Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - automat

Sider: [1] 2 3 ... 85
1
Jepp. Samme som feks kjøring i skravert felt.

Kjøring på sperrefelt er forbudt for alle. Og andre trafikanter forventer ikke kjøring her. (I normale tilfeller.) Men andre trafikanter må forvente kjørende i kollektivfelt. Å kjøre ulovlig her innbærer derfor mye lavere risiko enn å kjøre på sperrefelt. Ulovlig kjøring i kollektivfelt er primært et fremkommelighetsproblem.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 19:46 »

Lukke øynene for det som vil skje hvis Norge stenger ned olje og gassproduksjonen passer kun for dem som lever i MDG sin fantasiverden :D


Nå er det forskjell på å skru igjen krana, og å slutte med letevirksomhet da.

Vi nærmer oss trolig begynnelsen på slutten for oljealderen. Ikke fordi vi går tom for olje, men fordi markedet endrer seg. Bl.a drevet frem av overgang til elbiler.

Hvis vi kommer bakpå i overgangen bort fra olje, så kan det koste oss som oljenasjon dyrt.


3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 21:52 »
Permanent plug & abandonment på alle brønnene ville riktig nok tatt noen år, men produksjon kunne vært stengt i morgen.
Ja det kunne den helt sikkert vært. Men man må være veldig naiv hvis man tror olje og gass forbruket og utslippene hadde gått ned av den grunn. Tvertimot hadde man fått en økning i utslippene ettersom den norske rimelig rene produksjonen umiddelbart hadde blitt erstattet av mye skitnere produksjon i andre deler av verden.

Ja det er slik interesseorganisasjonen Norsk olje og gass liker å fremstille det, men jeg skal la den ligge.

Det som bekymrer meg mer er alle letekonsesjonene som er lyst ut. En letevirksomhet som i praksis er på norske skattebetaleres regning og risiko. Med en intensjon om at vi får igjen pengene når feltene er i produksjon om 10-20 år. Problemet er om disse feltene noengang vil produsere med overskudd, i en verden der oljeforbruket må ned. Det er de feltene som kan produsere billigst som kommer til å overleve, og oljeproduksjon i Barentshavet er ikke billig. Overskuddet fra Snøhvit er jo tvilsomt.

Og tror neppe Saudi Arabia skrur igjen kranene for å overlate markedet til norsk "ren" (og dyr) olje.

4
Audi e-tron / Sv: Grønn produksjon av E-tron
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 23:31 »


Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Jeg tror modellutvalget for elbiler foreløpig er for snevert til at det er mulig å vekte dette i særlig grad. Man må ofte gjøre kompromisser i forhold til hva slags bil som hadde passet best, når nan velger elbil.

Så får det heller bli en bonus hvis en elbil man finner innafor bruksmessig, er produsert grønt.

5
Audi e-tron / Sv: Grønn produksjon av E-tron
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 19:27 »


Men tilbake til mitt originalspørsmål om hvor mange som tenker på hvordan bilene lages, før innkjøp?
Fordi nesten ingen kommenterer det spørsmålet her så er konklusjonen at ikke er mange tenker på det.

Jeg tror ingen her gidder å kommentere det, fordi man er drittlei dette spørsmålet. Som stadig dras frem av elbilhatere.

Nei, elbiler er ikke perfekte. Og det skulle bare mangle. Vi er fortsatt i elbilens barndom.

Og i motsetning til eksosutslipp, så kan utslipp fra elbilproduksjon løses.

6
Tesla / Sv: Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 16:05 »
Er nok janteloven som slår inn. Enkelte tolker alt Teslaeiere gjør og sier i værste mening, fordi man har fått sponset en dyr elbil av staten.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Avtale ladepunkter
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 15:55 »

Er det noe å spare i forhold til Fortums egen app? Tenker i Norge da.

Nei, ikke nå lenger. Tidligere fikk man kwh-prising på AC-lading, som ofte ble gunstigere.

Også går fakturering via Euro, så det er jo risiko for valutasvinn her. (Men belastes kredittkort, så man slipper å tulle med utenlandsbetaling)

Kanskje mest et alternativ hvis man ikke hurtiglader så mye, men vil ha en avtale som dekker fler operatører.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 12:07 »
Toyota auris kombi. Er jo en «safe» bil sånn sett.
Som det også ligger i bøtter og spann av på Finn.

Husk å ikke overvurdere hva den gamle bilen er verdt. Billigste sammenlignbare bil på Finn er et godt utgangspunkt. Så må man fort 20k under dette, som innbyttepris.

9
Hyundai Ioniq / Prute argumenter
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 11:41 »
Man får ikke i pose og sekk. Velger man den behagelige løsningen, og leverer den gamle bilen i innbytte, så velger man normalt også den mest kostbare løsningen.

Å komme med innbyttebil er et dårlig utgangspunkt for pruting.

Hva slags bil skal du selge?

10
Test av elbiler / Sv: Tesla VS Audi e-tron
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 11:09 »


Det vil på kort sikt gi penger inn til Tesla, men samtidig vil det forringe en av Teslas fremste fordeler. Dersom andre slipper til på superchargerne vil det bli mer kø. Ikke helt sikker på om det vil være lurt av Tesla i det lange løpet.

Tesla har neppe noen ambisjoner om å bli en hurtigladeraktør. Superladerne drives utelukkende for å gjøre bilene Tesla selger attraktive også på langtur.

Jeg tror heller Tesla selger hele superladernettverket fremfor å bli en hurtigladeraktør, men dit er det nok langt frem.

Jeg tror også at en grunnene til at Superladerne virker så smooth, er at Tesla har kontroll på hele kjeden. Litt som Apple vs Windows.

11
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 21:36 »

Ja. X og S (ihvertfall pre Raven) har 6kW batterivarmer som slås på med en gang du begynner å kjøre så lenge batteriet er under 12 grader. Unntaket er om bilen har range mode på. Har aldri hatt problemer med ladefart om vinteren på langtur. Kun hvis man starter med kaldt batteri og skal lade relativt fort at det blir utfordringer.

Vad får du for ladefart i kW om vinteren?
Problemene for Tesla i linken jeg refererte til: https://elbilforum.no/index.php?topic=31310.0, er dem borte vekk etter hardware/software oppdateringer?

12 grader batteritemp er ikke nok til å få rask lading. Fra 12 til drøye 25 grader måtte man altså kjøre batteriet varmt. Helt til det kom en softwareoppgradering. Legger man inn superlader i navi nå, vil bilen forvarme til ladetemperatur før man ankommer superladeren.

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tips til lang Type 2 ladekabel
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 11:01 »
Selvfølgelig kan en designe seg til betydelig større lengder, men det er både rimeligere og mer praktisk å forlenge tilførselskabelen til ladestasjonen enn den til bilen.

Hvis alternativet er en frittstående ladestolpe, istedet for ladestasjon montert på hyttevegg, så ser jeg fort det kan komme merkostnader utover 5000kr. Trådstarter fant jo en ladekabel som kostet dette. (Som han syns var for dyr.)

En frittstående stolpe kan også være mer utsatt, i forhold til vær og brøyting.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Avtale ladepunkter
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 23:12 »
Min erfaring (fra langtur med Zoe samt noen avstikkere med Model 3 utenfor Tesla-nettverket) er at man kommer langt med Fortum og Grønn Kontakt. De andre er vel mindre aktuelle på din rute. BKK har vel en eller to ladere der du ferdes, og CirkleK har noen få rundt Oslo.


Har inntrykk av at Cirkle K er "up and coming", så de er det verdt å vurdere.

Med Plugsurfing kan man lade både på Fortum og Ionity.

14
Nå vet jeg ikke om det har blitt innført betaling på denne hurtigladeren på Prestfoss som startet tråden.

Men hvis Easypark er eneste betalingsløsning, så vet vi ingen ting om eventuelt påslag. Kostnadsfordelingen vet bare Midtkraft og Easypark, med mindre de offentliggjør det.

Alle betalingsløsninger har en kostnad, enten ladeleverandøren tar det selv, eller setter det ut.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken av disse to burde jeg kjøpe?
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 14:12 »
Og elbil like trygt som bensinbil?

Nå fikk ikke trillingene toppscore i kollisjonstester, så man finner tryggere bensinbiler. Men  blant gamle små billige bensinbiler, så finner du nok mange som er mer utrygge enn trilling også.

Sider: [1] 2 3 ... 85