Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lyse Tanker

#1
Kjøpe elbil? / Hva koster de enkelte elbilene i årlige utgifter
onsdag 22. november 2023, klokken 17:11
Etter å ha eid min andre Nissan Leaf, mener jeg de som kritiserer elbiler for å være en ekstra dyr investering tar feil. Ja, selve innkjøpet koster en god del, men driftsutgiftene er så lave at det å kunne eie og bruke en moderne og sikker bil er en bedre investering enn å kjøpe en eldre fossil-bil med dagens service-, drivstoff- og bompriser. Men jeg kunne godt tenkt meg en sammenligning av de enkelte elbilene for å se hvor rimelige eller dyre de er over tid.
Det er mange flotte elbiler å velge mellom og stadig nye kommer.
Men hva koster egentlig ett eierskap over la oss si 4 år? Men kom gjerne med oversikt over nyere biler.
Jeg tenker da på innkjøpspris, servicekostnader, oppståtte feil i garantiperioden som forhindrer en kontinuerlig bruk og markedspris ved salg?
Grunnen til at jeg stiller disse spørsmål er både rapporterte problemer gjennom nyhets-kanaler, bekjentskapers biler og egen elbil.

Jeg kan jo starte med min egen bil Nissan Leaf 62 kWh N-Connecta, levert oktober 2019, altså en 2020 modell. Innkjøpspris 363 tusen, inklusiv 2 ladekabler, 2 sett dekk og gummimatter. Kjørelengde 118 000 km.

Nissan Leaf N-Connecta 62 kWh

1. Innkjøpspris: kr.363 tusen
2. Service utgifter 3 ganger: kr.4443,-
3. Bremserklosse utskifting 4 hjul: kr.2194,
4. Forsikring 4 år: kr.40484,-
5. Gratis utbedringer i garantitiden: Manglende lakk flekk, justering av førerdør.
6. Anslått salgspris etter 4 år: kr.210 tusen

Kostnader over 4 år: kr.200121,- = pr. år kr.50030,-

Det som overrasker meg er at det kan være stor forskjell på utgiftene mellom forskjellige elbiler og hva som må utføres på en 4 år gammel bil som har kjørt ca.20 tusen km i året. Jeg tenker da f.eks. på utskiftning av batteriets kjøleveske etter kjørte 60 tusen på Hyundai Ioniq 5, som jeg ellers ser på som en meget interessant bil.
Jeg ønsker å finne mer ut av dette da jeg etterhvert ønsker elbil med hengerfeste, som kan trekke mellom 1000 og 1600 kg.
Håper på mange tilbakemeldinger på disse 6 punktene.
#2
Model S 2013 - 2022 / Pris på den nye Model S i Norge contra USA
lørdag 30. januar 2021, klokken 17:15
Ser at nye Model S koster 650 tusen i USA og 830 tusen i Norge, hvorfor er bilen 180 tusen dyrere her?
#3
Ariya / Ariya og hengerfeste
lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:35
Har kjørt elbil siden sommeren 2014, brukt takstativ og lagt ned seter og fått med meg utrolig mye, men savnet etter en bil som kan kjøre henger med vekt på totalt 1500 kg er allikevel stort. Har tenkt at en bil som Ariya med totalvekt på mellom 1800 og 2000 kg må passe perfekt til denne hengervekten for de som kun har klasse b sertifikat. Flere av de nye store elbilene veier jo godt over 2 tonn og kan derfor ikke traile 1500 kg på vanlig sertifikat, noe å være klar over ved valg av henger og bil!
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med leveringstid 62kWh
fredag 08. november 2019, klokken 17:40
Forespeilet levering i slutten av neste uke, altså midten av november 😊
#5
Bytter ut min trofaste Leaf i desember. Bilen har akkurat passert 150 tusen og fikk nye sommer og vinterdekk i  fjor. Nye bremseklosser foran, de bak i fjor. Har også fått skiftet deler i forstilling i våres før EU godkjenning i mai 2019. Mistet 3 barer, går mellom 6 og 10 mil avhengig av kjøreforhold og kjørestil. Ta kontakt for visning og prøvetur.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med leveringstid 62kWh
onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:00
N-Connecta her også.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med leveringstid 62kWh
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:29
Sjekket på lørdag og selger mente bilen ville komme i starten av desember. Bestilt 26.08.2019
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Forsikring Nissan Leaf 62kw
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:30
Sjekket Frende, mitt nåværende selskap, 420 kr mnd. Kr.5040,- i året, dette med 6000 i egenandel, 75% bonus, ingen under 24 år og parkering i garasje. Kjørelengde 20.000 km.
#9
Takk for innspill :) Da jeg kjørte Tekna med selvstyring syntes jeg den ble et irritasjonmoment, stadig små korrigeringer og plutselig så klarte selvstyringen ikke å finne veien. Direkte ubehagelig å kjenne at vi er to som skal bestemme hvor bilen skal styres. Hvordan opplever du det?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
onsdag 18. september 2019, klokken 22:50
Takk for svar fra Thomas  :)

Her en tekst angående batteriene til en av Nesoddbåtene: "– Den ligger til kai i cirka 10 minutter hver gang for å laste av og på passasjerer. Vi har tenkt til å lade i 6-7 minutter. På den måten holder vi batteriet på mellom 40 og 70 prosent fullt gjennom dagen. Når du holder batteriet på det nivået avgir det minst mulig varme, noe som fører til lengre levetid, forklarer prosjektlederen i Norled."
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
onsdag 18. september 2019, klokken 09:46
Min 2011 leaf har nå gått 148000 km og mistet tredje baren på 137000 km. Jeg lader alltid til 100 %, men den står ikke parkert lenge med det. Jeg har i alle år brukt bilen helt som det passer meg også med langturer og opptil 11 hurtigladinger i løpet av 18 timer. Men vært nøye med temperaturen på batteriet og ikke ladet for lenge av gangen på hurtigladere. Nå med snart 62 kWh Leaf lurer jeg på om noen vet noe om dette med klattlading? Vil sikkert ofte få mulighet til å lade batteriet før det er tomt. Skal man helst vente til ca.20% igjen eller kan man godt lade fra 40-50% og opptil 80-90%. Hva er best for batteriet? Noen som vet dette sikkert?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Tekna 2019 vs 2018
søndag 15. september 2019, klokken 18:22
#14
Hei  :) Det er fordi det er så mange emner og det skjer jo stadig forbedringer, videreutvikling. Ja, større batteri med bedre kjøling, større ladehastighet, nytt infotainmentsystem, kraftigere motor, nye setetrekk og zero gravity seter, men de er kanskje på 40kWh også + alle de skjulte forbedringene som erfaringer fra 40 kWh har gitt. De som har eller skal kjøpe den nye 62 kWh tror jeg ville finne en slik deling mer oversiktlig.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
onsdag 11. september 2019, klokken 15:50
Det tror jeg ikke noe på! Synes ID.3 ser veldig spesiell ut innvendig, tenker da på dashbordet med denne infotainmentskjermen løftet opp, ikke pent i det hele tatt. Så også ut som den har fått et lite bagasjerom kun 385 liter. Leaf er gjennomprøvd gjennom snart 10 år, og har nå fått et mindre spesielt utseende fra 2018 og med 62 kWh batteriet fra 357 tusen tror jeg vi kommer til å se priskrig utpå nyåret og en bil som fremdeles selges.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA