meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#1
Sitat fra: AndersRustad på tirsdag 10. juni 2025, klokken 20:14Basert på det jeg leser på Found sine nettsider ser det ut til å ikke akkurat være det vi er på jakt etter. De dreier seg mer om flåtesryring for bedrifter virker det som. Men skal ta de med når vi presenterer Ladeland og PlugPay som de to heteste alternativer til Charge365.

Så langt har overgang til Ladeland fungert fint hos oss. Fakturert for en måneds så langt.

Ved å ta kontakt med Hageland kan løsningen testes. Se https://ladeland.hagelandit.no
#2
Hyundai KONA / Sv: Irriterende oppstartslyd
mandag 02. juni 2025, klokken 21:30
Sitat fra: syklisten på mandag 02. juni 2025, klokken 11:49Vet ikke hvordan det er på Kona, men på vår elbil så slipper man lyden hvis man kobler i setebeltet FØR man starter bilen.
Testet dette, men det blir en oppstarts lyd selv med belte på.

Lyden kan minne om en eldre Windows pc eller Mac.
#3
Hyundai KONA / Sv: Irriterende oppstartslyd
lørdag 31. mai 2025, klokken 21:32
Usikker på om lyden kan slås av?
Men, justere volumet?

http://webmanual.hyundai.com/ccNC/AVNT/EUR/Norwegian/Settings_sound.html
#4
Sitat fra: Vollis47 på fredag 30. mai 2025, klokken 13:22Er det noen som har en anbefaling om wifi-router vi bør anskaffe for garasjen? Det er to områder som kanskje trenger en extender e.l.
Vi har også benyttet UniFi her også. Fungerer fint.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Prisoversikt på hurtigladere
torsdag 29. mai 2025, klokken 12:56
Elbilforeningen har en oversikt over hva hurtiglading koster, fordelt på standardprisene.
Lokale priser blir ikke med i denne oversikten.

Listen er oppdatert 23. mai
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
#6
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:29Greit at de ikke støtter 5GHz, men forskjellige kanaler avhengig av region har vært en del av standarden de siste 25 årene. 1-11 er for USA, ikke Europa.

Helt klart burde det vært støttet. Antar årsaken er manglende prioritering i utviklingen av utstyr med WiFi støtte. Trolig er det rimeligere eller enklere å benytte moduler som ikke støtter alle kanalene.

Kombinert med at produsenten (Zaptec i dette tilfellet) slipper å lage meny med valg om riktig land for korrekt utvalg av kanaler?
#7
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 05:22
Sitat fra: TB på tirsdag 27. mai 2025, klokken 22:25Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Dette er ett gjengående problem på IoT utstyr. Komplett idioti at en klient ikke kan søke etter aksesspunkt på de frekvensene som er standardisert i de forskjellige landene. At Zaptec som er norsk ikke støtter det er i hvert fall elendig.

Forklaring er trolig pga produsenten kjøper ferdige moduler for WiFi. Modulen støtter bare 2,4 GHz og kanal 1-11.

Regner med det finnes andre moduler som støtter 5 GHz og alle kanaler, men det har ikke vært prioritert å ta i bruk ny modul?
#8
Kan legge til.

Det er bare støtte Wi-Fi 2.4 GHz: IEEE 802.11 b / g / n
WPA-sikkerhet: WPA2
Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Minimum signalstyrke per ladestasjon: -74 dBm

For Powerline Communication (PLC) er det standeren HomePlug Green PHY®, 10 Mbit/s som benyttes.

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360002350138-Internettilkobling-og-nettverkskrav-til-Zaptec-ladestasjoner

Overført datamengde er liten, ca 25 MB nedlastet pr lader pr måned.
#9
Zaptec Pro ladere kan bruke Wi-Fi og Powerline kommunikasjon (PLC) for internettilkobling. De nyere modellene kan også benytte LTE / 4G. Zaptec Pro ladeboksene kan ikke automatisk bytte mellom WiFi, PLC eller 4G, dette er en manuell prosess via Zaptec appen via blåtann, dvs. en må fysisk være 1-2 meter fra ladeboksen.

Her jeg bor benyttet vi noe PLC i starten i 2017, men opplevde det raskt var ustabilt. Ref. Zaptec support var rådet å benytte WiFi i stedet for, som vi har gjort i stor grad fra 2018. Nyere ladebokser med støtte for 4G benyttes gjerne med 4G i stedet for. En periode var de nyere boksene ustabile på WiFi, men Zaptec har løst det via oppgradert programvare.

Det er enkelt å se via portalen om Zaptec ladere mister tilgangen på nettet, det loggføres pr lader. Vi har over 50 ladere og om WiFi faller ut helt eller delvis blir ladehastigheten sterkt redusert.

Å sette opp et enkelt WiFi nett vil være en enkel måte å løse dekning på.
Har en mange nye ladebokser kan 4G benyttes, om en har 4G dekning. Er garasjen i en kjeller er det ofte begrenset dekning. Utstyr for 4G dekning er det bare mobilselskapene som lovlig kan sette opp.

En artikkel om Powerline kommunikasjon (PLC) hos Zaptec:
https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360008920497-Powerline-kommunikasjon-PLC
#10
Her jeg bor bytter over nå i mai. Første faktura sendes i juni. Så langt har det ikke vært noen problemer.

Vi fakturerte selv tidligere. Vi har ikke benyttet Charge365.
#11
Det er to ulike varianter for varsling av lavt dekktrykk.

Egne TPMS målere montert ved ventilen. Desse har batteri og trykkmåler, sender informasjon om dekktrykk til bilen. Bil kan vise detaljert trykk pr dekk.

Ulempe er kostnadene til sensor, en hvert hjul. Batteri kan ikke byttes, hele sensoren må byttes. Dekk må delvis tas av og dekk balanseres på nytt ved bytte av sensor.

Alternativt system benytter ABS og andre sensorer i bilen. Måler rotasjon hulene tar. Ingen sensor i hvert hjul påkrevd. Men, systemet krev en korrekt referanse. Ved å fylle alle dekk til riktig trykk og lagre lagres en referanse til hva som korrekt trykk. Men, systemet kan ikke vise hvor mange bar eller psi et bestemt dekk har. Bare at det er ulikt en før.

Etter bytte av dekk er det gjerne litt forskjellig egenskaper på dekkene. Sjekk av lufttrykk og lagring av referanse må gjøres med utjevne mellomrom etter min erfaring.
#12
Sitat fra: ElTor på mandag 28. april 2025, klokken 18:17Hei!
Har en liten "businesscase" jeg har lyst til å utforske.
Jeg sitter i styret i et borettslag, vi betaler "mye" 50 - 150 kr i måneden, for at vi skal betale for strømmen vi har brukt til å lade.
Flere sameier/ borettslag har jo ladestasjoner som støtter OCPP, har luftet med en som jobber i en bredbåndsleverandør om hvorfor de ikke tar på seg denne jobben når de uansett fakturer kunder for bredbånd.
Han var interessert i å høre mer om dette, begge er lekmenn. Jeg har sett etter software som man kan kjøpe for å styre ladebokser, men kommer ikke over noe.
Er det noen som administrerer dette selv, hva bruker de av dere som ikke betaler for 3.part?

Flere av selskapene som tilbyr avtaler om fakturering tar gjerne på seg drift ladeanlegg, med prosjektering,  finansiering, utleie av ladeboks, support, feil på ladebokser og annet i anlegget med mer. Dvs. en betaler for mer enn selskapet skal lage faktura.

Om en bare ønsker fakturering kan https://www.hagelandit.no/ være nyttig å se på.
Hageland tilbyr å fakturere ladeforbruket time for time på ladere fra Easee og Zaptec. Alt annet i forbindelse med ladeanlegg løses uavhengig av Hageland.

Jeg har gjort manuell avregning siden 2017 for anlegget her jeg bor. Da er gjennomsnitts pris pr måned benyttet. Hentet rapport fra Zaptec en gang pr måned. Det har fungert greit, men vi har nå over 50 ladere så det er greit å få en annen løsning på plass.

Hos oss er planen er å gå over til Ladeland innen kort tid.
#13
Enkle batterispørsmål / Sv: !2 VOLTS BATTERI
tirsdag 06. mai 2025, klokken 18:55
Sitat fra: MsJoppe på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:31Jeg kjøpte en Opel Ampera-e, 2019- modell for halvannet år siden. Alt går som en drøm untatt at 12-voltsbatteriet stadig går tomt og må lades opp med eget utstyr. Har skjedd 3 ganger etter at jeg kjøpte den. Er batteriet rett og slett klar for å kasseres og at jeg må kjøpe nytt? Har lest at 12-voltsbatteriet i elbiler gjerne er litt svakere og varer kortere enn på bensinbiler. Noen som har råd her? ;)

Generelt toler ikke 12V batteri å tappes langt ned. Da blir kapasiteten redusert. Er batteriet fra 2019, kombinert med bilen har blitt tømt for strøm flere ganger må batteriet byttes. Kapasiteten er trolig kraftig svekket.

Alle moderne elbiler lader automatisk 12V batteri i tre tilfeller:
- Når hovedbatteri lades.
- Når bilen benyttes.
- Ved behov. (Men, ikke alltid det lades selv om behovet er der..)

Om det er ekstra forbruk (ref forrige innlegg) er det flere biler som stopper å lade 12V batteriet når bilen står parkert. Dette oppleves da som en feil, og bilprodusent ønsker ikke tømme fremdrifts batteriet for å lade et svakt 12 Batteri. 
Resultatet er det kan skje i løpet av bare noen timer om batteriet er svekket og forbruk høyt nok.

Kan også skje pga. lys i bilen står på, bakluke, eller dør ikke er lukket. (Eller at bilen tror det ikke er lukket.)
Eller, om ladekabel er koblet til, men lading ikke foregår. Eller, feil på en komponent.

Opel Ampera E hadde mulighet for å benytte app via Onstar, men løsningen ble nedlagt. I teorien kan kommunikasjonsmodulen i bilen fremdeles forsøke å få kontakt med server, og bilens elektronikk slår seg ikke helt av. Som igjen fører til at batteri går tomt. Jeg vet ikke om dette er en sammenheng, men bør undersøkes. Om det er et kjent problem vil forhåpentligvis merkeverksted kjenne til hvordan det løses.

Oppsummert, det kan være en rekke ulike årsaker til at 12V batteri ikke lades.

I første omgang, bytt 12V batteriet - mulig det løser problem helt fint ved normal bruk.

Jeg har montert en batteri overvåkning på min bil (Hyundai Kona) og noen andre biler. Måler gjør en kan se status på batteriet historisk. Måler er rimelig og lagrer data for flere uker før en laster ned via blåtann.

BM2 Battery Monitor finnes på flere nettsider: Eksempel: https://www.aliexpress.com/item/1005006585683360.html
#14
En isolasjonstrafo som benyttes til Renault Zoe er bare to spoler som gjør IT nett om til TN nett. Lite som kan feile med disse?

Spenning mellom fase og Nøytral og til jord er som forventet?

Å koble ladeboksen direkte til IT nett kan gjøres for biler som ikke krever TN nett. Se om det hjelper?
#15
Om en er på besøk med noen og har med ladekabel er det mest naturlig å lade der en er på besøk?

Å lade sparkesykkel tar lang tid, neppe praktisk når en venter?

Flere biler har også støtte for V2L om en er på tur. (ikke aktuelt i dette tilfellet)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA