Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Roy

#1
Audi e-tron / Sv: Forskjeller på modellår 19, 20 og 21
mandag 15. mars 2021, klokken 20:14
21mod produsert etter uke 48/2020 har kan kjøre i et minutt uten å touche rattet med Lane Assist :)

Trodde min var uke 47, men den har også dette. Får tre ulike varsler over 1min, før den kobler ut.
#2
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
mandag 25. januar 2021, klokken 11:31
Sitat fra: daktari på søndag 24. januar 2021, klokken 09:35
HDC er nyttig ja.
Trille fritt på glatt føre er dumt i nedoverbakke.
Å bremse i en glatt sving er dumt. Bremse før svingen må til. Å bremse med elmotor eller friksjonsbrems blir det samme, friksjonen vet jo ikke det...

Men det er kjekt å bruke friksjonsbremsene i ny og ned, selvom Etron skal ha en funksjon som lugger litt innimellom for å pusse bort rust fra ubrukt skiver pga de fleste bruker regen på elmotor som brems i det daglige.
#3
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
torsdag 21. januar 2021, klokken 09:56
Kult :) Har ikke helt skjønt hva jeg skulle med den funksjonen, men dette kan jo være et tilfelle man kommer borti. Samt at det bruker de mekaniske bremsene.
#4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
fredag 15. januar 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Urbs72 på fredag 15. januar 2021, klokken 18:13
Ref esim i 2021 så er man vel ikke nødt til å bruke Cubic? Jeg venter på bil som skal leveres uke 4, men jeg sjekket med Telia og i følge han jeg snakket med på kundeservice så kan man skaffe data tvilling og registrere dette på bilen. Esim skal ikke være låst til en operatør.

Følger :) Jeg har mobil abonnement via jobben med 300gb inkludert hver mnd, så når det som følger med bilen ikke lenger er gratis vil jeg gjerne bytte til tvilling fra jobbens abonnement.
#5
Audi e-tron / Sv: Virtual Cockpit, normal eller plus?
onsdag 23. desember 2020, klokken 18:14
Billig gadget :)

Jeg bestilte det først fordi jeg ikke fant digital visning av speedo med vanlig VC, men så ble det HeadUpDisplay (addicted) og da får man digital speedo der uansett.
#6
Audi e-tron / Sv: Strøm til dashcam?
mandag 14. desember 2020, klokken 09:20
Hvordan?  :)
#7
Audi e-tron / Sv: Vurderer 2021 modell E-Tron, innspill konfigurering?
onsdag 09. desember 2020, klokken 14:14
Sitat fra: daktari på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:40
Enig, Nightvision er på mange måter nøkkelfunksjonen som gir grunn til å velge en e-tron.

Valgte Etron uten NV over alternativene vi. Men så hadde vi et budsjett å forholde oss til, så da måtte noe vike. Og trådstarter ser ut til å ha et større budsjett enn oss  :)
#8
Audi e-tron / Sv: Vurderer 2021 modell E-Tron, innspill konfigurering?
onsdag 09. desember 2020, klokken 09:17
Tror du bare må ta med alt jeg :laugh: 8)
#9
Audi e-tron / Sv: Vurderer 2021 modell E-Tron, innspill konfigurering?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:42
Ser du har speccet med Advanced Business som base, har du sjekket om Advanced Sport eller S-Line utgaven inneholder mye av ekstra utstyret? For da kan du komme ut med lavere pris og/eller mer utstyr.

Vi speccet først Advanced Business, men fordi vi ønsket 360 kamera, tilhengerfeste, sportsseter med minne og litt diverse, så var Advanced Sport et bedre utgangspunkt.
#10
Audi e-tron / Sv: Er Etron verdt pengene?
fredag 04. desember 2020, klokken 10:31
Sitat fra: Wisd0m på fredag 04. desember 2020, klokken 07:05
Sitat fra: borge på søndag 01. november 2020, klokken 21:19
Jeg vurderer Etron, og ser det blir ca 550k for E50 og 750k for E55. Jeg synes bilene ser helt ordinære ut, muligens pga det er så mange av dem. Jeg kunne strengt tatt ønske meg mer en større elbil i 450-550k prisleiet, med rekkevidde 400km eller høyere. 4WD er jo greit, men klarer meg fint uten det og. Så spørsmålet er om dere som kjører Etron synes det er greit med det man må betale for Etron idag, og om dere ville gjort det igjen?
Må vel bli en individuell vurdering, men det kommer jo andre biler som kan være aktuelle i relativt nærme i tid nå. Vurderingen kan derfor for mange være en annen man vurderte når eTron var helt ny. Er eTron verd 250 tusen mer enn Enyaq og Model Y? Ikke for meg iallfall. Da hadde jeg funnet en brukt dieselbil og ventet.

Vi vurderte at Etron og kortere ventetid var verd økt pris opp til Etron 50 (ca 680k er pris på bilen vår), men hadde Enyaq 4wd hatt en leveringdato, så ville vi kanskje kjøpt den. Men samboer falt for Etron og ville ikke ha Kodiaq, så når vi ikke fikk prøve Enyaq, ble det Etron :) Samboer satt Etron som drømmebil foran RS6 etter noen prøvekjøringer,hehe.
#11
Beskjed fra hyggelige folk på Erik Arnesen, Etron produsert uke 48/2020 og videre skal få et minutt lane assist uten interaksjon med rattet.

Vår hadde produksjons uke 47, men kan jo krysse fingra,hehe.

Men praktisk sett så fungerte ikke Lane Assist på vår 15mod A6 spesielt bra, så kun noen få strekker jeg slapp rattet for moroskyld med den. Fulgte antagelig bedre med enn med konstant armer på rattet,hehe.

Så skal de tillate et minutt uten hender på rattet håper jeg Etron er bedre enn 15mod A6 eller at de har utført tekniske forbedringer. Kan vel være software, men kjennes tryggest om det er hardware forbedringer.
#12
Hvordan opplever dere lading på en side vs to sider i hverdagen?

Jeg tenkte ikke på dette, men enn så lenge påvirker det bare hvor jeg setter ladeboksen i garasjen.
#13
+1 :) 50 med rattvarme leveres i Januar.

Kom ikke over valget om 22kw AC lader, men får ikke brukt det hjemme og satser på å finne 120kw+ ute på tur :)
#14
Audi e-tron / Sv: Tibber sine estimater for forbruk
torsdag 19. november 2020, klokken 20:57
Sitat fra: Brisken på torsdag 19. november 2020, klokken 18:43
Sitat fra: Roy på torsdag 19. november 2020, klokken 15:07

Uten API tilkoblet, så vet de ikke hvilken bil som er tilkoblet. Så om du lader med Easee, uten at du har koblet Tibber til Audi sitt API, er ikke din lading en del av statistikken.
[/quote

Ja og da er det fortsatt uklart hvordan de klarer å regne ut gjennomsnittlig forbruk for andre merken enn de dem har API til.

Kjøper dataen fra andre var vel svaret til Tibber.
#15
Audi e-tron / Sv: Tibber sine estimater for forbruk
torsdag 19. november 2020, klokken 15:07
Sitat fra: Brisken på torsdag 19. november 2020, klokken 14:51
Da har jeg fått svar fra tibber:
"Det [kilomterdataen] er ein kombinasjon av våre egne data og kjøpte data for de bilene vi ikkje hadde egen statistikk på"

Så spurte jeg om dataene de hadde gikk gjennom easee, men svaret var:

"vi får det gjennom API'et til Audi"

Om en går gjennom tibber-appen ser det ut til at de har APIer med
Audi
BMW
Jaguar
Mini
Tesla
Volkswagen
Volvo

En kan da anta at alle øvrige bilmerkene i testen har de måttet kjøpe inn data fra.
Men jeg lurer på hvordan de engang vet hva type bil som lader, når det ikke er noe API tilkoblet.

Uten API tilkoblet, så vet de ikke hvilken bil som er tilkoblet. Så om du lader med Easee, uten at du har koblet Tibber til Audi sitt API, er ikke din lading en del av statistikken.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA