Sitat fra: turfsurf på søndag 30. mars 2025, klokken 16:42Man kan godt diskutere om det er riktig eller ikke å stenge kinesiske biler ute, men det jeg synes er rart er at man ikke kan kjøpe Tesla av moralske grunner men går hen og kjøper kinesisk.
Det er ett land som hiver minoriteter i konsentrasjonsleire og støtter Russland i krigen mot Ukraina både økonomisk og militært. Kina kunne egenhendig sørget for at Russland måtte trekke seg ut av Ukraina. Ett slikt regime er det altså greit å støtte?
Når det er sagt så kritiserer jeg ikke folk som kjøper den bilen som passer de best og holder politikken utenfor bilvalget. Men at å kjøpe kinesisk er ett bedre etisk valg enn å kjøpe Tesla, det er jeg ikke med på.
Selv holder jeg meg borte fra begge deler fremover, men det er jo lett å si når man ikke har planer om å bytte bil...
Her er jeg helt enig.
Jeg kan skjønne at folk som ikke ønsker/klarer å skille bilmodeller og politikk kvier seg for å kjøpe tesla nå, men det er snodig å da velge kinesisk.
Når vi er inne på politikk mtp bilselskaper skal det gjerne også nevnes at Volkswagen eies 17%(?) av Quatar, som har ytterliggående eksteemverdier som er helt gale for min del, men det ser ikke folk ut til på fokusere på eller vite noe om.
Det er greit å vite at Nissans tidligere direktør sitter i fengsel pga korrupsjon eller lignende større alvorlig kriminalitet. Og at store deler av ledelsen som førte Volkswagen, Audi og Porsche inn i diesel-gate pga juks på utslippstall på dieselbiler også er fengslet.
Ingen av disse forsvarer det andre av de jeg nevner, men hvis man først skal velge bil ut fra politiske holdninger til ledelsen kan man f eks velge noe fra Jaguar/Land Rover eller Aston Martin. BMW eies i hovedsak av en større tysk familie som jeg ikke kan finne noe galt med ved et enkelt google søk.
Personlig ville jeg fortsatt som jeg alltid har gjort og valge meg bil uavhengig av hva en bildirektør står for, men mer ut fra eget behov og hva bilmodellen kan gi av kvaliteter for meg.
Husk at det i et stort selskap som f eks Tesla jobber rundt 130-140.000 kloke hoder og folk som ikke nødvendigvis har samme mening eller holdning som direktøren sin. Derfor synes jeg at en forståelse av flere sider av sakene bør tas opp til vurdering før man konkluderer et bilvalg ut fra en hilsen eller to fra Elon Musk, som selvsagt i seg selv ikke er bra.