Hei, fersk eier av elbil og elbillader her. Kan særs lite som elektro, så be gjerne om oppklaringer og/eller bilder om nødvendig.
Bilen er en Nissan Leaf n-connecta 2023 59kwh.
Hadde elektriker på besøk før helgen som satt inn ny kurs i sikringsskapet og installerte Zaptec GO. I kursfortegnelsen står det
- Automatsikring FAZ "Vern ln[a] 10A", og "Kabel S[mm2]" 4x10
- Jordfeilbryter PFIM "Vern ln[a] 25A", og "Kabel S[mm2]" 4x10.
Det er her jeg er blank, vil det si at denne kursen kun kan levere maks 10A? Det er da vel ingen som skaffer seg en dedikert kurs for elbillader som ikke leverer mer enn 10A? Likevel sier elektrikeren at vi setter opp innstillingen TN 3fase, med tanke om at hver av de tre fasene kan levere 10A og derav 6,6kw som bilen tar. Da må vel kursen i sin helhet være dimensjonert for mer enn 10A dersom den i teorien skal kunne levere 3x10A til en bil som støtter det.
Uansett, Zaptec har følgende innstillinger:
- TN 3fase (Har 400v TN-nett)
- Max 10a pr. fase (tre faser)
- Maks total ladestrøm er satt til 10a
Jeg ser nå ved førstegangslading at bilen kun benytter seg av èn av de tre fasene på 10A, og har forstått at trefaselading ikke støttes av Leaf. Dvs. bilen lader nå med 2,23 kW og 9,7A på èn fase - istedenfor de 6,6kw som bilen skal kunne ta imot.
Er det noe innstillinger jeg kan endre på i Zaptec, slik at den kan bruke strømmen fra alle fasene og levere den som om det var èn? Eller, i det hele tatt - kan jeg endre på noe for å få levert mer enn 10A og 2,23kw gjennom èn enkelt fase ut i fra kursen i skapet?
Som nevnt innledningsvis, vær grei i terminologien ettersom jeg kan svært lite om elektro (som sikkert kommer frem av teksten)
Bilen er en Nissan Leaf n-connecta 2023 59kwh.
Hadde elektriker på besøk før helgen som satt inn ny kurs i sikringsskapet og installerte Zaptec GO. I kursfortegnelsen står det
- Automatsikring FAZ "Vern ln[a] 10A", og "Kabel S[mm2]" 4x10
- Jordfeilbryter PFIM "Vern ln[a] 25A", og "Kabel S[mm2]" 4x10.
Det er her jeg er blank, vil det si at denne kursen kun kan levere maks 10A? Det er da vel ingen som skaffer seg en dedikert kurs for elbillader som ikke leverer mer enn 10A? Likevel sier elektrikeren at vi setter opp innstillingen TN 3fase, med tanke om at hver av de tre fasene kan levere 10A og derav 6,6kw som bilen tar. Da må vel kursen i sin helhet være dimensjonert for mer enn 10A dersom den i teorien skal kunne levere 3x10A til en bil som støtter det.
Uansett, Zaptec har følgende innstillinger:
- TN 3fase (Har 400v TN-nett)
- Max 10a pr. fase (tre faser)
- Maks total ladestrøm er satt til 10a
Jeg ser nå ved førstegangslading at bilen kun benytter seg av èn av de tre fasene på 10A, og har forstått at trefaselading ikke støttes av Leaf. Dvs. bilen lader nå med 2,23 kW og 9,7A på èn fase - istedenfor de 6,6kw som bilen skal kunne ta imot.
Er det noe innstillinger jeg kan endre på i Zaptec, slik at den kan bruke strømmen fra alle fasene og levere den som om det var èn? Eller, i det hele tatt - kan jeg endre på noe for å få levert mer enn 10A og 2,23kw gjennom èn enkelt fase ut i fra kursen i skapet?
Som nevnt innledningsvis, vær grei i terminologien ettersom jeg kan svært lite om elektro (som sikkert kommer frem av teksten)