Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haakonl

#1
Var innom Bøhn Auto i dag, de tar inn bilen neste uke for 2 innkallinger som mangler, blant annet en motor- eller softwareoppdatering. Da skal de "teste" batteriet samtidig. Men han forklarte at det er ikke en test hvor jeg får en utskrift av dem, de tapper batteriet og fyller opp igjen og får da et testsvar som enten er OK eller ikke. Litt mumbo jumbo. Det koster 995,- spenn og han sa at deres erfaring er at denne prosessen i seg selv ofte gjør batteriet bedre.

Har vurdert å installere Canion, bare litt mye pes, og jeg har ikke en droid heller.
#2
Jah, hva skal man si. Jeg svarte Auto Elite slik:

"På alle trillingene - altså inkludert C-Zero - er det 5 års garanti på alle el-komponentene som hører til drivlinje. Det vil si blant annet batteri, motor og lader. Dette gjelder alle biler som er distribuert i EU, pluss Norge og Sveits. Dette kommer klart frem av serviceheftet."

og etter et par timer fikk jeg dette til svar:

"Det foreligger forskjellige tolkninger av drivlinje garantien. 5år/ 50 000km batterigaranti kan være gjeldene i noen tilfeller. Diagnose/ feilårsak/ vedlikehold/ km.stand må foreligge.
Videre saksgang drøftes med importør. Diagnose stilles da ved morgendagens verksted besøk."

Fra blankt avvisende til innrømmelse av mulig garantiansvar i løpet av noen timer. Jeg drar i hvert fall IKKE dit med bilen, og jeg håper folk flest holder seg lang unna Auto-Elite når de skal kjøpe eller reparere bil.

Nå skal jeg måle med Clas sin energimåler for å sjekke hvor mange kwh jeg får trøkka inn i batteriet. Deretter får jeg eventuelt finne meg et annet verksted som i hvert fall fremstår som ærlige.
#3
Hei,

vi har et meget dårlig batteri på vår C-Zero. Jeg kjøpte den brukt for 4 måneder siden, og i morgen skal den inn til batteritest. I den forbindelse har jeg fått følgende beskjed fra Auto-Elite:

"Denne bilen er som tidligere opplyst importert fra Nederland. Bilen har 2 års fabrikkgaranti. Utvidede garantier gjelder kun på biler norsksolgte biler importert av Norges general agent."

Jeg trodde det var en Europeisk batterigaranti på fem år.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt leaf eller ny Soul 110 km t/r + småkjøring
lørdag 28. februar 2015, klokken 16:17
Du bør vel heller kjøpe en ett år gammel Leaf Tekna til 220 ink vinterhjul m.m enn en splitter ny accenta til 240. Et hav av forskjell på opplevd kvalitet.
#5
Er det satt noen tidsfrist av Transnova?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tre ladestolper fjernet
søndag 17. august 2014, klokken 18:07
Har fyret av et spørsmål til kommunen.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Tre ladestolper fjernet
lørdag 09. august 2014, klokken 23:16
Oppdaget i dag at de tre moderne ladestolpene kommunen hadde satt opp på Lilloseter utfartsparkering på Ammerud i Oslo var tatt ned og hullene fylt igjen. De har nok ikke vært mye i bruk, men det er vel ikke så klokt å ta vekk etablerte lademuligheter?
#8
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:20
Det er nettopp derfor jeg foreslår at man setter opp 22 kW semihurtigladere. Mye billigere, og langt flere egnede steder.

Ja, jeg er med på den. Men hvis vi ser litt framover - feks 10 år - tror du batteristandarden fremdeles ligger på 20-25 kWt, eller er det sannsynlig at den er mye større - kanskje over 100 kWt? Jeg har tro på at kapasiteten går kraftig opp. Da vil vi sitte med et underdimensjonert semihurtigladenettverk. Vel og merke dersom folks kjøremønster er å kjøre til tanken nærmer seg tom og så fylle opp til 80 %.
#9
Jeg kjører også kun elbil.

Rio. Du som tydeligvis kjenner etikette i et diskusjonsforum bedre enn meg - er det greit med personkarakteristikker og meningstilleggelser? Hvor har jeg sagt at jeg er sur eller ment at alle andre er dumme? Er det slik at man må ha eid elbil veldig lenge for å kunne delta i en debatt? Lenger enn motdebattantene, er det viktig? Venter spent på en oppklaring!

Jeg er fullstendig klar over at elbilforeningen har fått til fantastiske ting. Det er totalt irrelevant i denne diskusjonen. Det som er gjort er gjort. Det som ikke er gjort må man kunne debattere.

Hva bør være i fokus nå og fremover?

Jeg mener at det er viktigere å bruke tid og krefter på å få en ladeinfrastruktur som virker og langsiktige planer for videre etablering og drift enn det er å få enda flere elbiler på veien. Jeg kjøper ikke argumentet om at "ingen" kjøper elbil for å dra på langtur. Svært mange har kun én bil. Elbil er et knotete alternativ for disse dersom de har regelmessig behov for langturer. Men det kunne vært et fullgodt alternativ med en velfungerende ladeinfrastruktur.

Min personlige erfaring med Leaf på lengre turer er ikke spesielt god, dessverre. Alle langturer jeg har vært på har vært trøblete (ja, det er mange langturer på tross av at jeg er en fersk elbileier). En ting er ladere som ikke virker pga hardware-feil, det har jeg visst om på forhånd med unntak av en gang. En verre ting er de endeløse telefonsamtalene med Grønn Kontakt og Fortum for å få igang laderne deres pga kommunikasjonsfeil/bugs - en direkte følge av at operatørene har fått velge betalingsløsninger som de selv vil.

Regnestykket som el-Snorre presenterer viser jo med all tydelighet at det ikke er butikk i å drive med hurtiglading. Dermed burde presset ligge på å få en statlig drevet operatør uten behov for profitt, men kun med miljø som vinning. Det er viktig at foreningen - som har størst påvirkningskraft på vegne av oss - presser på for en bedre ladefremtid. Ikke et virvarr av operatører og betalingsløsninger, men et riksdekkende system ala Teslas Superchargere med én eier som ikke trenger å bry seg om profitt. Altså staten.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 07. august 2014, klokken 12:08
Så... med en inngangspris på ca $240 i dag, er det helt mongo å kjøpe feks 500 aksjer? Magefølelsen sier at Tesla vil fortsette å stige i verdi, spesielt med lanseringen av III, men hvordan funker egentlig dette hvis de henter inn noen milliarder dollar fra investorer og gjør en emisjon -> da faller vel verdien på mine aksjer betraktelig. Eller?

Kan ikke mye om dette jeg, altså. Jeg investerer selvsagt ikke penger jeg ikke har råd til å tape, men dersom "alle" vet at å kjøpe TSLA nå er å kjøpe katta i sekken, så lar jeg jo selvsagt være...

Jeg har ingen hast med å realisere en gevinst, og kommer ikke til å følge spesielt godt med heller. Men om en tre-fire år ønsker jeg å ha tjent litt på investeringen, da.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere med vintererfaring
torsdag 07. august 2014, klokken 11:28
Jepp, vi har Leaf, men bare siden mai i år så ingen vintererfaring med den.

Ellers så regner jeg med at CC og regenerering blir forbedret etterhvert, Tesla er vel klar over at det oppleves som ubehagelig når CC kobles ut og regenerering slår inn. At dette kan være farlig på vinterføre hadde jeg ikke tenkt på - men det er jo logisk når du sier det.

Takk for gode tips!
#12
Sorry ass, men å introdusere 22kw-ladere som et alternativ er å skyte seg sjøl i baken. Med dagens kortrekkende Leifer og Golfer osv er det et reelt alternativ. Men sånne fislepakker på 23-24 kWt er forhåpentligvis historie om noen år, og vi får en bilpark med 2-3-4 ganger kapasitet. Hvis landet da har valgt 22 kW som sin "hurtig"ladestandard får vi problemer med ventetid ved pumpene.

Utover det så tenker jeg egentlig ikke å roe ned i det hele tatt. Jeg er faktisk ganske irritert på hele opplegget. Elbilforeningen som skaffer seg masse nye medlemmer ved å spre en haug med glorifisert elbilpropaganda til mediene, men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Jeg er SUPERfornøyd med bilen min og skulle ønske jeg kunne bruke den som en vanlig bil uten å være redd for å bli stående ladefast. Det er ikke mulig i dag - og heller ikke i nær framtid med foreningens unnasluntrende holdning til hurtigladenettverk. Derfor blar vi opp 3 ganger så mye for å få en Tesla slik at vi fremdeles kan kjøre på strøm. For Elon har forstått at dersom elbilen skal ha livets rett så må tilgang på hurtiglading være enkel og sikker.
#13
Det er ikke en hurtiglader på bildet der. Er det sånne ladestasjoner som skal settes opp, eller er det faktisk hurtiglading som skal tilbys?

#14
Det løser jo ikke problemets kjerne overhodet at dere er "utålmodige". Skjønner dere ikke at det må etableres en langsiktig plan for utbygging, drift og vedlikehold? Et lappverk av tilfeldig utbygging totalt uten redundans med uprofesjonelle driftere tjener IKKE elbilsaken. Et virvar av betalingsløsninger og prismodeller tjener IKKE elbilsaken.

Det virker som dere kun fokuserer på å beholde dagens goder og få flest mulig til å konvertere til å bli elbilist, mens nåværende elbilister blir bortimot ignorert. Det viktigste for oss er strøm. Punktum. Uten et godt hurtigladenettverk med god kapasitet er det ikke spesielt givende å kjøre elbil.

Situasjonen rundt hurtiglading er helt uholdbar dersom man skal ha en bil ala Leaf som eneste bil. En storstilt satsing på et profesjonelt ladenettverk MÅ på bordet snarest, og det naturlige er at foreningen initierer dette.

Det er bare et spørsmål om tid før avisene snur sin positive omtale til negativ omtale etter å ha snublet over en forumtråd ala denne - og da faller salget raskt. Og foreningen får færre medlemmer.

Jeg vil vite om foreningen har tenkt å endre sin holdning til dette og starte jobben med å få etablert et profesjonelt hurtigladenettverk. At dere maser litt på eksisterende operatører holder ikke.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere med vintererfaring
torsdag 07. august 2014, klokken 09:37
Supert, takk for delingen av erfaringer. Har håp om at TMS fungerer bra nok til vinteren, ellers får vi jo bare stille oss i X-køen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA