Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nickelilltroll

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Model 3 / Sv: T i "TESLA" på mobile connector lyser rødt
« på: søndag 19. januar 2020, klokken 12:51 »
Hatt detta selv på min UMC. Går rett ned på 8Ah og T blinker rødt. Er IKKE jordfeil i kontakten som noen sier her. Jeg lader på 3 forskjellige plasser, hjemme og 2 jobber. Denne feilmeldinga starta for meg etter en oppdatering i høst. Hade inn bil/ladekladd hos Tesla men dem fant ingen feil.

Blinkinga starter ofte etter ca 30 min lading. Og helst når det varet varmt ute. Ikke hatt varmgrader nå på noen uker så feilen er borte.

Lest på webbmanualen at 5 røde blink var noe med feil på ladekladd. Husker ikke helt.

Skal vente og se til det blir varmere igjen. Fint redd at UMC’n fått i seg fukt under en hard regnsession. Lært meg at dem ikke tåler voldomme mengder på min Model S.

2
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
« på: fredag 22. november 2019, klokken 06:51 »
Om ikke annet blir de å få mye omtale bare på utseendet. ser jo ut som en bakgrunnsrekvisita fra en 80talls scifi-film.

tror likevel jeg kunne tenkt meg en. kanskje.

Det VAR en tanke bakom bakgrunnsrekvisitan, og biler har inspirasjon fra denna periode. Elon er fan av filmen ”Bladerunner”. Varet sagt hela tiden at det futuristiske designet blir influert fra just den filmen.

Skal si dem holdt sitt ord :D

3
Tesla Pickup / Lanseringen kl 05 er over etter 25 min😊
« på: fredag 22. november 2019, klokken 05:47 »
Tja.....

Har ikke fått med meg de andre revealingerne, men detta var....hmmm, noe annerledes.

39k$, 49k$ og 69k$ ble prisen. Tre forskjellige batteripakker+hjuldrift(rwd/2motorer/3motorer), adaptiv luftfjøring blir standard, fikk ikke regna om lastekapasitet, trekkvekt men for meg er det nok uansett.

0-100 var latterligt rask. 2.9sek var det ikke det? Inredningen var Model 3-spartansk med en Model 3-skjerm med samme plasseing.

250+/300+ og 500+miles.

Bygget i rustfritt stål, for øvrig meget stygg mot en slegge under showen, lagde ikke bolk en gang. MEN så...etter testing på sia av dette panserglass. Hva skjedde?! Knuste sidevinduan med slegga. Skjønte ikke helt hvis det var en del av showet. Når de knuste det fremre vinduet....hørte på Elon at det ikkke helt planert....så prøver dem med slegga på det bakre....som knuser....#ohfuck

Teori?

Skal vare klar for bestilling i US. Hørte ikke med leveringstid og det men folk får bare fylle på. Reserveringpris, hold deg fast..   100$ 8)

Summasumarium: Vil jeg ha denna pickup? Veit ikke, Tror jeg må la intrykket synke inn lite for den var som Elon lovet oss, ”ikke for alle”....

Sen er jeg fint redd den blir kostsam når den endelig kommer hit med tanke på återinførsel på avgiffter...Levering US, sent 2022.

4
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 10:08 »
Noen som har en link til eventen som mange venter på? Vilken tid(lokal tid), er det sagt det skjer? Gleder meg!! :)

5
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 10:30 »
Tror han glemmer at Tesla har umiddelbar respons og veldig mye krefter, så dette hadde gått i dass uten systemene  som kontrollerer kreftene.

Ellers så er det jo eplekjekke menn som oftest dreper seg selv og andre i trafikken, så ..0

Aldrig sagt jeg er emot teknologien vi har tilgang til. Kjørt Tesla i noen år ulykkesfritt i 30 år. Mitt jobb tillsier at jeg ikke er hverken dårlig sjåfør el tar unødvendige risikoer. Du kunne sikkert spart deg for den siste settningen. Med respekt for ALLE og det som faktiskt skjer i trafikken!

Skjerpings!

6
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 10:22 »
Hvis du som voksen ikke klarer og føre en bil tryggt på vinterføre uten sikkerhetssystemer el varsling hele tiden føreslår jeg at du går inn i deg selv og vurderer hvor trygg du er i trafikken.
Høres tvert imot som om det er du som må det, når du er så i mot en enkel funksjon som ikke kan gjøre annet enn å øke sikkerheten. Du vil kanskje fjerne ESP, ABS, airbags, crumpling zone, setebelter og autovern også, for man skal jo aldri kjøre slik at det er mulig å kollidere eller kjøre av veien?

Du kan banne på at jeg er langt fra den eneste som lett hadde kjørt i grøfta dersom ABS og ESP plutselig hadde sluttet å virke uten varsel kjørende på snø og is. Dersom du påstår selv du ikke hadde gjort det så kjører du som tidenes sinke. Jeg tror nesten ikke på deg. Har du i det hele tatt noen gang prøvd å deaktivere disse funksjonene på en bil på glatta? Bilen blir så og si ukontrollerbar sammenlignet med med dem på.

Har du glemt at ikke alle ungdommer har råd til en nyere bil med alt av sikkerhetssystemer? Tror du en bil stopper for at et system ikke virker, at bilskoler lærer upp sine elever at bilen kan stoles på til 100% uansett tid på døgn, år og plats?
 
Du kverulerer så hardt at du missførstår og mister tråden hele tiden. Du startet et nytt inlegg med overskriften "dårlig veigrep i snø....." På et forum med EN specifik bilmodell, da må du regne med at få motargument så det synger om det, når det inte har et unns sannhet i seg :o

JEG er glad for min Model 3, for alle sine smarte løsninger og systemer, glad før hvor god den er på vinterføre, kanskje det beste jeg hatt. Jeg er ikke så glad før at du ikke skjønner forskjellen på vinter og sommerføre :D

7
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 10:00 »
Ser inne på Volvo sine hjemmesider ligger det bilder som viser 80% og 320 km rekkevidde. Så da er max ikke noe særlig over 400 dessverre. Samtidig står det at batteriet bør kun lades til 80% for å bevare batteriet. Ps2 skal gå 500, samme skal Vision E og Ford'n 600. Mulig Vovloen rykker for meg nå, trenger 30 mil t/r uten lading til hytta... om sommeren...

Oups! Detta var litt dårlig nytt egentlig. 320km med 80% er oppgitt på en GOM. Men har man prøvd noen og levd med noen elbiler så veit en hvor mye mindre detta blir IRL. Speciellt om vintern! Min Model S, som er meget lav i forbruk og effektiv. Viste ca samme(gådd 110 000km), og ved normalt bruk om vintern blev det stusseligt kort kjørelengde. Som du sier selv. Elbil skal holdes mellom 20-80% i kapacitet, for og undvike stor degresjon på batteriet. Noen langturer av og til kan man ”kose seg” med 100% men ikke mye.

Var gira selv på XC40 i lang tid men Volvo har brukt for lang tid på utvikling. Da burde dem kompansert med mye større batteri enligt min mening. Var egentlig detta som idag gjorde at jeg sa nei takk når dem ringte meg for å sette seg på intresselisten, dessverre.

Både Polestar og Volvo er bra biler på mange måter. Men ikke noe for meg...idag.

8
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:37 »
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.
Hvis man er en supersjåfør som alltid klarer å unngå tap av veigrep, så er det jo aldri noe problem med denne plagsomme plingingen. Tvert imot, nettopp da er det kanskje ekstra viktig å få en ekstra tilbakemelding på at man skal passe på når det faktisk skjer. Dersom man kjører på autopilot og er litt ukonsentrert kan det nok fort hende at man ikke merker at grepet glipper i 0,1 s, f.eks. Men da sørger bilen selv for koble ut AP og gir den generelle varselen for det.

Spesielt for uerfarne sjåfører kan det være greit å få en tydelig tilbakemelding. Når bilen glipper en svært kort tid og man bare kjører rett fram så er det ikke alltid veldig merkbart. Selv når den glipper smått ved svak svinging kan det være mindre merkbart, siden bilen henter seg så raskt og lett inn igjen og maskerer for den høye farten. Den plinginga vil da varsle dem om at de bør holde en lavere fart på sånt føre en er nå.
Jeg hadde ihvertfall nesten 0 peiling på kjøring på snø og is de første par årene med førerkortet. Man vet det er glatt og at bremselengden blir lengre, for det står det i teoriboka liksom, men følelsen for hvordan en bil oppfører seg på ulike fører og hvor mye man må tilpasse seg det er noe som bare kan sette seg med tid, erfaring og kanskje alder.

Dersom man ikke ønsker den plinginga fordi man ønsker å morokjøre litt, så burde det heller vært mulig å slå den av ut turen. Burde også vært mulig å slå av ESP, ABS og traction control ut turen for ordentlig testing på bane, men det gjør det ikke. Bilen har bare en anti-slip start-funksjon. Tror da at traction control slås av fra 0 opp til sånn 10 km/t før den slås helt på igjen.

Nå er det faktisk sånn at alle skal anpasse farten etter føre. Sikkerhetssystemer er der for og redde deg FØR du når grensen. Når de slutter å virke har du uansett gjort ditt når det kommer til avkjørselen.

Er en prøvetid på førerkort i 2 år. De 2 åran skal brukes til aktsom kjøring, har ikke bare med hastighet og gjøre.

Hvis du som voksen ikke klarer og føre en bil tryggt på vinterføre uten sikkerhetssystemer el varsling hele tiden føreslår jeg at du går inn i deg selv og vurderer hvor trygg du er i trafikken.

Klar over at alle ikke er like vant i bil, trafikk og utfodringer i Skandinavisk vinter, da må disse bare gå inn i seg selv og si: ”Hva med å anpasse farten...?” Er ikke vanskelig. Er man da en som sitter og irriterer seg over dem samme, litt usikkre sjåføran, så skal man og vurdere sin syn på trafikksikkerhet.

9
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 08:27 »
Vi skal IKKE ha fler "pling" el "plong-lyd" i bilen! Klarer folk ikke og kjenne når esc, abs og andre stabilitetssysstemer jobber og anpasse farten deretter så bør dere ikke kjøre bil på glatta. Før JO, man kjenner godt når bilen sier ifra!

Esc varsler som på alle andre biler på skjermen med oransj lys.



10
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 08:14 »
Ser det skrives at bilen har begrenset antall kommunikasjonsfordøk, 15, mellom app og bil etter hver kjøretur. (Noen Audi blodfans skjønte hvor teit design dette var og rykket umiddelbart ut og forsvarer den fantastiske bilen).
 Dette burde i såfall kunne løses.
Min erfaring er derimot at kjøretur ikke løser utfordringen. Noen som vet mer?

Herregud!! Dom er virkelig igang med bortforklaringsmølja igjen ser jeg.....Fikk omtrent noe sånt som svar når appen til min E-golf ikke virka heller. Bilen stod ofte over 1 døgn, med ladekladd....inn om morningen for og starte forvarming, sånn 20 min før avreise. Enten var da responsen- "Får ikke kontakt med server" eller alt såg tipptopp ut i app, kommer ut til bilen....bunnfrossen i minus 10. Sette tidsinnstillt var som og spille på lotto.....Dette var mange år siden.

Når skal WV få inn folk som faktiskt kan dette? Helt utruligt at dom får lov og fortsette :o

Dom har jo ellers et bra konsept på gang og hvertfall resuser/logistikk til at lede markedet om et par år...Men når dom faller igjenom på detta...altså?? Kunne tenkt meg denna "Beetle-bussen" dom jobber med men nei takk, ikke med denna arbeidsmetodikken...

11
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:56 »
Du duret forbi dem fordi du har en firehjulsdrevet bil med svært god elektronisk kontroll og kompensering på de ulike hjulene, ikke fordi dekkene dine nødvendigvis var bedre enn deres. Det er dekkene jeg tenkte på med "dårlig veigrep". Er bare å prøve å bråbremse rett fram i et tykt lag nysnø fra 60-70 km/t, så ser du den lange stoppedistansen.
 
Synes altså veigrepet til disse dekkene nå i snøen er dårlig, men ikke at de nødvendigvis er dårligere enn andre vinterdekk. Det jeg vil fram til er at man bør passe på. Er lett å bli lurt av den gode fremkommeligheten med firehjulsdrift og imba elektronikk, men når man bremser rett fram, så er det kun dekkene som kan redde deg.

Er vel ikke noe tema at elektronikken er på plass og alt av sikkerthetsfunksjoner virker? Sikker på at Tesla ikke har noe unikt system som gjør at den ligger så godt på vinterføre. Heller at de har hatt litt flaks med vektplassering, hjulavstand og hvordan styringen fungerer. Dekkan er da samme som jeg hatt på mange andre nyere biler, funker fjell...Hvis du opplever dem som dårlige ved innbremsing så har du glemt hvor tung Model 3 faktisk er. Sier det for at bilen ligger fint og rett ved hard innbremsing...på snø...med samme dekkan. Skjønner ikkke hvordan du kan oppleveve detta som dårlig?.

12
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: mandag 11. november 2019, klokken 09:50 »
Dårlig veigrep i snø? Da har du ikke prøvd mange andre biler! Her på Lillehammer er det både bratt, svingete og masse snø. Igår stod det en god del mange andre biler litt her og der. Min Model 3 bare durade forbi uten å strekke på seg en gang. Den er helt rå på veldig glatt vinterføre!!!

Var og ut på E6 og der låg den stødig som tåget i fart!

Hatt mange håplause  biler fra før, men på disse har jeg og ekspremitert med andre dekkmerker. F eks så kom min Ampera-e knappt frem på flat mark med disse Nereusdekkan som noen(ingen navn på trykk), har skrytt opp til skyan og tilbake. 3 uker etterpå slengte jeg på Nokiandekk og DA var bilen knall på vinterføre den og...dog samme problem som mange andre tunge elbiler med forhjulstrekk, går fort rett frem i svingan.

Det jeg må prøve og finne ut av om Model 3 har samme lumske egenskap som noen andre awd-biler, når det slipper så slipper det på ”orntlig”! Kjører ny XC90 i jobben så det har jeg fått provosert frem(lukket bane/trening), det er en lite hyggelig oplevelse.

Nei. Må bare fortsette skryte av hva Musk og hans kamerater fått til med Model 3, bilen er vanvittig god på mange felt :)

19” orginal med piggfrie Nokian.

13
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 15:13 »
med alt som er sagt rundt PickUp truck, tror at  den blir ikke lovlig å kjøre med kl B førerkort i Europa..


i USA kan jo B forekort brukkes for biler opp til 11t:

"Class B is valid for single vehicle with GVWR of 26,001 lbs. or more, and vehicle is not towing an excess of 10,000 lbs. GVWR."

26000lbs=11793kg

Gjøkke noe det for meg, C1 påstempla her siden lenge på plastikken her.

Menne, huffameg dette er vondt å vente på :D

14
Model 3 / Sv: En uke med min første elbil - mye nytt - mest bra
« på: fredag 08. november 2019, klokken 13:49 »

Jag bor i et sameie, og selvom bilen står parkert nære leiligheten, så er det ingen mulighet for å få ladet med kabel fra leiligheten til bilen uten at den blir liggende i veien for noen. Kraftselskapet lokalt har vært på befaring, og vi venter på et tilbud fra de på å sette opp en enkel infratrsuktur, er kun 7 parkeringsplasser her, og jeg er eneste som har elbil, og ingen andre ønsker for øyeblikket. Så skal dette opp i styret/årsmøtet, så ser vel ingen lader her hjemme før på nyåret vil jeg tro, men det jeg var jeg innstilt på, bare jeg får opp appen så vil det hjelpe. takk for tips!
[/quote]

Skjønner. Men et sameie skal og tilrettelegge for lading av elbil enligt lov nå. Skjedde mye der for 1 år siden. De kan ikke nekte lenger. Husker ikke hva eksakt som blev beslutta men du kan sikkert google det el at elbilforeningen har svaret. Finnes sikkert tråder om detta på ”lading og ladeplasser” her på forumet.

Kommer snart en oppdatering i bilerne våres der du kan sette avreisetid, da varmer bilen opp automatisk, hvis du har strøm tilkobla så lader den opp til ønsket grense på samme avreisetid. Dette er noe jeg savna på Tesla sine biler. Hatt det på andre og det er bra for batteriet og mindre styr for oss. Men regner med at du får appen i orden før den tid, disse eierbytene mellom apper kan ta alt fra 3 dager til mange uker. Men skader ikke og mase litt ;)

15
Model 3 / Sv: En uke med min første elbil - mye nytt - mest bra
« på: fredag 08. november 2019, klokken 13:39 »

Så det beste tipset for fin bil; bruk den normalt, ikke tenk for mye, men aldri noensinne sett bort bilen til detailer/bilpleie!

Hva er det du sier? Jeg har utstyr for detailing, gjør det selv og  hjelper nærmeste venner. Er ikke vanskelig med tid og kunskapen for det. Hade jeg fått tilbake en bil fra en detailerfirma og bilen har ”miljoner med småriper” hade jeg uten tvil aldrig rest fra plassen uten disskusjon!! :o Er en jobb som utføres og resultat skal kontrolleres.

Till trådstarter: bruk børsteløs maskin, ihvertfall bedre enn den med børster. Problemet blir at kemikalian i maskin er harde for lakken, plast og gummi. Så hvis du vil ha en blank å fin bil hele året må du nesten polere opp den før og etter vintern.

Men alt i alt så er det hvor nøye man er, lest uendlige tråder der folk sier ”det er en bil, skal brukes som en bil....” Greit det altså, men den bilen kjøper ikke jeg fra deg. Vi er ikke like allesammen :)

Sider: [1] 2 3 ... 30