meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electroelectro

#2
Model Y / Sv: Key fob
søndag 29. januar 2023, klokken 15:54
Jeg kjøpte fob på min 3er og har den nå på min Y.madammen er stor tilhenger av en klassisk nøkkel .Fungere utmerket .spesielt det med bagasjerom er praktisk.jeg er ikke tilhenger av kortene man får utlevert .
#3
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
lørdag 21. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.


Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment oge om noe uforutsett skulle skje.

Lydsystem er vel likt(?)


Godt spørsmål ....ikke likte på Model 3 hvertfall.
#4
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
torsdag 19. januar 2023, klokken 09:29
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.

Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*

* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.

Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.




Er også spent på den berømte oppdateringen de har lovet.
Siden det er fjernet på X og S også så må de jo ha en plan.
Men ingen hos Tesla vet noe.jeg tror det er nok 5-6 måneder til det skjer.om det skjer.
Ville bare forholdt meg rolig når det gjelder kjøp og salg.
Har nettopp fått bilen selv og den skal jeg ha i mange år.
At det vil komme nye ting hos Tesla er ikke noe nytt.
De er som Apple og oppgradere sine modeller ikke alltid til det bedre.
Om det rettferdiggjør å bytte bil er opptil hver enkel.
#5
Sitat fra: Gladtrd på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:35
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:47
De startet med det for ca en måned siden.
(men har kun sett det i kombinasjon med P og QuickSilver så langt)

Fikk Quicksilver Model Y Performance med hvitt interiør utlevert 29.12.22
Og tenker du er meget fornøyd i forhold til 80% her inne som mener verden har gått under etter en prisjustering.
#6
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
onsdag 18. januar 2023, klokken 18:12
Personlig ville jeg ikke solgt min P.
Hva er greia at alle plutselig skal kjøpe Bakhjul og mener det er så fantastisk bil?Hvorfor valgte en P i utgangspunkt ?
En Model 3 standard utgave er ikke noe juble over så tviler på det er annerledes på en Y.
Så om en ser på at prisen på en P er nesten samme som før prisjustering skjønner jeg ikke helt greia.
Er det lånet på bilen som er for høyt eller hvorfor kaste bort pengene på den måten?
#7
Model Y / Sv: Angrerett
lørdag 14. januar 2023, klokken 09:59
Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:47
Sitat fra: Storken på fredag 13. januar 2023, klokken 15:17
Noen med levering tidligere i desember som har forsøkt seg på noen form for kompansasjon? Superlader-km eller andre relativt rimelige tiltak kan være et fint tiltak til de som kjøpte på topp

Kompensasjon for hva?



Folk overdriver noe sinnsykt her inne.Ok de satt ned prisene men hallo slapp nå av.kjøper du deg en Tesla må du regne med forandringer hele tiden.
Priser går opp og ned .nye ting blir bygd inn i bilen .sånn er det bare.
Jeg har kjøpt 2 begge gangene satt de ned prisene rett etterpå.
Forrige  gang kom Model 3 med automatisk bakluke ,50000kr billigere annet oppsett innvendig osv.
Men tror du noen brydde seg når jeg skulle selge?
Folk ringte meg opp ned .bilen var solgt på en dag.
At Tesla nå velger å selge en Y SR eller LR så mye billigere har jo vært tilfelle på Model 3 også.men har de tatt skade av det?NEI.
Bare å kose seg .Det er bare penger .Og om det virkelig står så ille til fordi man har kjøpt seg en bil og ikke får med dit og datt bør en kanskje velge noe annet.
#8
Så eneste bil som egentlig kommer helt likt ut ser jeg nå er P.
LR som jeg egentlig hadde bestilt raste i pris.
Det må svi
#9
Model Y / Sv: Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 12:20
Sitat fra: torlie på fredag 13. januar 2023, klokken 10:21
Sitat fra: Jonny85 på fredag 13. januar 2023, klokken 08:59
Ja bare til å levere den tilbake hvis de ikke gir deg pris reduksjon.
Fikk ut en MYP selv men det var 30 november. Kjenner det koker greit her nå 😡


Endelig en som har fattet det.
Skjønner eller ikke all panikken


Får jo nå y 2 hjuls trekk for 399 000 det mener jeg er veldig verdi. Hadde jeg fått valget nå så hadde jeg heller kjøpt y 2 hjulstrekk å spart godt over 200 000 kr! Hadde på følelsen at prisen skulle ned men trodde bare den skulle ned tilsvarende moms og vektavgiften. Føler meg litt lurt her nå!

Skjønner ikke dette raseriet siden du har YP som tross alt kun har gått ned en lavt beløp på ca 15k. Penger det også, men noe justeringer vil det alltid være.

YP kan jo ikke sammenlignes med en traust RWD, så kos deg hver gang du tråkker inn wattpedalen  :) :+1:

Tenker du utelukket på kroner og øre kan jeg forstå det til en viss grad, men du kan alltids selge YP uten stort tap og kjøpe 2RWD om du vil.
#10
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Hvorfor all den griningen over nett ?
Skal du ikke selge bilen eller drive med flipping så er vel alt greit.
Skjedde med meg sist gang også når jeg handlet en Model 3.bilen gikk ned 50000kr i pris hos Tesla 2 uker etterpå .
Shit happens
#11
Sitat fra: haraldkl på fredag 13. januar 2023, klokken 12:11
Hva gjør Tesla med prisen for oss som har bestilt, men ikke fått utlevert biler mon tro?

I mitt tilfelle har bestillingen fra august en oppgitt pris på 606 000,- (dette var jo før MVA og vektavgift).
Bil med tilsvarende konfigurasjon ender nå på 541 000,- inkl. mva!

For the record: Model Y LR svart/svart med 19" og inkludert vinterhjul.



Du får den nye prisen når du får utlevert bilen.
#12
Bestilling og levering / Sv: Levering 2023
mandag 09. januar 2023, klokken 22:34
Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 21:18
Sitat fra: Electroelectro på mandag 09. januar 2023, klokken 20:48
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 14:14
Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50
Inkluderer skatter, avgifter og betalinger

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00
Long Range firehjulsdrift kr 192 190,00
Leverings- og dokumentasjonsgebyr kr 11 842,00
Pris på bilen kr 571 832,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

Recycling Fee kr 2 400,00

Total kostnad for kjøretøy
kr 592 719,50

Betaling mottatt
Bestillingsdepositum kr −2 500,00
Skyldig beløp kr 590 219,50

Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.



At du ikke fikk bil nå i høst /vinter er et mirakel for meg.
Med alle biler som kom til Norge .
Meget spesielt

Lurer på hvilke kriterier Tesla brukte for å tildele biler før og etter nyttår til kunder.
Lån/kontant?
Farge?
Annet..

Det er jo mildt sagt spesielt at noen som har ventet lenge blir rast forbi av andre som bare kaster seg på med en bestilling i siste sekund. Tesla lotteri?



Jeg bestilte i slutten av oktober.
3 uker etterpå var jeg innom Tesla og sa jeg kunne også tenke meg en P om ikke LR ble tilgjenlig.så ei uke etterpå ble jeg tilbudt en P.
Levering midten av Desember .
Rett før levering ringte Tesla igjen og hadde også en LR til meg.
Så for meg er hele opplegget med Tesla rart.
Og om en har sett litt på tråden på LR lå også mange på inventory.
Det virker som om noen selgere er flinkere å følge opp enn andre.
Siden mange her har uttrykket at selgeren har sagt de ikke kan hjelpe om biler er ledig på inventory.
Vet faktisk om en som gikk til Tesla her i Stavanger samme tidsrom som meg og fikk klar beskjed bil i år var bare å glemme ....
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering 2023
mandag 09. januar 2023, klokken 20:48
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 14:14
Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50
Inkluderer skatter, avgifter og betalinger

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00
Long Range firehjulsdrift kr 192 190,00
Leverings- og dokumentasjonsgebyr kr 11 842,00
Pris på bilen kr 571 832,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

Recycling Fee kr 2 400,00

Total kostnad for kjøretøy
kr 592 719,50

Betaling mottatt
Bestillingsdepositum kr −2 500,00
Skyldig beløp kr 590 219,50

Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.



At du ikke fikk bil nå i høst /vinter er et mirakel for meg.
Med alle biler som kom til Norge .
Meget spesielt
#14
Snakket med de på Tesla Stavanger før utlevering .
Han sa av 300 biler de hadde utlevert i desember var det 1 som hadde ødelagt varmepumpe.
Håper jeg sliper unna .
Fryktelig irriterende når en først har fått ny bil og så må levere den inn igjen
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering 2023
søndag 01. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?


Tingen er at det står på dems nettsider at de funksjonene uten USS kommer snart tilbake med en oppdatering.
Alle som nettopp har fått bil venter uten tvil på denne oppdateringen.
Må huske på dette gjelder alle nye modeller ikke bare Y.
Er spent jeg .inntil videre kjører jeg meget forsiktig .
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA