Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - automat

Sider: [1] 2 3 ... 112
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 23:11 »
Både jul, vinterferie og påske er lengre, noe som gir mulighet for at trafikken spres utover. Og ikke minst, man får da større mulighet til å justere reisetidspunkt, for å unngå ladekø. Det blir liksom ikke så mye igjen av pinseferien hvis man reiser på lørdag, med retur første pinsedag. Men kan godt hende at pinsetrafikken var lavere enn normalt i år.

TB møtte fulle ladere på Evje og Åmli før Brokelandsheia. Men siden han valgte å kjøre videre, så vet vi ikke hvor lenge han måtte ha ventet. Han fikk altså to formålsløse stopp (som kunne vært veldig korte), pluss et kvarter i ladekø. Kanskje 20 min totalt. Men det er klart, det føles ikke noe kult å kjøre fra den ene fulle ladestasjon til den neste. Og uvissheten er kanskje det verste.

Jeg tror det kan være lurt å være litt taktisk med å velge tid og sted, når man skal lade i sommer.



2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 15:52 »
Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.
Kan man få større peak enn fredag før pinse? I sommerferien vil trolig bruken fordele seg mer utover i tid. TB sa han måtte  vente 10-15min, og det er selvfølgelig ikke kult, men heller ikke så ille. Selv om han da hadde kjørt forbi fulle ladere. Ionity Ringdalskogen hadde ikke kø, når han kom dit. Men det var kanskje etter trafikk-toppen.

3
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Mandag 01. Juni 2020, klokken 08:42 »


Det gir jo tilgang til det beste- og eneste ladenettverket som dekker hovedfartsårer i hele Europa til en vesentlig lavere pris enn uten abonnement da. Det er jo en fordel..

Hvis andre aktører har samme tjeneste og pris uten abonnement, er det jo bare å bruke de? Forstår ikke problemet. Det fine med Ionity er at du likevel er velkommen om du trenger å lade der for å komme hjem til tante Gunda to ganger i året.

For å få tilgang til det suverent beste ladenettverket, så må man nok desverre kjøre et annet bilmerke.

Jeg tror at for mange er ikke dette abonnementet lønnsomt, og når man i tillegg blir låst i 12 mnd av gangen, så oppleves det som rent lureri. Og Audi klarer med dette å få tilgangen til ladenettverkt til å bli et irritasjonsmoment, i stedet for en fordel.

Markedsføringsmessig tror jeg det er en tabbe. De burde bakt inn tre eller helst fem års abb i kjøpsprisen på bilen, istedet for bare ett. Da tror jeg ikke man hadde sett denne diskusjonen i det heletatt.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 13:13 »
Jeg er imponert over at @gr i det heletatt prøver seg på elbil med et slikt bruksmønster. For det er ikke tvil om at skal man få et godt elbilliv, så må man kunne tilpasse bruksmønsteret til elbilens begrensninger. Og selv om begrensningene blir mindre ettersom teknologien blir mer moden, så vil det alltid være bruksmønstre som er dårlig kompatible med elbil.

I dette tilfellet vil jo det å få til en eller annen form for lading ved hytteparkeringen løse mye. Det gjelder jo mange andre også, og den som klarer å klekke ut en lur løsning her, kan gjøre god butikk.

5
Elbiler i media / Sv: EU på gli med elbiltiltak?
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 14:18 »
Det enkleste er nok det finansdep prøvde seg på, å sette et tak på vektavgiften.
Vektavgift er jo meningsløst. Alle disse sette tak på tiltakene fører jo bare til at de mest forurensende bilene er de man får senest konvertert til elbil. Bare jantelov tiltak.
Det kan jeg forsåvidt være enig i. Men hvis man nå først skal innføre en differensiering, så tror jeg vektavgift er lettest å innføre. Fordi det kan gjøres innenfor eksisterende avgiftsregime.

Vi har ikke noe regime for å kreve inn moms på øverste andel av en kjøpssum.

6
Elbiler i media / Sv: EU på gli med elbiltiltak?
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 07:51 »
Så lenge en viktig del av støtten i Norge er utformet som et momsfritak, så tror jeg det blir komplisert å sette et tak.

Det enkleste er nok det finansdep prøvde seg på, å sette et tak på vektavgiften.

7
Model X / Sv: Dekkslitasje - erfaringer ?
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 07:35 »
Har dere funnet Landsail-dekk i 20-tommer  med riktig hastighetsindeks (W) både foran og bak?

8
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 20:56 »
Har Tesla med velfungerende app, og Ioniq uten app. Og app er vel det jeg savner mest med Ioniq’en.

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Minimumsvedlikehold?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 13:12 »
Bremser. Skiver ruster og kalipere setter seg fast pga lite bruk. Smøring av kalipere en gang i året kan utsette bytte av skiver og klosser. På en bil uten servicehistorikk ville jeg byttet olje i differensialen.
Sjekk bremserør for rust. Hvis de må byttes, må man enten ned med batteriet, eller legge ny føringsvei utenom.

10
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading stikkontakt
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 09:01 »
Det har blitt påpekt å sjekke kontakten for varmgang. Det er også lurt å ta en titt på hvordan kablingen er fra sikringsskapet og  ut til kontakten. Går den via lysbrytere og lampepunkt? Det er ugunstig. Og jo færre punkter kabelen går via, jo bedre. 13A sikring kan tyde på at anlegget er fra den tiden de pushet 1,5 mm2 kabling til 13A. Jeg hadde vært mer komfortabel med å lade på 2,5 mm2.

12
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq hurtiglading
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 18:11 »
Mistenker at det er snakk om to forskjellige årsmodeller her. 2019 og 2020. 2020-mod kom høsten 2019. 

2019: Lite batteri, hurtiglader raskt. Mangler app.

2020: Stort batteri, hurtiglader tregt. Har app. Har også større skjerm inne i bilen.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf 30 kwh/Zoe ZE 40/eller andre alternativer?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 23:52 »
Fordelen med Ioniq er at den har relativt lavt forbruk, også i motorveihastighet. Der sliter mange elbiler. Fordi man bruker mindre strøm enn «de andre», går det også raskere å lade den opp igjen på saktelading. 28kWh-versjonen er også klasseledende på hurtiglading. Kjekt hvis man først må ta en ladestopp.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie: lading på campingplasser
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 17:39 »
Har en campingplass lov til å tilby lading på vanlig stikk eller industrikontakt? Vil ikke dette regnes som offentlig tilgjenglig lading, og må være type-2? (Hvis den ikke allerede er etablert som ladekontakt fra tidligere).

Det betyr isåfall takk og farvel til å lade på de vanlige strømuttakene på campingplasser.

Jeg tenker campingplasser bør tenke som boligsameier/borettslag: Skalerbar utbygging, med lastbalansering. Gjerne også mot strømmåleren til resten av campingen. Ingen har bruk for 100 ladeplasser fra dag 1.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie: lading på campingplasser
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 08:06 »
Jeg tror 7,2 kW er et godt kompromiss. De fleste kan da få fullt batteri over natten. 22kW vil føre til at biler blir stående fulladet koblet tilladestasjon store deler av natten, og da er det bedre å fordele denne effekten på tre 7,2kW ladere. Eller kanskje 6 lastbalanserte Zaptec?

Å tilby 6-10A enfaslading fører til at biler blir stående uforholdsvis lenge ved laderen, som gjør at man må ha flere ladepunkt enn man i egentlig trenger.

Sider: [1] 2 3 ... 112