Sitat fra: Gadgetman på I dag kl. 08:19Eg er 1,85 og har problemer med å sette meg inn i Golfen til kollegaen min.
Den bilen får pluss for brukbar bakkeklaring og dermed et sete som er litt høyere oppe.
(Eg vil sette meg INN i en bil, ikkje NED i den. Lave biler er ugreie for de av oss med litt beinlengde)
Liggeseter...
Eg antar at artikkelforfatter aldri har prøvd å sove i slike. Eg har prøvd. Nok om det.
Og de får et stort minus og strykkarakter for berøringsskjerm istedet for knapper.
Eneste fordelen jeg ser med liggesetene er at du kan ta med en litt lang ting inn i bilen, når en kjører alene, som går fra bakerst på bilen til frontruten på høyre side. Så ikke så komfortabelt ut å ligge på de humpete setene. Skulle det vært liggeseter for å sove måtte en jo hatt noe brett for leggene.
Sånn høydemessig har det enormt å si hvordan de har utformet seter / batteri osv. På spesifikasjonene så står det "minimum bakkeklaring = 15cm". Det er bare 1 cm høyere bakkeklaring enn e-golf, mens e-golf sin høyde er 12cm lavere enn Dongen. Faktisk er Dongen 1cm høyere enn ID3 og Volvo EX30, og like høy som Hyundai Kona og Kia e-niro. Men som sagt så har disse andre bilene laget biler i evigheter, så de er nok flinke til å utnytte plass osv.
Så en video som viste undersiden av Dongen - jeg håper det var en prototype. Undersiden var ikke glatt, for å si det mildt. Svære hulrom som samler luft og skit. Men kan selvfølgelig være kun et skall de tok video av.
Ville uansett ikke bestilt før den var testet av motorjournalister i vestlige land, samt testet den selv osv. Ville fortsatt vært veldig skeptisk med tanke på garanti osv. Kan fort være en del kinesiske fabrikanter trekker seg ut når salgstallene ikke blir som forventet. 190.000 er fortsatt mye penger.