meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bilskallen

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Konkurrenter tar grep! Hva med Skoda?
mandag 13. februar 2023, klokken 15:56
Tesla hadde store merginer på bilene sine - de er tross alt billige å produsere pga effektiv og enkel konstruksjon. At Testa setter ned prisene og reduserer merginene sine betyr ikke at de andre skal selge bilene sine med tap. Jeg vil si at prisene til Tesla gjenspeiler produktet deres i større grad nå.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Definitivt Stiv
torsdag 09. februar 2023, klokken 15:19
80x Sportline med 20" vinterhjul. Merker harde kanter etc, men opplever ikke bilen som "for stiv". Jeg hadde en Audi A4 med full S-pakke og understell - den var langt stivere, på grensen til ubehagelig.
En kompis har en eTron uten sportsunderstell, og den er mykere. Jeg synes bilen hans gynger vel mye, han synes bilen min mangler fjæring. Vi er forskjellige og venner oss til endringer.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Problem med lading
torsdag 09. februar 2023, klokken 15:16
Jeg opplevde dette en gang. Det var fordi Easee-equalizeren min forhindret lading fordi jeg hadde høyt forbruk i øyeblikket. Viste seg at jeg hadde feil på en varmtvannsbereder så forbuket var skyhøyt. Koblet fra varmtvannsbereder og da ladet bilen som normalt igjen.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: frontrute oppvarming
onsdag 01. februar 2023, klokken 14:48
Sitat fra: SolEL på mandag 30. januar 2023, klokken 20:26
Ble forklart at det er forskjell på folie og varmetråder. Tråder har en helt annen effekt, som e-up har, forklarte de. Det ble målt 22 -23 grader på frontruta, en helt annen temp en siderutene, men ikke allverdens. Har dere målt høyere temp? Jeg må si att jeg hadde forventet bedre effekt. :-1:
Jeg har hatt begge deler på andre biler, og oppvarmet frontrute på min Enyaq. Kan ikke si at det har vært snakk om stor forskjell på folie vs varmetråder da jeg synes begge deler har funka fint. Du trenger strengt tatt bare et titalls varmegrader for å tine frost/is på ruta - hva skal du siden du synes 22 grader er for lite? Steke speilegg?
Fordel Enyaq er at jeg kan starte dette med appen, enten bare varme i ruta eller sammen med oppvarming av hele bilen. Og som sagt så har dette fungert utmerket. Naboen har en Enyaq IV60 og han angrer på at han ikke bestilte med oppvarmet frontrute. På 80 og 80X samt Sportline var dette standard på 2022 modell. På 2023 modell må du velge MAX pakke for å få med dette, men fortsatt standard på Sportline.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: frontrute oppvarming
torsdag 26. januar 2023, klokken 15:27
Mener du ac kontrollen, eller mener du oppvarmet frontrute-funksjonen med varmefolie i glasset? Jeg har det siste. Var redd for å få synlige varmetrådstreker i ruta, men verden har heldigvis gått videre. På 5 minutter er stålis på ruta forvandlet til vann.
#6
I mars i fjor sleit mange produsenter med å produsere biler med sensorene fra Bosch grunnet komponentmangel hos sistnevnte. Dette gjeldt ihvertfall VAG, Mercedes og de fleste Stellantismerkene
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
mandag 16. januar 2023, klokken 13:40
Her er oversikt over de neste båtanløpene. På side 2 ser dere at Autoprestige anløper Oslo mandager og torsdager.
https://uecc.com/pdfschedule/schedule.pdf
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
torsdag 29. desember 2022, klokken 01:21
Sitat fra: Hønefossmodelx på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:40
Vår Enyaq har begynt å lage et smell hver gang vi kjører til jobb om morgenen. Det virker som at bremsene bak henger på. I dag var det så ille at jeg måtte kjøre noen meter før høyre bakdekk løsnet. Har bestilt time på verksted nå.
Opplevde dette en morgen det hadde fryst til i løpet av natta. Fikk et juletre med feilmeldinger på toppen av dette. Ringte mobilitet og alt det styret der, men via en kompis som hadde opplevd det samme var det hjulet som hadde frosset. Rygget og kjørte frem et par ganger, nytt klunk og alle feilmeldingene forsvant. Ikke fått dette siden og det har vært flere frostnetter.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Varmeapparat for dummies ....
fredag 16. desember 2022, klokken 14:40
Samma her. God varme på 22, setter den ned til 20. Har Software 3.0 fra fabrikk.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:48
Spesielt at ikke Møller hurtigregger bilene sine? Mener å ha hørt det motsatte, men samma det. Hvis kundene deres heller aksepterer en bil som blir 30-50k dyrere uten en fight så dem om det.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 09:54
Ferskt eksempel. Bilen min ble produsert i uke 45 og registrert i Oslo i uke 49. Vil si at dersom alt går på skinner tar det fire uker fra prod til ankomst.

Jeg vet at Møller i likhet med f.eks Bertel O Steen setter av ressurser for å få registrert så mye som mulig før nyttår. Som sagt kommer siste båt til Oslo 29.12 så jeg vil tro at de bilene som kan registreres på den båtankomsten vil bli registrert.
*edit: ser at den båtankomsten kommer fra Bremerhaven og går tilbake til Bremerhaven så den er nok full av biler til Oslo.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
mandag 12. desember 2022, klokken 10:45
Det er slik med elbiler at 12-voltbatteriet tappes ved masse småkjøring, akkurat som med fossile biler. Men på en elbil er 12v batteriet mindre fordi det ikke skal starte en motor, men bare forsyne diverse systemer med strøm. Mange som tror at "strøm er strøm" og at dersom hovedbatteriet på bilen er fullada så slipper man unna 12v-problemer. Dersom man bare småkjører med bilen hadde jeg investert i en vedlikeholdslader og lada 12v batteriet en gang eller to i måneden. Jeg skulle tro at 12v batteriet lades når du lader hovedbatteriet, men jeg aner ikke.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
fredag 09. desember 2022, klokken 12:02
Sitat fra: Supernullet på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:37
Sitat fra: erato på torsdag 08. desember 2022, klokken 15:01
I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.

Hva har dette å gjøre med bestilling, ventetid og produksjon for ŠKODA Enyaq? Du skulle vel helst vært på et annet forum med dette innlegget, selv om Kina er blitt temmelig store på elbiler etterhvert. Jeg følger ganske mye med på internasjonal geo- og sikkerhetspolitikk meg selv, men denne stien er vel neppe rette forum for slike diskusjoner...

Og jeg ville garantert ikke ha byttet ut min nye ŠKODA Enyaq iV 80X :+1: med noen av Kina-bilene :-1:, selv ikke en Kina-produsert Tesla Model Y :-1:
Enig!

Jeg henter min til uka - Race Blå Sportline 80X. Lenge siden jeg har gledet meg sånn til ny bil...
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
torsdag 08. desember 2022, klokken 12:19
Siste båt til Oslo ankommer torsdag 29.12. Det er foreløpig info fra UECC, og den eneste båten som ankommer Oslo den uka.

Men siden bilene må registreres også er det ikke nok at bilen ankommer. Det er jo med et visst forbehold at Bilteamet i Oslo får unna alle registreringene, men det kan man sikkert forhøre seg med bilselger om. Rundt ankomstdato setter de opp registrering og evt klargjøring. Erfaringsmessig går dette greit da de normalt må forholde seg til en båtankomst allerede mandagen etter.
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
tirsdag 06. desember 2022, klokken 15:17
Min 80x Sportline bestilt i fjor sommer ble regga i morges. Er jeg heldig får jeg bil til helgen ❤️❤️
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA