye lading pga at det nesten er fult da, videre er ganske flatt, men noen små "fjell-overganger" er det!

De resterende 65 km (Etne-Seljestad) tar ca 50%. Nå er dette kjøring med takbøyler, 4 i bilen og full last og vi har sluttet med hypermiling så vi følger trafikken, også oppover, dermed er det mulig å klare vesentlig mindre forbruk, men jeg tror uansett at det blir med hjerte i halsen å kjøre 160 km full-lastet og med ting på taket. Du skal også 200 flere høyde meter enn oss. Jeg hadde ikke satt mye penger på at det går selv med ultraforsiktig kjøring!

Så er det jo veldig dumt å ta en sånn risk når 10 min hurtiglading er nok til å slippe stresset:)

Godtur!

Ps ved normal kjøring og god varme har jeg en tommelfinger regel og det er minimum 1,5 km pr % på flat vei i 80-90 km/t. Og min 1 km pr % når en tar 100 høydemeter pr mil, merk at snittfarten faller på denne delen av veien for vår del pga dårlig vei så snitt ca 70 km/t, men feks 90 km/t i tunnellen etter Fjæra (Rullestadtunellen) og da kjørte jeg forbi en X5 også, bare på gøy (to felt). Med gml Leafen måtte vi ligge i 60 km/t for å rekke frem:). Fruen trodde jeg var gal som kjørte så fort, men vi kom frem med 4 streker og 37% tror jeg det var, altså brukt 50% på 65 km, men kjørte da jevnt, men fortsatt økonomisk, uten å sløse veldig, med over nevnte unntak;)

Ja det er nok litt på kanten å klare distansen uten å lade. Jeg regner med jeg kommer meg til Flå uten å lade (129km), så får jeg se hvor mye som er igjen. Derfra er det 36 km til hytta. Men er vanskelig å beregne forbruk når det er mye opp og ned. Skulle det knipe på vei til flå kan jeg jo lade på noresund eller sokna.

8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
« på: Onsdag 17. Februar 2016, klokken 14:21 »
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Mine verste nedturer med Nissan Leaf!
« på: Fredag 12. Februar 2016, klokken 11:05 »
Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)

Helt enig, det er ikke mange ting å sette fingeren på når det kommer til Leaf. For min del er det en premium bil til den prisen. Har f.eks. kjørt endel WV Tiguan og synes faktisk Leafen er bedre å kjøre. De to bilene er faktisk ikke så ulike når det kommer til størrelse, vekt og bagasjerom (2WD versjonen), sett bort ifra at bilen er løftet litt opp for å være en såkalt SUV. Leafen er faktisk litt lengre. Tiguanen er også godt over 100.000 dyrere med tilsvarende utstyrspakke som leaf.
Jeg har ikke eid 1.gen Leaf, kun 2014 og 2016(30kWh). Jeg kan kjenne meg igjen i utfordringer tilknyttet hurtiglading, men tar man sine forhåndsregler, som f.eks. å sjekke at hurtigladeren du skal bruke faktisk virker (enkelt å sjekke på f.eks. grønn kontakt sine nettsider, eller bruk av app, eller ringe) og lærer seg hvordan man bruker laderne vil man sjelden oppleve problemer med dette. Jeg synes ladenettverket og tilgjengeligheten er blitt MYE bedre enn det var for bare 2-3 år siden. Og håper utbyggingen fortsetter i samme takt.

- Lys og slikt synes jeg er helt ok. Kjører som regel bare i og rundt Oslo, så har vel ikke hatt så mye bruk for lys generelt.
- Superfornøyd med rattvarme, setevarme og klimaanlegget. Aldri hatt problem med dugg, og luksus å kunne starte dagen i en varm kupè ved bruk av NissanConnect (har funket i de fleste tilfellene).
- Navigasjonen er kanskje ikke verdens beste, men bedre enn i mange andre biler jeg har prøvd. Navigasjon med stemmeveiledning er praktisk. Vet som regel hvor jeg skal , så bruker navigasjonen til å si meg hvor langt det er igjen dit jeg skal. Kan også lett bruke mobilen via bluetooth som erstatning for navigasjon (får stemmeveiledning over høytalere da også).
- Utrolig enkelt å spille av musikk fra mobil via bluetooth (wimp, spotify osv) og operere alt fra rattet. Er bare å sette seg inn i bilen, så starter musikken du hørte på sist. Ikke alle biler hvor dette fungerer så bra.

Generelt veldig fornøyd. Gjenstår å se hvor slitesterk bilen er over tid.

10
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
« på: Mandag 08. Februar 2016, klokken 11:05 »
Da har jeg fått min nye 30kWh Leaf og vil dele min erfaring etter første langtur.

Kjørte lørdag morgen fra Oppegård til Skien via Moss-Horten ferga. Total distanse er 142km og 90% av turen er motorvei (90-110km/t). Været var vått med litt motvind og 1-3 plussgrader. 4 i bilen med barnevogn og bagasje.

Startet turen med 170km estimert rekkevidde (varme på). Hele turen hadde jeg 20-21 gr i kupèen. Da jeg kom ut på E6 satte jeg cruise kontrollen på 95km/t og lå jevnt rundt den farten helt til fergekaien i Moss. Det er nøyaktig 50km. Hadde da 69% batteri og 125km estimert rekkevidde igjen.

Kjørte av fergekaien i Horten og satte kurs mot E18 via Rv19. Siste etappe til Skien var på 90km. Lå mellom 95km/t og 105km/t hele veien på E18, fortsatt med 20+ i kupèen. Ankom Skien med -- på batterimeteret, men antar at det var 5% igjen. Kjørte ikke spesielt økonomisk siste strekningen da jeg så at dette kom til å gå fint.

På Søndag kjørte jeg samme strekning tilbake igjen. Startet da med 183km estimert rekkevidde. Kjørte litt fortere på motorveien enn på lørdagen, lå jevnt mellom 100 og 110km/t. Ankom Horten fergekai 92 km senere med 47% batteri. Kjørte av i Moss og holdt 105 km/t på E6. Ankom Oppegård med 6%. Kunne ankommet med noe mer dersom jeg hadde kjørt litt mer økonomisk den siste biten. Totalt tok turen med ferge 2,5 timer.

Jeg er storfornøyd med kapasiteten på det nye batteriet sammenlignet med min tidligere 2014 modell. Tilsvarende tur tok jeg med 2014 Leaf helgen før og måtte da lade på Fokserødkrysset for å komme meg helt til Skien. Nå testet jeg den nye Leafen under forhold som ikke er spesielt gunstig for å kjøre økonomisk. Dersom jeg hadde kjørt en tur på litt blandet vei med lavere fartsgrenser er nok ikke 17 mil med moderate vintertemperaturer usannsynlig å kunne oppnå. Og på sommeren bør man fint klare opp mot 20 mil.

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
« på: Torsdag 04. Februar 2016, klokken 17:01 »
Jeg har motsatt erfaring med min tidligere 24kWh Leaf. Der fikk jeg alltid flere km ut av de siste 10 prosentene enn jeg fikk f.eks. fra 80-70%. Eksempelvis kjørte jeg 25km fra 15% til 7% sommerstid. Visning av "---" har jeg hatt mange ganger på langkjøring og anser det som et normalområde dersom man skal utnytte bilens rekkevidde på lange turer.

12
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
« på: Torsdag 04. Februar 2016, klokken 12:40 »
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.
Ilfg LeafSpy fikk jeg ut 24,9 kwh, reellt forbruk (om vi stoler mer på LeafSpy) blir dermed 1,53 kwh/mil. Hadde da 1,7 kwh igjen, altså under 27 kwh totalt. LeafSpy starter med over 28 kwh tilgjengelig, faktisk 28,7 Kwh har jeg sett, men har bare kjørt bilen ned så langt en gang. Usikker på om dette skyldes kulde, feil I LeafSpy (den starter f.eks opp med helt feil verdi, en må kjøre litt før riktig estimate kommer opp, startet opp med 9,5 Kwh!!)

Nå er det jo slik at for å få ut maks av ett batteri så må en både har riktig temperatur og dra ut forsiktig av batteriet, høyt trekk gir mindre ut totalt, mener på Tesla ser en at det kan variere med ca 5%, noe som I såfall ville vært over 1 Kwh her, MEN jeg kjørte forsiktig så litt rart. Uansett, til sommeren finner vi ut om en får ut mer da. Spennende om andre gjør det samme og får samme effekt! Startet altså med 28.7 kwh og fikk ut til slutt 26,6 altså 2,1 kwh mindre. Nå tror jeg 28.7 kwh er litt optimistisk! Hvis det er 27 kwht tilgjenglig er det ok, hvis det er 28 så var det litt mye en mistet!

Til slutt ser en hvordan det ser ut når LeafSpy sier at det er 1.7 kwh igjen, "---" på bade % og km... så da er det på tide å lade, men fikk ikke begrensning i effekt eller skilpadde så litt var det igjen...

Hadde ikke bilde av forbruket ved 162 km, men det gikk litt opp til 1,45 da jeg kjørte på raskere veier til slutt!
[/

Takk for info. Du kunne sikkert kjørt 1 mil til før det var tomt. Virker som et greit resultat vinterstid. Jeg får min 30kWh i morgen og skal kjøre Oslo-Skien på lørdag. Kjørte denne strekningen med 24kWh forrige helg så er spent på å se forskjellen i praksis.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
« på: Onsdag 03. Februar 2016, klokken 21:37 »
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.


14
Leaf 2010-2017 / Sv: Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
« på: Onsdag 20. Januar 2016, klokken 00:27 »
Hei. Jeg synes også det forbruket virket litt høyt. Jeg selv tok en tur fra kolbotn til askim sentrum, ca 45-50km en dag det var 19 blå. Hadde ca 46% strøm igjen når jeg ankom askim. Hadde selvfølgelig forhåndsvarmet kupé og 100% før jeg dro hjemmefra. Ladet ikke i askim og dro hjem 3 timer senere. Da var bilen kald og varmeapparatet trakk mye strøm for å varme opp kupéen igjen. Ble nødt til å skru av varmen mot slutten og ble nødt til å lade 5 minutter på mc donalds ca 13 km hjemmefra. Men hadde jeg kjørt denne turen i ett strekk hadde tur-retur askim gått greit med litt kaldere kupe på hjemveien, altså nesten 10 mil i -19gr. Den store forskjellen mellom leaf uten og med varmepumpe ser man ikke ved slike temperaturer. Men ned til ca -6 gr er det vesentlig forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe. Jeg kjører greit 12 mil med 18 gr i kupé ved 5-6 minusgr.

15
Kjøretips / Sv: Klepp - Lyngdal t/r samme dag (med Zoe)
« på: Mandag 31. August 2015, klokken 22:32 »
Jeg skjønner ikke helt konseptet til Zoe. Hvorfor har de ikke skikkelig hurtiglading. Blir jo helt uaktuelt å dra på langtur hvis det skal ta over en time å lade bilen. Leafen lader dobbelt så raskt og selv det er litt for lenge. Skulle vært mulig å lade med 120kW/t slik som Tesla laderne.

Sider: [1] 2