Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: En fare man ikke har vært klar over?
torsdag 03. oktober 2024, klokken 14:43
Det omkom 35 personer i brann i fjor i flg DSB. Totalt, i alle type branner. Til sammenligning omkom det 110 personer i trafikken i fjor i flg SSB.

At elbilen skal begynne å brenne i garasjen kommer ganske langt ned på lista over risikofaktorer man utsettes for. Både som bileier og i livet generelt. Å ferdes i trafikken kommer faktisk ganske høyt opp på lista.

Så får hver og en av oss vurdere hva man skal gå rundt å bekymre seg for.
#2
På en moderne elbil vil det for de fleste være ekstremt sjelden at man har mindre enn 5 mil restrekkevidde igjen. Noe som i de fleste tilfeller vil være nok til å komme til en annen hurtiglader. Det er også lett å sørge at man har mye større marginer enn 5 mil.

På en kortrekkeviddebil er det ikke mulig å sikre seg gode marginer. 5 mil utgjør store deler av bilens rekkevidde. Og det kan være innenfor normalen å kjøre rundt med langt mindre enn 5 mil restrekkevidde.

Derfor er ikke erfaringer fra gamle kortrekkeviddebiler så relevante for dagens biler.
#3
Tesla SW og AP / Sv: Spotify borte fra 1.12
onsdag 02. oktober 2024, klokken 19:45
5G ble lansert i 2019, så en bil fra 2018 har neppe 5G.

Det har meg bekjent ikke blitt lansert noen nedstengingsdato for 4G, så jeg tror ikke man behøver å bekymre seg på en god del år ennå.
#4
Hvor relevante er egentlig erfaringene fra en 10 år gammel Berlingo?

På en moderne elbil har man ofte mer restrekkevidde etter endt tur enn det en gammel kortrekkeviddebil starter turen med.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
mandag 30. september 2024, klokken 21:15
Sitat fra: Joccy på mandag 30. september 2024, klokken 14:45
Sitat fra: automat på mandag 30. september 2024, klokken 12:49Når det gjelder andre onlinetjenester:
Har man kjøpt bil de siste 8-10 årene som ikke kommuniserer på 4G, så har man brydd seg så lite om onlinetjenester at man ikke fortjener bedre.

Akkurat dette blir for enkelt. Du skal jo åpenbart ikke måtte være IoT og Mobildatanerd for å kunne handle en bil å forvente at den er kompatibel med nærmeste fremtid. Det blir spennende å se hva forbrukerrådet og forbrukertilsynet osv kommer frem til. I Norge har vi 5 års reklamasjon mot feil og mangler som fort kan bli gjeldende her.

Det skal ikke så mye teknologikunnskap til for å spørre selger om bilen er online med 4G.

Og så er det selvfølgelig et interresant spørsmål om fravær av 4G er en mangel i forhold til forbrukerkjøpsloven. Spiller nok inn hva slags innformasjon som ble gitt før salget.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
mandag 30. september 2024, klokken 12:49
Bilbransjen ber her for sin syke mor, så det er bare å stenge ned 2G. Og bilprodusenter som de siste årene ikke har klart å få tjenestene sine over på 4G/5G fortjener all den pepper de kan få.

Når det gjelder eCall har man altså bilprodusenter som i 2018 kom med en ny/oppgradert bilmodell, som krever ny typegodkjenning. Og så baserer de seg på teknologi som kun virker på 2G, og ikke er kompatibel med 4G. Mulig de sparte noen kroner der og da, men det er ren strutsetankegang.

Det blir sagt her at eCall ikke vil gi feil på PKK, og det er jo forsåvidt logisk. Det er jo ikke eCall i bilen som slutter å fungere. Men verkstedet vil jo ikke ha mulighet til å kontrollere det. (Da måtte de i tilfelle ha sin egen 2G basestasjon.)

Hadde bortfall av eCall vært et stort sikkerhetsproblem, så regner jeg med at nødetatene hadde vært på banenen. Det har ikke jeg sett noe til. Bilbransjen bruker nok argumenter om sikkerhet og lovpålagte tjenster for alt det er verdt. Selv om det er egen sendrektighet som er det egentlige problemet.

Når det gjelder andre onlinetjenester:
Har man kjøpt bil de siste 8-10 årene som ikke kommuniserer på 4G, så har man brydd seg så lite om onlinetjenester at man ikke fortjener bedre.
#7
Det er ganske stor forskjell på dette adapteret og Teslas Chademoadapter.

-Teslaadapteret går andre veien, fra Chademo, ikke til Chademo.

-Tesla (pre CCS) «forstår» Chademo, så adapteret trenger ikk en aktiv datamaskin for å oversette kommunikasjonen.

-Teslaadapter er levert av bilprodusent, og derved lovlig i bruk.

#8
Lading av Tesla / Sv: Lade eldre C-Zero på Tesla Wall Connector?
lørdag 28. september 2024, klokken 08:21
Det siste året jeg hadde trilling så ladet jeg den fra 1.gen TWC via adapter. Og hadde ikke problemer med det.

Edit:

En mulig feil: Hvis låsetappen på toppen av type-1-pluggen har blitt bøyd, så tror ikke bilen at kabelen er låst til ladeporten, og starer ikke lading. (Det sitter en liten bryter i forbindelse med låsetappen)

Sammenlign pluggen med den som virker, og ta evt en skrutrekker og bend låsepinnen tilbake.

Det var en slik overgang jeg brukte:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a?tm=ladekabler
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 09. september 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 09. september 2024, klokken 04:28
Sitat fra: arthur på søndag 08. september 2024, klokken 11:56For egen del ser jeg mer og mer på EU som et nødvendig forsvarsmessig alternativ til NATO siden faren er til stede for at Donald kommer tilbake, og da ikke til Andeby, men til Washington!
Arthur det er et godt poeng du kommer med.

Men jeg er grunnleggende imot EU. Da blir det feil for meg å tenke oss inn i EU.

Vi hadde trolig hatt større mulighet for å trosse EU-direktiver og reguleringer som fullverdige medlemmer. Bare se hvordan Ungarn og Polen (før det politiske skiftet) har holdt på.

Nå er Norge snilleste gutt i klassen.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydogen er ikke dødt enda
mandag 09. september 2024, klokken 08:26
Bare ikke lag dette til en ny anti-vindkrafttråd. Vi kommer til å få mer uregulerbar kraft i strømnettet. Enten vindturbinene står på norske fjellknauser, til havs eller på kontinentet.

Den desidert største kilden til hydrogen i dag er naturgass, ikke elektrolyse fra fornybar strøm. Og en del av de som argumenterer for hydrogen tenker nok at det skal fortsette slik. Men da med co2-rensing. Slik at vi kan forsette virksomheten i Nordsjøen.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydogen er ikke dødt enda
søndag 08. september 2024, klokken 18:54
Dette er en tråd om hydrogenbiler. Ikke for eller mot vindkraft. Eller kjernekraft. Hvis du ikke kan respektere det, så stenger jeg tråden.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydogen er ikke dødt enda
søndag 08. september 2024, klokken 12:50
Hvis vi skal begrense naturødeleggelsene klimaendringer og mer ekstremvær påfører oss, så trenger verden strengt tatt all den fossilfrie energien vi klarer å produsere, så raskt som mulig. Enten det er vind, sol, vann eller kjernekraft. Det er dette synet av noen vindturbiner på norske fjellknauser må settes opp mot.

Men nå startet jeg ikke denne tråden for å diskutere hvordan vi skal gjennomføre det grønne skiftet. Det for holde med å diskutere hydogenets rolle.

Det kan god tenkes det er fornuftig å bruke hydrogen til lagring av energi. Det som spesielt fremstår som ufornuftig for meg, er å konvertere denne energien tilbake til strøm i tusenvis av kjøretøy. Siden teknologien er så kompleks. Det må jo være mye bedre å gjøre denne prosessen i stasjonære industrielle anlegg. Som er geografisk plassert der det er mest fornufig.
#13
Elbilen i Samfunnet / Hydogen er ikke dødt enda
lørdag 07. september 2024, klokken 22:37
Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.

BMW har mål om serieprodusert hydrogenbil i 2028.

https://bil24.no/bmw-og-toyota-med-fornyet-sats-mot-hydrogenbiler
#14
Elbiler i media / Sv: Tesla i rettsak
fredag 06. september 2024, klokken 16:10
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. september 2024, klokken 13:53
Sitat fra: automat på fredag 06. september 2024, klokken 11:13Nå er dette rettferdighetsprinsippet regulert bort i parkeringsforskriften i hvertfall for kontrollavgiften.

Hvis dette juridisk sett ikke gjelder for selve parkeringsavgiften, så må vi jo anta at Teslas advokater ville brukt det for alt det er verdt i rettsaken. Jeg har ikke sett noe slikt i medieomtalen av saken.

Du har ikke sett noe slikt i medieomtalen, men har du sett det motsatte? Altså hvor har du lest at det samme gjelder for parkeringsavgiften som for kontrollavgiften? Jeg har ikke sett noe som helst som tyder på at retten mener det.

Det nærmeste jeg har sett er dette fra Motor:
«Tesla mener at parkeringsselskapene selv har risikoen, og dermed også ansvaret for å få inn pengene, når parkeringssystemet gjør det mulig å kjøre ut fra parkeringsanlegg før man betaler.»

Og dette har de altså ikke fått rettens medhold i.
#15
Elbiler i media / Sv: Tesla i rettsak
fredag 06. september 2024, klokken 11:13
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. september 2024, klokken 10:03[quote author=What-a-watt link=msg=11467

Helt enig, men spørsmålet er jo ikke om eier/forvalter av parkeringsplassen skal ta seg betalt. Spørsmålet er om eier av parkeringsplassen uten videre skal kunne ta seg betalt av en tredjepart som ikke på noen måte er en del av transaksjonen. Hvis jeg låner bort jakka mi til en venn, vennen drar på diskotek og unnlater å betale for seg i garderoben, er det da rett og rimelig at jeg som eier av jakka skal få fakturaen siden det var min jakke?

Nå er dette rettferdighetsprinsippet regulert bort i parkeringsforskriften i hvertfall for kontrollavgiften.

Hvis dette juridisk sett ikke gjelder for selve parkeringsavgiften, så må vi jo anta at Teslas advokater ville brukt det for alt det er verdt i rettsaken. Jeg har ikke sett noe slikt i medieomtalen av saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA