meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - themski

#1
Sitat fra: Marsto på tirsdag 18. mars 2025, klokken 15:10Hei Themski. Jeg lurer på hvilken type hovedbatteri du har. Er den Zebra eller Lithium? Du kan finne ut ved å lese av vin nummer i frontruta. Det er veldig viktig å lese av fra frontruta. Det 8. sifferet lest fra venstre mot høyre skal være bokstaven B for Zebra og C for lithium. Jeg har nå sett et par ombygde Think fra Zebra til Lithium få dette problemet med rask nedtapping av 12V batteriet. Derfor hadde det vært gull verdt å vite hva din bil er originalt satt opp med og eventuelt om du nå har en ombygd.   

Har latt vente på meg å styre med denne saken nå, beklager sent svar  .

Det er zebra-batteri (om hovedbatteriet tømmes så må den varme(?) seg opp i 1-2 døgn før den tar i mot lading) og i tillegg taper det rundt 10% spenning pr. døgn uten bruk.

Har testa meg litt frem og tilbake,  men ser ut som at dette har gjort ytterligere komplikasjoner. Nå er det slik at om jeg plugger i laderen vil det ikke skje noen ting lenger.

Jeg kan lade 12v batteriet, og om jeg drar om tenningen vil jeg få div blink i dashbordet.
#2
Steike! Den var fin! Og det gikk fort!
#3
Ok, takk for tips, Marsto! Da setter jeg i gang.
#4
Sitat fra: worry på mandag 03. februar 2025, klokken 08:57Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?

Har fått tilsendt servicemanualen, det skal vel stå der en plass, regner jeg med?
#5
Sitat fra: Marsto på fredag 31. januar 2025, klokken 12:27Flotte greier. Det er absolutt det beste å starte med kjente problemer når det gjelder jordfeil. Jordfeil er ofte veldig vanskelig å finne. Lykke til og hvis problemet er hornet bør det gå fint å finne et nytt. Det har sin egen sikringskurs.
Sitat fra: worry på lørdag 01. februar 2025, klokken 11:40Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.

Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.

Takk for svar igjen. Er utenlands for øyeblikket, men om det ikke da er denne som du viser tvil til, Worry, vil det da gi mening og gå igjennom hele sikringsboksen? Altså ta ut en sikring, prøve, og sette den inn og bevege meg til neste sikring/rele frem til jeg har testet alle?
#6
Takk for svar!

Fast lys på "car link fault" - så jordfeil i bilen. Dette kan sammenfalle med at jeg har hatt problemer med "parasitic drain" på batteriet, og når vi tok sikringen til hornet (!) så bedret det seg. Når jeg får tid kan jeg prøve å trekke ut denne sikringen igjen for å se om dette hjelper.

Merk: Jeg sendte bilen på lokalverkstedet med dette problemet, og det var der de feilsøkte det.
Merk 2: Jeg satte inn denne igjen på et senere tidspunkt fordi det er i mange tilfeller greit å ha et lydhorn.
#7
Oooog en trist oppdatering, neida - problemet er ikke løst. Virker som at det ikke har laderproblem denne gangen. Jeg får "Car Link Fault" når jeg plugger i laderen i bilen, også etter jeg ladet opp 12v batteriet.

Noen forslag, eller er jeg i diagnose-verdenen nå?
#8
Da er laderen in-house - plugget det strakt inn og fikk "Car Link Fault". Det er en sjans for at 12v-batteriet kan ha ladet seg ut, så starter med å lade det opp igjen. Er gått 14 dager siden bilen var i bruk, og som nevnt er batteriene som brukes av de søte bilene våre ofte litt slitne etter en stund...  :D
#9
Siden bilen raskt ble utladet etter første innlegg så får jeg ikke verifisert det du spør om, Worry, - men ja, bilen kunne startes og kjøres. Det var bare ladingen som ikke fungerte. Som regel så vil ikke bilen lade om 12v batteriet er utladet, dette skjer også med jevne mellomrom. Problemet løses som oftest med å lade opp batteriet og så er det good-to-go igjen.

Har bestilt opp en ny lader etter forslag (tusen takk, Marsto!):
Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:43Det høres ikke bra ut, nei. Du bør spandere på deg en ny hvis du fremdeles bruker den original blå kontakten for tilkobling. Det er ikke bra å være usikker på laderen. Her er en brukt til 1000,- kr. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=940102&dk=0850

Vi får se hvordan dette fungerer.
#10
Sitat fra: worry på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:49Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.

Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.

Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.

Hm, da lurer jeg på om jeg kanskje skal begynne med batteribytte.

Jeg bor på Nøtterøy rett utenfor tønsberg om det er noen som bor i nærheten med en lader man kan teste med.

Sitat fra: Gogs på fredag 17. januar 2025, klokken 13:26Hei!

Jeg bor i Kristiansand (Vågsbygd) og har en lader vi kan teste med. Bare send meg en personlig melding hvis det er interessant.

Takk for tilbudet, gogs! Muligens litt for langt unna  :)
#11
Den originale laderen inneholdt 3 dl vann på et punkt, så det er bygget om til en ny variant hos en kyndig i Kristiansand-området.
#12
Jeg tror problemet er noe fukt en eller annen plass. Det er en sikring i ladeboksen som slår ut, så jeg forsøker å få den god, varm og tørr og ser om det hjelper.
#13
Nop, har ikke det - ser det er noen tråder som forklarer hvordan man kan ordne noe? Er dette noe man får bestilt, eller?
#14
Hei!

Stort sett har vår fine lille Think vært litt mer gretten om vinteren, den vil eksempelvis ødelegge 12v batteriet slik at det ikke klarer å holde på spenning - noe som såklart rettes med å handle et nytt og dette har fungert strålende i lengre tid (har vært nødvendig med 12-18 mnd intervaller)

Nå de siste dagene har jeg fått en ny variant som jeg ikke forstår meg på. 12v batteriet utladet seg nylig under lading av hovedbatteriet, så jeg koblet det fra, ladet det opp som jeg da noen ganger må og kjørte på butikken - dette gikk fint. Når jeg parkerte den hjemme og satte på lading, så vil nå bilen iverksette lading:
  • Det kommer et tungt "klunk" fra bilen
  • Summelyden som kommer ved hovedbatterilading starter
  • Man leser av på ladeboksen at amperen inn i bilen stiger

Desverre så skjer det noe rart etter få sekunder (ladeboksen sier imellom 3 og 6 ampere) at ladingen stopper, og begynner å omstarte seg selv hyppig hvert sekund eller to.

Går jeg inn i bilen observerer jeg følgende:
  • Klikking fra rundt sikringsboksen - en solenoid?
  • Klikking fra rundt rattstammen - en solenoid? PS: Kan hende jeg blander denne og den over
  • Girvelger-lyset blinker
  • Rask-til-treg tikking fra bak dashboardet

Alle de overnevnte symptomene med unntak av dash-tikkingen er i sync med omstarten av ladesyklusene, dvs. klikking og blinking i takt med at ladesyklusene starter på nytt.

Tikkingen fra bak dashboardet starter rett før første ladesyklus stoppes og minner veldig om den lyden du får når du starter en Think med flatt hovedbatteri (snurrelyd og så klikking fra bak dashboardet). Den er først treg (som at den trekkes opp) så får den høyt tempo og tikker seg saktere og saktere.

Tenkte at dette kunne være relatert til 12v-batteriet, så jeg forsøkte å lade det litt, men det ga ingen effekt. Jeg kan faktisk starte bilen og kjøre/rygge i garasjen (rundt 0% lading fortsatt, så noe lading er tatt i mot).

Noen som har noen ide på hva slags sykdom den stakkars lille Thinken min har pådratt seg?
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
tirsdag 14. januar 2025, klokken 17:28
Sitat fra: Marsto på søndag 17. november 2024, klokken 16:49Da blir det ny overhaling av bremser. EU kontroll ga feil på venstre foran og da bestemte jeg meg for å skifte ut begge kaliper systemer foran som er originalt og 15 år gammelt. Biltema har startet å fase ut deler fra tidlig Peugeot så jeg velger å skifte ut alt hvor det fremdeles er mulig å finne delene. Jeg fant alt jeg trenger fra Peugeot 106II 1996-2005 på Eurodel.no .Total kostnad er rundt 2400,- og det er ikke kostbart i det hele tatt. Her er delene som er nødvendig for å totalrenovere bremsesystemet på begge sider foran.

Framaksel høyre:     https://www.eurodel.no/bremsecaliper-maxgear-82-0138
Framaksel venstre:   https://www.eurodel.no/bremsecaliper-maxgear-82-0137
Bremseskiver foran:  https://www.eurodel.no/bremseskive-febi-bilstein-10314
Bremseklosser foran: https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-maxgear-19-0471

Gull! Tror jeg må gjøre dette i år også.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA