Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 19:26Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.
Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment oge om noe uforutsett skulle skje.
Lydsystem er vel likt(?)
Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.
Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.
Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*
* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.
Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.
Sitat fra: Gladtrd på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:35Og tenker du er meget fornøyd i forhold til 80% her inne som mener verden har gått under etter en prisjustering.Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:47
De startet med det for ca en måned siden.
(men har kun sett det i kombinasjon med P og QuickSilver så langt)
Fikk Quicksilver Model Y Performance med hvitt interiør utlevert 29.12.22
Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:47Sitat fra: Storken på fredag 13. januar 2023, klokken 15:17
Noen med levering tidligere i desember som har forsøkt seg på noen form for kompansasjon? Superlader-km eller andre relativt rimelige tiltak kan være et fint tiltak til de som kjøpte på topp
Kompensasjon for hva?
Sitat fra: torlie på fredag 13. januar 2023, klokken 10:21Sitat fra: Jonny85 på fredag 13. januar 2023, klokken 08:59
Ja bare til å levere den tilbake hvis de ikke gir deg pris reduksjon.
Fikk ut en MYP selv men det var 30 november. Kjenner det koker greit her nå 😡
Endelig en som har fattet det.
Skjønner eller ikke all panikken
Får jo nå y 2 hjuls trekk for 399 000 det mener jeg er veldig verdi. Hadde jeg fått valget nå så hadde jeg heller kjøpt y 2 hjulstrekk å spart godt over 200 000 kr! Hadde på følelsen at prisen skulle ned men trodde bare den skulle ned tilsvarende moms og vektavgiften. Føler meg litt lurt her nå!
Skjønner ikke dette raseriet siden du har YP som tross alt kun har gått ned en lavt beløp på ca 15k. Penger det også, men noe justeringer vil det alltid være.
YP kan jo ikke sammenlignes med en traust RWD, så kos deg hver gang du tråkker inn wattpedalen![]()
Tenker du utelukket på kroner og øre kan jeg forstå det til en viss grad, men du kan alltids selge YP uten stort tap og kjøpe 2RWD om du vil.
Sitat fra: haraldkl på fredag 13. januar 2023, klokken 12:11
Hva gjør Tesla med prisen for oss som har bestilt, men ikke fått utlevert biler mon tro?
I mitt tilfelle har bestillingen fra august en oppgitt pris på 606 000,- (dette var jo før MVA og vektavgift).
Bil med tilsvarende konfigurasjon ender nå på 541 000,- inkl. mva!
For the record: Model Y LR svart/svart med 19" og inkludert vinterhjul.
Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 21:18Sitat fra: Electroelectro på mandag 09. januar 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 14:14
Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.
Pris på bilen
kr 571 832,00
Skyldig beløp
kr 590 219,50
Inkluderer skatter, avgifter og betalinger
Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00
Long Range firehjulsdrift kr 192 190,00
Leverings- og dokumentasjonsgebyr kr 11 842,00
Pris på bilen kr 571 832,00
Tilleggskostnader
Vektavgift kr 18 487,50
Recycling Fee kr 2 400,00
Total kostnad for kjøretøy
kr 592 719,50
Betaling mottatt
Bestillingsdepositum kr −2 500,00
Skyldig beløp kr 590 219,50
Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.
At du ikke fikk bil nå i høst /vinter er et mirakel for meg.
Med alle biler som kom til Norge .
Meget spesielt
Lurer på hvilke kriterier Tesla brukte for å tildele biler før og etter nyttår til kunder.
Lån/kontant?
Farge?
Annet..
Det er jo mildt sagt spesielt at noen som har ventet lenge blir rast forbi av andre som bare kaster seg på med en bestilling i siste sekund. Tesla lotteri?
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 14:14
Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.
Pris på bilen
kr 571 832,00
Skyldig beløp
kr 590 219,50
Inkluderer skatter, avgifter og betalinger
Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00
Long Range firehjulsdrift kr 192 190,00
Leverings- og dokumentasjonsgebyr kr 11 842,00
Pris på bilen kr 571 832,00
Tilleggskostnader
Vektavgift kr 18 487,50
Recycling Fee kr 2 400,00
Total kostnad for kjøretøy
kr 592 719,50
Betaling mottatt
Bestillingsdepositum kr −2 500,00
Skyldig beløp kr 590 219,50
Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.
Sitat fra: førategangtesla på søndag 01. januar 2023, klokken 19:51
Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe brukt. Selv tok jeg imot en 2023 model y performance 2. desember og jeg fikk da ikke parkeringssensorer og "bare" 526kg nyttelast, ellers er vel bilene ganske like. Spørsmålet er jo om vi kanskje får ettermont HD radar av tesla som det har vært spekulasjoner om, men det er kanskje bare en ønsketenking. Hehe.. Får håpe at Tesla får noe orden på dette med tesla vision sensorene, det er litt derfor jeg lurer på om vi vil få montert HD radar siden dette nok kommer til å komme på 2023 modellene og tesla har sagt at de manglende funksjonene vil komme på bilene solgt uten sensorene snart. De har vel ventet på noe godkjenning før produksjonsstart med radar igjen?