Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sfinxern

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av nyere brukt elbil - hjelp :)
søndag 08. oktober 2023, klokken 21:30
Hei og takk for svar.

Jeg snakker om e-tron rundt 2019-2021 mod. Og GTX rundt 22 mod. Makspris for mitt budsjett er 500, helst lavere, men kan gå med opp til 500.
Så da utgår en del biler du viser til. Og vil heller ikke ha Kina-bil av personlige preferanser.

Så det står mellom e-tron 55 (19-21mod), EQC (19-20mod), GTX (22mod).

Kjører ikke veldig mye med vogn som sagt, så det er ikke det viktigste argumentet. Og den er relativt liten og nett, så litt ekstra lading også i de tider er uproblematisk.

Men e-tron 55 har vel en OK rekkevidde? Eller er EQC bedre? Og GTX har vel bedre rekkevidde enn begge disse antar jeg?

Sånn umiddelbart så virker GTX som det mest fornuftige valget - totalpakken tatt i betraktning, nyere bil, lavere km, lengre garanti, mye utstyr. Selv om e-tron 55 tiltaler veldig, men er som sagt redd for dyrere feil/mangler og verkstedregninger enn på GTX. GTX er jo en enklere bil på mange måter.

EQC er også fristende, må si jeg liker den godt, men kanskje på vei til å bli litt utdatert den også.

Veldig usikker som sagt, men akkurat i skrivende stund heller jeg kanskje mot GTX selv om den har lavere tilhengervekt og kanskje litt mindre premium enn de andre alternativene. Men jeg liker utseende, utstyr osv. Virker som en god totalpakke hvis rekkevidden er god.
#2
Kjøpe elbil? / Kjøp av nyere brukt elbil - hjelp :)
søndag 08. oktober 2023, klokken 18:54
Hei!

Jeg har hatt en Tesla Model S i 5år - solgte den i vinter før garanti gikk ut. Har siden kjørt i en gammel fossilbil i påvente om å finne en ny elbil.

Og med den økonomiske situasjonen i Norge nå, så er det definitivt kjøpers marked og det tyter jo elbiler på markedet hele tiden og prisene presses ned. Så nå er det ekstremt mye å velge i!

Jeg var veldig fornøyd med min Model S, men har behov for en bil som er litt mer praktisk og spesielt da jeg har hatt et savn av hengerfeste. Jeg drar litt campingvogn i sommerhalvåret - ikke mye, så derfor har jeg ønsket elbil med litt rekkevidde for dette formålet, ikke at det betyr all verden.

Jeg har vurdert ny Model Y Performance, men jeg er ikke spesielt glad i byggekvaliteten til Tesla, lakk, manglende sensorer, radar, at alt skal gå via kameraene osv. Seter ikke de beste. Så Tesla er nok ute av vurderingen denne gangen.

Jeg har hele tiden hatt sansen for Audi e-tron, men pga pris, så har jeg ikke tenkt på denne igjen før nå nylig da 55 versjonen begynner å bli bra priset! Samtidig liker jeg godt EQC også. Begge disse kan trekke 1800kg som er veldig bra. Og den siste tiden har jeg også sett litt på ID4 GTX. Den kan bare trekke 1200kg, men det er et kompromiss jeg er villig til å ta. Det er fordeler og ulemper med alle.

Budsjett er maks 500, men lavere jo bedre hvis jeg kan gjøre et godt kjøp. Har sett mange 2020/2021 modeller av e-tron og EQC som er svært godt utstyrt til under 500. Det må jo være et godt kjøp nå! Som fortsatt også er innenfor nybilgaranti.

Og i samme prisklasse (under 500) får jeg også en enda nyere ID4 GTX med mye utstyr. Men jeg har ingen kjennskap til ID4 i det hele tatt. Men den har jo egentlig alt utstyr som jeg er ute etter. Kanskje har den bedre rekkevidde også enn både e-tron og EQC? De er jo større og tyngre biler og er nok mer premium enn ID4 GTX.

Kjenner heller ikke til infotainment systemene til disse bilene. En ting jeg likte svært godt med Tesla var appen og mulighet til å varme bil, seter og ratt når jeg ville. Har hørt at ikke alt er like intuitivt på e-tron, EQC og ID4? Men det er kanskje ryddet opp i nå?

Jeg har funnet noen veldig fine e-tron, EQC og ID4 innenfor budsjett. Men sliter veldig med et valg. Jeg har ikke prøvd alle de ulike, så det bør nok gjøres for å få et bedre inntrykk. Men totalt sett så virker det som om ID4 GTX gir den beste totalpakken; nyere bil, lavere km, lengre garanti, god rekkevidde (?), alt nødvendig utstyr.

På den andre siden så er jo e-tron og EQC mer premium - men det kan vel også innebære at de er dyrere å ha på service, reparere, mer utstyr som kan gi mer potensielt problemer osv.
Det er klart at både e-tron og EQC har jo hatt et enormt prisfall hvis vi ser på 2020 modeller. Så får jo veldig mye bil for pengene der også. ID4 GTX er jo nyere og har nok ikke hatt det største verditapet enda.

Sikkert flere enn meg som har vurdert disse bilene og kan gi noen betraktninger på andre fordeler / ulemper som jeg ikke har sett :).
#3
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
torsdag 11. august 2022, klokken 00:15
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 10. august 2022, klokken 16:18
Da har det kommet leveringsdato, mandag 22.8 :)

Bestilt når og farge? Fått VIN?
#4
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
fredag 05. august 2022, klokken 18:28
Når det er sagt, så begynner det å bli tett mellom hver YP på veiene nå. Begynner å bli et vanlig syn.
#5
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
søndag 17. juli 2022, klokken 17:59
Ved bestilling av ny Y nå står det levering november 22 - januar 23. Endret fra september - desember i år.

Så ordrebøkene fylles opp ja.
#6
Model Y / Sv: Fra LR til Performance
søndag 17. juli 2022, klokken 11:41
Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 09:04
Sitat fra: Contango på fredag 15. juli 2022, klokken 08:59
Sitat fra: ndrsone på fredag 15. juli 2022, klokken 08:55
Vet ikke om det er forskjell på LR og P her, men mange (inkludert meg selv) har fått bekreftet hengerfeste på LR levert i Sept-Okt.
Alle får hengerfeste etterhvert. P og LR. Men spørsmålet mitt var om det er samme løsning som det ettermonterte. Siden ingen ennå har fått hengerfestet ferdig montert kan ingen svare.

Godt spørsmål egentlig, jeg kan ikke engang se at det står noe sted at det er avtagbart. Verken på sms, eller spesifikasjoner. Men siden prisen er eksakt den samme så er vel muligens det en indikasjon på at det er lik løsning?

Samme løsning. Men kan være annen leverandør av selve hengerfeste. Spiller ingen praktisk rolle.

Men det hadde vært fantastisk om Tesla også kunne fått elektrisk hengerfeste med tilhengerkobling i kula. Begynner å bli standard hos mange det nå.
#7
Sitat fra: Jonny85 på fredag 15. juli 2022, klokken 01:08
Rart ikke de har satt opp prisen på TMY Long eller P i Norge med tankte på at de har skrudd opp i flere land og i tillegg er dollaren veldig sterk.

Wait for it.
#8
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
mandag 11. juli 2022, klokken 11:18
Endret her også fra tidligere 4.september til 30. oktober. Nå står det 20. august til 30. september. Så flyttet 1mnd frem.

Bestilte 14. mai. Hvit/Sort.

Men fra og med i dag er det vel stopp i all produksjon i Giga Berlin i 2 uker da de skal legge om produksjonen og doble den fra starten av august. Så får vi se om det går utover kvaliteten eller ikke da :o...
#9
Når ble estimatene deres flyttet ut i tid? Nå nylig?
#10
Sitat fra: oroar på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:10
Jeg fikk flyttet levering på min P fra okt 2-nov 16 til sept 25-30 i dag (eller i går) så jeg antar de produserer P-biler også.

Bestilt når?

Jeg bestilte 14. mai og har estimert levering 4. september til 19. oktober. Vært slik en stund.
#11
Full stopp i YP produksjon hos MiG mao. Og så ramper de opp Y LR. Redd det blir bra med utsettelser / forsinkelser på YP fremover.

Bruker de fysisk forskjellige motorer bak på Performance og LR? Eller er det snakk om software som gjør at de yter mer?
#12
Noe nytt rundt dette? Hvor alvorlig er denne feilen? Hvis de må få sendt nye motorer fra MiC, så snakker vi vel fort om lang leveringstid. I tillegg til full stopp i produksjonen til disse kommer. Må vel fort bli måneder med utsettelser i verste fall. Dette er jo kritisk for MiG når de nå akkurat var i ferd med å skalere opp produksjonen.
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
torsdag 30. juni 2022, klokken 20:03
Sitat fra: SilverJohn på torsdag 30. juni 2022, klokken 12:36
Bestilte hvit/sort yp 13 mai. Forventet levering 18 sep-02 nov

Bestilte hvit/sort 14.mai selv og har nå forventet levering 4 sept - okt 19. utlevering Brumunddal eller så henter jeg ut i Oslo/Drammen. Hentet min S i Drammen i sin tid, så blir hipp som happ.

Men det kommer jo an på utfordringene ved fabrikken nå da.
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:10
Mange som har fått bilene sine nå, er helt stille her :D.
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
tirsdag 21. juni 2022, klokken 06:47
Sitat fra: Grenadier på tirsdag 21. juni 2022, klokken 04:13
Ligger inne med bestilling på TMYP, sort/sort. Bestilt i begynnelsen av mai.

I min konto står det ingenting om forventet levering, og har ikke fått VIN.

Men er jeg «garantert» levering i løpet av høsten, tror dere? Eller kan det finne på å bikke over i 2023? Hos Tesla kan de som vanlig ikle si noenting.

Ja du får garantert bil ila høsten. Tipper august allerede :)!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA