Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 139
1
Model Y / Sv: Takboks til Model Y
« på: I går kl. 22:23 »
De solgte på teslashop. Jeg hentet mine bøyler på Posten i dag. Bøylene er i hvert fall lette 😀
Synes det er greit å ikke ha en boks som stikker ut på sidene på de smale vinterveiene jeg kjører.

2
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
Dette er jeg helt uenig i. Er man over barnevogn / pulk stadiet er det god plass til 4 i disse bilene. Man skal ha med mye før plassen blir en utfordring.

Har nylig solgt Tesla Model 3 og kjøpt Y. Fikk plass til overraskende mye i Model 3, men Model Y er på et annet nivå...der er det STOR plass. Kan virke som at fjørene er litt mer "stumpe" enn på Model 3, sikkert for å kompensere mot høyere tyngdekraft. Kjøremessig så føles de ganske like egentlig. Ser at mange av elbilene i dag scorer ganske jevnt og høyt på Motors test (ID4: 82, TMY: 82, TM3:83 poeng osv), så det er jo fort hvilke egenskaper en selv foretrekker som sier hva du bør kjøpe. Jeg landet på Tesla igjen, og Y. Veldig mye bra for meg med superladestasjoner, kjapp bil, god bagasjeplass, veldig god benplass til de bak, bra skjerm/software osv.
Model Y kjører ikke som en SUV (på godt og vondt), og det vises igjen i elg-unnamanøver-testen referert til av Geear:

Fra Geear-brukeren:
https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88

Den klarer altså elgtesten med inngangsfart på 83 km/t.

Må nesten lage en liste over andre eksempler så man forstår hvor heftig det er:

Tesla Model Y            -  83 km/t
BMW M4 competition -  76 km/t
Audi e-tron sportback - 75 km/t
VW ID.4                    - 73 km/t
Toyota RAV4              - 72 km/t
Ford Mustang Mach-E - 71 km/t
KIA e-Soul                 - 68 km/t

3
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« på: I går kl. 11:37 »
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Kanskje prøve å ta vekk den innerste gulvplaten i bagasjeromsgulvet? Kanskje det har noe med vinkel på baksetet...at det er stilt forskjellig...

4
Model Y / Voks og vask til Model Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 14:12 »
Da jeg kjøpte min første Tesla (Model S i 2014) så hadde Bilpleiekongen en egen vaskepakke for Tesla (ref bildet vedlagt), som var fin for den myke Tesla-lakken. Den inkluderte blant annet Muc-Off Wax. Ser at den ikke selges mer.

Hva bruker dere til å vaske og beskytte bilen?

5
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:24 »
Det er ikke helt uvanlig at tillatt vogntogvekt er satt lavere enn summen av tillatt totalvekt bil og henger. F.eks. hadde jeg en flerbruksbil for noen år siden der tillatt hengervekt var 1300 kg. Men jeg kunne ikke trekke 1300 kg med fullastet bil for da oversteg jeg tillatt vogntogvekt. Da måtte jeg i så fall kjøre med bortimot tom bil.

Så i et slikt tilfelle hadde du ikke trengt noen ekstra linjer i vognkortet. Da kunne Tesla bare beholdt tillatt vogntogvekt som den er og hatt høyere nyttelast. Så fikk du heller ha mindre bagasje de gangene du skal dra fullastet henger. Som sagt, det er flere biler hvor du har denne begrensingen.

Hvor mange som er klar over at du ikke bare må sjekke tillatt hengervekt, men også tillatt vogntogvekt når du skal ut og trekke tilhenger, er derimot en annen sak... Jeg vet at det er flere som har kommet borti denne problemstillingen med campingvogn.

Aha! Det visste jeg ikke. Ja da blir det overflødig med de nye linjene. Særlig de som går på henger.
Nesten så en kan begynne å lure på om ikke heller Tesla vet om den muligheten, siden jeg synes det høres litt rart ut at du ikke får ha med en ekstra cola-flaske selv om du dropper en 1600kg henger - en kan drasse på 3971 kg hvis en har henger, men hvis ikke er det viktig å være under 2371....kanskje de tenker at dersom du har henger så kjører du ikke fortere enn 110km/t (i andre land), mens hvis du er uten henger kan du kjøre i 207km/t...hmmmm.....
....er vel nå partnerne pleier å si: "let it go.....ikke bruk mer energi på å tenke på det"....hvor er du Roland, info-sjef! Can you hear me? WHYYYY????

6
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:13 »
Kan godt være det ville vært ulovlig med uoriginalt, men hovedgrunnen til at jeg har bestilt originale er at Tesla-glasstak har sprukket ganske mange ganger (i USA), og dersom jeg har satt på et uoriginalt er det vanskelig å vite hvorfor glasstaket sprekker, så jeg kan slite med garanti. Virker som at det ikke nødvendigvis er noe galt med takbøyler som får glasstak til å sprekke, men virker som det kan være mange forskjellige grunner, og av og til tilsynelatende uten grunn.

7
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:28 »
Allerede tomt nå. Regna med det var slik det ville gå, kun noen timers vindu for å få tak i.

Er så drittlei å ha det på kroken fra X, og har klaget på mangelen på mulighet for taklast, så det er uaktuelt å ikke prøve på taket. Og uten luftfjæring vil den nok "steile" litt også.
Det var fort, lover ikke godt i forhold til hengerfeste. Tipper det blir langt ventetid der.
Det var akkurat slik med takbøylene til TM3. Kom en liten leveranse i starten som forsvant fort. Tipper det er mer på vei allerede. Tesla Kr.sand håpte at HF ville komme om ca. en mnd. (ingen lovnad).

Får ikke håpe kvaliteten var lik som de første Model 3-bøylene og....rettere sagt kvaliteten på boltene....det vil si lengden...folk fikk jo ikke på mutrene...kanskje de første mottakerne er "beta-testere", og hvis det ikke blir mange reklamasjoner så produserer de flere  :D
Får vel legge ut bøylene på Finn til 18900,-.... for de som ikke tør å kjøpe fra Bilkomponenter for halv pris av Teslas pris....men glasstak osv gjør gjerne at folk foretrekker Tesla original...ett mål å klage til...

8
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:19 »
Tror jeg har enda en teori på hvorfor ikke nyttelasten er høyere (sånn utenom at bilen skal kunne kjøre i 207km/t med full last, som er høyere enn andre elbiler). Det er at Tesla her har prioritert mye høyere hengervekt enn alle konkurrentene: Når du har 1600kg på kroken og har lov til å ha 2371kg bil blir det hele 3971kg i vogntogvekt. Kanskje Tesla mener at akslinger/motorer/batteri/kjøling/karosseri ikke tåler mer en 3971kg. Ikke ille det.

Så kanskje den lave nyttelasten er lav fordi vognkort er såpass rigid at du ikke kan ha en ekstra linje på vognkortet som sier hva "Tillatt Totalvekt", og dermed nyttelast, i bilen er dersom du f.eks. ikke har noe på kroken. Så Vegvesenet må innføre følgende linjer på Vognkortet:

(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med mindre enn 500kg hengervekt: 2450
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med 0kg hengervekt:                      2700
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med fart mindre enn 160km/t (0kg hengervekt): 2750

Bare hyggelig, Vegvesenet. Vær så god.

9
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 23:09 »
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

Men kan være greit å være klar over at den ikke påvirker innbytteprisen hos Tesla. Jeg fikk ihvertfall den beskjeden da min Model 3 skulle byttes inn.

Virker som mange i Tesla gir mange forskjellige rare svar. Hva med FSD - vil de heller ikke gi mer for bilen med dette? Det er jo og bare software enn så lenge.

10
Model Y / Sv: Vinterdekkpakke med felg
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 21:33 »
Fikk satt på dekk på mine nye Bola-felger (aller første Bola-felger produsert for Model Y...håper de passer :-)
Meget fornøyd med hvordan de ser ut. Bestilte for å kunne få ContinentalVikingContact7, som jeg syntes var perfekte for Model 3. Første observasjon er at de er gigantiske....på bildet i boden på siden av Yaris-dekk.Kjøpte felgene fra Dreamworks i England. Har blitt nærmere 30.000 til sammen. Bestilte med 40mm innpress, 9,5" x 19"...så de stikker 5mm lenger ut enn Tesla originalt....fordi jeg hadde lyst....

11
Model Y / Sv: Kanonresultat i elgtesten
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 21:21 »
Var akkurat det jeg forventet. Tipper de klarer det med bra fart også med 500kg last.

12
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 12:12 »
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

13
Det er lov å drømme om prisnedgang. Men som nevnt er nok sterkere krone den mest sannsynlige årsaken til eventuelle framtidige endringer av pris. Tesla vil holde aksjekursen og har krav om inntjening per bil, så det skal nok mye til før prisen settes ned.

Men det er ikke umulig at en Model Y SR prises lavt nok til å kunne komme under grensen for elblilsubsidier i de større landene i Europa. Og da vil nok prisen i Norge etterhvert havne på samme nivå. (Prisnedsettelsen på Model 3SR+ i Norge kom 6 måneder etter Tyskland og Frankrike.)

På samme måte så er det ikke veldig lenge til Berlin-kontoret åpner for produksjon, og da forventes det minimum 82kWh batteri og kanskje andre forbedringer som gjør at prisen vil holde seg oppe på Y LR. Kanskje de til og med spytter i fanzy støtdempere som demper støt.
Kronekursen er jo et resultat av hvor mye norske kroner som kjøpes og norske kroner som selges...på samme måte som oljeprisen...selv om det er veldig komplisert...men når SV sier: "Nå er det vår tur - nå skal vi ta de jævla kapitalistan"...med formueskatt og andre skatter.....så blir det gjerne ikke like mange utenlandske fond som vil kjøpe norske kroner for å kjøpe norske aksjer...og når vi skal begynne å selge hekleduker i stedet for olje så kan det være en del firmaer som blir mindre lønnsomme å investere i....har litt tro på at kronen kan svekkes fremover, sånn at nordmenn må bruke flere norske kroner på å betale $55.000. Den styrkingen av norske kroner de siste månedene har på en måte blitt ihjelslått av at Y-prisen har økt 7 ganger i USA i år...uten at den har økt i Norge.

14
Det som og må tas med i beregningen er at selve bilgarantien (utenom "drivetrain") i Norge er ett år lenger enn i USA. I USA er det bare 4 år, mens det er 5 år i Norge. I tillegg er kostnadene på mekanikere, og det meste andre, dyrere i Norge. Superladere kan og være dyrere å sette opp pga færre potensielle kunder.
Model 3 har vist seg å være veldig holdbar og feilfri, mens Model Y har hatt litt mer problemer....men heldigvis langt i fra så ille som på Model S og X. Dette kan gjøre at en Y er relativt dyrere enn 3 i Norge vs USA...pga høyere forventet ekstra garantikostnader i det 5. året...

15
Ja, men det kommer også moms over 600k. Tesla har tidligere tatt grep i slike situasjoner, for å unngå store prishopp. Det kan og gi en prisreduksjon slik at ikke innstegsprisen skal bli høy. For X og S tror jeg de MÅ ned for å ha noe salg i Norge etter 1. januar. Med unntak av noen få Plaid, som fortsatt vil være vanvittig ytelse i forhold til pengene.

Det virker som at de ikke ønsker å selge Model S / X. 944.000 for S er bare latterlig.

Sider: [1] 2 3 ... 139