Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrUnderhill

#1
ID.4 / Sv: Beregning av rekkevidde
fredag 28. januar 2022, klokken 09:47
Dette innlegget tok enn uventet vending.

Jeg er veldig fornøyd med min ID.4, og den har opplevde rekkevidde som er bedre enn min gamle Tesla. Og ser at for 99% av all kjøring vil vi komme frem uten å tenke på lading. Føler også at ID.4 på mange områder er en bedre bil en min gamle Tesla, selv om ID.4's software kan bli bedre.

Men som ny eier ville jeg høre om ting jeg savner skyldes at jeg ikke har funnet dem. Eller om de ikke er tilgjngelige i bilen (enda). Og da spesielt batterinivå når man kommer frem er noe jeg savner, de få gangene jeg kjører til nye (og ukjente) destinasjoner.

Men dette går det ann å sjekke på forhånd med f.eks. ABRP.
#2
ID.4 / Beregning av rekkevidde
torsdag 27. januar 2022, klokken 10:37
Er en ganske fersk eier av ID.4, og forsøker å forstå litt av reglene bak estimering av rekkevidde.

Hadde Tesla tidligere, og denne vist rekkevidde ut fra satt forbrukstall (20kWh/100 km), men når man la inn navigasjon ble det etter 10-15 minutters kjørig en ganske nøyaktig estimering av rekkevidde. Vanligvis 2-3 prosentpoeng unna faktisk verdi når vi kom frem.

ID.4 ser ut til å beregne ut fra forbruk de siste km, og med mye småkjøring blir dette tallet veldig høyt. Hvor langt må jeg kjøre på langkjøring for estimatet begynner å stemme?

Med navigasjon ser jeg avstand og når jeg skal være fremme. Viser den også estimert batteri % ett eller annet sted? Og tar dette tallet høyde for høydeforskjeller (slik Tesla gjør)?

Teslaen kunne jeg trigge varming av batteriet ved å lade rett før langturen startet, fungerer også ID.4 slik?
#3
Har fått snakket med en selger, og har fått satt opp ett tilbud. Men selgeren foreslår interiørpakke 4 - dvs. sportsseter i stoff.

Men jeg føler at en bil til over 600k bør ha skinnseter. Ser for meg at å selge en slik bil med stoff seter vil være vanskelig. Eller er jeg gammeldags?
#4
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 26. april 2021, klokken 19:02
Har forsøkt å lese meg opp, men føler ikke jeg ser hva som er den store forskjellen på Tibber pulse og Easee Equalizer.

Stemmer dette?
- Equalizer kan balansere på de ulike fasene.
- Equalizer reagerer raskere, siden den snakker direkte med laderoboten. Med Tibber går kommunikasjonen internett.

Har i dag en hytte med 3x25A hovedsikring (400V), og en Easee ladeboks på 3x16A. Har også en Tibber puls for å passe på at lading holder seg innenfor hovedsikringene, noe som stort sett fungerer greit. Lader vanligvis på natta, og da er det lite annet som trekker strøm.

Men ser at når det trekkes mye på en fase (f.eks. varmtvannstank) vil Tibber pulse stoppe lading, i stedet for å la bilen lade på en eller to av fasene som fremdeles har lav belastning. Det tar også litt tid før lading startes på nytt hvis den først har blitt stoppet av Tibber. Ser også at det tar lang ting før effekten (amper) blir justert opp igjen hvis den er satt ned på grunn av høy belastning.

Vil Equalizer fungere bedre for meg?
- Vil equalizer la bilen lade på en eller to faser hvis den tredje har stor belastning? Eller vil en laderobot alltid gi like mye på alle tre fasene i på ett 400V anlegg?
- Vil laderoboten start opp igjen raskere hvis equalizer avbryter ladingen?
#5
ID.4 / Sv: Lading på schuko
fredag 09. april 2021, klokken 09:53
Problemet med å lade på schuko er at den ikke er bygget for levere høy effekt over lang tid, dette kan føre til varmeutvikling og i verste tilfellet brann.

Det anbefales å maks lade elbil med 10 ampere fra en schuko kontakt, men har du ett eldre el-anlegg ville jeg justert ned effekten. Ville også sjekket hvor varm kontakten ble i starten, la bilen lade en times tid - ta ut kontakten og sjekk om den er varm.

Lader du med 10A på en vanlig stikkontakt får du 2,3 Kw per time du lader, så i løpet av natt med 10 timer lading får du 23KW inn på batteriet. Dvs. rundt 10-15 mil praktisk rekkevidde, og det holder kanskje for deg i hverdagen?
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp til kjøp av tesla s
torsdag 23. februar 2017, klokken 13:52
Og takstativ... det er kun biler med panoramatak(soltak) som har fester for takstativ.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp til kjøp av tesla s
torsdag 23. februar 2017, klokken 13:50
Jeg ville tenkt meg om noen par ganger før jeg valgte P85 fremfor 85.

Performance har høyere forbruk (dårligere rekkevidde), dyrere forsikring og høyere pris. En 85 har ytelser som holder for de fleste. Jeg ville valgt bedre utstyrt bil fremfor P / P+ utgavene.

PS: Vær klar over at biler levert etter sommeren 2014 har autopilot, og er delvis i stand til å kjøre selvstendig. Adaptive cruise control er også en del av autopilot løsningen. Eldre biler har kun manuell cruise control.

På eldre biler var også DAB kun tilgjengelig hvis man valgte lydpakke. 
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
fredag 16. september 2016, klokken 12:17
Noen som kjenner til hva som blir nytt for Teslaer som er pre-autopilot?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Småbarn i Tesla Model S
mandag 04. april 2016, klokken 13:16
Vi kjøpte Model S når vi gikk fra 2 til 3 barn, så bilen ble kjøpt fordi vi trengte en stor familiebil.

Bagasjerommet har ganske stor grunnflate (1,2m x 1 m), og jeg tror du skal lete lenge før du finner en barnevogn du ikke får plass til der... Det er plass til 3 barneseter i baksetet, men kun hvis du ikke bruker ISOfix. 1 barnesete er det god plass til :-)

#10
EL Taxi / Sv: Tesla som min neste taxibil..?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:09
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.

Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.

Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vaskemaskin i oslo-området
tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:15
Utenfor Staples sitt hovedlager ved Lørenskog ligger det en Shell stasjon som har en børsteløs maskin (den har ingen børster). Gir greit resultat og koster rundt 150kr.

I denne maskinen er det god plass til Tesla og andre store biler.

Adresse: Per Kroghs vei 1, Oslo
#12
Kontakt Tesla, de kan koble seg på bilen og se hva som skjer.

Tesla Support: 800 11 093
#13
Liten update...

Det er betaling på ladestolpene (Fortum), men besøkende hos Inspiria får låne egen RFID brikke i resepsjonen. Så besøkende hos Inspiria kan fortsatt lade gratis.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: 3 barneseter i elbil
torsdag 09. april 2015, klokken 12:44
Vi har en Tesla, og får såvidt plass til 3 barneseter i baksetet (6, 4 og 1/2 år).
Siden de andre elbilene er mindre, tviler jeg på at man får plass til mer enn 2 barneseter i baksete på andre elbiler.

Dere må nok sette ett barnesete i forsetet, og deaktivere airbagen.
#15
e-Golf / Sv: Wimp/Spotify via USB I egolf
fredag 06. mars 2015, klokken 13:10
Når man kobler til Android telefon til en USB port oppfører denne seg på samme måten som en USB minnepenn (Mass Storage Device). Men iPhone gjør ikke det, men krever at bilen støtter Apple sin egne protokoll.

Har ikke Golf selv, men Teslaen oppfører seg på den samme måten. Må koble opp iPhone via bluetooth for å spile av musikk i bilen.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA