meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Oleandei

#1
Takk for svar. Jeg tror det bare blir en bil elektrolux, men tanken er ikke dum! :)
RJK: Interessant at du hadde samme regnestykke, og du valgte å gå for Kona.
Hva er forventet verditap? Er det slik at man kan regne cirka halv verdi for elbiler etter fem år og 150.000 km? Eller er dert for mye å ta i?

Kan jeg også spørre hva dere som Kona eiere betaler i forsikring i året? Og når du sier at du har brukt 4.000 på service og dekkomlegginger, hva koster en service for Kona? Jeg har forstått at intervallet for Kona er ganske ofte, og at det må gjøres for å beholde garantien.

Det frister faktisk å beholde Lanceren i to år til, nå som den nettopp er EU godkjent og så vurdere BMW I4. Det er så klart en helt annen bil, men jeg synes den var så lekker!  :)
#2
Hei!

Jeg har en eldre bensinbil, vurderer å bytte til elbil og har i den forbindelse regnet litt på kostnadene rundt dette. Økonomien er ikke den eneste motivasjonen, men allikevel interessant å finregne litt på dette. Fakta er at jeg i dag har en eldre Lancer, 2005 modell som nettopp gikk gjennom EU kontroll uten anmerkninger. Dette er en bil jeg har passet svært godt på (elsker å ta godt vare på det jeg eier :)) og nå har 275.000 km på hjula. Jeg kan nok kjøre denne et par år til uten å påløpe så mye ekstra kostnader, men mens jeg satt å ventet på EU kontrollen skulle bli ferdig regnet jeg på hva differansen kom til å bli dersom jeg for eksempel kjøpe en ny Hyundai Kona kontra å eie min gamle bensinbil. Jeg prøver meg på å sette opp et grovt estimat under, så hadde det vært gledelig med innspill fra dere om jeg er inne på rett spor eller om eventuelt beregningene mine er på bærtur. Jeg bor i Oslo, og kostnaden som nå går med til bompenger er derfor betydelig i dag. Jeg har beregnet verditapene under etter hva jeg tenker er realistisk for meg, eie bilene i fem år, og kjøre 30.000 km i året.


Mitsubishi Lancer 2005 mod
Bensin: 30.000, i året
Bompenger: 17.000 i året
Verditap: 8.000 i året
Service/vedlikehold/reparasjoner: 12.000 i året
Dekk: 2.500 i året
Parkering: 1.600 i året
Årsavgift: 3.000 pr år
Forsikring: 4.000 i året

Totalt: Cirka 75.000 - 80.000 kroner i året.

Hyundai Kona
Strøm: 5.000 i året
Bompenger: 7.000 i året
Verditap: 35.000 i året (gjennomsnitt over fem år)
Årsavgift: 500 i året
Service/vedlikehold/reparasjoner: 8.000 i året
Dekk: 4.000 i året
Parkering: 6.000 i året (dyrere parkering i borettslaget når man har elbil m/lader)
Rente (2,0%): 6.500 i året (gjennomsnitt over fem år)
Forsikring: 12.000 i året

Totalt: Cirka 80.000-85.000 i året.

De største usikkerhetsmomentene i regnestykket er for Konaen, da spesielt forsikring, rente (har ikke sjekket hva jeg kan få i rente på billån), og verditap. Angående verditapet, er det rimelig å anta at man kan få igjen cirka halve bilens verdi etter fem år og 150.000 km kjørelengde?

Dette grove kostnadsoverslaget er for meg egentlig en øyeåpner, hvis det stemmer.  Det viser seg i så fall at det ikke er stort for meg å spare på å kjøre den bilen jeg har "helt ut", slik som det påstås å være det beste for miljøet og klimaavtrykk. Og dersom man kan kjøpe en flunkende ny bil og kun ende opp med å betale 5.000-10.000 kr mer i året er det selvfølgelig fristende.

Tenker dere at dette grove prisoverslaget er realistisk?

På forhånd takk!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA