Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lmpe

#1
e-5008 / Sv: e-5008
søndag 09. mars 2025, klokken 11:49
Sitat fra: Holmis på lørdag 01. mars 2025, klokken 10:34Noen som vet om det er mulig å ta ut tredje seterad? Syntes denne tar mye plass når den ikke er i bruk

Ikke enkelt, men dette innlegget i den norske facebook-gruppa sier det er festa i seks bolter man kan skru ut: https://www.facebook.com/share/p/18Go42g8dk/?mibextid=wwXIfr
#2
e-5008 / Sv: e-5008
torsdag 27. februar 2025, klokken 11:59
Sitat fra: batterimannen på onsdag 29. januar 2025, klokken 17:58
Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:15Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Det er ikke bare Teslabjørn sin test som viser mye feil med programvare. Er med på Facebook-gruppa til E-3008/E-5008. Sykt mye feil med programvare. En stor gjenganger er at alle skjermene går i svart. Løsningen er "bare" å låse bilen, gå langt nok vekk fra bilen til at nøkkelen ikke rekker bort og vente til bilen skrur seg helt av. Jeg som for litt siden fikk unge nr 3, kan se for meg hvordan jeg skal gjøre det med en kone, to småbarn og et spedbarn på vinterstid, når vi bare vil hjem... Hadde denne på topp 3-4 for neste bil, men nå har jeg blitt ekstremt skeptisk.

Til opplysning, så har jeg hatt bilen siden oktober og ikke hatt noen av de problemene som nevnes av Teslabjørn eller i den gruppa. Fikk riktig nok beskjed av selger om  "det er en stor datamaskin, feil kan oppstå - her er 12v batteriet", så noe skepsis er sikkert lurt. Om det er mer feil enn på andre biler vet jeg ikke.

Største svakhet er etter min mening appen og mangel på forvarming av batteri. De sier det skal komme, og det ryktes også om en ny app, men vi får se.
#3
ES8 / Sv: Kjøpe ES8 nå?
fredag 13. september 2024, klokken 09:23
Godt spørsmål hva som er en dyr forsikring. Jeg tror jeg så på den som dyr av to grunner.

Den ene grunnen var at jeg i perioden jeg sjekka sammenlignet med en del andre biler og jeg la merke til at de lå en del lavere. Den andre grunnen var at jeg fikk inntrykk av at andre hadde fått lavere premie p.g.a. BaaS. Så mye lavere at det spiste opp litt av kostnaden i selve BaaS-abonnementet. Da jeg sjekka pris, så var ikke forskjellen med BaaS og uten BaaS spesielt stor. Kanskje det var en avtale forhandlet frem på bakrommet (som det ofte er med forsikringer).

Hvis jeg sjekker IF (Super-forsikring) med 75 % bonus og 8000 km kjørelengde (kjører ganske lite), så får jeg en pris på ca. 1500,- eks. trafikkforsikringsavgift/mnd. Det er omtrent tilsvarende pris som i Gjensidige. Hos Gjensidige er det ingen forskjell i pris med eller uten BaaS når jeg sjekker på nett.

Spørsmål relatert til forsikring: Hva er grunnen til at man velger Super/Pluss-forsikring på nye elbiler? Inntrykket mitt var at det er pga. den maskinskade-forsikringen, men dekkes ikke det av nybilgaranti?
#4
ES8 / Sv: Kjøpe ES8 nå?
fredag 06. september 2024, klokken 09:46
Og som du er inne på, det er få biler i markedet som klarer å matche ES8 på både komfort og plass. I tillegg er den priset ganske gunstig i bruktmarkedet nå selv om det er få 7-setere ute. Men man må ikke glemme at BaaS drar 1500-2000/mnd. når man regner inn utgiftene. I tillegg er forsikringspremien på nivå med de dyrere tyskerne, hvis jeg husker riktig.
#5
ES8 / Sv: Kjøpe ES8 nå?
fredag 06. september 2024, klokken 09:43
Herlig, tusen takk for utfyllende svar. :) Stort sett ser jeg fornøyde brukere i SoMe, men det var noen ting, som du også påpeker, som gjentok seg. De jeg har snakket med virker å leve helt greit med disse tingene, bl.a. dugg og ettermontering av vindusviskere.
#6
ES8 / Sv: Kjøpe ES8 nå?
mandag 02. september 2024, klokken 21:26
Hei!

Ikke meningen å hijacke-tråden, men tenkte kanskje dette var riktig tråd å spørre i.

Vi vurderer å kjøpe ES8 _brukt_. Det virker som om NIO selger ut flåten av administrasjonsbiler og de er priset ganske gunstig, ihvertfall j.f. det jeg ser av priser på Finn. Vi fikk bl.a. tilbud på en 7-seter, signature edition, til 415.000. Denne rakk vi ikke å slå til på siden vi har en bilstol-kabal som må gå opp og det var mye usikkerhet rundt bl.a. midtsetet på 2. rad.

Er det noe som burde stoppe oss fra å kjøpe ES8 brukt p.t.? Tenker f.eks. på status på batteribytte, alder på plattform, NIOs satsing i Norge eller økonomiske situasjon eller annet. Kanskje dere med eiererfaringer sitter på noe kunnskap det er verdt å ta med seg eller noen varsko? Jeg er medlem av noen grupper på Facebook og innimellom dukker det opp kommentarer om brutte løfter.

Er det ting man bør være spesielt på utkikk etter eller forberedt på vet kjøp av brukt ES8? Jeg ser mange har ymse erfaringer med bl.a. dugg, lekkasje i AC og frosne vindusviskere på vinteren. Hvordan er dette forumets erfaringer?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA