Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 112
1
Tesla / Sv: Utbygging av SC
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 13:50 »
Er det noen plasser man kan finne informasjon om planlagte SC utbygging? Ser det er fryktelig mange SC nede i sør. Håper det kommer flere i nord-norge snarest mulig. Er altfor langt mellom hver SC her oppe.  :-[

Det vises på Supercharger-kartet alle planlagte ladere...og i nord er de i gang med å få opp mange. De i rødt er åpnede og de i grått er planlagte: (er en del nylig åpnede og)
https://www.tesla.com/no_NO/findus?bounds=72.1423905211846%2C37.212465707121204%2C64.33176529894472%2C-4.975034292878795&zoom=6&filters=supercharger

Er forøvrig to tråder under Tesla Lading hvor dette diskuteres og byggetillatelser graves i  :D

Fremtidige:
https://elbilforum.no/index.php?topic=7959.4110

SC Under bygging:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1575

2
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 22:51 »
Gleder meg til å prøvekjøre denne bilen. Den ser litt høyere ut på bildene enn jeg har fått inntrykk av fra før av.

Under 2cm som skiller Y fra X i takhøyde i førersetet så vidt jeg skjønner, det skal jeg leve med tror jeg. Kommer farlig nær glasstaket riktignok om ikke setet er senket tilsvarende.

Skulle ønske å vite høyden på sitteputen fra bakken på Y vs X. Det ser ut til å være ca 6cm i høydeforskjell på bilene, så trolig ikke den helt store forskjellen. Men av og til merkes centimetrene mer enn de måles. Felgdimensjon etc spiller jo også inn.

Tror fortsatt levering ikke skjer før nærmere jul men håper å få testet en stund før det.

Jeg som er nesten 2 meter høy har bedre hodeplass i Model 3 enn i Model X. Det viser mange tester også, så Model Y, med enda lenger plass i lengden på baksetet, og bedre høyde, må være perfekt... Det er de tjukke takbjelkene på Model X, pga falkedører, som ødelegger takhøyden for oss som kjører setet helt bak.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til beste bruktkjøp av Tesla..
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 23:25 »
Skeptisk. Jeg ville i hvert fall kjøpt en eldre enn 2015. Gikk fra 2014 S til Model 3P da den kom, og det har vært en annen verden med tanke på feil. Model 3 har omtrent ikke hatt noe gale, mens Model S hadde noe hele tiden som takluke som bøyde seg, utette lykter, motor måtte skiftes, gjentatte dørhåndtak-feil av ulike slag med sensorer, knekte ledninger, ute av posisjon osv.

Ett problem kan bli dersom forrige eier har hatt garasje, og
du ikke har det... føler mange av mine problemer var pga regn som fryser i løpet av natten.

Du kan lese om Model S-feil på følgende 288 sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0

4
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 13:36 »
Der ramlet det ut en rekke Performance modeller i inventory. De fleste med noen kilometer på telleren men også noen helt ubrukte. Man skal være forsiktig med å ha altfor bestemte meninger om hva Tesla har og ikke har i lageret sitt (ref en annen tråd her).
Ellers lurer jeg på om vi går inn i en periode med ekstrem batterimangel og at dagens S’er muligens vil ha bedre batterier enn refresh.  Absolutt ren og skjær spekulasjon uten noen som helst grunnlag annet enn en forundring over at selv Panasonic batteriet i 2021 M3 (foreløpig) ikke lader raskt. Så langt vil jeg i alle fall heller ha effektiviteten i batteriet i vår 2019 M3 enn den som leveres i de to 2021 utgavene. At batteri priser skal falle i takt med økte volumer og mer effektive produksjonsprosesser virker i alle fall ikke sannsynlig nå, og det kan vel ha litt å si for bilpriser fremover også. Men kanskje verdt en annen tråd.

Ja, virker som at på det nye Model 3-batterier er det spart litt vel mye på kobolt og andre godsaker...hører jo og at det nye batteriet på Model S kan ha færre kWh enn den gamle, siden rekkevidden er ca uendret på tross av høyere effektivitet....er nok ikke dritt å ha en Model S eller 3 som er et halvt år gammel nå, nei.

5
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 15:13 »
For drivlinjen sin del tror jeg Model 3 lett kunne tauet sin egen vekt. Det er jo nesten identisk drivlinje på Model Y, som får tilhengervekt 1600 kg og veier et par hundre kg mer.

Forbruket er mer avhengig av luftmotstand enn vekt. Med samme campingvogn har jeg litt bedre rekkevidde med Model 3 LR enn jeg hadde med Model X 90D.

Det var bra å høre. Fikk inntrykk fra de i videoen at det var så sinnsykt høyt forbruk på 3-eren med den lille hengeren. Her er en med Model Y og 1530kg båt...

6
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 13:19 »
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Så hvis du ikke kan trekke campingvogn på 1300kg, så har du heller ikke bruk for nytten av mindre oppdrag?
(Og ikke kom med alt vås om at da bruker du en annen bil, eller låner en bil. For da trenger du ikke festet til 1300kg heller :) )

Kan den ikke trekke 1300kg så må jeg ha en annen bil til å trekke de 1300kg. Det kunne vært fint å kunne trekke vogna med Model 3 også siden den har en del lavere forbruk, men det går altså ikke. X må ta jobben.

Mindre oppdrag går i teorien med 1000kg, men nyttelasten blir da bare 515kg med min varehenger og det er sjelden jeg kjører så små lass.

Har sett forbrukstall fra USA på Model 3 med tung og stor henger, og det var et veldig stort forbruk. Kanskje drivlinje er optimalisert på størrelsen/vekten som er på en bil uten henger, og at det dermed blir som en for tungt giret bil i oppoverbakke, som bare sluker bensinen.
https://insideevs.com/news/405456/video-tow-tesla-model-3-range/
Er ikke så sikker på at Model X-forbruket ville vært større på bil med f.eks. campingvogn.

7
Model 3 / Sv: Varmeapparat i 2020 Mod 3P
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:39 »
Takk for alle svar. Da var det som jeg trodde. Da er det bare å bookeservicetime :)

I mellomtiden, eller for ekstra kalde dager, kan du jo kjøpe Tesla Model 3 "Sun Screen" og 2 eller 3 lag med bobleplast over, som vist av Tesla-Bjørn her: https://www.youtube.com/watch?v=U4S4zwQ_A7k
Han syntes det var litt kald trekk....vil uansett hjelpe veldig.

https://shop.tesla.com/product/model-3-glass-roof-sunshade
https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/flytteesker/bobleplast-2000032248

8
Det er jo lurt å bli sint sånn i tilfelle, så blir man kanskje ikke så sint dersom det viser seg å slå til..
Og hvis det ikke slår til så har man hatt "gleden" av å være sint uten grunn...

Vel, hvis man er irritert for noe som har skjedd, og ikke er irritert for noe som kan skje, så skal det mye til for å være irritert uten grunn.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:21 »
Det er og sånn at mengden fornybar energi ikke er konstant - det er rom for å investere mer. Og hva avgjør om det investeres mer? Tilbud og Etterspørsel. Jo mer etterspørsel (elbiler) jo høyere blir prisen. Og dersom et energiselskap (f.eks. Lyse) sitter og regner ut om de skal bytte ut den 50 år gamle turbinen med en ny som fanger noen prosent mer energi til strøm, så må de legge inn fremtidige strømpriser ganget med økt kapasitet diskontert til dagens kroner med en alternativkostprosent.... Altså, forventes en høyere strømpris så blir det oftere en positiv nåverdi på prosjektet, og flere prosjekter blir gjennomført, og mer fornybar energi blir laget. En krone er ikke en engangs-krone.

Dette er jo bare ett av mange argumenter for elbil...det viktigste er at penger norske kunder bruker på elbil, og som staten bruker på å få oss til å kjøpe, gir en 5-doblet effekt i utbredelsen av elbiler i verden, ihht DNV GL-rapport... Er jo og kjekt å slippe å puste eksos for oss som bor i by, men og for andre....er mye eksos som faktisk blåser fra Polen til Norge.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:00 »
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.

Spørs og om det hadde vært lurt siden det er mange drit-produkter der ute, som den vanlige mann i gata ikke monterer riktig, mens en ekte elektriker ser ikke kommer til å være trygt. Et annet eksempel er om folk skrur fast ledningene med riktig moment. Ikke bra om slappe kontorrotter ikke skrur hardt nok, eller ikke helt treffer rent....så kan heller de som føler seg ekstremt kvalifiserte lure seg til å montere ulovlig, hvis de ikke vil bla opp. Det er jo ikke akkurat krav til at alle elektriske småting i hjemmet skal være dokumentert hvis en bor i et eldre hus som har skiftet eier flere ganger.

#HarFastprisPåStrømI3År

11
Model Y / Sv: Tesla svindler Model S-bestillere ved å øke prisen med 100.000. Hva med Y?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 23:00 »
Er irritert over at Model S eiere i USA ikke fikk avtalt pris....og at Musk sier de må betale 8000 dollar ekstra for å få bilen....langt etter at de bestilte bilen, noe Tesla aldri har gjort før. Som kontraktsmann synes jeg det er veldig irriterende. Når Musk sier: "håper folk ikke blir irriterte", så er det ekstra irriterende.

12
Model Y / Sv: Tesla svindler Model S-bestillere ved å øke prisen med 100.000. Hva med Y?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 16:06 »
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
ehhh... svindelpåstanden kom i første innlegget ditt. Her sto ingenting om electrec og amerikanske forhold, men...
Sitat
Dette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
....

 :o

Referansene var oppgitt på et senere tidspunkt...

13
Model Y / Sv: Tesla svindler Model S-bestillere ved å øke prisen med 100.000. Hva med Y?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 15:55 »
Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..

Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.

14
Model Y / Sv: Tesla svindler Model S-bestillere ved å øke prisen med 100.000. Hva med Y?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 15:50 »
er jo bare å droppe å hente ut bilen, men hva model Y angår, forventer vi jo at den går 100k NED før levering, ikke 100k opp.

Er egentlig ikke bare å droppe å hente ut bilen dersom folk i USA hadde solgt den gamle for 30.000 mindre enn vanlig salgspris til en forhandler, for å gjøre seg klare til å kjøpe den nye. Da kan du ikke reversere det salget.
 
Hovedpoenget her er at Tesla opp til nylig var mer en greie med tanke på prisendringer - > de lot prisendringer komme kunden til gode. Dersom de satte opp prisen så lot de folk få beholde sine gamle priser. Men dette har de tydeligvis sluttet med. Dersom de ser at prisen er konkurransedyktig selv når en øker prisen med 30.000 så kan de finne på å øke prisen med 30.000 under påskuddet av at bilen er bedre. Hvis en kikker på Model S, billigste utgave i USA, som de økte prisen på med 100.000, var det de endret på bilen kostnadsdrivende med 100.000? Eller var det bare 100.000 rett i lommen fordi den var blitt så mye bedre? Ifølge flere medier er det MINDRE kWh i det nye batteriet...det bør jo ikke gjøre batteriet DYRERE? Så når Y kommer med nytt batteri (4680), som til og med skal være bedre....så er det jo bare markedet som begrenser den nye prisen, og ikke kostnadene...ettersom Tesla har endret pris-policy.

15
Model Y / Sv: Tesla svindler Model S-bestillere ved å øke prisen med 100.000. Hva med Y?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 15:31 »
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted

Sider: [1] 2 3 ... 112