Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - timingbeltkiller

#1
All produksjon og bruk av bil er miljøbelastende.
For elbil betydelig mindre enn for fossilbil.

Men mindre negativt betyr ikke positivt.
Eneste biltiltak som er miljøpositivt er ikke-produksjon
og ikke-bruk.

I et ideelt samfunn  økologisk sett vil arbeid og fritid
være slik organisert at all personlig transport i arbeid og fritid,
skjer til fots eller med sykkel.

Norge (og stort sett hele verden) er så langt fra dette ideal,
at patte- og rovdyret menneske helt enkelt er ikke-bærekraftig.

Det er antallet mennesker på kloden som er hovedårsaken.
En pandemi eller atomkrig eller xxx
som drepte minst 6 av klodens 8 milliarder,
kunne ha vært den nødvendige tynningen
av den menneskelige "gulrotåker".

En mer human løsning kunne være et FN-vedtak
med støtte fra alle verdens land:
Straks etter første gang mor/far blir du sterilisert
slik at du i praksis har en fødselsrate på like under 1.

Individer som frivillig eller ufrivillig forblir barnløse,
gis heltestatus.
#2
Sitat fra: Amatøren på mandag 06. mai 2019, klokken 22:52
Vet ikke helt om norske myndigheter tar miljøet på alvor...

Norske myndigheter prater miljø
og praktiserer ødeleggelse av miljøet.

Innbiller seg menneskene bor på en klode lik Sareptas Krukke som aldri går tom.
I virkeligheten er de fanget i en lukket Petri Dish med den sikre død som sluttresultat.

Objektivt sett er menneskearten ugresset som har tatt fullstendig overhånd
og truer livsbetingelsene for det store flertallet øvrige arter på planeten Tellus

Etter det vellykkede selvmordet til arten menneske vil det neppe vare lenge
før en mer harmonisk klode uten dette ugresset vokser fram.
#3
overveies solgt pga overgang til fotgjenger.
Km stand ca 4 tusen km.

Rustbeskyttet med lanolin (sauefett).
Inn- og utvendig autoglym lakk- og interiør forsegling.

Salgsum egenkost 366K.

#4
Til knut3448:
Sleivsparket om å/og er til trådstarter.

Verdensklimaet er langt bedre tjent med elbil enn med fossilbil.
Men i det store farebildet er dette bare krusninger på overflaten.

For den eneste bilbruken som er innafor de nødvendige endringene
for å unngå menneskehetens undergang, er null bilbruk
i tillegg til null flybruk, null det meste vi foretar oss i dag.

Nå vet vi det store flertallet vil ikke finne seg i verken null bilbruk
eller de øvrige omfattende innskrekninger i sitt levesett,
som er nødvendig for å redde rovdyret menneske fra utslettelse.
Derfor er utslettelsen et uunngåelig faktum.

Og den vil komme før kalenderen viser 2100.


#5
QUOTE
Og som ikke fører til at befolkningen må gjøre store endringer i livsstilen sin?
UNQUOTE

(Verdens)befolkningen må nødvendigvis gjøre store endringer i livsstilen sin
dersom dyrearten menneske skal unngå utslettelse.

Til trådstarter:
Et lite sleivspark i all vennskapelighet:
På tide å selge bilen.
Du bruker bindeordet og som infinitivsmerke.

Sov du i norsktimen da læreren forklarte bruken av og/å?
#6
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:12
Pessimist...

Det går nok bra skal du se..og.om det skulle bli 2,3 eller sågar 4 grader varmere så er planeten fortsatt beboelig. Klimakrisen sier ikke noe annet enn at mange må bo andre steder enn i dag om temp. stiger. Klart det er krise for verden ,men folk kan fortsatt leve
NEI,
Det er ikke mulig å leve noe sted på kloden med 3 eller 4 grader varmere.
Muligens med 2 noen få steder forutsatt at det store flertallet av  verdensbefolkningen
som bor der fortsatt liv er umulig, setter seg rolig ned og koker i hjel noen steder.
Eller andre steder (alle kystbyene i verden) drukner.
Og ikke med makt tvinger seg inn på de få stedene liv fortsatt er mulig.

Har du fantasi til å forestille deg horder av klimaflyktninger
som gjør kort prosess med all motstand de møter på sin vei?
#7
Det er desverre altfor seint å redde menneskeheten fra klimaselvmord.
Et sted mellom 2050 og 2100 er selvmordforsøket 100% vellykket.

Det er likevel noen muligheter til å unngå det med hjelp av hendelser
som dreper minst 80% av verdensbefolkningen:
- En verdensomspennende sykdoms epidemi
- En 3 verdenskrig med kjernefysisiske våpen
- Romlegeme som kolliderer med jorda og stenger ute solvarmen i lengre tid
- Giga vulkanutbrudd med ditto virkning på solvarmen
- ......
- ......
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Finansiering-«grønt» billån?
fredag 23. november 2018, klokken 23:05
Spørsmålet er ikke hva du kutter i forhold til før.
Men hva du øker i forhold til det nødvendige for å unngå et klima
ulevelig i for mennesker.

Da er det plass til null flyreiser,
Til null bil, det være elektrisk eller fossil.
Heller ikke til mange av dine nåværende forbruks- og forurensingsvaner.

KORT SAGT
til en rekke vaner tilnærmet null personer kan tenke seg å gi opp.

VILKET IGJEN
betyr vi får nærmere 5 enn 2 graders øket global oppvarming
med garantert en klode ingen menesker kan leve på.

Vi kan derfor slå fast at rovdyrarten menneske dør ut senest omkring år 2100.

DETTE
er naturen som retter opp feilen den gjorde da den tillot arten menneske
å totalt dominere planeten til ubotelig skade på og utrydding av de fleste øvrige biologiske arter på kloden.

Håper naturen har lært av denne feilen og ikke gjentar den på andre planeter i noe solsystem.
#9
"Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet."

Det samme kan alle små land i verden si.
Og hvert eneste lite geografisk område i et stort land.

Argumentet betyr rent generelt ingen verken kan eller behøver å gjøre noe for å løse et problem.
Og når ingen ting blir gjort, blir intet problem løst.

Bare sørgelig dette er oppskriften på en klode ulevelig i for mennesker.
#10

Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet.

Det samme kan hvert enes
#11
Elbiler i media / Sv: Launch av Mercedes sin SUV
fredag 07. september 2018, klokken 17:28
Trump forsterker en allerede påbegynt degradering av USA fra verdensmakt til mellomstor makt.
Kina er nå eneste reelle verdensmakt.

Så la oss hoppe over å skrote norsk til fordel for yankee-mål
og i stedet gå rett over til kinesisk = framtida!

Rent bortsett fra det fins ingen framtid.
Med 4-6 grader global temperaturauke lenge før 2118
blir menneskerasen kokt bort fra planeten.
#12
I og med du skal ikke betale ett eneste øre før du får bilen levert,
er det i motsetning til de fleste andre kommende elbiler
gratis å stå på bestillingsliste.

Å listeføre seg er derfor en gratis helgardering.
#13
Ingen av delene.
Opel er for de som resonnerer slik:

"Har ikke råd til bil. Derfor må jeg nøye meg med Opel."
#14
Personlig kan du unngå de høye boligprisene og utgiftene med å pendle på jobb
ved å flytte fra leilighet i blokk i byen til enebolig på landsbygda.

Du jobber 3 dager i uka a 12 timer,
bor og sover på kontoret.
Og kjører heim og bor der 4 dager i uka.

Bygnings- og anleggsarbeidere har lenge praktisert en lignende ordning.
De bor på brakka jobbdagene.

ALTERNATIVT
kan du velge yrke med arbeidsplass i bygda du bor i.
Særlig yrker med offentlig arbeidsgiver er i denne kategorien.
Deretter yrker i virksomheter som fins de aller fleste steder.
Eksempelvis handel og lokal transport.
#15
Billigere veier må nødvendigvis bety lavere bompenger.
En måte å bygge betydelig billigere på,
er å beholde nåværende vei som enveiskjørt vei med begge/alle filer i samme retning.
og bygge en ny enveiskjørt vei for trafikken i motsatt retning.

De to veiene kan gjerne legges i god avstand fra hverandre
for å komme mest mulig unna dyrka mark.

FORØVRIG
er bilen i Norge i første rekke en melkeku for statskassa.
Derfor sier det seg sjøl du kan verken sette så høye avgifter
på fossilene at kun de aller rikeste har råd til å kjøre de,
eller unngå at elbilene overtar rollen som melkeku jo større
prosentandel av total bilpark de utgjør.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA