Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Zero-talent

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Kjøpe elbil? / Sv: prishopp - varig eller forbigående?
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 19:19 »
Regjeringen har så vidt jeg vet fredet mva-fritak ut stortingsperioden, altså vil det ikke skje noe før 2022. Nå er EU på banen med diverse støtteordninger for elbil også så lov å håpe det varer inntil El er konkurransedyktig på pris.

2
Kjøpe elbil? / Sv: prishopp - varig eller forbigående?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 15:33 »
Nå var det tomt for lagerbiler uansett, så da slapp jeg tenke på det... Får krysse fingrene for at krona styrker seg fram mot neste sommer. Kommer jo også mer å velge i det neste året så sånn sett greit å vente.

3
Kjøpe elbil? / Sv: prishopp - varig eller forbigående?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 09:22 »
Er det jeg er redd for, prisøkning uten nedgang hvis krona styrker seg. Jeg sitter på en leasingavtale som først går ut neste sommer, så koster litt å bryte den. Samtidig koster det mer å betale 60.000 + ekstra for samme bil neste sommer...

4
Kjøpe elbil? / prishopp - varig eller forbigående?
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 22:52 »
Hva tenker folk om de siste ukers prishopp på bil? Får vi tilsvarende fall om krona styrker seg, eller burde man hoppe på lagerkampanje og kjøpe nå? Hadde egentlig tenkt å vente til neste år men blir usikker når jeg ser hvor mye enkelte biler har steget i pris...

5
Nå kommer jo også ID3 i tre utstyrsversjoner, også 1st edition. De fleste vil gå opp minst ett nivå, og vipps så er prisen den samme eller høyere enn Leaf. Inntil Kia e-niro kommer i salg er leaf fortsatt min foretrukne neste bil.

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: ſøndag 29. ſeptember 2019, klokken 10:51 »
«Neste år» og «tilgjengelighet» er vel stikkord her? Leaf har vært her en stund, og Nissan leverer biler. ID3 1st er allerede utsolgt, så har man ikke plass på lista nå må man vente til lansering av ordinære modeller, som fort får andre priser. Jeg har stor tro på vw sin satsing, men det vil nok ta noen år enda før man kan gå og få ut den bilen man vil på samme tid som det tar å levere tilsvarende fossil.

Og som andre har nevnt: manglende taklast og lite bagasjerom er en ulempe når man er en familie på 4 som skal på hytta eller på ferie i Danmark. Det hjelper ikke med HUD om man ikke får med favorittlekene til treåringen pga plassmangel...

7
Hvordan er lyden med basskasse? Jeg har 40 kwt launch edition, og er passe fornøyd (ift den forrige utgaven som var helt elendig på lyd) men savner litt trøkk... superanlegg får man jo ikke i leaf, men fint med nok lyd til å kunne vræle med

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leasing og leveringstid Nissan Leaf 62kW
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 13:11 »
Leasing kan være lønnsomt, kommer helt ab på avtalen. Min forrige leaf var leaset og månedskosten ble lavere enn om jeg hadde kjøpt. De hadde nok fått et parti godt prisede biler eller noe. Det hjelper også at markedet var så hett i fjor at jeg ble kjøpt ut av avtalen og fikk ny 40kwt på samme vilkår, pluss 100 kr/mnd.

Det kommer alt an på hva man tenker selv. Leasing gir noen begrensninger ift kjørelengde og fleksibilitet (dyrt å bryte avtalen), men gir også forutsigbart bilhold i tre år. For min egen del er bil en månedlig utgiftspost, så det eneste jeg er opptatt av er hva bilen koster meg per måned. Verditap og slikt kan man selvfølgelig være mer og mindre heldig med, men det trumfer ikke problemfritt bilhold. Jeg har hatt for mange gamle mandagsbiler til å ha illusjoner om å spare penger på å kjøpe utenfor garanti i alle fall...

Edit: har ikke sett noen gode leasingtilbud på 62kwh enda, så jeg snakker ut i fra erfaringen med min 40.

9
Voldsomt til krisemaksimering... Skulle tro leaf var en boble fra 73...

Jeg er helt med på mye av kritikken om chademo, manglende kjøling og utdatert app/software ift en del andre. Men jeg har også fått prøve både Niro og kona, og er ikke overvettes imponert over plast og byggekvalitet og seter der heller. Er noe med alle biler tror jeg... Man må sette seg litt in i ting og kjøpe det som passer. Jeg er fornøyd med min 40kwh til vår bruk. Jobbpendling og en veldig sjelden tur på hytta eller til sørlandet (20 mil). Men hadde jeg jevnlig kjørt 50-60 mil ville jeg selvfølgelig måttet se til tesla, som jeg uansett ikke har råd til.

62-leaf faller så klart i pris om konkurransen blir sånn at nissan ikke får solgt biler, det er jo bare en god ting...

10
Er vel mer at man virker så ensidig når man skriver... det gjelder nok meg selv like mye som andre. Jeg er fornøyd sånn generelt med 40-leaf, men mangler så klart teleskopratt og jeg kunne også ønsket meg mer avansert software for rekkeviddeanslag, statistikk og masse annet som jeg ser andre har på plass. Aktiv kjøling absolutt, selv om jeg ikke opplever det som noe stort problem personlig.

Men ord som utdatert, og andre negative karakteristikker virker litt mot sin hensikt. Bedre å snakke om hva man selv vektlegger. For meg er manglene over mindre viktig ift at jeg har en forhandler jeg stoler på, at bilen har plass til meg og familien, og at den oppfyller våre behov på en måte bare e-Niro kunne gjort bedre av realistiske alternativ. E-Niro er ikke å få tak i, så da blir jo valget lett. Hadde Kia levert ville min neste bil blitt en slik.

Det er uansett utelukkende positivt at det kommer flere modeller på markedet, så færre kan unnskylde fortsatt fossilkjøring med at det ikke finnes biler som passer til meg.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er egentlig status på elbilfordeler nå?
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 23:30 »
Så ingen bindende vedtak om noe som helst i Stortinget? Eller er det bare parkering som er uavklart?

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er elbilen «over kneika
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 16:02 »
Blant annet derfor burde kanskje være streng utslippsmåling under EU-kontroll, og avskilting av alt som slapp ut for mye?

Alle som har hatt halvgammel bil på eu-kontroll vet at dette allerede er ivaretatt av gjeldende regelverk.

Man kan ikke retroaktivt skru ned utslippsgrensene for biler som allerede er typegodkjent.

Man kan drømme... noe må gjøres for å få utslippene ned. Avgifter vil vi ikke ha. Ikke kvoter. Ikke kutt. Hva står vi igjen med da? Frivillig flyskam og kokt klode.

Edit: dette ble voldsomt OT ift trådstart, beklager. Elbilen er nok ikke over kneika når du ser på den senere tids medieomtale og angrep fra alle kanter. Vi trenger incentiver og forutsigbarhet en stund til.

Sånn... tråd back on track  ;)

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er elbilen «over kneika»?
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 11:31 »
Blant annet derfor burde kanskje være streng utslippsmåling under EU-kontroll, og avskilting av alt som slapp ut for mye? Som det ble sagt over her ett sted så er jo målet lavere utslipp fra bilparken, så da må bilene med høyest utslipp vekk fra veien. Det er kanskje på tide å se mindre på avgifter og bompenger, og mer på tiltak som kan gi faktiske kutt? En gradvis senking av tillatt utslipp per enhet for alt som forurenser gir industri og næringsliv forutsigbarhet, samtidig som de får klar beskjed om at det ikke nytter å betale avlat for å kunne fortsette å forurense.

14
Elbilen i Samfunnet / Hva er egentlig status på elbilfordeler nå?
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 11:22 »
Det siste året har det vært så mye fram og tilbake at jeg henger ikke med lenger... det siste jeg hørte var at det skulle åpnes for lokale vedtak om bom og parkering, men at el skulle betale maks 50% av fossiltakst. Så innførte en del kommuner full parkering, og andre andre ting. Nå er enkelte bypakker i gang med bom. Men hvilket vedtak, om noe, er egentlig gjort på stortinget om dette?

15
Utdatert er vel å ta litt i. Spørs vel mer hva man faktisk trenger av en bil? Vi har vært fornøyde leafeiere fordi bilen har plass til hele familien med bagasje, og tar oss dit vi skal. At det kommer flere på banen og bidrar til teknologiutvikling er selvfølgelig utelukkende positivt, men jeg er altså ikke helt med på "nissan er utdatert" - tanken som mange har. De leverer ok biler, uten to års venteliste og er i det hele tatt den litt kjedelige, men trauste kompisen som bare er der når, du trenger ham.

Sider: [1] 2 3 ... 12