meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fjeldern

#1
Model Y / Sv: Ny bil bestilt - hva trengs av tilbehør?
mandag 20. juni 2022, klokken 19:59
Sitat fra: PionerThink på mandag 13. juni 2022, klokken 12:58
Sitat fra: Fjeldern på fredag 22. april 2022, klokken 07:24
Sitat fra: PionerThink på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:48
Jeg kjøpte disse fra AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005002605610857.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.289a4c4di4lAmG
Veldig god passform, så god at det nesten er vanskelig å få dem ut foran bakseter for å tømme dem for småstein uten at innholdet blir igjen i bilen ???
De er veldig stive, og har også en form for struktur som gjør at de ser litt skitne ut selv etter en kjapp vask, så har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal få dem helt rene igjen ::)
Kunne tenkt meg samme passform i gummiversjon som er litt lettere å holde rene, men det skal sies at de funker greit til prisen :+1:

Jeg bestilte fra samme leverandør som deg på de mattene, men usikker på om jeg bestilte samme type.

Hvor langt tid tok det før du fikk dem? Dem ble sendt 16.03, kom til Norge 17.03 står det, og at dem nå venter på å bli tollet inn av hvem enn dem bruker til å frakte i Norge.
Det er altså over en måned..

Tror det tok fort en liten måned før jeg fikk dem, og mener jeg betalte rundt tusenlappen ferdig inn til Norge. Da var vel allerede varen deklarert mener jeg, så var ikke noe ekstra inntolling eller noe her på bjerget? Mener jeg fikk dem rett i posten?
Hvor lenge måtte du vente?

Her krevde jeg pengene mine tilbake, for selgeren svarte ikke på meldinger. Først da svarte dem og kommenterte noe om nedstengninger, men ikke noe mer enn det og så svarte dem ikke mer. Jeg fikk derimot mattene mine en liten stund etterpå.
Pakka kom siste uka i mai. Det er altså over 2,5 måneder, hvor pakka har vært i Norge, i følge dem selv, i godt over 2 måneder før den ble sendt ut.
Forferdelig kundeservice og oppfølging. Sto også at mattene ikke blir sendt brettet til land som Norge, men det stemmer heller ikke. Både baggasjen og mattene til baksetene var brettet og dem to foran var veldig veldig bøyd. Nå har det rettet seg ut greit, men det er ikke det dem markedsfører.
Mattene i seg selv virker derimot bra, så er ikke missfornøyd med dem.

Hovedgrunnen jeg valgte å kjøpe disse mattene, for den som eventuelt lurer, var ikke prisen. Dem som selger matter i Norge har ikke noe oppover seteryggen og jeg har allerede en liten skramme der pga. manglende beskyttelse (og egen dumhet. MEN hadde mattene kommet da dem skulle...)
Så annet enn elendig svar og 2,5 måneder i Norsk toll (i følge aliexpress sine sider) så var det greit.
En ting til! Jeg måtte betale et fortollingsgebyr. Så her har dem ikke gjort arbeidet sitt ordentlig. Jeg måtte ikke det på annet utstyr bestilt på aliexpress og informasjonen så ut til å vise at jeg ikke måtte betale noe...
#2
Sitat fra: OlaM på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:52
Hvis du kjøper en ny bil for å spare penger, uansett fremdrift, så er du idiot fra før av.

Nå var det ikke en brukt elbil på markedet som matchet mitt behov (hundebur og bakseter), så da måtte det bli ny bil. Diesel ville kostet, med en dieselpris på 16,5 kr, over 100 000 i året kun til og fra jobb i diesel og bom.
Da skal man ha bra verditap før det er ulønnsomt kontra en 8 år gammel diesel.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
torsdag 12. mai 2022, klokken 07:24
Sitat fra: Barid Bel på mandag 09. mai 2022, klokken 20:57
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 08. mai 2022, klokken 20:23
Tidligere Kia og Hyundai eier her.

Alt etter hvor mye du kjører...sjekk priser på service ...det kan bli en overraskelse i negativ forstand.
(Hvis Hyundai / Kia ikke har endret dette det siste året)

Ja det var en gøyal diskusjon hjemme; damen elsket E-Niro da vi skulle handle elbil, jeg påpekte at tm3  ikke var mye dyrere når servicer ble tatt med i beregningen. Jeg har valgt å ikke si "hva sa jeg" når hun nå er missfornøyd med ofte og dyr service ;)

Men det utelukker definitivt mer Kia, heldigvis likte jeg ikke ev6.

Hyundai ga meg pris på en serviceavtale på Ioniq 5 som var dyrere enn for en XC90.
Altså dyrere service enn en bil med mange flere slitedeler og som er mye større.
Sammenligna man også lånevilkåra fra Tesla, så snakker man fort 3 til 10 000 i året i renter ekstra også. Pluss da elendig leveringstid.
Nå likte jeg ikke bilen heller og synes den var ekstremt dumt skrudd sammen. Om man uansett ignorerer det, så var (før alle prisstigninger og Ukraina) Model Y enn ganske mye billigere bil som ga MYE mer plass for pengene.

Uansett: Verdt å ha med seg prisen på service og lån i regnestykket.
#4
Lade hjemme / Sv: NAF sin test av hjemmeladere
mandag 25. april 2022, klokken 19:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:29
Sitat fra: filtvet på mandag 25. april 2022, klokken 18:23
"– Derimot stusser jeg over at produktet er 2,5 år gammelt og samsvarserklæringen er datert juni 2021 - altså to år etter at produktet er ferdig. Du oppdaterer ikke samsvarserklæringen etter at produktet er bygget. Det henger ikke på greip for meg og jeg lurer på hvorfor de har gjort det."

En helt legitim grunn til å oppdatere en samsvarserklæring er at man har funnet feil eller ting som behøver presisering i den.

Eller bare oppdatert regelverk som setter nye krav til samsvarserklæringen, selv om produktet oppfyller kravene fra tidligere.
Det er ganske vanlig praksis at produkter får oppdatert dokumentasjon og det er ikke noe annet enn positivt.

Jeg stusser fortsatt veldig over hvor ekstremt dårlig de testene er skrevet. Når man blander navn på hvem som sier hva, skriver negative ting som i utgangspunktet er positive, i tillegg til at dem klarer å komme med to påstander om samme egenskap i samme produkt som er totalt det motsatte av hverandre. Det var det vel på ihvertfall 2 av testene.
Svært lite profesjonell test
#5
Model Y / Sv: Ny bil bestilt - hva trengs av tilbehør?
fredag 22. april 2022, klokken 07:24
Sitat fra: PionerThink på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:48
Jeg kjøpte disse fra AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005002605610857.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.289a4c4di4lAmG
Veldig god passform, så god at det nesten er vanskelig å få dem ut foran bakseter for å tømme dem for småstein uten at innholdet blir igjen i bilen ???
De er veldig stive, og har også en form for struktur som gjør at de ser litt skitne ut selv etter en kjapp vask, så har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal få dem helt rene igjen ::)
Kunne tenkt meg samme passform i gummiversjon som er litt lettere å holde rene, men det skal sies at de funker greit til prisen :+1:

Jeg bestilte fra samme leverandør som deg på de mattene, men usikker på om jeg bestilte samme type.

Hvor langt tid tok det før du fikk dem? Dem ble sendt 16.03, kom til Norge 17.03 står det, og at dem nå venter på å bli tollet inn av hvem enn dem bruker til å frakte i Norge.
Det er altså over en måned..
#6
Sitat fra: filtvet på fredag 22. april 2022, klokken 06:48
Er nok ganske vanlig at Spotify henger. Og en annen ting er at den plutselig hopper til siste episode i podcast selv om du ikke er ferdig med forrige.

Og plutselig fungerer det igjen..... Samme med ladestatistikk. Kom opp 1-2 ganger, men er nå borte igjen. Og kun noen "fylker" i usa.

Selve ladestatistikken ser jeg hele tida, selv om jeg har skjønt det er mange som ikke gjør det.

Det er sikkert vanlig at Spotify henger, men den har da altså aldri startet opp. Vil vel si at den da ikke bare henger. Så at den hopper i sanger og episoder osv. har jeg ikke opplevd. Har heller aldri fått kommet så langt at jeg kan logge meg inn. Spotify står rett og slett bare og laster i det uendelige.
#7
Lade hjemme / NAF sin test av hjemmeladere
torsdag 21. april 2022, klokken 21:19
Jeg fikk opp NAF sin test av Easee som anbefalt artikkel av Google og jeg må si det er noe selvmotsigende greier og testen er veldig rart skrevet.

Her er de tre ulempene som blir nevnt for laderen:
1. Dekselet (leppa) til ladepunktet virker slapp.
2. Finnes med fastmontert kabel, og denne er godkjent i NAFs test.
3. Produsenten tillater at ladeboksen brukes til 3-fas lading på IT-nettet.

Det at det finnes fastmontert kabel som er godkjent er altså negativt. Det er ikke så rart, for lengre ned så skriver dem jo at Easee IKKE har denne muligheten.

Som denne kommentaren her:
"– Jeg synes den er for liten til å skulle lade med 22 kW. Den er pen å se på, men rett og slett unødvendig liten for effekten den kan lade med. Og den føles på en måte for lett, og det gjør at jeg blir skeptisk. Lett er enten veldig dyrt eller veldig billig"
Her sier dem at lett både føles billig og dyrt, men dem trekker det fram som et minus.
Det er heller ikke noe som heter unødvendig liten for sitt bruk. Det finnes utrygt fordi det ikke er plass til komponenter (se lengre ned), men unødvendig liten for effekten er direkte svada.
Her snakker dem da altså om utvendige mål og ikke størrelsen på forbindelsene i selve laderen, som er det som betyr noe her.
Dette speiles jo også i svaret av samme person når det kommer til Zaptech sin lader:
"– Dette er minimalistisk emballasje, det er bra. Den tar lite plass i bilen, så er lett å ha med mange, påpeker "
Men her, i zaptech testen, så sier en ANNEN at han er redd for at laderen er for liten.
Det vil si at det nesten garantert er en av dem som er feilsitert.
Jeg synes også det er rart dem er redd for vamegang av 32A 400V i en så liten boks, da sikringer er mye mindre og kan sitte på rekke med andre komponenter som produserer varme.

Alt i alt så virker testen svært rotetete. Det er feilsiteringer, skrivefeil og veldig stor forskjell i lengden av testene. Det siste er spesielt sært da noen egenskaper blir nevnt og beskrevet hvordan fungerer på noen ladere, men ikke på andre. Man skulle tro at hvordan lastbalansering fungerer, på to ladere som gjør det likt, burde være beskrevet i begge testene?
Noen av tingene som disse testerne tok opp er jo bare dumt, sånn som at det er nyere dokumentasjon på et produkt enn lanseringsdatoen.

Noen flere som har stusset over kvaliteten på disse testene?
#8
Tesla SW og AP / Div problemer: Spotify som aldri laster med mer.
onsdag 13. april 2022, klokken 18:20
God påske folkens!

Jeg har et par problemer som jeg tenkte å høre om den samlede kunnskapen her kan bistå med.
Stort sett fornøyd med MY og med godt over 2000 km siden 29 mars og lading av akkurat 666 kWh så er jeg ikke annet enn fornøyd. Noen ting er det derimot som irriterer meg litt.

1.
Spotify bare laster. Jeg har ikke fått meg inn i Spotify noen gang siden jeg fikk bilen. Den bare laster, som i at den ikke åpner Spotify engang. Google søk har gitt mange svar til andre, som har problemer med at kontoen bare laster, men som da har klart å åpne selve appen. Et forslag der jeg ikke har prøvd, er å endre språk på menyen og så tilbake igjen.
Noen andre som har noen forslag?

2. Jeg har på at bilen ikke skal låses da jeg er hjemme. Bilen navigerer til jobb og morgenen og hjem etterpå, så den skjønner hvor jeg bor. ALikevel så laser den alltid bilen her også. Noen hjelp i feilsøking av dette? Fjerne hjem adresse og legge til igjen kanskje? Står riktig adresse i appen også og den har registrert en del av ladingen som "hjemme".

3. Er det noen måte å endre hvor fort bilen låser da jeg går ut av den? Jeg kan gå frem til frunken, ta ut ladekabelen, og så har bilen låst seg.

4. Under ladestatisikk på appen, er det mulig å endre så man kan velge norske fylker for å justere pris? Eller er den uansett satt til USA?
Var en stund den oppga tallene i kroner, ga meg benevnelsen av valutaen i pund, mens jeg bare kan velge USA som sted jeg er.


Takker for alle svar.
Prøvd å google meg frem litt, men jeg tror jeg ordlegger meg feil på det jeg søker etter, for finner generelt ikke det jeg ser etter..
#9
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
onsdag 13. april 2022, klokken 06:57
Sitat fra: emurof på onsdag 13. april 2022, klokken 01:48
Er det bekreftet at det er høyere nyttelast på Model Y fra Kina nå?

Det er det. Nevnt av mange som har hentet ut biler i inn og utland.
#10
Tesla / Sv: Bot for å bruke skjermen!
mandag 11. april 2022, klokken 05:44
Elbil 24 er virkelig på ballen. Bbc artikkelen dem linker til et skrevet august 2020..
Kommentaren fra UP er vel også like gammel

Uansett, man kan bli dømt for det samme i Norge. Hvis man er uoppmerksom og kjører av veien, så hjelper det ikke om man har brukt skjermen i bilen, sett på fugler, mistet kontrollen på glatt føre, sittet på mobilen, vært i dyp konsentrasjon om arbeidsrelaterte spørsmål med mer.
Samme hjemmel i loven kan ta ifra deg førerkortet I alle tilfellene.
Ulykke og uoppmerksomhet er stikkordene her, ikke skjermbruk.

Det er vel heller ingen som tror Tyskland er strenge her, eller at man ikke mister lappen i Norge for det samme. Kjører man av veien eller lager skade på eiendom og kan være til fare for andre, så spiller det ikke så stor rolle hva som er årsaken.

Men helt enig i at rulleknappen på rattet kunne styrt vindusviskerne! Tenkte det første gangen jeg satt i bilen. Eventuelt at dobbeltrykk på knappen setter viskerne på maks, eller auto,ann på innstillinger
#11
Lade hjemme / Sv: Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012
onsdag 30. mars 2022, klokken 21:18
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 30. mars 2022, klokken 10:56
Sitat fra: geear på søndag 06. mars 2022, klokken 15:30
Du må ha en type 2 til type 1 kabel (eller overgang) for å lade Leafen din på Easee.
Er det lovlig å bruke overgang, f.eks om man ønsker å lade Leaf på en TWC?

Ingen forskrifter jeg vet om som gjør dette ulovlig, så sant begge produktene er laget for samme amper. Det vil vel si at det er greit så lenge produsenten går god for det.
#12
Flere biler som var litt forsinket utover tida i dag og det fortsatte å komme lastebiler med flere biler da jeg dro. Er vel sikkert dette som er grunnen til bilene ble levert ut med sånn 20-30% strøm også tenker jeg?

Ellers fått ut en bil som virker strøken! Stoppa på Kløfta for å lade, da med 180 kW på 20%, 140 kW på 37% og 105kW på 51%. Det er vel noe sånn som 40kW, 30kW og 10kW bedre enn NAF sin ladetest av Model Y. Mener jeg fikk bedre på demobilen, men da hadde jeg mye lavere strøm da jeg starta.

Ellers trodde jeg mattene jeg bestilte fra Kina hadde kommet alt, men det var bare boksene til midtkonsollen, pluss noe annet. De virker som veldig god kvalitet og satt som støpt. Verdt penga virker det som (etter å ha hatt dem i bilen i hele 10 minutter)
Da er det bare å vente på mattene og finne ut hvordan jeg løser det med hundebur.
Angrer forsåvidt litt for at jeg ikke betalte ekstra for sort. Spesielt bak kledde den mye bedre sort.

Noen som vet hvor mange Model Y det ligger ann til i mars? Eller Teslaer generelt?
#13
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
tirsdag 29. mars 2022, klokken 17:24
Plassmessig for mitt bruk var Model Y ikke bare bedre, men overlegen. Men hundeburet jeg har i dag, så hadde jeg 1 cm klaring til glasset bak. Model y var det mye mer.
Bagasjen var dypere og du har en brønn under bagasjen du ikke får på ID familien. I tillegg til frunken.
Alt I alt føltes det som jeg kunne få med meg dobbelt så mye, utenom hundeburet, i model y kontra ID4.
Rekkevidda er en god del lengre også, som er verdt å ha med seg
#14
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
tirsdag 29. mars 2022, klokken 15:14
Ikke kjørt Enyaq, bare sittet i den, men likte interiøret bedre i den og hvordan infoskjermen så ut. Ellers er det vel mye likt. Kunne tenkt meg Enyaq hadde det ikke vært for at leveringstida var mye lengre enn på feks ID4 (da uten alt av utstyr)
Ellers er det vesentlig mer plass i Model Y enn ID4. Bedre plass bak, mer plass mellom hundeburet og vinduet, den store brønnen under baggasjen + frunken. Og leveringstida har hittil vært lav.
Polestar har jeg dessverre ikke kjørt, fordi hundebur fungerer dårlig i den type bil. Den blir vel nærmere Model 3 enn Model Y.

Skal du ha lån på bilen, så var lånerenta 2% med Tesla og rundt 4% som Møller kunne tilby. Da krevde Møller en del egenkapital i tillegg. Selv med et lavere lån, så ville det være 30 000 kroner mer i renter for ID4en for meg enn for Model Y.

Ioniq 5 har noen fine løsninger som flere burde kopiert, men synes alt var tungvint i den. Ikke kan den planlegge langtur med lading, ikke har den forvarming av batteri (enda), kartet var om ikke ubrukelig, så veldig nærme å være ubrukelig. Inforskjermen var alt man hater med knapper og alt man hater med touch-skjerm i ett. Knappene virket bare til å være der for å aktivere noe på skjermen. Altså bortkasta. Ikke sånn veldig mye baggasjeplass i den heller, sammenlignet med andre. Den var også en mellomting i stivhet mellom Model Y og ID4. Vil også si at den var omtrent samme lydnivå som Model Y, mens ID4 bråket mindre.
Prisen jeg fikk av Hyundai på Ioniq 5 gjør at den var omtrent likt priset som Y. Dem ga meg derimot en helt sinnsykt dyr service avtale. Dyrere enn på en XC90.

Kjører du med henger så er Ioniq 5 og Model Y biler som man får trukket en del med (1500 og 1600kg), mens ID familien kun har 1200 på AWD.

Du nevnte god lyd, og da må jeg si at BOSE anlegget i Ioniq 5 skuffet. Model Y har et av de bedre original anleggene jeg har hørt.
ID4 var helt grei. Ikke noe dårligere enn Ioniq 5 fra det jeg husker.

Ellers har Model 3 mye av de samme fordelene som Y, bare for en billigere penge. Litt usikker hvordan det måler seg med plassen i den, sammenlignet med Polestar.
#15
Sitat fra: smetho på mandag 28. mars 2022, klokken 19:24
Sitat fra: Fjeldern på mandag 28. mars 2022, klokken 16:44
Leveringen min i morra er da utsatt fra 11:50 til 18:30. Båten er forsinka. Den skulle jo tross alt vært her i går, og ikke da senere i dag, sånn som Colargul fant ut.
Min ble også utsatt fra i morgen kl 10 til kl 16. Men bilene er der altså. I Stavanger i det minste.

Dem oppga forsinkelse i transport som grunn, i tillegg til at jeg ble ringt forrige uke med beskjed om at båten skulle komme til Norge 27 mars
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA