meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - aherbjornsen

#1
Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. september 2025, klokken 11:20
Sitat fra: aherbjornsen på mandag 28. juli 2025, klokken 12:27
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.

Som jeg nevner, så hjelper det ikke at bilen viser at den trekker 4kW på forvarming, når varmen ikke kommer inn i batteriet. man må faktsik sjekke at batteriet blir varmt. Det er det ikke noe sted å vise i bilen. Da må man ha OBD adapter.

Det var ikke det du skrev. Du skrev "Min viser at den varmer", og det antok jeg er med den svarte spiralen i batteri-ikonet. Det er jo ikke det samme som at du faktisk har et strømtrekk på 4kW.

Men dersom du faktisk ser at du også har et forbruk på 4kW (på forbruks-skjermen), så ser du jo at varmen går et annet sted enn i batteriet.
#2
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.
#3
Sitat fra: repvik på torsdag 13. juni 2024, klokken 23:19Verdiene på y-aksen er kuttet bort med vilje siden de er en del høyere enn den faktiske verdien. Det er snakk om et dropp i målt spenning på ca. 0,6V, og spenninga på ubelastet batteri dropper mellom 0,05v til 0,1v fra før til etter dette strømtrekket.
Med tanke på at et 0,1v fall i ubelastet spenning er ca. 10% av batterikapasiteten, så vil jeg tørre påstå at det er snakk om "en god del strøm".
Det er fortsatt relevant informasjon.
Hvilespenning på et fulladet blysyrebatteri er ca. 12.8V, men etter en ladeøkt vil det ta tid før det faller ned dit. Så hvis lasten din starter før batteriet har falt til 12.8V er det ikke store strømtrekket som skal til for få det ned 0.1V.
Ditt eksempel viser bare et par timer etter at lading er avsluttet, og det er alt for kort tid til at batteriet har falt ned til hvilespenning.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
torsdag 13. juni 2024, klokken 13:47
Sitat fra: repvik på onsdag 12. juni 2024, klokken 12:25Hver halvtime våkner bilen opp og trekker "en god del" strøm i 5-10 minutt, nok til å få den faktiske spenningen under 12v:
Ser ikke verdiene på y-aksen, så da er det vanskelig å si om ditt utsagn om "en god del strøm" er korrekt. Ut fra skalaen virker det som om spenningsfallet er nokså marginalt og at batteriet går tilbake til hvilespenning igjen nokså raskt? Det er ikke nødvendigvis store strømtrekket som skal til for å få til det.
#5
Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:00
Sitat fra: aherbjornsen på fredag 24. mai 2024, klokken 09:28Hyundai har lagt inn begrensing for antall oppkoblinger for eksterne applikasjoner, men jeg kan tenke meg at de ikke har noen slik kontroll for egen bruk av Bluelink.
Det er antallsbegrensning på requests fra Bluelink også. Jeg prøvde såvidt å ha Bluelink-integrasjon i Home-Assistant for å logge 12v, men da slutta rett og slett appen å fungere pga. for mange requests.
Ja, det er vel omtrent det jeg skrev?
Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 13:57
Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. mai 2024, klokken 13:12Dette støttes med at Hyundai i Europa gir 5 års garanti på bilen med unntak av 12v batteri, det har bare 2 års garanti...

For øvrig begynte jeg å få problem med mitt 12v når bilen var 2 år og en måned. Da holdt det ikke på strømmen lenge og ble flatt når bilen stod med lading natten over. Etter batteribytte ble problemet borte.
Batteri er "forbruksvare". Vanlig garanti er 12-24mnd, så Hyundai strekker seg jo "litt ekstra" når det gjelder dette batteriet.
Garanti er vanligvis irrelevant informasjon når det gjelder forbrukerkjøp i Norge. Hvis batteriet er blitt varig svekket/utslitt som følge av feil i programvare i bilen, kan ikke det anses som normal slitasje. Da er det reklamasjonsgrunn, også dersom bilen er eldre enn 2 år.
#6
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 13:30Og ja, software burde plukket opp dette, men generelt sett, er det best at bilen "sover". Så spørsmålet bør stilles hva som stadig vekker opp bilene i dvaleperioden. Antagelig laderne, neppe bilen selv...
Jeg vil si antagelig ikke laderne. Mange (meg selv inklusive) ser dette problemet med "dumme" ladere.

Jeg heller til at dette er SW-feil i bilen. Den fikser ikke vedlikeholdslading av 12V med åpen ladeluke og kabel tilkoblet. Så når noe vekker bilen litt for mange ganger i litt for rask rekkefølge blir den utladet.

Første gang det skjedde med meg var det tydelig at Hyundai hadde rullet ut noe nytt på samme tidspunkt (bilen kom opp med en Bluelink lisens-oppdatering eller lignende som måtte bekreftes etter oppstart med booster).

Hyundai har lagt inn begrensing for antall oppkoblinger for eksterne applikasjoner, men jeg kan tenke meg at de ikke har noen slik kontroll for egen bruk av Bluelink.
#7
Sitat fra: repvik på onsdag 22. mai 2024, klokken 21:07I mine 8 tilfeller har 12v dødd med ladekabel tilkoblet. Om lading er ferdig eller ikke er litt uvisst, den har alltid endt opp i nærheten av ferdigladet. Om jeg har 2-3 dager der jeg ikke skal bruke bilen kan jeg vurdere sette på laveste ladehastighet og se om den dør mens den lader.
Det har skjedd 4-5 ganger for meg, alle gangene med ladekabel i, og med lading avsluttet minst 24 timer tidligere.
Bilen rapporterer jo inn til Bluelink regelmessig, så en har jo en viss formening om når det skjer.
Hos meg er det ikke noe system i det, noen ganger kan den stå en uke eller mer med kabel i og fungere fint etterpå, noen ganger dør den etter 1-2 dager.
På meg virker det som dette er noe som oppstår plutselig og tapper ut 12V relativt raskt, ikke noe som står og drar litt strøm over lengre tid.
#8
Sitat fra: TeslaMYQS på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:17De har tatt den med seg på bilberger 2 ganger samt at vi har levert den for sjekk 2 ganger selv.
Og hver gang har den stått med ladekabel tilkoblet etter endt lading?
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 30. april 2024, klokken 11:57
Sitat fra: repvik på mandag 29. april 2024, klokken 16:23Jeg mistenker beste "løsning" på dette problemet er at nok kunder reklamerer på bilen og hever kjøpet/krever prisavslag så Hyundai faktisk gidder se på problemet.
 
edit: Hvilken lader bruker du?

Jeg melder dette til Hyundai Assistanse og/eller forhandler når det skjer, det er viktig å ha historikk på det. Det er lettvint å starte med egen 12V booster, men uansett må det meldes inn.

Forhandler ba spesifikt om å få bilen inn i "død" tilstand (altså at man ikke boostet 12V), og det har de nå fått. Det lager litt ekstra arbeid for Viking (siden jeg står i en trang fellesgarasje i kjelleren). Vet ikke om de da klarer å lese ut noe mer av bilen (den er på service nå), men det vil vise seg.

Dette er jo tydeligvis et kjent problem som mange eiere sliter med, så jeg antar Hyundai tar det alvorlig.

Vi har en Zaptec-lader uten noen form for "smart"-styring.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
søndag 28. april 2024, klokken 22:14
Sitat fra: repvik på søndag 28. april 2024, klokken 19:20Har fortsatt problemer med 12v på min bil etter siste forsøk på retting i januar. Ikke at jeg har kjempehøye forventninger om at dette løser problemet, men lov til å håpe.
Nå sier du jo ikke hva problemet er, så da er det heller ikke lett å si om der løst.

Jeg har hatt flatt batteri 5 ganger på min ca. 6 måneder gamle I5. Alle gangene har det skjedd 2-5 dager etter lading i fellesgarasje hjemme, med ladekabel fortsatt stående i.

Har fått bekreftet fra forhandler at det er et kjent problem, og at Hyundai foreløpig ikke har noen løsning på det. Heller ikke i siste ICCU oppgradering. Anbefalingen er å koble fra ladekabel ved fullført lading.

Bilen er forøvrig inne til service etter siste 12V-feil, og får siste ICCU-oppgradering i morgen.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Sjekk om din bil har tilbakekalling
torsdag 29. februar 2024, klokken 12:49
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. februar 2024, klokken 11:08Ringte til Hyundai Norge og de hadde det samme på sin liste, så bestilte time for denne oppdatering. Moralen er - skjer ikke automatisk, du må mase.
Kan bekrefte dette, og det gjelder selv relativt nye biler. Min 2023-modell kjøpt i september var inne denne uken for ICCU oppgradering.
#12
Sitat fra: Panduck på onsdag 27. desember 2023, klokken 21:58Evbox, aldri prøvd Evbox før. Brukte Elton for å starte. "Velg lader" sto det. Men begge laderene var jo lader nummer to, så det var jo ikke rett frem. Prøvde å starte en, ikke noe skjedde, så da prøvde jeg den andre, og da startet det.
Jeg bruker denne, ligger genialt til for oss. Evbox har egen app, og i den vises stasjons-id (langt tall og det er kun ett siffer midt i som er ulikt).  Det står stasjons-id nederst til venstre på skjermen på ladestasjonen.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 15:18
Sitat fra: KenKen på onsdag 08. november 2023, klokken 14:57Nå snakker vi folkelig pris!  ;D

Hatt den lenge?

Kommer det toll og mva på slike varer i dag?
Har hatt den snaut to måneder, og har ikke brukt bilen veldig mye. Men har ikke opplevd noen problemer med den.
Det kommer på mva. (25%). Den blir lagt på av AliExpress når du betaler, så pakken kommer rett fra Kina og i postkassen uten norsk toll etc.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 13:21
Jeg kjøpte en slik, og den fungerer glimrende med Android Auto:

https://www.aliexpress.com/item/1005005797338636.html

Har ikke merket noen problemer med den, hverken med AutoPass eller annet. Rask levering var det også, tok 9 dager fra bestilling til den lå i postkassen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA