Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Robotman

#1
Gammelt emne, men hiver inn et innspill.

Jeg forstår det slik at motorene i trillingene er trefase vekselstrøm motorer, induksjonsmotorer. Ulempen med disse er at de trenger å magnetiseres for å kunne begynne å gi strøm. Jeg kan ikke matematikken, men det må inn noen kondensatorer eller så må rotoren ut og det må settes inn permanent magneter som klarer å sette i gang produksjon av strøm. Let på det store nettet etter å bygge om trefase asynkron motor til generator.
Når man kjører og slipper gassen er allerede motoren i rotasjon og det finnes et magnetfelt å jobbe videre med for motoren. Derfor vil den generere strøm når man slipper gassen, men ikke om noen forsøker slepe bilen for å lade batterier. Gir man gass og setter bilen i bevegelse før bilen fremmenfor begynner å trekke er det større sannsynlighet for at man kan lade ved å slepe den lille el-bilen.
#2
Da har bilen blitt testet i nesten en uke. Konklusjonen er at den fungerer OK.

Oppsummert. Mange feilkoder. Måtte gå gjennom alle feilkodene og fant at P1A15 var den mest sannsynlig feilen i bunnen for alle.
Utførte modifikasjon av spenning leser kortet, loddet inn en 2M-Ohm motstand som beskrevet på Youtube.
Slettet feilkoder flere ganger, det finnes trolig en korrekt rekkefølge feilkoder skal slettes i, gjentatte slettinger gjør samme jobb.
Har gått upåklagelig i fem dager etter reparasjon.
#3
Ttakk for tips. Det hadde jeg gjort flere ganger og måtte prøve noe nytt.

En av kodene jeg fikk opp var P1A15 og denne har jeg funnet flere referanser til. Her er det en modifisering som betyr å åpne Inverter og lodde på en 2 Meg motstand på Volt sense kortet. Dette gjorde jeg, og da ble det noen andre feilkoder. Viktigst av alt, voltmeteret som sitter i sigarettenner uttaket viser 14.3 volt, altså har den begynt å lade 12 volt batteriet. Etter sletting av feilkoder forsvant det gule lyset og den grønne "ready" kom, for noen sekunder. Da kom det også en kraftig lyd alarm som aldri har vært tilstede før. En ny sletting av feilkoder gav bedre resultat, nå ble alt normalt!!!!

Det ble en lengre testtur (lang er her 30 km   :laugh: ) ble den satt på lading, og lading fungerte også. Den er nå OK, uten at jeg kan si eksakt hva som var årsaken. Det blir mange testturer før jeg stoler på at den er OK..
#4
Etter at C-zero, 2011 modell, hadde stått noen måneder pga for liten rekkevidde i kulda ble den tatt frem og ut på testtur. Fungerte greit til første kaffepause, da var det dødt. Var lav batterispenning, så byttet batteri. Fungerte på en to km testtur, men etter det har det vært umulig å lade og starte bilen. Har spenning mellom 12.3 og 13 volt når tenning er påslått.
Fikk låne feilkode leser og har en liste med feilkoder langt som et vondt år. Vet derfor ikke hvor jeg skal begynne, men min lite kvalifiserte gjetning er at det er et CAN BUS problem siden det gjelder så mange enheter. Feilkodene som kommer opp er følgende:

U1101
U1100
P1AA7
P1A51
U1161
U1160
P1AE6
P1A15
P1B31
P1B09
U1073
B1477
U1116
U1100
U111C

Etter å ha slettet feilkoder sitter jeg tilbake med disse:

U100A
P0C00
U1116
U1100
B1477
B1476
U1101
P1B18
P1AA7
P1B09
U1161
U1160
P1A15
P1B31

Altså ikke mye fremgang. Hvor skal man begynne??
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA