Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vrom

#1
i-Pace / Sv: Ladehastighet
tirsdag 26. april 2022, klokken 12:10
Takk for info, husker på det til neste gang.

På den positive siden; rekkevidden var bedre enn fryktet - hadde sannsynligvis rukket fram til Sveio (fra Oslo) uten å lade, 436 km (var tilnærmet like mye igjen på tanken som det ble ladet på høydalsmo).

ECO mode var på, det kan kanskje ha noe å si for temperaturen på batteriet ?
#2
i-Pace / Sv: Ladehastighet
tirsdag 26. april 2022, klokken 10:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 16:54
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

Siden forbruk er ett ca tall så vil km/t være veldig unøyaktig. Tilgjengelig kapasitet er vanligvis rundt 84kWh foresten.

Ellers svarte du ikke på om klimaanlegg var på under lading.

Det kan jo være problemer med ladestasjonen, vår I-Pace var stort sett grei å oppnå opp mot 100kW på i sommerhalvåret ihvertfall.

Var kona som kjørte, så usikker. Tipper de satt i bilen, og at klima var på. Det burde jo hatt 0 å si, når vi snakker effekt opp mot 100kw - men det er kanskje verdt å prøve med avskrudd klima. Om tilgjengelig batteri bare er 84kwh, betyr vel det bare at effekten var enda lavere enn jeg skrev.. Får håpe det var noe feil med ladestasjonen, vi hadde siktet oss inn på akkurat denne fordi jeg trodde Ionity hadde de raskeste.
#3
i-Pace / Sv: Ladehastighet
mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

SOC ca 45-50% ("etter ca 200km")

Kan virkelig ikke forstå at batteriet var for kaldt etter 200km og ca 2.5 timer kjøring fra Bærum til høydalsmo, på E18, så E134, ca fartsgrensa hele veien.. Det ville iallefall aldri vært noe problem i en Tesla.
#4
i-Pace / Ladehastighet
mandag 25. april 2022, klokken 13:15
Har en MY21 i-pace 400 og testet såkalt lynlading (Ionity og Mer) for første gang...

Etter 8 år med ulike teslaer var dette nedslående.

Jeg hadde lest at i-pace skulle lade på ca 100 KW, noe som skule tilsvare ladehastighet på 4-500 km/t.

Fasiten var 100 km/t. Ladet i nesten en time, og maks ladehastighet var 109 km/t. På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
#5
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
fredag 06. august 2021, klokken 08:59
Takk, dip switch 2 / legacy mode fungerer som bare det
#6
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
torsdag 05. august 2021, klokken 09:38
Takk for tips,
Ja, virker som det er noe i laderen, handshake eller lignende - for den medfølgende schuko-laderen starter umiddelbart.

Ser om jeg finner denne "dip switch", evt hører jeg med elektriker.
#7
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
onsdag 04. august 2021, klokken 16:00
Takk for guiden, savner et avsnitt om å lade hjemme i egen garasjen (med Tesla-vegglader signert av selveste Elon)...

Jeg er vant til (etter 3 teslaer) at ladingen starter idet man setter i ladekabelen. Ikke i min funklende nye I-pace, der kommer det opp "Initializing" på skjermen (og i appen), og ingenting skjer annet enn en svak durelyd (sikkert en initialiserings-lyd). Etter 10-15 mister jeg som regel tålmodigheten, og har følgende metode for å starte ladingen:

1) Lås opp bilen
2) Åpne passasjerdøren
3) Lukke passasjerdøren (ikke nødvendig å låse igjen)

Voila, ladingen starter "av seg selv".

Noen som har en enklere løsning ? (Til info, den medfølgende stikk-kontakt laderen fungerer umiddelbart)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
torsdag 19. september 2019, klokken 10:28
bump...

Noen som har nyere (2018+) Model S med panorama tak, som har erfaring med whispbar flush ?

Har et gammelt set som passet til min 2013, og ser de tilbyr overgangskit. Funker dette greit ?

Hva gjør man for å unngå (enklest mulig) de stygge merkene der føttene til takstativet sitter ?

Går det bra å åpne soltaket med disse montert ?
#9
Kjøpte for 16.7...

Venter spent på om jeg noensinne får valuta for de pengene :+1:
#10
Tenker det samme. Men hva går prisen opp til ? Samme som før, dvs 50 000 ??

Et annet moment er selvfølgelig; når blir noe av det som loves i FSD tilgjengelig og lovlig ?
#11
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 31. januar 2019, klokken 13:51
Takk for info.

Maks aksellast bak på min 2018 100d er 1450, dvs 725 per hjul. Det tyder på at 96W skal være nok, om det er denne som gjelder først (og ikke lastindeks foran / bak som er oppgitt til 102 iflg "vognkort"/linken du sendte) ??

Har allerede kjørt en sesong med 245/35-21 både foran og bak (beholdt de gamle turbin-hjulene fra signatur-teslaen), så det var isåfall enda godt.. Tenkte nå å bytte til noe mer holdbart enn disse sports-dekkene som bare holder drøyt 10 000 km..

EDIT: Lasteindeks 96 er vel ikke mer enn 710kg, så det går vel ikke .. Noen som kan anbefale Achilles ATR SPort 2 98V til 100D , evt sterkt fraråde ??


#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 31. januar 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. januar 2018, klokken 15:23
Du får ikke i pose og sekk. PSS sitter veldig bra og har svært sportslige egenskaper generelt, men også høyere støynivå enn dekk som er mer komfortable. Velger du Lexani LX20 får du et dekk som er komfortabelt, støysvakt, billig og sitter bra både på vått og tørt - men du vil ikke få et dekk som på noen måte føles sportslig. Jeg er på andre settet med disse, og kommer til å kjøpe dem igjen. Har ikke prøvd Achilles, men å dømme ut fra det jeg leser av erfaringer har de mye av samme egenskapene som Lexani, men ruller noe tyngre.



Hei, Muffinmann evt andre som har peiling... Lexani: Kan du si noe om lastindeks for disse (i 21 tommere, 245/35 -R21) ? Jeg får svar (fra megahjul som jeg tenkte å bruke) om at disse er 96w og dermed ikke helt bra. Bør være minimum 97 (som tilsvarer 730 kg på bakakslingen)...?

Har S 100D fra 2018

Er det eksakt disse det er snakk om ?

https://www.tirendo.no/lexani-lx-twenty-245-35-r21-96w-r-283026.html

Megahjul tar forresten 7685 ferdig montert på felg for disse, virker ikke så billig om det er samme dekket som kan kjøpes fra tirendo..
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 28. mars 2018, klokken 09:35
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 27. mars 2018, klokken 22:53
Trodde shorting av aksjer var forbudt og man på en eller annen måte må få kontroll/låne aksjer først hvis man skal selge noen man ikke har kjøp selv.

http://www.paretosec.no/aksjehandel-paa-nett/annet/kunnskapssenter/trading?itemId=Aktuelt:244

Det er korrekt. Udekket shorting er forbudt. Men finnes plenty som vil leie ut aksjene sine mot en fee
#14
Audi e-tron / Sv: Pris!
fredag 16. mars 2018, klokken 10:20
Nå er vel diesel litt "out of favour" i Tyskland også, ihvertfall i enkelte storbyer..
Så kanskje Audi ikke trenger å selge disse så rimelig som tidligere antatt ?

Prisen er vel omtrent som forventet, en godt utstyrt Etron vil kanskje koste 100k mindre enn TMS 100d med "alt", dvs rundt 800k ? Sikkert mulig å specce en Etron så den blir dyrere enn TSM også, om jeg kjenner Audi rett
#15
i-Pace / Sv: Invitasjon til visning av produksjonsbil.
mandag 26. februar 2018, klokken 15:56
Er det noen som har avbestilt etter å ha vært på visning av bilen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA