Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: Gadgetman på I dag kl. 08:19Eg er 1,85 og har problemer med å sette meg inn i Golfen til kollegaen min. 

Den bilen får pluss for brukbar bakkeklaring og dermed et sete som er litt høyere oppe.
(Eg vil sette meg INN i en bil, ikkje NED i den. Lave biler er ugreie for de av oss med litt beinlengde) 

Liggeseter...   
Eg antar at artikkelforfatter aldri har prøvd å sove i slike. Eg har prøvd. Nok om det.   

Og de får et stort minus og strykkarakter for berøringsskjerm istedet for knapper.   


Eneste fordelen jeg ser med liggesetene er at du kan ta med en litt lang ting inn i bilen, når en kjører alene, som går fra bakerst på bilen til frontruten på høyre side. Så ikke så komfortabelt ut å ligge på de humpete setene. Skulle det vært liggeseter for å sove måtte en jo hatt noe brett for leggene.

Sånn høydemessig har det enormt å si hvordan de har utformet seter / batteri osv. På spesifikasjonene så står det "minimum bakkeklaring = 15cm". Det er bare 1 cm høyere bakkeklaring enn e-golf, mens e-golf sin høyde er 12cm lavere enn Dongen. Faktisk er Dongen 1cm høyere enn ID3 og Volvo EX30, og like høy som Hyundai Kona og Kia e-niro. Men som sagt så har disse andre bilene laget biler i evigheter, så de er nok flinke til å utnytte plass osv.

Så en video som viste undersiden av Dongen - jeg håper det var en prototype. Undersiden var ikke glatt, for å si det mildt. Svære hulrom som samler luft og skit. Men kan selvfølgelig være kun et skall de tok video av.

Ville uansett ikke bestilt før den var testet av motorjournalister i vestlige land, samt testet den selv osv. Ville fortsatt vært veldig skeptisk med tanke på garanti osv. Kan fort være en del kinesiske fabrikanter trekker seg ut når salgstallene ikke blir som forventet. 190.000 er fortsatt mye penger.
#2
Sitat fra: Gazer75 på I går kl. 15:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 09:19- Et oppdemmet vann ser naturlig ut - et vann er vakkert, utenom akkurat mot de sidene demningen er, men da bare på nedsiden
- Vannmagasin-kraft kan tappes ut når du trenger det, mens vindmøllekraft må du av og til betale folk for å bruke opp, siden ingen styrer vinden
- Blåsjø har to pumpekraftverk, så her kan en pumpe opp vann når Europa har for mye vindkraft/solkraft.
Det som er skjult er det ikkje så farleg med? Slike magasin ser ikkje fine ut når dei er nedtappa på våren og sommaren.
Saurdal kraftverk pumpar i sesong og kan nok ikkje nytte seg av korte tider med vind og sol. Grunnen til pumping her er kapasitet og tilsig i Sandsavatn samt vatnet som kjem via tunnel frå Stølsdal kraftverk. Vatn som Saurdal brukar i produksjon kan ikkje pumpast opp att i Blåsjø, men renn vidare til Kvilldal kraftverk.
Ingen av våre pumpekraftverk er bygde for slike korte periodar med pumping.

De 3 punktene du leste der må sees i sammenheng det fjerde jeg listet opp, som du "tilfeldigvis" ikke tok med i siteringen....altså dette: - Området rundt blåsjø (red anm: Suldal-kommune-nære) lager 4 TWh mer kraft enn alle vindmøller i Norge til sammen

ja det med hvor effektiv vannkraft er. Jeg er på ingen måte noen miljøaktivist, har ikke noe med Motvind å gjøre, men har bare selv vært vitne av galskapen. Jeg føler mange her nå er i ferd med å miste perspektivet, og begynner å tro på narrativet til Støre & Co. Altså det at vi må lage mye mer strøm, sånn at strømprisen blir billig og alle kan leve lykkelige.

Netto-eksporten av norsk strøm på ett år er lik hele vindmølleproduksjonen på ett år. Har dere kanskje lagt merke til at svært mange vindmøller har poppet opp nært eksportkabelen til Tyskland ved Sirdal / Tonstad? Og at svenskene har søkt om gigantiske vindmøller der som er 270 meter høye (men foreløpig fått nei)? Hva tror dere skjer med den strømmen som blir laget rett ved trafo-stasjonen på Tonstad / Tyskland-eksportkabelen? Den strømmen går rett gjennom kabelen til Volkswagen & Europa (hvor de får mer for strømmen), som har et behov på over 3000 TWh strøm i året, og for hver kWh de får fra Norge kan de fase ut litt kull osv. Kjempeflott for verden. Ikke veldig viktig for Europa, siden de kan lage sine egne vindmøller. Men skal vi virkelig pepre hele Norge med sprengt pukk og vindmøller fordi det kan øke Europas strømproduksjon med 1%?

Om vi må demme opp et vann som tilsvarer 200 vindturbiner...ja, da er det en kostnad jeg er villig til å ta så lenge det hjelper Norge. Og som nevnt - det er regulerbar energi en trenger mer av i Europa fremover. Blåsjø kan en tappe i 3 år før det er tomt, så da kan en snu seg sakte når en fyller det opp igjen. En kan og velge å ikke tappe det i perioder med overflod av strøm i Norge og/eller Europa.
#3
Sitat fra: turfsurf på I dag kl. 07:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 09:19- Området rundt blåsjø lager 4 TWh mer kraft enn alle vindmøller i Norge til sammen
- Et oppdemmet vann ser naturlig ut - et vann er vakkert, utenom akkurat mot de sidene demningen er, men da bare på nedsiden
- Vannmagasin-kraft kan tappes ut når du trenger det, mens vindmøllekraft må du av og til betale folk for å bruke opp, siden ingen styrer vinden
- Blåsjø har to pumpekraftverk, så her kan en pumpe opp vann når Europa har for mye vindkraft/solkraft.
Den første påstanden der må du gjerne dokumentere. Blåsjø produserer ca 4,5TWh i året, det er langt mindre enn de 15TWh med vindkraft som produseres i året, og bare så vidt mere enn det som produseres i Fosen området. Da har man lagt 80km^2 med land under vann.

Fra ett miljøperspektiv er vannkraftverk vesentlig værre enn landvind, fordi om noe er pent så betyr det ikke at det er bra for miljøet.

Men når det gjelder disse monstermastene så er jeg i mot de på samme hvis som jeg er i mot alt som bygges for stort. Mindre turbiner kan plasseres i industriområder og nærmere bebyggelse, de er lettere å bygge ut, de er lettere å vedlikeholde, service tar kortere tid og feilsituasjoner får mindre konsekvenser. Det samme gjelder atomkraftverk og stort sett alt annet som bygges.

Jeg hadde faktisk dokumentert det i samme innlegget som jeg skrev "påstanden".
Men jeg kan putte røde streker under ordene så de er lettere å lese og se.

Med "område rundt Blåsjø" tenker jeg andre kraftverk som har sete i Suldal kommune, som Suldal-Røldal (RSK), siden Blåsjø og har hovedsete i Suldal. Blåsjø og Ulla Førre-verkene har 4,5 TWh, mens RSK har 13,6 TWh. Så disse kraftverkene med utspring rundt Suldal har 18,1 TWh produksjon i året, som er 12% av all strøm som produseres i Norge. Vindkraft står for ca 10%.

En gladnyhet er at de og har søkt om konsesjon om å øke produksjonen med 0,8 TWh:
https://www.hydro.com/no-NO/media/news/2023/soker-konsesjon-for-nye-vannkraftverk-i-roldal-suldal/
#4
Sitat fra: Gadgetman på I går kl. 14:431.57 høy, og med brukbar bakkeklaring...   
Da må eg bare brette meg dobbelt for å få plass i den. 
(Måtte brette meg trippel og puste ut for klare å sette meg inn i min onkels gamle Suzuki Baleno, og den var 1.50 høy, men med litt mindre bakkeklaring)   

Til sammenligning, en ny Mopedbil(mobil trafikkork i plast) koster 150K++ her i landet.

De sier den er like stor som en e-corsa. Var ikke så verst størrelse på den. Ser ut som det er ok plass inni, men vanskelig å se (er sikkert ikke bilen for de på 1,90):

https://youtu.be/XqJPva9brn8?si=3ioPK5di4VRe6l3w
#5
Bør nok bare ta vekk de spisse speilene, og erstatte med Audi e-tron kameraer (siden det er lov i Norge/EU og ikke lov i USA)...siden bilen er bred nok uten speilene :-)
#6
Sitat fra: RJK på I går kl. 11:34
Sitat fra: Joccy på I går kl. 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8)

Hææ?? Har du amerikansk telefon / PC? Amerikanerne må du passe deg for! De er spioner!!

Jeg bruker kun mobiltelefon og PC laget i Vatikanstaten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/usa-spionerte-pa-norge-fra-danmark/73837207

#7
Sitat fra: edyrli på I går kl. 08:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 06:35Å få seg en nær ny Fisker til 350 isch fremstår mer og mer som et kupp... Men veldig Lotto da hvis noe skulle skje.
Men for en tøff bil da gitt.

#løp&kjøp

Det er risky, men selv om man regner med kort levetid eller sammelikner med leasing så ser dette bra ut. Ocean blir bare litt dyrere over 3 år enn om man skulle leaset noe tilsvarende. Da har man "fri" kjørelengde og gode muligheter for at bilen fortsatt har noe verdi etter 3 år. Dersom man leaser en Modell Y (long range 4x4 med vinterhjul) over 3 år med 20.000 km/år kommer den på 331.756 i løpet av disse 3 årene. Da er man helt sikker på at restverdien for din del er 0 kr. Så kan det komme påkost i tillegg.

Tidligere kunne leasingfirmaene dra nytte av at avgifter ikke måtte betales før bilen ble returnert etter 3 år fra leasing, og dermed ha ok leasingpriser. På Tesla Model Y er det nesten ikke avgifter, så da har en ikke den fordelen. Leasingprisen på Model Y er så sinnsykt overpriset, pga dette og andre grunner.

Den aller billigste Model Y (kjørt under 70000) koster 407.000, og er 2,5 år. Altså et verditap på under 100.000. Da er det så sykt mye med 331.000 på 3 års leasing. Nesten så en ikke bør bruke det som sammenligningsgrunnlag for andre investeringer.

Det med Fisker har jo to sider ved seg - Si at totalt levert i hele verden av Fisker Ocean er litt over 10.000 (var vel litt over 300 eller noe i Norge) - tenk om influencere / TikTokere begynner å skal ha den, siden den er sjelden og kul - plutselig blir den et samlerobjekt...? Kanskje ikke det mest sannsynlige, men er vel heller ikke helt utenkelig. Kan vel kanskje og være at ett eller annet firma kjøper opp restene / rettighetene / delene / software fra Fisker, sånn at det faktisk blir mulig å fikse osv. Var vel det som skjedde med SAAB da de gikk konkurs, selv om det med software sikkert er mer komplisert.
#8
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 09:50Kunne godt tenkt meg en vindturbin i nabolaget. Seilte svanskekysen for et par år siden og synes de er fine, der kryr det av de. Kanskje de skulle tilby de billigere strøm, da får nok pipa en annen lyd...

Ja, slik det er nå så har kommunene begynt å få noe mer av inntektene fra staten ved å si ja til vindmøller - litt som bestikkelse. Litt sånn: vil du ha sykehjemsplass må du selge ut naturen. Noen kommuner (som Sirdal) bruker kraftinntekter til å gi de fastboende billig strøm. Men så differensierer kommunen, sånn at de som har hytte, som faktisk er nært vindmøllene, og har fått vindmølle rett på siden av skiløypen, ikke får billigere strøm. I tillegg gir heller ikke staten strømstøtte til hytter. Så hytte-eierne tar alle ulempene, og får ingen av fordelene, med mindre en liker snurrende ting og lyden. Burde vært en selvfølge at kommunen var forpliktet til å gi samme strømstøtte/pris til alle private strømforbrukere i kommunen, særlig når staten svikter hytteeierne. Heldigvis har strømprisen kommet ned på et "greit" nivå på hytter nå, så en ikke lenger trenger å betale 6-7000 i måneden for svak varme.

https://www.nrk.no/trondelag/kommuner-dobler-inntekta-fra-vindkraft_-lederen-for-vindkraftkommunene-vil-ha-mer-1.16721865

I Sirdal får innbyggere og bedrifter cash og lave strømpriser, mens hyttteeiere må sutte på tommelen:
#9
Ikke kjempeille lademuligheter i Sogndal heller, med Eviny, som har 6 ladere med 200kW (4 stk) og 360kW ladere (2 stk), hvor en velger å betale med Bilkraft-appen (med rabatt) eller Vipps.
Men i ferietid kan det sikkert bli trangt. Bra at ladere og biler har begynt å bli såpass raske i ladingen.
#10
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 24. april 2024, klokken 17:33Må flire litt av denne motstanden til vindkraft. Men det er vel mindre stygt å sjå på eit stort område som ligg under vatn når dei demmer opp ein dal eller fjellområde.

Her er Blåsjø:
https://norgeibilder.no/?x=38764&y=6609165&level=11&utm=33
Samanlike med foto frå 1957...

Er ein del slike eksempel, men mange plassar manglar gamle nok foto frå før utbygging. Ein del hadde mindre oppdemming på 50-talet som seinare vart utvida kraftig.

For det første:
En må se kost/nytte:
- Området rundt blåsjø lager 4 TWh mer kraft enn alle vindmøller i Norge til sammen
- Et oppdemmet vann ser naturlig ut - et vann er vakkert, utenom akkurat mot de sidene demningen er, men da bare på nedsiden
- Vannmagasin-kraft kan tappes ut når du trenger det, mens vindmøllekraft må du av og til betale folk for å bruke opp, siden ingen styrer vinden
- Blåsjø har to pumpekraftverk, så her kan en pumpe opp vann når Europa har for mye vindkraft/solkraft.
#11
Sitat fra: Joccy på I går kl. 07:29
Sitat fra: Joccy på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 08:57Sånn utenom det så settes det opp vindmøller i dag på langt over 200 meter i rotordiameter.


Eksempler på disse på land i Norge?
Dette kunne jo vært enkelt å svare på hadde det vært tilfelle.


For det første nevnte jeg ikke hvor disse på over 200 meter er plassert. Per nå er det i Utlandet. Jeg sa bare at 90 meter i diameter ikke er store i forhold til hvor store en kan lage de med dagens teknologi. Som alle som følger med på vindmøller vet så forskes det på vindmøller, og fortjenesten til disse utenlandske selskapene i Norge er ofte størst jo større møller en lager av mange grunner, særlig når antall velvillige politiske myndigheter (kommunepolitikere) går ned.

Vindmøllen i Sølvåg i Gulen skal f.eks. være 265 meter høy, med 220 meter vindmølleblader i diameter.

Egentlig en vindmølle designet for offshore bruk, men nei, vi skal slikke EU langt opp i brunhullet og tillate plassering av denne 900 meter fra bolighus  ;D

I Rogaland (Trollåsen) er det planlagt vindmøller med totalhøyde på 270 meter, men med litt kortere blad enn i Gulen pga høy vind. Rotordiameter blir da 150-200 meter, og toppen vil nesten rekke opp til toppen av Eiffeltårnet.

I Kina har de installert vindmøller med 252 meter i diameter, f.eks. Goldwind GWH252-16MW som er i Fujian distriktet.

https://www.nrk.no/vestland/her-kan-noreg-sin-storste-vindturbin-kome_-_-livet-er-over-dersom-molla-kjem-1.16464890

Men fortsett å være i fornektelsesfasen. Vindmøller er bare søtt. Nei, å så spennende...den snurrer jo rundt helt av seg selv....og så hvit og pen...
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 24. april 2024, klokken 15:38
Sitat fra: dundun på onsdag 24. april 2024, klokken 14:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Poenget var vel at software var inni bilene, sånn at folk velger bilene på best software.

Men sånn som Energilagring så er veksten i prosent størst, selv om det per nå utgjør lite i prosent av bilsalg.

En annen ting er at en fort kan få inntrykk at nå har det gått i dass med Tesla. Men det gjør det med andre og, som nevnt tidligere, så ting snur jo kjapt igjen, og Tesla er i en posisjon som er bedre enn alle andre elbilprodusenter, og Tesla har ikke hatt et år hvor antall biler ikke øker enormt.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 24. april 2024, klokken 15:24
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. april 2024, klokken 13:58Grusveiene er vel der de legger kabler? Man jo tenke seg hva som skjer om de ligger åpent i dagen på bakken.... ;)

Trist, men slik har det blitt med konfliktnivået her..

Ja, er vel både for kabler og for å frakte dritten.
#14
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk?
onsdag 24. april 2024, klokken 13:37
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 18. april 2024, klokken 10:36https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024

Denne testen er for 17" og 55-profil. Model 3 har minst 18" og 45 profil. Allerede der kan resultatene bli annerledes.
Men sånn utenom det så virker jo Nokian Hakka Blue 3 og som et godt kompromiss med de som har litt kjipere dempere og støyisolering:

(På 18" / 19" så Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 veldig lovende ut, med lite støy: https://www.thetirelab.com/225-45-R19/summer/ . Men på 19" var det med 55-profil igjen...


_f
#15
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk?
onsdag 24. april 2024, klokken 13:21
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:36En kan jo bli helt gal når en leser tester. Leser f.eks. at i Auto Build und Motor-testen så gjør Falken Azenis FK520 helt topp (91%) på støy. Og så leser en Motor sin dekktest, og så får den 3 av 5 på støy, med kommentar "middelmådig komfort". Er vanskelig å vite hva en skal tro på. Kan sikkert være ulike lydfrekvenser som bryter inn i ulike biler, og at ulik asfalt-grovhet fører til ulikt resultat.
Alt for mange variabler til å stole på slike tester.

Ja, nesten så noen burde f.eks. testet en vindstille dag på:
- 5 mest solgte bilmodellene,
- 4 forskjellige hastigheter
- 4 forskjellige grovhetsnivåer av asfalt
med:
- subjektiv støyfølelse / opplevelse av 4 personer i bilen, og standardavvik mellom opplevelsene og gjennomsnitt
- decibel-måling
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA