Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - automat

Sider: [1] 2 3 ... 90
1
Men hva vinner du på det? Har du noen gang hatt behov for den ekstra rekkevidden du klarer å tyne ut på denne måten i en Tesla?

Setevarme er fint de fem første minuttene etter at man har satt seg inn i en kald bil. Etter det er det en pest og en plage.

2
Vi vet ingen ting om inntektene fra superladerne klarer å dekke driftsutgiftene. Jeg tviler.

Vi vet heller ingen ting om hvor stor del av kjøpsprisen til en Tesla som settes av for å dekke superladerkostnader.

Man måtte betale ekstra for tilgang til superladere på de første S60. Men vi vet ikke om den prisen (13.800kr?) dekket den reelle kostnaden, eller om den var satt av markedsmessige grunner.

Isloert sett tror jeg superlading er et gedigent tapsprosjekt for Tesla. Men at de ser det som en så viktig del av det å ha elbil, at de går «all in» for å få fornøyde kunder.

3

For kupéoppvarming kan man øke effektiviteten ved å ikke ta inn mer uteluft enn nødvendig og bruke varmeseter effektivt. Når uteluften er kald så har luftmengden stor betydning for oppvarmingsbehovet.

Jeg tenker at dette er fremgangsmåter som hører til på kortrekkeviddebiler. På Trillingen måtte jeg tweake varmeinnstilinger, men både Ioniq’en og Teslaen (TMX) står stort sett på auto og 20-22 grader. Jeg sparer ikke på varmen av rekkeviddehensyn. Ønsker jeg å bedre rekkeviddemarginene, så holder jeg heller litt lavere fart på motorveien.

For mye bruk av resirk kan også bli en duggbombe, som man må bruke mye varme for å bli kvitt. (På Trillingen var det helt krise, hvis den begynte å dugge ned. Kilometerne bare rant ut av batteriet.)


4
Lading av Tesla / Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« på: fredag 15. november 2019, klokken 23:28 »
Beregner den ikke bare rekkevidde utifra forbruk siste 50 km da?

Hvis man ikke legger inn destinasjon i navigasjonen, så gjør den det (10, 25 eller 50km). For da vet ikke bilen hvor man skal. Legger man inn destinasjon, så kan man hente opp en graf som viser gjenværende batteriprosent for hele turen, og om man ligger over eller under skjema. Denne beregningen syns jeg er imponerende nøyaktig, så fremt man ligger i nærheten av fartsgrensa.

Tesla bruker åpenbart kartdata, inklusive høyde og fartsgrenser, samt temperatur ved starttidspunkt, for disse beregningene. Spørsmålet er om det ligger noe mer til grunn, som data fra andre biler. Det virker ikke som værmelding er inkludert i beregningene.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: fredag 15. november 2019, klokken 09:11 »
Egentlig er både kW og km/t uinterresant når man står på ladestasjon. Det man vil vite er jo hvor lang tid det tar før batteriet er ladet til det nivået man trenger.   

Siden kW og km/t er momentane verdier (evt historisk snitt av ladeøkt), gir de jo ikke noe direkte svar på det.

Ladefart oppgitt i kW krever at man har noen erfaringer og referanser om forbruk, før det gir mening. Med angivelse i km/t, så ligger det en referanse inne.

Så blir jo alltid slike forhåndsberegninger og -vurderinger av ladetid et estimat. Fasit har man ikke før man faktisk har kjørt strekningen, og vet det reelle forbruket. (Jeg kunne klart meg med å lade til 70% istedet for 80%, fordi jeg hadde medvind.)

6
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 22:02 »
I forhold til det bilens navigasjon beregner, pluss sikkerhetsmargin.

Hvor mye rekkevidde man trenger, må man jo forholde seg til om man ser på ladehastighet i kw også.

7
Andre Elbiler / Sv: Morris JE - retro van fra UK
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 11:16 »
Jeg synes at det er herlig med sånne biler. Alle kjøretøy trenger ikke å være så trist å se på som en el-suv eller en leaf
Men ville du kjøpt denne bilen? (Hvis du var på utkikk etter en varebil?)

Jeg tror grunnen til slike biler lanseres, er at produsentene ønsker å vise «vi gjør noe på elbilfronten». Mens de i realiteten ikke ønsker å gjøre noe av markedsmessig betydning.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Langtur med Polestar 2 vs Tesla Model 3
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 11:02 »
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

Da blander du sammen lading og energibruk under kjøring i en "smørje" da. Jeg synes det er mest rettferdig å skille de to egenskapene fra hverandre.
Ut fra et ingeniørperspektiv har du rett. Ut fra et forbrukerprrspektiv har du feil. Det forbrukeren treng å vite er: «Hvor lenge må jeg stå å vente på denne ladestasjon før jeg har nok strøm til å nå destinasjon».

9
Andre Elbiler / Sv: Morris JE - retro van fra UK
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 09:17 »
Jeg skjønner ikke hvorfor elbiler skal lages i retrostil.

Kan ikke heller produsentene lage praktiske, funksjonelle, moderne elbiler, som folk vil ha?


Sent from my iPhone using Tapatalk

10
Det blir jo litt som å klage på at matvarer er dyrt hvis man baserer seg på å gjøre innkjøpene på Seven-11.

11
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 13:08 »

Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.

Nå lever mine iPhoner tydeligvis lengre enn snittet, typisk 5 år grunnet verdikjeden i huset.

Setter jo ett ganske interessant bilde på hvor mye batteri det er i en elbil.
Regner man 5 år levetid, så blir det 2500 iphonebrukere pr Tesla. Men jeg tror 3 år er nærmere snittet enn 5 år.

Det gir jo også et perspektiv på hvor mye batterier vi forbruker. Hvis en gjennomsnittlig husstand har 10 oppladbare duppeditter med 5 års snittlevetid, med samme batterikapasiteten som en iphone i snitt, så tilsvarer en TMX/TMS 250 husstander batteriforbruk.

Begynn å telle hvor mange telefoner, powerbanker, trådløse headset, smartklokker, laptop’er, batteriverktøy og batterileker dere har i huset folkens.

12
Model S / Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 11:20 »
De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
Hvor mange iPhone batterier trenger man for å drive en Tesla?
Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

13
Kjøpe elbil? / Sv: Vente til 2020?
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:42 »
Det kommer mange nye elbil-modeller på markedet i 2020, og det er en forventning om at de kan leveres i volum, pga EU’s nye utslippsregler. Det kan presse prisen på I-pace ned. Det er heller ikke varslet avgiftsøkninger for 2020. Dette taler for å vente.

Men venter man, så får man heller ikke glede av bruksfordeler, som rimelig drivstoff og bompenger i venteperioden. Når det kommer mange nye gode elbiler i butikkene, vil bruktmarkedet også oversvømmes av fossilbiler. Så man risikerer å få en svært dårlig innbyttepris for dieselbilen man skal kvitte seg med. Dette taler for å bytte til elbil nå.

14
e-Golf / Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« på: søndag 10. november 2019, klokken 22:09 »
Siden pendlingen foregår på Østlandet, innebærer kanskje det kjøring på motorvei? De fleste elbiler har dramatisk høyere forbruk på motorvei i 110-120km/t enn på landevei i 60-70-80 km/t.

15
Kjøpe elbil? / Råd om valg av ny eller brukt EL-bil Hyundai Ioniq vs Tesla mod S awd
« på: søndag 10. november 2019, klokken 21:28 »
Det høres merkelig ut at et batteri på 36kwt skal være mye treigere å lade enn ett på 28 kwt. Ofte blir det hyppige ladepauser med små batterier.
Hvilke data har du på det?
Her fant jeg noen data på 46 minutter å lade fra 0-80% med 50kwt, eller 23minutter med 100kw:
https://www.evspecifications.com/en/model/ced6a3

Real life test av TeslaBjørn viser 52min på 10-80% på lynlader. Og ladehastighet dropper til 35kW allerede ved 50%.

https://youtu.be/GsWq_YrbDhs

Nye Ioniq vil derfor kun ha en fordel frem til første hurtiglading. Deretter blir det litt pest eller kolera (mange korte ladestopp, eller få lange).

Så vidt jeg skjønner har Ioniq fått samme batteri som Kona, men med færre batterimoduler. Lavere batterispenning og annen batterikjemi er medvirkende til den dårligere ladehastigheten.

Når det gjelder Ioniq vs TMS, så vil jeg si at Ioniq er fornuftsvalget (og da faktisk 28kwh-versjonen).

Men det forutsetter at man klarer seg uten plassen, langturegenskapene og kulhetsfaktoren til Tesla. For Tesla ville jeg generelt valgt nyest mulig.

Hilsen en eier av både Ioniq (28kwh) og Tesla (TMX).

Edit: Så nå at jevnlige turer til Oslo 20 mil tur/retur ligger som et behov. Antar at det innebærer en god del motorveikjøring. Ligger man i 110-120 på motorveien, blir dette i grenseland for 28kwh Ioniq om sommeren. Om vinteren må man påregne lading på destinasjon, eller hurtiglading underveis.

Sider: [1] 2 3 ... 90