Etter å ha eid min andre Nissan Leaf, mener jeg de som kritiserer elbiler for å være en ekstra dyr investering tar feil. Ja, selve innkjøpet koster en god del, men driftsutgiftene er så lave at det å kunne eie og bruke en moderne og sikker bil er en bedre investering enn å kjøpe en eldre fossil-bil med dagens service-, drivstoff- og bompriser. Men jeg kunne godt tenkt meg en sammenligning av de enkelte elbilene for å se hvor rimelige eller dyre de er over tid.
Det er mange flotte elbiler å velge mellom og stadig nye kommer.
Men hva koster egentlig ett eierskap over la oss si 4 år? Men kom gjerne med oversikt over nyere biler.
Jeg tenker da på innkjøpspris, servicekostnader, oppståtte feil i garantiperioden som forhindrer en kontinuerlig bruk og markedspris ved salg?
Grunnen til at jeg stiller disse spørsmål er både rapporterte problemer gjennom nyhets-kanaler, bekjentskapers biler og egen elbil.
Jeg kan jo starte med min egen bil Nissan Leaf 62 kWh N-Connecta, levert oktober 2019, altså en 2020 modell. Innkjøpspris 363 tusen, inklusiv 2 ladekabler, 2 sett dekk og gummimatter. Kjørelengde 118 000 km.
Nissan Leaf N-Connecta 62 kWh
1. Innkjøpspris: kr.363 tusen
2. Service utgifter 3 ganger: kr.4443,-
3. Bremserklosse utskifting 4 hjul: kr.2194,
4. Forsikring 4 år: kr.40484,-
5. Gratis utbedringer i garantitiden: Manglende lakk flekk, justering av førerdør.
6. Anslått salgspris etter 4 år: kr.210 tusen
Kostnader over 4 år: kr.200121,- = pr. år kr.50030,-
Det som overrasker meg er at det kan være stor forskjell på utgiftene mellom forskjellige elbiler og hva som må utføres på en 4 år gammel bil som har kjørt ca.20 tusen km i året. Jeg tenker da f.eks. på utskiftning av batteriets kjøleveske etter kjørte 60 tusen på Hyundai Ioniq 5, som jeg ellers ser på som en meget interessant bil.
Jeg ønsker å finne mer ut av dette da jeg etterhvert ønsker elbil med hengerfeste, som kan trekke mellom 1000 og 1600 kg.
Håper på mange tilbakemeldinger på disse 6 punktene.
Det er mange flotte elbiler å velge mellom og stadig nye kommer.
Men hva koster egentlig ett eierskap over la oss si 4 år? Men kom gjerne med oversikt over nyere biler.
Jeg tenker da på innkjøpspris, servicekostnader, oppståtte feil i garantiperioden som forhindrer en kontinuerlig bruk og markedspris ved salg?
Grunnen til at jeg stiller disse spørsmål er både rapporterte problemer gjennom nyhets-kanaler, bekjentskapers biler og egen elbil.
Jeg kan jo starte med min egen bil Nissan Leaf 62 kWh N-Connecta, levert oktober 2019, altså en 2020 modell. Innkjøpspris 363 tusen, inklusiv 2 ladekabler, 2 sett dekk og gummimatter. Kjørelengde 118 000 km.
Nissan Leaf N-Connecta 62 kWh
1. Innkjøpspris: kr.363 tusen
2. Service utgifter 3 ganger: kr.4443,-
3. Bremserklosse utskifting 4 hjul: kr.2194,
4. Forsikring 4 år: kr.40484,-
5. Gratis utbedringer i garantitiden: Manglende lakk flekk, justering av førerdør.
6. Anslått salgspris etter 4 år: kr.210 tusen
Kostnader over 4 år: kr.200121,- = pr. år kr.50030,-
Det som overrasker meg er at det kan være stor forskjell på utgiftene mellom forskjellige elbiler og hva som må utføres på en 4 år gammel bil som har kjørt ca.20 tusen km i året. Jeg tenker da f.eks. på utskiftning av batteriets kjøleveske etter kjørte 60 tusen på Hyundai Ioniq 5, som jeg ellers ser på som en meget interessant bil.
Jeg ønsker å finne mer ut av dette da jeg etterhvert ønsker elbil med hengerfeste, som kan trekke mellom 1000 og 1600 kg.
Håper på mange tilbakemeldinger på disse 6 punktene.