meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1
Sitat fra: worry på tir 16. des 2025, kl. 22:4450 ansatte gitt.  :o
Hvem betaler? Medlemsavgiften kan vel ikke være nok?

120000 medlemmer * 600 kr skulle bli 72 mill i året.
Det holder vel til 50 ansatte og litt husleie og reising og annet det.

Mvh
Hugo
#2
Sitat fra: Svein_H på fre 12. des 2025, kl. 19:41Dette må være den mest tåpelige og elendige testen dere noensinne har gjennomført.

Helt enig - jeg begriper ikke hvorfor en ellers seriøs og profesjonell organisasjon som elbilforeningen plutselig skal begynne å lage reality-TV.
De burde jo vurdert alle bilene på alle kriteriene, og så gitt alle bilene en poengsum på hver av testene.

Denne såkalte testen er 100% useriøs!!


Mvh
Hugo
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
tir 09. des 2025, kl. 08:55
Sitat fra: turfsurf på tir 09. des 2025, kl. 06:22Er nok heller en trend som viser at elbil har blitt mere allemannseie, og at utfordringene er mindre. Rekkevidden er bra, masse ladere, lite kø, og bilene virker stort sett. Så dette blir mere ett nisjeforum.

At en tråd om mva-grensen sklir ut til å diskutere annen politikk og konsekvensen av det bør ikke være overraskende. Vanligvis overser jeg poster fra visse personer, men greide ikke å la være denne gangen.


Sitat fra: Ingeniøren på tir 09. des 2025, kl. 08:32Og jeg forundrer meg over at politikk engasjerer...


Hehe, dere har gode poeng der...

Jeg ser forøvrig at FB forumene er i ferd med å lide samme skjebne som forumet her.
Jeg har jo Twizy og Model 3. Twizy forumet på FB er helt dødt, mens Model 3 forumet har blitt et sted der man gjerne svarer med RTFM meldinger hvis noen våger seg til å stille spørsmål.

Jaja - det er kanskje KI som har overtatt funksjonen med å hjelpe de som har elbil spørsmål? Der får man i alle fall vennlige og positive svar på sine henvendelser.

Mvh
Hugo
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
man 08. des 2025, kl. 21:46
Sitat fra: eikerkongen på man 08. des 2025, kl. 15:34Blar meg tilfeldig inn på disse sidene for å lese om "momsgrensen" på elbiler.
Konstaterer at her skrives det om matpriser i inn- og utland og den vanlige kverulanten skriver så tastaturet går varmt.
Jeg trekker på skuldrene og tenker at det ikke er rart aktiviteten på forumet synker som en stein...
Ja det er synd, men forumet ser nå ut til å være dominert av «kverulantene» som liker å diskutere politikk, mens det er få som gidder å svare hvis det er en bruker som spør om noe elbil relatert.

I 2019 var det 120.000 nye innlegg på forumet, i år ser det ut til å bli under 20.000 innlegg.

På tide å legge ned hele forumet snart? :)

Mvh
Hugo
#5
Hyundai Ioniq / Sv: hvor lenge kan man kjøre i en dag
lør 15. nov 2025, kl. 17:23
Du er jo heldig som kjører en Classic Ioniq :) Det er vel den eneste elbilen av den generasjonen som det er fornuftig å kjøre en slik tur med.

Du vil nok få litt reduksjon i ladehastighet pga varmt batteri, men ikke i nærheten av de problemene som en Leaf ville få på en slik tur.
Her er Bjørn Nyland sin 1000km test av denne bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=XMHbA4O14V4

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt Ioniqen, men det du må være OBS på for alle tidlige Hyundai/Kia elbiler er at GOM ikke er til å stole på ved lavt batterinivå - så du må beregne å lade litt oftere enn man skulle tro. Dette ser du også kom som en overraskelse på selveste Bjørn Nyland i videoen over.
Men nå er det så mye ladestasjoner opp gjennom Europa at dette bør gå helt fint selv om du må lade forholdsvis ofte.

God tur!

Mvh
Hugo

NB! Ikke bry deg så mye om den overskriften på videoen,  det tror jeg er mest "clickbait" for å få views på videoen. Jeg så videoen for lenge siden og mener å huske at han aldri kom under 55 kW ladehastighet, og max er vel 62 eller noe sånt på denne bilen.

 
#6
Sitat fra: Otkristo på lør 15. nov 2025, kl. 12:34Grimstad har fått Ok til å gå videre med Tesla. Mye intern motstand fra bla brannvesen

Jeg forstår ikke hvorfor de vil etablere denne ladestasjonen inne i parkeringshuset Arresten hvor man må betale for parkering fra første minutt og hvor det ikke er skiltgjenkjenning.

Det hadde vært mye mer logisk å etablere ladestasjonen ved siden av EVINY laderne ved kjøpesenteret (rett over veien for Arresten). Her er det 2 timer gratis parkering, og det er skiltgjenkjenning så man slipper å forholde seg til betaling for både lading og parkering.

Mvh
Hugo
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fre 17. okt 2025, kl. 09:08
Sitat fra: Svk på tor 16. okt 2025, kl. 17:56Tror du kineserene setter ned prisen for å spy ut enda flere kina biler inorge?
Ja, uten tvil.
Og Norge kommer til å bli prøvemarkedet deres i Europa igjen, vi er vel det eneste Europa landet uten toll på Kina biler også?

Mvh
Hugo
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
ons 15. okt 2025, kl. 13:46
Sitat fra: batterimannen på ons 15. okt 2025, kl. 13:35Når ca 30% av bilparken er elbil, så føler politikerne at de er i mål.
Eller for å si det på en annen måte; når over 95% av nybilsalget i alle landets fylker er elbiler så føler politikerne at de er i mål.
Alle vi som har hatt elbil i noen år vet jo at det skal veldig mye til for de fleste elbilister å gå tilbake til fossilbil igjen, så jeg tror nok at vi er i mål ja.

Mvh
Hugo
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
ons 15. okt 2025, kl. 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 15. okt 2025, kl. 11:53
Sitat fra: goggo på ons 15. okt 2025, kl. 11:15MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo



Ja, mva fra 300.000 er ikke krise, synes jeg og. Det er bare veldig useriøst at bilen må være registrert før 01.01.2026 for å unngå den, sånn at de som har bestilt f.eks. en VW med 4 måneders leveringstid siste 1,5 måned vil få en ekstraregning på nesten 50.000. Sånn kan man ikke drive på. Får håpe de i det minste får flyttet datoen for ikrafttredelse til f.eks. 01.03.2026, sånn at ikke alle må bestille Tesla for å få bil i tide. Hvis ikke er det svært konkurransevridende, og omtrent i strid med ESA sine regler mot slik vridning.

Ja, er enig med deg angående den korte fristen, og at de som antagelig vinner mest på dette i år er Tesla.
Men det er jo slik dette politiske spillet foregår hvert år, med korte frister. Både bilselgerne og vi forbrukere visste jo at dette med stor sannsynlighet ville skje. Forhåpentligvis vil Elbilforeningen og bilselgerne fokusere på å forsøke å forlenge fristene, framfor å endre innslagspunktet på MVA.

Mvh
Hugo
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
ons 15. okt 2025, kl. 11:15
MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo

#11
Til og med min Twizy har en funksjon for å hindre dette scenarioet med at bilen triller avsted. Riktignok ikke i form av en fungerende "Auto hold" da det hverken er bremse-servo eller elektrisk håndbrems på denne, men ved en lyd-alarm som kommer på med en gang bilen står stille med tenningen på og hverken energipedal eller bremsepedal er trykket ned.

Og det at Auto-hold stort sett fungerer, men ikke alltid, som Peter Esse viser: det er jo nettopp det som gjør det ekstra farlig i mine øyne.

Mvh
Hugo
#12
Her er det altså (slik Peter Esse forklarer det) en auto-hold funksjon på alle MEB biler fra VW/Audi/Skoda/Seat/Ford?? som ikke alltid fungerer??

Hvordan i huleste kan det være slik at ikke Europeiske myndigheter (siden VW gruppen selv tydeligvis ikke tar dette alvorlig) rett og slett forbyr disse bilene på våre veier?
Problemet kan jo enkelt løses ved en SW oppgradering som gjør at bilen automatisk går i park når førerdøren åpnes og/eller setesensoren merker det ikke er noen i førersetet, slik som det er på Tesla og sikkert mange andre biler.

Er det virkelig slik at Europeisk bilindustri med VW i spissen rett og slett har balletak på politikere og myndigheter, slik at myndighetene ikke har makt til å pålegge at slike åpenbare feil fikses?

Mvh
Hugo


#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
ons 03. sep 2025, kl. 09:49
Sitat fra: Counterpointer på tir 02. sep 2025, kl. 18:17
Sitat fra: daktari på tir 02. sep 2025, kl. 17:17
Sitat fra: Counterpointer på tir 02. sep 2025, kl. 16:07
Sitat fra: turfsurf på tir 02. sep 2025, kl. 06:20Tviler på at Performance øker salget totalt noe særlig. Blir vel heller ett valg for de som uansett er interessert i Model Y. Da er det vel heller viktigere å få lansert Y L i Europa, og selvfølgelig Model 2. Den skal vel komme i -26.

Uansett så har jo Musk egenhendig torpedert salget til Tesla generelt, og Trump for amerikanske produkter.
Model 2 er skrinlagt, det de kommer med blir ribbet utgave av Y/3
Tror det er dumt av Tesla, for den er altfor stor for trange byer i Europa. Folk kjøper mindre og enda billigere biler, men noen vil ha noe kult og billig, ikke ribbet og billig.
Elon gjorde mange gode valg i starten, nå er det vel heller det motsatte....

Det var han personlig som stoppet prosjektet med Model 2, har kommet først unnskyldninger og så forklaring at de skulle satse på Cybercab 🤷🏻
Jeg vet ikke, og forholder meg kun til produkter de faktisk leverer i mer enn prøvevolum. Så Semi som kunne hatt ett potensielt stort marked, gjelder ikke.

Så det er floppen Cybertruck og diverse varianter av Y/3 som leveres.
Pluss energi produktene.

Jeg har fremdeles tro (eller kanskje bare er et håp..) om at det vil komme en Model 2 som er en Cybercab med drive-by-wire styring og bremser. Det er ikke umulig at det er plass til 2 klappseter baki også, slik at den kan være både en 4 seter by-bil og en 2-seter pizza-bil for vareleveranser.
Med bilens dimensjoner (ca 25% kortere enn Model 3, og dessuten smalere og uten behov for plass til åpning av dørene), så kunne den bli en fin liten bybil for verdensmarkedet som Tesla kunne produsere rimelig på sine Unboxed produksjonslinjer på alle fabrikker. 

Når det gjelder Semi, så er jo fabrikken i Nevada ferdig bygget og produksjonslinjene  monteres i disse dager. Så full produksjon i løpet av neste år er absolutt troverdig. I USA har den pr idag ingen reelle konkurrenter, så der bør de kunne selge alt de produserer.
I Europa derimot ser de Europeiske fabrikantene ut til å ligge minst et par år foran, og hvis kineserne slipper til her med sine batteri-swap trucks (slik de ser ut til å gjøre i Australia/NewZealand) så kan det bli vanskelig for Tesla her.

Mvh
Hugo


#15
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrense
lør 09. aug 2025, kl. 10:12
Tenk så bra det hadde blitt hvis Tesla lot oss oppdatere feilaktige skilt og fartsgrenser manuelt på skjermen, så kunne bilen distribuere det til flåten.
Da ville hele Norgesdatabasen være tilnærmet 100% riktig i løpet av få dager, med så mange Teslaer som kjører rundt på veiene her nå.

Noe tilsvarende som Waze hadde i gamle dager, vet ikke om de fremdeles har dette nå som Waze er eid av Google.

Mvh
Hugo
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA