Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carboy

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?
fredag 18. april 2025, klokken 21:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. mars 2025, klokken 16:42Man kan godt diskutere om det er riktig eller ikke å stenge kinesiske biler ute, men det jeg synes er rart er at man ikke kan kjøpe Tesla av moralske grunner men går hen og kjøper kinesisk.

Det er ett land som hiver minoriteter i konsentrasjonsleire og støtter Russland i krigen mot Ukraina både økonomisk og militært. Kina kunne egenhendig sørget for at Russland måtte trekke seg ut av Ukraina. Ett slikt regime er det altså greit å støtte?

Når det er sagt så kritiserer jeg ikke folk som kjøper den bilen som passer de  best og holder politikken utenfor bilvalget. Men at å kjøpe kinesisk er ett bedre etisk valg enn å kjøpe Tesla, det er jeg ikke med på.

Selv holder jeg meg borte fra begge deler fremover, men det er jo lett å si når man ikke har planer om å bytte bil...

Her er jeg helt enig.
Jeg kan skjønne at folk som ikke ønsker/klarer å skille bilmodeller og politikk kvier seg for å kjøpe tesla nå, men det er snodig å da velge kinesisk.

Når vi er inne på politikk mtp bilselskaper skal det gjerne også nevnes at Volkswagen eies 17%(?) av Quatar, som har ytterliggående eksteemverdier som er helt gale for min del, men det ser ikke folk ut til på fokusere på eller vite noe om.

Det er greit å vite at Nissans tidligere direktør sitter i fengsel pga korrupsjon eller lignende større alvorlig kriminalitet. Og at store deler av ledelsen som førte Volkswagen, Audi og Porsche inn i diesel-gate pga juks på utslippstall på dieselbiler også er fengslet.

Ingen av disse forsvarer det andre av de jeg nevner, men hvis man først skal velge bil ut fra politiske holdninger til ledelsen kan man f eks velge noe fra Jaguar/Land Rover eller Aston Martin. BMW eies i hovedsak av en større tysk familie som jeg ikke kan finne noe galt med ved et enkelt google søk.

Personlig ville jeg fortsatt som jeg alltid har gjort og valge meg bil uavhengig av hva en bildirektør står for, men mer ut fra eget behov og hva bilmodellen kan gi av kvaliteter for meg.

Husk at det i et stort selskap som f eks Tesla jobber rundt 130-140.000 kloke hoder og folk som ikke nødvendigvis har samme mening eller holdning som direktøren sin. Derfor synes jeg at en forståelse av flere sider av sakene bør tas opp til vurdering før man konkluderer et bilvalg ut fra en hilsen eller to fra Elon Musk, som selvsagt i seg selv ikke er bra.
#2
BMW iX / Sv: iX 2025 Facelift (MY 2026)
mandag 16. desember 2024, klokken 19:19
Jeg følger også med på denne og vurderer å oppgradere til nye IX60.
Uten at det er helt bekreftet leste jeg nylig et troverdig sted at de mente IX45 får 96kwh netto og at IX60 får 109kwh netto, altså en marginal økning på IX50 når den bøkr IX60 og en stor økning på iX45 vs iX40. Det kan tenkes at de lager enda en iX40 med 75kwh senere om salget trenger dette.

Virker logisk at iX45 får den største økningen, men også at den plasserer seg under dagens iX50.
Den får sikkert lignende pris som dagens iX50, selv om det er lov å håpe på et sted mellom ix40 og ix50 også prismessig.

Det blkr spennende å se. Jeg vurderer kun biler med over 600km wltp neste gang da jeg har solgt SUVen med dieselåtter og tenker å gå for elbil som erstatning. IX40 er helt topp til sin pris og en brukt iX40 til 550-600 er mye supergod bil for pengene, men ikke god nok rekkevidde på lengre turer etter min smak, da jeg trenger å kjøre ca 400km på 110-motorvei sommerstid.
#3
Tilgangen til kollektivfeltet er den samme som før, eneste forskjellen er at det koster samme gebyr som bensin- og dieselbiler må betale om de blir stoppet  :D

Jeg synes dette er helt berettiget, at personbiler behandles likt mtp kollektivfelt uansett drivstoff. Så får de heller begunstige utslippene med fritak for avgifter.
#4
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. desember 2023, klokken 08:45Det er greit å la bilen stå på tomgang mens snø og is fjernes.
Greit, eller lovlig? Det er vel ikke nødvendig å la motoren gå på tomgang mens man skraper is.

Man bør ha varm garasje, det er mye mer miljøvennlig.  :)
#5
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

En X5 diesel bør da ha webasto, uten å være nødvendig å ha en bil på tomgang for å gjøre den isfri? Elbilen og dieselbilen i min bilpark er i alle fall ikke noe forskjellig på akkurat sånt.
Men å fyre opp en kald bensinbil med fin motorlyd er jo helt herlig, og røyken fra eksosen er stilig spør du meg.
Men nok om det - elbiler er jo perfekt til hurtig oppvarming og småkjøring etter min mening. Dieselbil bør ikke småkjøres for mye med kald motor uten å få en langtur i ny og ne.
#6
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 16:39Gleder meg stort til det ikke er diesel- eller bensinbiler igjen, de stinker her i byen.

Lov å glede seg til ting, men vil du noengang oppleve det tro? På bruksbiler her i Norge? Ja kanskje. På entusiastbiler med store motorer, anleggsmaskiner og båter? Neppe. Bensin og diesel vil være med oss i all fremtid. Like greit å innse det.
Enig i at diesel stinker, ikke bra med for mye av det i byer.
Og det er sikkert ikke bra med vedfyring heller.

Synes det er hyggelig med litt motorlyder og bensinlukt jeg da  ;)
Men forakter ikke at bruksbiler er elbiler i byene. På landeveien har det lite å si. Har selv en V8 diesel euro6 og den kjører jeg med god samvittighet for miljøet på samme måte som elbilen.
#7
Nå strammes elbilpolitikken inn i både Tyskland, der de har fjernet støtte, og i Sverige. Så nå kan det være at det tar tid å få innført flere elbiler i Europa.

I tillegg sier flere bilprodusenter wt de satser videre på fossilt brennstoff, bensin og diesel. De begrunner det med at mange heller beholder sine gamle fossile biler enn å kjøpe nye dersom det ikke tilbys.

Polen prøver å få med seg flere eu-land og påklage forbud mot fossile biler fra 2035 og å oppheve avgjørelsen.
Kan bli spennende dette for de av oss som synes fossile biler er hyggelig og ikke ønsker å utfase de, men snarere la de leve side om side med elektriske biler.

Hva tenker dere andre?
#9
Elbiler i media / Sv: Opp et fjell på jakt etter «sannheten»
torsdag 07. september 2023, klokken 20:26
Synes denne rekkeviddetesten var ganske bra også.

Konstant 75 mph (ca 121km/t) hastighet.

https://youtu.be/ynCaTDR4rDQ?t=153

Resultat utdrag modeller omregnet fra miles til km:
66okm: Lucid air
467km: Mercedes EQS AMG sedan (trolig 53 AMG)
467km: BMW iX50
450km: Tesla Model S Plaid
450km: Rivian R1T
402km: Mustang Mach-e GT
386km: Porsche Taycan cross turismo og Audi Etron GT
370km: Kia EV6
354km BMW i4 M50

De har riktignok rundet av rekkeviddetallene til nærmeste 10 miles, derfor treffer flere modeller samme rekkeviddekategori.

Slik test er vel så interessant spør du meg.

#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. september 2023, klokken 06:48
I etterpåklokskapens lys burde det jo være maks 3 ganger inntekt eller maks 60% gjeldsgrad på flytende rente.
Skal man opp mot 5 ganger inntekt eller 85% gjeldsgrad, som gjerne tilbys førstegangekjøpere, eller folk skal låne opp, så burde det være utelukkende fastrente på 5-10 år på resterende gjeld.
Da hadde ikke Norges økonomi vært så utsatt for folk som har lånt for mye av banken bare fordi de kan og har lyst på nye biler, hytter og ting og tang.
Det eneste som er virkelig truende mot norsk økonomi er arbeidsledighet.
Den kan fort øke ganske mye når forbruket faller. Så det er bare å følge med på den.
#11
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 13. august 2023, klokken 16:58
For 550-600 er ix40 utrolig mye elbil for pengene, å velge en Model Y fremfor en kX40 til ca samme pris er nesten helt uforståelig.

Jeg synes til og med min bil er et godt kjøp selv om jeg kjøpte ny i april 2022, og store verditap hører med til et problemfritt nybilhold.
#12
H
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
ybrid er nok kostbart når det skjer noe, er jo den drivlinjen det ofte har vært mye feil på også, på tvers av bilmerker,
Ren bensin eller dieselbil er ikke alltid så ille, det kan vare i mange år, i likhet med enkelte elbiler (som har fått fikset barnesykdommene).
#13
Dette er overdramatisert. Fordi det som er riktig å si er at prisfallet har blitt mer «normalt».
Prisfallet på elbiler har gått over fra å være fortjeneste eller svært lavt, til å bli et normalt stort prisfall på nye biler generelt.

Ingen mer dramatikk enn det. Men det er selvsagt kjipt for de som har trodd at elbilers verdi vil vokse inn i himmelen, eller de forsøkte å tjene på å flippe osv.

Jeg tror prisene skal dessverre ganske hardt videre ned og prisfallet bli enda større.

Hvorfor?
Jo, bilprodusentene tvinges til å selge flere og flere nye elbiler hvis ikke får de fra år til år, større og større bøter. De må selge større og større andel elbiler for hver bensin- og dieselbil de selger for å unngå disse bøtene.

Altså bør vi forvente at produsentene må sette ned nyprisene kraftigere og kraftigere ettersom etterspørselen faller i tillegg. Altså vil brukte biler i markedet måtte gå enda mer ned for å kunne oppnå salg.

I tillegg har det blitt strammere utlånsforskrift som gjør at de som har stort boliglån fra før ikke lenger får lånt til bil utenom 5x inntektsregelen.

Bare en tanke om tilbud og etterspørsel.
Rentene og inflasjonen gir økte priser og lavere kjøpekraft. Flere vil selge enn kjøpe. Det virker som en del ønsker å selge seg ned, og da fylles volumet av biler i markedet opp enda mer.
Bilprodusentene vil i tillegg øke salget pengemotivert av dyre utslippsbøter. Priser på nye biler går dermed mer og mer ned.

Dersom du skal selge en elbil og venter litt med høy pris for å håpe på oppgang i prisene tar du sannsynligvis feil. Du bør sette ned prisen så du får solgt bilen din nå. Eller tap enda mer senere.
Dersom du skal kjøpe elbil er det bare å fryde seg over et godt kjøp, og kanskje enda bedre kjøp fremover.

Det er jo alltid noen som vinner på lavere priser, og noen som taper. Samme med økt rente. De nevner liksom aldri de som har sparepenger på konto, at de endelig får litt mer igjen for å spare fremfor å låne. For de er renteoppgang nødvendig for å ikke tape for mye pengeverdi til inflasjonen. Realrenten er likevel minus så lenge inflasjonen er større enn renten er høy.

Når dette har snudd er dagens 2022 modeller utenfor garantitiden og det gir et ytterligere knekk i bruktverdien om en bruksbil er 5 år gammel, kanskje gått 70-140.000km osv... bil er forbruksvare, spesielt elbiler. Teknologien fornyes i tillegg relativt fort. Selv 3 år gamle biler kan føles litt utdaterte i forhold til en del nyheter som lanseres.
#14
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. juni 2023, klokken 08:21
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. juni 2023, klokken 15:25Jeg vurderer selge min ix40 får å kjøpe en tilsvarende utstyrt og brukt ix50.
Ser ut til at det lønner seg å vente siden pris differansen minker forholdsvis mye.

Det virker slik.
Jeg tenker det samme, men har bestemt meg for å heller vente på en facelift eller nyere modell. Med redusert nybilsalg vil BMW måtte tilby f eks iX50 batteri i iX40 ytelser til lavere priser. Morsommere med enda litt nyere bil enn 2022 modell når man først skal oppgradere.
#15
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. juni 2023, klokken 08:13
Sitat fra: Chimp på fredag 23. juni 2023, klokken 10:30Jeg hadde tenkt å selge min, men nå begynner jeg bli usikker på timingen. Spørs om høsten er noe bedre. Det jeg ikke fatter med folk er at de underbyr hverandre for å lete etter kjøpere som ikke er der.

Det tipper jeg er fordi de selgerne ønsker å få solgt av ulike grunner, enten at de trenger pengene fordi renten stiger, eller skilsmisser/livsendringer som gjør at behov endrer seg, eller at de har kjøpt ny bil eller spekulert i å kjøpe flere for at prisene «skal stige».
De som ikke må selge, men som prøver å få en bedre pris blir dermed stående i skyggen med en altfor høy pris og kan bare glemme salg.
Tilbud og etterspørsel - når tilbudet blir større enn etterspørselen så synker prisene. Og de som vil oppnå salg må finne kjøpere, og er prisen lav nok så finnes det omtrent alltid kjøpere.

Vi som eier elbiler må bare innse at 65-70% av nypris-verdien er borte innen den er 5 år gammel når garantien er ute, uansett om vi eier en ix, etron, i-pace, tesla eller noe annet. For så vidt er det et nokså normalt prisfall på bil, historisk sett. Har også en dieselbil som har falt mye. Når prisene stiger på alle varer og renter osv og folk har dårligere råd vil etterspørsel etter dyrere forbruksvarer synke.

En bil til 1 mill ny vil ofte ha verdi på 3-400.000 som 5 år gammel. Se på f eks 2016-2017 modell BMW 5-serie. Eller BMW X5.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA