Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 83
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 16:22 »
Nå tror jeg ikke Tesla finjusterer priser etter konkurrentene, men Id.4 ser ut til å være veldig konkurransedyktig priset sammenlignet med Model 3 og dagens reservasjonspris på Y. Blir veldig overrasket hvis prisene ikke blir justert ned i løpet av neste kvartal. Prisene nå ble satt når kronen var en god del svakere enn i dag

Ser at den norske kronen har svekket seg en del igjen både mot USD og EUR, så er nå tilbake til juni/juli-nivå. Sikkert pga Korona som popper opp igjen i en viss grad, lav oljepris pluss rentebanen...? Men Tesla-prisene er fortsatt basert på enda svakere krone, så de vil gjerne redusere bilprisene, ja, og for å møte konkurransen.
Det er egentlig ikke bare en reservasjonspris på Y...folk har bestilt bilene til den prisen...men med rett til å kansellere.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av bil
« på: I går kl. 15:01 »
Nå får du jo faktisk en ID4 for 430.000 med hengerfeste og takrails og stort batteri. Løp og kjøp!

3
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: I går kl. 14:10 »
Hva synes dere om at ID.4 virker å være priset lavere enn tilsvarende Enyaq? Jeg har signert kontrakt på Enyaq men ser at 1ST dekker våre behov og prisen er 38 600 kr lavere når du legger til metallic-lakk og hengerfeste til Enyaq, noe som er inkludert i ID.4 1ST. Med ID.4 får du ikke Matrix led og annet som vi ikke ser behov for og ikke hadde bestilt hvis det var valgfritt.

Du får i hvert fall større bagasjerom, og 9 cm lenger bil...og 3cm bredere...

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 14:04 »
Ja, det er et godt poeng. Blir nok en del 10-tusener ekstra det, selv om en i praksis kommer veldig langt med 20" bakhjulstrekk også på en elbil, om den er like god på vinterføre som en Model S 85 fra 2014. En annen ting er jo akselerasjonen som tar dobbelt så lang tid.

5
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: I går kl. 14:00 »
ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.

Nei er standard på id4 men skal man ha fancy sving utstyrt henger feste så koster det 20 lapper
Volkswagen svingbart tilhengerfeste  aner ikke helt hva det betyr men tipper er noe lignende man har på eqc
https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html/__layer/carfeatures/features/id_4/utstyrsversjoner/utstyrsversjoner/id-4-1st.layer#utstyrsversjoner

Er nok sånt https://youtu.be/iY7Y5z7x1kk?t=152 om det er verdt 20 lapper vet jeg ikke

Det virker som det må være en feil. Det står at "Elektrisk utfellbart hengerfeste" er inkludert i ST1. Det kan jo ikke være noe svingbart som koster 20.000 i tillegg? Tipper det enten ikke er inkludert likevel, eller at det står feil i prislisten, hvor det skulle stått inkludert.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 13:50 »
Shit.....
VW har kastet hanskene.....matcher Skoda på pris.....

Billigste Tesla Model Y koster 549.142 med 19" + ekstra for evt hengerfeste

VW ID4 1st koster 426.900 med 20"-felger, INKLUDERT hengerfeste...med knapp for lett fremkalling.
Ja, den er 17cm kortere, og har ikke frunk, og mindre bagasjerom...men det er og inkludert ryggekamera, metallic lakk, navigasjon, og masse ubetydelige sikkerhetsting.

VW ID4 1ST Max koster 509.500 og inkluderer alt dette i tillegg til det som var på 1ST.

Spørsmålet nå er jo om Tesla må senke prisene kjapt på Model Y for ikke å miste masse kunder...eller om disse 27000 bilene som er tilgjengelig for 1ST bare er lokketilbud, og at prisene blir satt opp kjapt, og alt går sin vante gang.... og hvordan markedet reagerer på dette....børsmarkedet....

   21'' «Narvik» lettmetallfelger med 235/45 21 dekk foran og 255/40 21 dekk bak
DCC adaptivt understell og progressiv styring
Dynamiske LED-Matrix frontlys med dynamisk lysassistent og
LED lyslist mellom frontlyktene
3D LED baklykter med dynamiske blinklys
Panoramaglasstak i mørkt glass med elektrisk solgardin
Ergo Active komfortseter i stoff/Alcantara med elektrisk justering og minnefunksjon
Regulerbar korsryggstøtte med massasje og uttrekkbar lårstøtte
Discover Pro navigasjonssystem med 12" touch screen fargeskjerm og 6+1 høyttalere (inkl senterhøyttaler på instrumentpanel) 
Augmented Reality Head-Up Display med projisering av info i frontruten3
3 soners Climatronic
Area View områdevisning
Side Assist blindsoneassistent
Traffic Assist køkjøringsassistent
Emergency Assist
Proaktiv passasjerbeskyttelse
Komforttelefon med induksjonslading
Keyless Access nøkkelfri åpning og låsing med startknapp
Easy open & Close sensorkontrollert bakluke
Variabelt bagasjeromsgulv
Nettingvegg
Bagasjeromsnett

7
Likte at man kunne få "campingtilpassede" bakseter. Helt perfekt til mine ønsker ved en slik bil.

Ja, var utrolig kult...og så har du kjøling i midtarmlenet...men vil jo selvfølgelig ha kjøleskap plugget i :-).

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqv/comfort/comfort-equipment.module.html

8
Startpris på 750’ for personbilutgaven...

Ja, og jeg må være enig med Nybiltester.no at det må være en en utrolig bra pris. Tenker at dette må være den perfekte taxi, siden den har 90kWh tilgjengelig batteri (brutto 100kWh). Kan bare slide seter frem og tilbake alt etter om en har mye bagasje som skal med eller ikke...særlig 7-seter så veldig praktisk ut.
https://nybiltester.no/biltest/vi-har-kjort-mercedes-benz-eqv/

9
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: I går kl. 12:53 »
Synes og det er rart at de oppgir "Ionity" som svaret på hvordan du skal lade på langtur. De har jo ikke ladere nord for Trondheim, og ikke har de noen umiddelbare planer om å bygge noen heller ifølge kartet. De burde jo helt klart heller fokusert på andre tilbydere av hurtigladestasjoner, selv om det så langt ikke er så mange raske. Grønn Kontakt har f.eks. utrolig mange ladere som kan brukes, og Circle K begynner å få en del raskere.

Har og lagt med bilde av Teslas superladenettverk, som Ionity bør kikke litt nærmere på når de skal lage et skikkelig ladesystem.

10
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: I går kl. 12:23 »
Enyaq catalogue now available at the Skoda web.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Litt rart som skrives i disse. F.eks.

Sitat
VARMEPUMPE
Sammenlignet med bensindrevne biler produserer ikke elektriske biler tilstrekkelig med varmluft til kupéen. Løsningen er i stedet et svært effektivt varmepumpesystem
som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk. Den produserte varmen brukes til å varme opp kald luft utenifra. Dette bruker mindre energi fra batteriet til
kupévarmeren, slik at du kan dra nytte av minst 30% større rekkevidde sammenlignet med elektriske kjøretøy uten varmepumpe.

Kunne hatt litt mer positiv spinn på den første linjen, kanskje at de ikke har noe varme som sløses bort? Så begynner de på en grunnleggende forklaring av varmepumper som kanskje ikke passer helt inn, deretter et feil utsagn om økt rekkevidde. Rekkeviddetapet er 30% mindre enn resistorvarme, det betyr ikke at du får minst 30% mer rekkevidde.

Kanskje ikke så farlig, folk ser bare på bildene uansett.

Wow! Utrolig at sånt vås slipper gjennom...er helt tydelig at det er "Reklame-avdelingen" som har skrevet dette. Så hvis bilen vanligvis bruker 2kWh per mil, og du kjører 80km/t, og da bruker 16kWh per time så forventer de at en kan skru ned den konstante ovnen med 4800 watt  ;) :D ;) :D WOW! Call the NASA!

11
ID.4. / Sv: Bilder
« på: I går kl. 10:23 »
VW ID.4 PREMIERE review Exterior Interior new Volkswagen "Tiguan EV" SUV - Autogefühl
https://www.youtube.com/watch?v=8Mh7BcIN77I

Ser at han sier det er 1200kg hengervekt. De må ha ombestemt seg...kanskje for å slippe å forklare hvorfor Enyaq har 1000...? Forsto det sånn at ID4 endte opp på 1000kg? Tipper dette var spilt inn for noen uker siden.

Tror gjerne testeren har lange legger (lang fra kneet og ned). Ser at det er 0 nytte for han at han kan trekke ut setet...er jo ingenting av lårene som kan komme borti. Han er 185cm høy. Men til bilens forsvar så mener jeg at jeg har sett tilsvarende når han tester andre biler. Blir jo spennende å se når Nybiltester.no tester bilen, når det er en mann med litt kjøtt på beinet som får testet setene.

Han prøver Max versjonen når han nevner hengervekt. Kan være noe der. De har nok ikke ombestemt seg :P

Ja, får satse på det. Ser at det var en som fikk teste ID4 for et par uker siden, og han har masse feilinformasjon...han bommer jo med 12cm på lengden...han sier 4,7m, og jeg leser 4,58 meter på internettet...og masse annet er annerledes...Kan det være det kommer en lenger utgave også? Når får en i så fall vite det? Her er videoen: https://www.youtube.com/watch?v=cfdmohiNhLg

På noen ID4-bilder ser jo bagasjerommet på ID4 veldig lite ut. Er det flere versjoner?

12
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: I går kl. 09:53 »
Det jeg ser som totalt usannsynlig er at de venter til 2022 med å levere Tesla Model Y til Europa...særlig til Norge og Sveits (og England?) som ikke er påvirket av EU-skatt. Det står tross alt "Production early 2021" enda om en bestiller en Model Y i Norge i dag. At de har støpemaskiner i Fremont som ser midlertidige ut er gjerne et tegn på at de setter opp noen 1-piece-(casting)-maskiner der midlertidig for å lage den nye Model Y der for å shippe til Europa, og at de parallelt fortsetter å lage "gamle Model Y" for USA frem til Berlin er oppe og går med de nyeste "bjeller og fløyter". Og når Berlin er oppe og går kan de bruke 1-piece-casting-maskinen i Fremont til å lage bilene likt til det amerikanske markedet også. Dermed oppnår de at kundene i Europa begynner å få biler ca 1. eller 2. kvartal 2021, og at alle kundene får like biler, og at Tesla får inn cash fra disse kundene til rett tid, og at ikke kundene hopper over på Enyaq. Vil tro de første Europa-bilene får dagens batterier da det ikke er nok tid til å teste nye før "production early 2021"...og at det blir enda et nytt skifte i produksjonen når de er klare og skal putte batterier rundt forbi...

13
ID.4. / Sv: ID.4 lanseres 23. september
« på: I går kl. 09:35 »
De legger seg i alle fall ikke Enyaq i pris, det nekter jeg å tro. Eneste som taler for det er høyere produksjonsvolum for VW, men at de vil kannibalisere salg innenfor eget konsern tviler jeg på.

Eneste må være at Enyaq er 9cm lenger og 3cm bredere...dog 2cm lavere. Altså er Enyaq større målt i volum...og da kanskje litt mer metall å kjøpe... og så får du jo paraply på kjøpet på Enyaq  :D

14
ID.4. / Sv: Utstyrspakker 1st edition
« på: I går kl. 09:16 »
Ja, kanskje det er en vane og. På Volvoen (svensker er jo verdens mest sikkerhetsopptatte folk) så var lyset så kraftig at sidesynet mitt fanget det opp hver gang noen kjørte forbi. Ganske forstyrrende...på samme måte som om en skulle prikke meg på skulderen hver gang noen kjører forbi. Men lånte bare bilen noen timer, så hjernen hadde gjerne blitt vant til det etter hvert.

15
ID.4. / Sv: Bilder
« på: I går kl. 09:05 »
VW ID.4 PREMIERE review Exterior Interior new Volkswagen "Tiguan EV" SUV - Autogefühl
https://www.youtube.com/watch?v=8Mh7BcIN77I

Ser at han sier det er 1200kg hengervekt. De må ha ombestemt seg...kanskje for å slippe å forklare hvorfor Enyaq har 1000...? Forsto det sånn at ID4 endte opp på 1000kg? Tipper dette var spilt inn for noen uker siden.

Tror gjerne testeren har lange legger (lang fra kneet og ned). Ser at det er 0 nytte for han at han kan trekke ut setet...er jo ingenting av lårene som kan komme borti. Han er 185cm høy. Men til bilens forsvar så mener jeg at jeg har sett tilsvarende når han tester andre biler. Blir jo spennende å se når Nybiltester.no tester bilen, når det er en mann med litt kjøtt på beinet som får testet setene.

Sider: [1] 2 3 ... 83