meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eirikog

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Hvor mange % batteri igjen - hvor ser man det?
tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:56
Jeg synes "Nissan Leaf Range Chart", som du finner på Elbil-Wiki (http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde) og på My Nissan Leaf Forum, er et enkelt og greit hjelpemiddel. Har alltid en utskrift liggende i bilen. Det gir ikke eksakt hvor mange prosent batteri som gjenstår til enhver tid, men i det minste et prosent-tall for hver gang jeg mister en strek og for hver av advarslene fra 1 strek og nedover.

I stedet for innviklede regnestykker ut fra hastighet og alle fotnotene i oversikten, pleier jeg å velge kolonne ut fra forbruk - realistisk forventet kWh/km basert på kjøreforhold, forbruk så langt på turen og tidligere erfaring. Det har hittil gitt meg, ikke perfekte, men tilstrekkelig gode anslag av rekkevidde, og en passe mengde is i magen. Spesielt nyttig med ca. 2-4 streker igjen; da har gjettometeret en tendens til å være litt pessimistisk.

Men: Jeg vet ikke om range chart har riktige tall for 2013/2014-modellene av Leaf. Noen som vet mer om dette?
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Stavanger
tirsdag 05. november 2013, klokken 16:09
Klarte det så vidt – litt nervøs på slutten. Men tror jeg ladet til et sted mellom 80 og 100% i Sandnes, noterte dessverre ikke detaljene. Snittforbruket for hele den dagen var 0,16 kWh/km, ifølge Carwings. Hvis det var forbruket på strekningen Sandnes-Flekkefjord også, og Leaf Range Chart stemmer, så ville 80% lading vært akkurat for lite til de 117 km. Tipper forbruk uten takbøyler og takboks ville vært 0,15 eller 0,14. Om vinteren kan det vel bli knappe marginer om en starter med fullt batteri også. (Hurtigladeren på Bryne er vel noen få km nærmere Flekkefjord, men betyr en omvei på ca. 16 km.)
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Stavanger
tirsdag 05. november 2013, klokken 11:40
Kjørte Bergen-Tvedestrand i sommer. Hadde lyst å kjøre elektrisk, og regnet litt på det, men uten hurtiglading ca. ved Flekkefjord ville det bli overnatting eller en meget lang dag som ikke passet helt inn i planene. Derfor ble det fossilbil - som også hadde plass til mer bagasje. Da dieselmotoren havarerte allerede på Stord var det derimot liten tvil om at Leafen måtte inngå i en improvisert plan B. Takboksen måtte på for å få med all bagasjen, så var spent på rekkevidden. Kom frem utpå formiddagen neste dag, etter hurtiglading på Stord (Heiane) og i Sandnes (Luravika), treglading (16 A) og overnatting i Flekkefjord, hurtiglading i Kristiansand og Arendal (Stoa). Nordover igjen kjørte vi ytre veien Flekkefjord-Egersund-Klepp. Flott tur, men det blir bra med hurtigladere i Flekkefjord, Mandal og Lyngdal.

Se ellers disse trådene:
Mandal-Stord i Leaf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7157.0.html
Kjøre Nissan Leaf fra stavanger til Oslo: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6815.msg72967.html#msg72967
Hurtiglader i Flekkefjord? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5599.15.html

Dette skjemaet er kjempenyttig til å anslå realistisk rekkevidde, både i planlegging på forhånd, og underveis:
http://dl.dropboxusercontent.com/u/35284720/postfiles/leafcharts/LEAFrangeChartVersion7G100.pdf
I stedet for å ta utgangspunkt i hastighet og regne på alle faktorene i fotnotene, pleier jeg bare å velge kolonne ut fra kWh/km-tallet som står med liten skrift øverst. Har erfart omtrent hvor stort forbruk jeg har under ulike forhold, og følger med på forbruket underveis på langturer.
#4
Alt det andre / Sv: Klostergarasjen i Bergen
mandag 14. oktober 2013, klokken 12:14
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
mandag 10. juni 2013, klokken 15:59
9 stolper er vel fra 70,8% til 77,9% SOC, hvis "Nissan Leaf Range Chart for 24 kWh Battery" fra mynissanleaf-forumet stemmer. (Se http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde) Tror dette er riktig også for de nye Leafene?
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Mandal-Stord i Leaf
mandag 15. april 2013, klokken 12:55
Aktuell ferie-strekning for meg også, så jeg har fulgt denne tråden med spenning. Kanskje vi må mase litt på Grønn Kontakt, og fortelle dem at vi veldig gjerne vil ha en hurtiglader i Flekkefjord så snart som mulig, selv om de ikke fikk Transnova-støtte til det i denne omgang (se http://www.elbil.no/ladestasjoner/919-flere-hurtigladere-for-elbil-pa-gang).
#7
Mekanisk / Sv: Bremser som lugger
torsdag 14. februar 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 14. februar 2013, klokken 09:38
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:31
Men etter bilen var inne for "forvarmingsproblemet", og sikkert ble oppgradert, har jeg fått denne luggingen.


Never change a running system... Jeg er ganske fornøyd med Leafen som den er nå. Jeg kjenner til feilene og kan leve med dem for tiden. Som det høres ut blir det slik at man må regne med at en firmware patch som skal fikse et problem bare fører til andre problemer... Nei takk.

Og jeg som var klar for å sikre fiks av forvarmingsproblemet når jeg skal på service snart (litt på overtid). Ble litt usikker nå ...
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Bergen-Oslo i Nissan Leaf?
tirsdag 12. februar 2013, klokken 09:28
Sitat fra: Steinar_h på tirsdag 12. februar 2013, klokken 08:06
Sitat fra: Trond Arve på mandag 11. februar 2013, klokken 22:18
Om dere overnatter på en campingplass forbi Eidsfjord litt opp i høyden, er kanskje Geilo innen grei rekkevidde?

Har du eit namn eller andresse til ein slik campingplass? Eg søkte uten å finne..

Kanskje Garen Camping eller Liseth Pensjonat og Hyttetun? Vet ikke om turisthytte eller fjellstove på Dyranut (høyeste punktet) har åpent i mai/juni. Det er vel noen muligheter i Øvre Eidfjord, men da har dere fortsatt det meste av stigningen foran dere på vei østover.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
fredag 21. desember 2012, klokken 16:12
Enig i tippingen din, Geving. Jeg konkluderte også som deg at det er vognkortet jeg må forholde meg til.
Satte skiboks på taket for noen dager siden. Inntrykket så langt er at rekkevidden ikke er dramatisk redusert ved bykjøring. Blir spennende å se om lengre turer med høyere fart gjør forskjellen mer merkbar.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
fredag 14. desember 2012, klokken 15:10
I selve vognkortet mitt står det ingen ting om taklast, bare tillatt totalvekt, tillatt aksellast, egenvekt med fører, og tillatt nyttelast inkl. passasjerer. Dermed gjelder vel den generelle forskriften Thomas Parsli viste til. Men jeg får også opp "Maks taklast: 0 kg" i Bil og henger-appen. Hadde følt meg på tryggere grunn hvis der sto "Ikke oppgitt", som er brukt for et par andre opplysninger i appen.

Er det noen av dere som har kjøpt takstativ og evt. skiboks som har erfaring med hvor mye det reduserer rekkevidden?
#11
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
fredag 23. november 2012, klokken 14:50
Jeg har hatt problemer med Carwings siden 11. november, men ikke fått somlet meg til å melde fra til Nissan før i dag. Kunderådgiver på chat fikk nødvendige detaljer og skulle sende saken til "det tekniske teamet". Virker som de fortsatt håndterer en og en kunde, og ikke har fått rettet feilen generelt. Men håper de kjenner igjen feiltypen og har løsningen klar.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
fredag 16. november 2012, klokken 10:47
Sitat fra: Larvik på fredag 16. november 2012, klokken 10:25
Betyr dette at jeg må foreta meg noe ( evnt. å sende over innfortollingsfaktura? )

Nov 16, 2012 9:16 AMKlareringsdröjsmål - ImportSKEDSMOKORSET NOCommercial Invoice krävs för försändelsen.

Sannsynligvis ikke - min pakke var innom samme status, og det eneste jeg foretok meg for å få den videre var å vente noen timer :-)
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
onsdag 14. november 2012, klokken 09:52
Pakken utlevert her også. Fedex overlot de siste etappene til Bring, "bedriftspakke dør". Siden jeg ikke er en bedrift er jeg sjelden hjemme på dagtid, men etter første forsøk på å levere på døren ble pakken levert nærmeste postkontor, sms om det sendt til meg, og jeg fikk hentet den på vei hjem fra jobb. Hvis Bring hadde lagt inn litt mer informasjon om løsningen med postkontor/sms i sporingssystemet sitt hadde de også spart meg og seg selv for en kundeservice-telefon.

Forsendelsen ble bestilt av Fredrik/Charge-Amps 6/11 og mottatt av meg 13/11. Tollklarering tok knapt 6 timer (9/11).
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
mandag 05. november 2012, klokken 23:17
Sitat fra: Phuc på mandag 05. november 2012, klokken 22:48
Sitat fra: Sverre_E på mandag 05. november 2012, klokken 22:43
Sitat fra: sjossang på mandag 05. november 2012, klokken 22:36
Hvor lenge siden var det dere registrerte dere?

Ser ut som jeg registrerte 30 juli.
9. august på meg.

Jeg registrerte meg 4. juli, som viste seg å være et par dager for sent til å få bestille fra første batch.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
mandag 05. november 2012, klokken 16:28
Ditto  :)
Var i ferd med å smøre meg med litt mer tålmodighet jeg også, men hev meg på straks bestillingskoden kom – selv om de som må vente litt til kanskje får enda mer glede av den løpende produktutviklingen som skjer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA