meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Runex

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 28. august 2016, klokken 12:05
Sitat fra: krl på lørdag 27. august 2016, klokken 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

Det stemmer vel ikke helt. Hydrogen er så vidt jeg vet en utmerket energibærer. Forklaringen på forskjell i energibehov er heller at produksjon av hydrogen er svært energikrevende, samt at omgjøring til elektrisk energi i bilen (fuel-cell) pr i dag har lav virkningsgrad.
#2
Ser ikke helt hva problemet til trådstarter er.
Er problemet at ikke Tesla kan levere vinterhjul? Kjøp fra noen andre! Det gjør jeg da nesten hver gang jeg kjøper ny bil. Nå har jeg bestilt meget gode Nokiandekk og lekre felger av Dekkhallen. Billigere ble det også.
Er problemet at Model S liksom skulle være dårlig på vinterføre (hvem sier det?)? Så kjøp en annen bil da vel! Gjerne med 4WD hvis du trenger det i villmarka på Nordstrand. Jeg bor på landsbygda i Hedmark og kjører mye på både bratte og dårlige vinterveier, men jeg har da svært sjelden problemer med å komme fram. Det avhenger mest av sjåføren, ikke bilen.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er det noen som har bestilt matter?
torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:55
Sitat fra: Milzit på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:20
Jeg er litt usikker på hvor den lille manner i "All-weather Model S trunk S" skal brukes til, det er når man skal slå ned setet?
Den lille matten passer i det snedige rommet under bagasjerommet bak. Kjekt å samle opp møkk og fuktighet fra f.eks. støvler og sko.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Fikk lyst til å skrive en liten oppsummering av det jeg la merke til i løpet av vår første lange familietur (2 voksne, 3 barn og 1 hund i bur) fra Hamar t/r Lyngdal, en tur på 54 mil en vei. Jeg konsentrerer meg om enkelte ting jeg ønsker å nevne:

- Meget behagelig førermiljø, med unntak av (tidligere nevnt) elendig sidestøtte på begge forseter. Elsker regenfunksjonen når gasspedalen slippes. Deilig ratt. God cruisecontrol - samme som på Mercedes. Litt upresise rullehjul på rattet - dvs. litt for vanskelig å kontrollert rulle en og en linje (eller ett og ett nivå i volum). Disse er i alle fall ikke Premium  :P.

- Etter ca. 3 timers kjøring begynte baksetepassasjerene å klage på harde seter. Klagingen ble bare verre og verre ettersom tiden gikk. Jeg må innrømme at jeg begynte å få tresmak i baken selv også, noe jeg ikke har hatt på noen biler de siste årene. Akkurat det samme gjentok seg på hjemveien noen dager senere. Vi la en medbrakt dyne på sitteputa bak. Dette hjalp, men fortsatt ikke perfekt.
Dette problemet skyldes nok en kombinasjon av (litt for) hard stopping og lave seter som spesielt for baksetepassasjerer gjør at en sitter med kun bakerste del av rumpa i kontakt med setet. Dette er en svakhet jeg dessverre ikke ser noen løsning på før TMX kommer.

- Barna savnet både koppholdere og oppbevaringsplasser bak. De måtte sitte med flaskene sine i fanget, og telefoner, øreplugger, bøker/blader og godteri fløt omkring. Ikkje braa. Vi får kjøpe noe koppholderræl og helst et eller annet lommesystem på Biltema e.l. (noe jeg helst skulle unngått). De fikk riktignok dyttet noe småtteri (penger/nøkler) oppi dørhåndtakene, men det så ikke praktisk ut.

- Ser det diskuteres hvorvidt bilen er stillegående eller ei. Min erfaring (S85 med 19") er at det er svært lite støy ved lave hastigheter, men at hjulstøy øker ganske mye fra rundt 80km/t. Sammenlignet med premiumbiler støyer den nok merkbart mer i motorveihastighet. Håper noen kyndige kunne prøvd å støydempe hjulkasser og gulv i sin bil slik at vi kunne fått vite om det hjelper. Generelt kan jeg berolige de som venter med at støyen absolutt ikke er så plagsom at dette er noe stort problem.
La merke til en del støy gjennom panoramataket når vi kjørte i tunnel. Ellers ingen vindsus overhodet.

- Lytting på radio var preget av mye bortfall av signal. Prøvde både DAB og TuneIn (nettradio). Fikk mest stabile forhold (og best lyd) med nettradio, men den stoppet opp og bufret ganske ofte, spesielt i områder med dårlig 3G-dekning. Prøvde ikke FM noe særlig. Ble til slutt såpass lei dårlige lytterforhold at vi heller hørte på musikk som lå på telefonen. Denne turen ble for øvrig gjort før den nye SW-oppdateringen. Ikke prøvd ut radioforhold etter den ble lagt inn i natt.

- Erfarte at det er stor forskjell på effektforbruket ved tørr og våt veibane. På reisen sørover hadde vi regnvær og våt veibane hele veien, og brukte 213Wh/km i gjennomsnitt. På returen brukte vi kun 187Wh/km med samme kjørestil som nedover. Vi lå stort sett i 80-100km/t. Sjelden noe særlig over 100. Brukte cruisecontrol det meste av veien.

- Visste på forhånd at bagasjeplassen var ganske bra i TMS. Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

- Alltid problemfri automatisk oppkobling mot min Iphone 5 (i motsetning til flere andre biler jeg har erfaring fra). God handsfree. Savner derimot å kunne bla i musikkfilene som ligger på telefonen ved å bruke storskjermen.

- Skjermen(e) lyser for kraftig i tunneler på dagtid når skjermen står i auto- eller dagmodus (selv om jeg har skrudd ned styrken mye). Merkelig at ikke skjermene klarer å dimme ned i tunneler når hovedlysene tydeligvis klarer å tenne umiddelbart etter tunnelinngangen! Det må da gå an å koble disse to til samme sensor?

- Meget godt fornøyd med at jeg sparte mange penger og valgte standardversjon og 19". Aksellerasjonen er helt rå også på standard, og jeg forventer lavere pris på dekk i framtida enn "stakkarene"  ;) med 21". Vet ikke hva forskjellen er i støy osv. mellom 19" og 21" da jeg ikke har erfaring med 21".

Har siden jeg hentet bilen for 2 uker siden hatt noen tilfeller av meldinger om lav spenning på 12V-batteri samt tilhørende rekke med feilmeldinger som kommer i samme åndedrag ("ta kontakt med Tesla Service" osv.). Har også i to tilfeller kommet tilbake til bilen etter en dag med lading for så å oppdage at den ikke har ladet noe i det hele tatt. Dette er svært irriterende. Siste gang var i dag - lading ble startet noen timer etter at SW-oppdatering var gjennomført. Heretter må jeg vel stå og følge med om den lader hver gang jeg har satt inn ladekabelen. Dette må bli mer idiotsikkert og mindre kilent!

Alt i alt til nå: Terningkast 5++
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Navi viser avstander i luftlinje
mandag 07. oktober 2013, klokken 23:18
Sitat fra: Rawen76 på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:25
Runex:

Har du tech pakke med ferdiglagrede kart, eller er du uten så den må laste ned kartene?
Jeg har tech-pakke.
#6
Model S 2013 - 2022 / Navi viser avstander i luftlinje
mandag 07. oktober 2013, klokken 20:38
Vær oppmerksom på at navigasjonen i TMS viser avstander i luftlinje helt til du klikker på "navigate"-knappen. Dette gjelder både "Places" (POI) og steder du søker opp. Meget irriterende spør du meg.

Jeg ble selv lurt på dette når vi skulle kjøre fra Hamar til Brokelandsheia for noen dager siden. Gikk dagen før inn på "Places" - "Superchargers" og fant Cinderella (=Brokelandsheia). Avstand: 259km. Ja ja, det skal da overhodet ikke være noe problem, tenkte jeg. Men det jeg oppdaget i løpet av reisen var at avstanden egentlig var 330km. Dermed ble det i meste laget for oss så lenge vi ikke hadde ladet helt til 100% (kun 85-90%) og kjørte på våt veibane hele veien.
Jeg har senere sett at dette gjelder også for adresser/steder du søker opp og vil navigere til. Stedet kommer opp med en oppgitt avstand. Når du så trykker "Navigate" stiger antall kilometer betraktelig (flere titalls prosent).
Merkelig at de skal oppgi avstand i luftlinje. Det er da vel ingen bilførere som er interessert i den!? Håper flere klager på dette (jeg skal) slik at dette kanskje endres i en SW-update.

Dere er herved advart...
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:14
Sitat fra: daggad på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:15
SitatHjulstøy høres så vidt i 90km/t og øker noe ved høyere hastighet. Kan være interessant å sjekke lydisolering i dører for dem som er fanatiske på dette, men sammenlignet med normal fossilbil er det generelt svært lite støy.

Jeg er faktisk en del uenig i dette..har du kjørt en BMW ? ;)

Nei, jeg har ikke kjørt de nyeste BMW-modellene. Vet det er lite støy i dem ja ;-)
Jeg skrev "normal fossilbil" fordi svært mange kjøpere av TMS kommer fra Mondeo, Avensis, Passat osv.
Det er sikkert tilfelle at de større utgavene av BMW, MB og Audi er mer støysvake enn TMS, spesielt i høyere hastigheter.
#8
Det KAN fungere, men bilen fungerer som et Faradays bur og vil dempe radiosignalene kraftig. Noen bomstasjoner er ganske kresne, så jeg tror det kan være lurt å få brikken så nær ytterskallet som mulig og litt vekk fra metall. Hvis andre har prøvd med hell å bare legge brikken i frunken er det interessant å høre om det.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:45
Etter nesten en uke som Model S -eier (S85 med 19" hjul) er det på tide med en foreløpig rapport:

STRÅLENDE fornøyd så langt. Jeg følger jkirkebo`s eksempel og lager ryddige avsnitt for de ting som jeg finner verdt å nevne:

Kjøreegenskaper/fjæring
Har prøvd bilen både på asfalt og svingete grusvei. Er meget imponert over hvordan bilen ligger på veien. Hadde forventet mer seiling over rullegrus med den tyngden og såpass brede dekk, men ingenting å frykte for den som kjører mye på grus. Regen gir en helt utrolig god måte å kjøre aktivt på. Du trenger vanligvis ikke å bremse ned mot sving - det er bare å slippe gassen i passe tid før svingen. Tykt og godt ratt. Jeg bruker rattinnstilling "Standard". Da jeg hentet bilen sto den på "Sport", men det gir for mye motstand etter min smak.
Med luftfjæring og 19" krenger bilen nesten ikke etter normale standarder. Savner overhodet ikke hverken Performance eller + (oppgradert understell). Aksen på min standardmodell er langt bedre enn noen biler jeg noensinne har kjørt tidligere. Nesten som å kjøre motorsykkel - et kjapt gasspådrag ved forbikjøringer kaster meg forbi. Pass på førerkortet folkens!

Komfort
Ingen vindsus å merke, selv i høy hastighet. Hjulstøy høres så vidt i 90km/t og øker noe ved høyere hastighet. Kan være interessant å sjekke lydisolering i dører for dem som er fanatiske på dette, men sammenlignet med normal fossilbil er det generelt svært lite støy.
Førersetet er bra, men sidestøtten er elendig, spesielt for meg med mine lange bein (jeg er 200cm høy). Får problem med smerter i høyrebeinet på lange turer fordi beinet blir liggende mot midtkonsollen på kun et mindre område øverst på leggen. Setet gir ingen støtte for meg i forkant av sitteputen selv om den er kjørt helt ned bak og helt opp foran. Regner med at mer normalt bygde sjåfører ikke vil slite med akkurat dette problemet. Fordi jeg kjører mye langt i jobben har jeg allerede vært hos salmaker for om mulig å kunne få laget sidestøtte på sitteputen. Hvis vi finner en fungerende (og pen) løsning skal jeg komme med oppdatering og bilder.

Plass
Selv jeg med mine 200cm har ikke førersetet helt bakerst, og det er faktisk god plass bak meg. Plassen er meget god både foran og bak (bortsett fra den velkjente høydebegrensningen i baksetet).
Bagasjerommene virker romslige, uten at jeg har testet ut hvor mye de sluker ennå (men har da hatt en halvstor terrengsykkel i bilen i dag). Vi hadde Ford S-Max tidligere, så vi er bortskjemt med god plass. Skal på langtur (2 voksne, 3 ungdommer og 1 hund i bur) fra Hedemarken til Sørlandet til helga, så det blir første fullskala test både av plass og reell rekkevidde med fullastet bil (håper vi kommer fram til SC på Brokelandsheia uten ladestopp..).

Problemer/feil/klager

  • Oppdaget ved overlevering at støtfangeren ikke fluktet helt med venstre frontlykt (stakk ut 8-9mm), men det ble påpekt av meg og blir forhåpentligvis ordnet ved neste anledning.
  • Bilen meldte i går om lav spenning på 12V-batteri, og at jeg måtte svinge til siden og kontakte et Tesla serviceverksted. Etter en restart av systemet forsvant den igjen. Det er nok en bug et sted som melder denne feilen. Håper de finner ut av det snart. Jeg har ikke meldt fra om dette - burde kanskje gjøre det for statistikkens skyld?
  • Trøbler litt med å få åpnet ladeporten ved å trykke på knappen på ladepluggen. Plugger alltid i veggen først, men må trykke minst 3-4 ganger før ladeporten åpner seg. Dette burde vært mindre kilent.
  • Skjermen kunne godt vært litt mørkere på kveldstid. Savner å kunne dempe skjermen uten også å dempe hele displayet foran rattet samtidig. Slik det er nå reguleres styrken på begge skjermene samtidig. Ellers svært godt fornøyd med skjermene i bilen. God skarphet og lite refleks.
  • Klaget ellers på førersete under overskriften "komfort". Dette er en ren subjektiv sak som går på at setet ikke er laget for normale folk på 2 meter  ::) . Lignende problem kunne jeg registrert på over halvparten av alle biler på markedet.

Glemte nesten å skrive det, men jeg var svært fornøyd med detailing/klargjøring av bilen før overlevering. Hadde lest mye om dårlig lakkbehandling, men min bil var helt strøken.

Det var noen raske tanker og erfaringer. Kanskje jeg kommer med en liten oppdatering etter turen til Lyngdal neste helg.
#10
Da var brikken godt forseglet i vanntett mobilpose (fra Europris) og stripset fast bak plast-"grillen" (noseconen). Syntes ellers at plast-"grillen" var litt vel enkel å løsne med fingrene bare ved å dra lett nederst på høyre side (spesielt i etterkant av monteringsjobben). Hvem som helst som vet dette kan jo rykke løs fronten på bilen...

Litt off-topic info:
Målte likesågodt spenningen på 12V-batteriet når jeg endelig kom til. 14,49V. For høyt ifølge enkelte forståsegpåere i USA (jeg lærte i sin tid at riktig ladespenning for blybatterier er 14,4V). Håper ikke den innebygde 12V-laderen tar knekken på det lille vedlikeholdsfrie 12V-batteriet med for høy ladespenning.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sv: Tesla i norske medier
onsdag 11. september 2013, klokken 20:19
Hvis noen av dere følger bladet Bil på facebook så har de lagt ut link til "reportasjen" sin der.
Jeg klarte ikke dy meg - måtte bare legge inn en lang kommentar på fb-innlegget deres. Skal bli gøy å følge med om det blir mange surmagede kommentarer etterhvert..  8)
#12
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 11. september 2013, klokken 19:15
En noget subjektiv og litt smågretten (misunnelig?) reportasje i Bil:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

(skulle tro de jobber hos en konkurrent  :D )
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sørover eller nordover ?
søndag 01. september 2013, klokken 18:28
Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned.

Her er jeg uenig. Det skal holde hardt å nå neste superlader hvis man vil fra Brokelandsheia og opp til SC i Lillehammer (eller enda verre: Østerdalen). Det er 395km mellom disse to, og det blir vanskelig (spesielt på vinteren). Selv bor jeg ved Hamar. Da går det greit å nå Brokelandsheia (334km) med pen kjøring, men når det er 100-sone mye av veien er det spørsmål om vi klarer det på vinterstid hvis vi vil ligge i 100+.
Jeg tror de som syns det ikke er nødvendig med SC i Oslo (og Trondheim) tenker at alle Østlendinger med elbil bor i Oslo....
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Matter til Model S
søndag 18. august 2013, klokken 09:36
Sitat fra: christian1986 på lørdag 17. august 2013, klokken 21:49
Hva ble prisen på frakten? Vet du størrelse på pakken?
Frakt i USA ble $26
Sjøfrakt ca. kr. 300,-
Frakt fra Norsk havn og til meg: ca. kr. 200,- (?)
Sum frakt: ca. kr. 650-700,-
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Matter til Model S
lørdag 17. august 2013, klokken 21:44
Bestilte nettopp matter både i kupe og bagasjerom samt en tøff T-skjorte og krus. Brukte min Jetcarrier konto (som alle interesserte kan opprette) og bestilte med levering dit (New Jersey). Det tar litt tid å få det med sjøfrakt, men det kommer vel ca. samtidig med bilen :-)
Så får vi håpe det ikke blir noe kluss med leveringen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA