Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - automat

Sider: [1] 2 3 ... 126
1
Det er jo ikke hjemme man har bruk for 22kW. Men feks kjøpesenter, der hurtiglading går for raskt, fordi man skal være der et par-tre timer.

Eller som nødlading i mangel av hurtigladere.

2
Før man gjør slike tester, så må man sørge for at batteriet er varmt, dvs minst en times kjøring før lading. At du ikke fikk mer enn 100A ved 40% kan skyldes for lav batteritemperatur.

Det neste man må gjøre er å skru av klimaanlegget under testen. Klima + batterivarme kan trekke opp til 12kW under oppvarming. For å holde bilen varm kan det fort gå 1-2kW. Effekten som går til batteriet synker tilsvarende.

3
Kia Niro EV / Sv: noe jeg bør vite før et evt kjøp?
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 16:53 »


Så lav ladefart har vi aldri hatt på vår, selv ikke på 50kW ladere, da snitter den typisk på 45kW+. Og siden den har halvparten av forbruket til for eksempel e-Tron, Model X og i-Pace, så lader den dobbelt så mange kilometer på samme tid på 50kW ladere. Selv på 150kW-ladere matcher den de i km/t, på grunn av ~76kW ladefart og halvt forbruk.


Da må Kiaen være ekstremt energieffektiv. TMX’ en min har generelt 50% høyere forbruk enn Ioniq’en min. Og det er ikke mange biler som slår Ioniq på effektivitet.

Enerigibruk rapportert av ladestasjon på jobben, etter 6 mils kjøring.

4
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 09:52 »
La ut mitt til 3000,- i februar og solgte det relativt kjapt for 2700,-.
CHAdeMO er døende, og der CHAdeMO finnes er det i 99% av tilfellene også CCS tilgjengelig.
Skulle jeg hatt begge deler liggende ville betalingsviljen ligget mer i området 500,- for CHAdeMO.
Det har skjedd mye siden februar. Etter CCS-oppgraderingen på bilen min i august, ligger chademoadapteret å støver ned i boden. Vet ikke helt om det er noen vits i å prøve å legge det ut på finn.

5
Lade hjemme / Sv: Muligheter med 10A kurs?
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 09:32 »
Man får ladestasjoner som kan justeres ned til 6A. Hovedregelen er altså at lading skal skje på egen kurs. Og så er det et unntak for frittliggende garasjer, slik at man skal slippe å grave ny kabel. Men det er elektriker som må vurdere hva som må gjøres i hvert tilfelle.

Setter man opp en vanlig stikkontakt til elbillading, kan denne maks sikres med 10A. Med en ladestasjon vil det være hvor kraftig kurs som kan eteableres som begrenser. Fra 6A enfas, opp til 32A trefas.

Med ladestasjon kan man slippe å ha b-vern i sikringsskapet, fordi mange ladestasjoner har denne beskyttelsen innebygd.

6
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 00:13 »
Chademoadaptere har nok blitt relativt tungsolgte. Er det noen ved sine fulle fem som kjøper dette i dag?

7
Lading av Tesla / Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 22:48 »
50 kW ladere leverer maks 125A. Det meste jeg har sett på chademoadapter er 120A, om det er tilfeldig eller en begrensning i adaptere vet jeg ikke. 75kWh pakka har kun 350V spenning (ved fullt batteri), ikke 400V som 85/90/100-pakkene. Derfor blir maks teoretisk ladefart 42-43 kW. Og den får man på rundt 75% SoC, før bilen begynner å begrense strømmen. Superladere kan levere 350A eller noe sånt. (Og nedrampingen på strøm skjer selvsagt mye tidligere enn 75%)

CCS gir ingen ellere helt marginell bedre ladehastighet på 50kW-ladere. Men man lader raskere på CCS-ladere som kan levere mer enn 50kW. Det er heller ingen forskjell på superladere på CCS vs type-2 for X og S. (bortsett fra at man ikke deler effekt på V3-ladere.

8

Er det en frittstående ladeboks som ikke har folk i nærheten kan det være bedre å bruke lade i Norge eller eller lignende.

Selv er jeg slik at trenger jeg strøm er det fort gjort å registrere seg hos en ny tilbyder.


For meg er det motsatt. Jeg skal være rimelig desperat etter strøm før jeg gidder å regstrere meg hos enda en ladeaktør, og laste ned enda en ladeapp. Jeg vil helst kunne bruke en av de alternativene jeg allerede er kunde hos. (Fortum, GK, BKk, CircleK, Plugsurfing, Incharge).

Lade i Norge er en aktør jeg så langt har sluppet å forholde meg til. Og som jeg ikke har noe ønske om å etablere kundeforhold hos heller.

9
Model X / Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 22:37 »
Så TMX75-eiere
- Har ikke behov for kjempelang rekkevidde.
- Syns bilens andre egenskaper trumfer rekkevidde.
- Er villige til å kompromisse på rekkevidde utfra et kost/nytte-perspektiv.

Eller en kombinasjon av dette.

Det er jo litt interressant da, når lang rekkevidde nærmest har blitt en hellig gral i elbilsammenheng.

For egen del er det viktig å slippe å kompromisse i det daglige. Det fikk jeg nok av da jeg hadde trilling. Det er også et stort pluss å nå frem til hytta uten ladestopp. På andre turer lever jeg fint med litt ladelogistikk.

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 18:02 »
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Max strøm N-leder ved TN-nett blir aldri større enn fasestrømmen. Og max strøm får man ved 1-faselast. Ved lik belastning på alle tre faser blir den null.

11
Model X / Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 00:13 »
Når jeg kjøpte min TMX75D i 2017 var det nesten bare andre Teslamodeller som hadde bedre rekkevidde. Ampera E hadde kommet til landet. Men når det skulle hurtiglades, ble den stående igjen på en 50kW-lader, mens jeg kunne superlade.

Slik er det ikke lenger. De aller fleste nye biler har lengre rekkevidde, noen vesentlig lengre. Og lynladere popper opp overalt.

Så hva står man igjen med da? TMX75D er en bil med suveren plass. Og selv om superladingen ikke går så veldig fort (fordi man med kort rekkevidde ofte må lade til høy SOC), så har man tilgang til det største, beste og mest brukervennlige ladenettverket. Men er det noe mer TMX75D fortsatt kan konkurrere på?

På en annen side. Det virker som e-tron 50 selger ganske bra, og den har vel til og med litt kortere rekkevidde enn TMX75D. Så da er det kanskje håp likevel, selv om TMX75D ikke henger med på rekkevidderacet?


12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 21:48 »
Artikkel i Motor om nye Mirai.

https://motor.no/hydrogen-infrastruktur-mirai/kommer-med-650-km-rekkevidde-tidlig-i-2021/183021

De har tydeligvis ambisjoner om å selge noen også:
‘’– Vi får 100 biler til utlevering i 2021, men vil kunne skaffe flere hvis det blir etterspørsel, sier Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef.’’

Står videre at NEL går inn i fylleselskapet H2 Fuel Norway, med konkrete planer om to lokasjoner.

Ser ut som det er drosjebransjen det satses på.

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Slutt for trillingene
« på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 22:45 »
Vår iOn forsvant ut i fjor, etter 5 år og 70.000 kilometers tjeneste. Og ingen i familien savner den. Særlig ikke motorveietappene. Eller pleddet over beina om vinteren. Men den var et riktig kjøp i 2014.

Det er en tid for alt. Trillingene er historisk sett en viktig elbil. Men tiden har nok gått  i fra den.

14
ID.4. / Sv: Bremser og regen.
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 23:19 »
Gevinsten av seiling kan fort bli spist opp av hastighetsøkning i nedoverbakker. Fordi luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten.

Tesla har ikke regen koblet til bremsepedal.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil
« på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 22:48 »
Dagliglading bør nornalt ikke skje på superlader. Hverken batteriet eller egen tidsbruk har godt av det. Verdien av gratis superlading er derfor begrenset for de fleste.

Det viktigste ved kjøp av elbil er å ha kontroll på dagligladingen.

Med kjørelengden som er oppgitt her ville jeg ladet hver natt, slik at man lader lenge før batteriet nærmer seg tomt. Teslaer og andre biler med stort batteri trenger mye mer enn en natt for å lade fra tomt til fullt på en vanlig 3,6kW ladestasjon. Du kan jo også risikere at det ikke er ledige ladestasjoner i gata når du kommer med lite strøm. Derfor er det lurt å kartlegge belegget på gateladerne, for å se om dette er et realistisk alternativ.

Hvis du kan lade på jobb vil det dekke mye av ladebehovet, og du blir mindre sårbar for fulle ladestasjoner i gata hjemme.

Sider: [1] 2 3 ... 126