meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lavrans

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X i garasjeanlegg
mandag 15. mars 2021, klokken 09:01
Kan man sette den åpningshøyden på bakdørene man selv har behov for? Eller er det kun bestemte høyder, type "lav, medium, og normal"? Da jeg testet en lånebil i egen garasje åpnet bakdørene seg veldig mye lavere enn de kunne gjort. Hos meg er skinnene til garasjeportåpneren problemet, ikke selve garasjetakhøyden.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Selge tesla X
fredag 12. mars 2021, klokken 10:53
Jeg er på jakt etter en grå TMX 75 2019 og har fulgt veldig nøye med på bruktmarkedet fra september. Prisene i høst og vinter har vært forholdsvis høye. Noe av dette kan også skyldes Korona. Både ny- og bruktbilmarkedet for de fleste merker var nærmest støvsugd på våren og sommeren i fjor, som drev prisen opp på de fleste merker over en viss prisklasse.

Jeg kjenner ikke historikken på prisene før september 2020, men det har vært mye fantasipriser på TMX i høst/vinter og mange som derfor har ligget ute på Finn i månedsvis. Men etter jul har det virkelig begynt å skje ting med prisene. Noe av årsaken er sikkert at vi har bikket et nytt år, og at en 2019 modell plutselig er to og ikke ett år gammel. Men prisene på 75D er virkelig på vei nedover. Flere har nå gått ned på utropspris og færre legger ut til det som er fantasipriser i mine øyne. Unntaket er enkelte forhandlere og biler til salgs i Nord-Norge. Der ser prisene ut til å holde seg. Men det har vel med antall biler til salgs å gjøre.

I følge en bruktbilforhandler jeg nylig snakket med var det også et større trykk på folk som ville selge han TMX, og at det så ut til å gå mer fra selger til kjøpers marked. Han mente det kunne være «TMY-effekten», men den tror jeg ikke har slått inn enda. 
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Batteri vs årsmodell, kilometer og MCU
fredag 04. desember 2020, klokken 11:34
Jeg tenkte først og fremst på hastighet. Om andre leverandører med 150w kan legges inn i "kartet" for hurtigladere man like gjerne kan bruke de gangene det trengs.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Batteri vs årsmodell, kilometer og MCU
fredag 04. desember 2020, klokken 11:01
Takk for nyttige innlegg :) Da heller jeg nok mest mot 75d. Et annet godt argument er vel at jeg med en nyere bil også får 1-2 år lenger før garantien går ut.

Et annet nybegynnerspørsmål: Blir det hastighetsmessig (forholdsvis) hipp som happ om man velger en CCS-hurtiglader(150W) fra annen leverandør istedenfor SC?
#5
Model X 2014 - 2022 / Batteri vs årsmodell, kilometer og MCU
torsdag 03. desember 2020, klokken 15:30
Jeg må føye meg inn i rekken av forvirrede sjeler som ikke klarer å bestemme meg for størrelsen på batteriet. I tillegg er jeg nå usikker på hvor mye MCU2 har å si. Den siste uken har jeg vært frem og tilbake flere ganger etter å ha lest ulike tråder her på forumet. Temaet har jo blitt diskutert her i det vide og det brede, og spesielt batteridiskusjonen bunner vel som oftest ut i behov og pris/nytte.

I hverdagen klarer jeg meg helt fint med 75, men med 17 mil til hytta (kun stikkontakt-lading) og div langturer i ny og ned, hadde et større batteri selvfølgelig kommet godt med. Særlig når mye av langkjøringen gjøres med sovende småbarn som våkner av ladestopp. Men ingen akutt behov altså.

I mitt tilfelle er det ikke en prisøkning på 160 000 kr fra 75 til 100 som er problemet, men hvor gammel bilen jeg kjøper er, hvor langt den har gått og MCU1 vs MCU2.

Budsjettet ligger på maks 660 000 kr. Basert på det lander jeg da enten på en sein 2018 eller helst en 2019 75d som har gått maks 30-40 000 km.
Eller en 100d fra 2017 som har gått rundt 60 000 km. Sistnevnte har vel ikke MCU 2 og potensielt flere feil med tanke på «jo nyere jo bedre».

Har MCU 2, noen ekstra tusen km, og rundt to år med forbedringer på Teslaproduksjonen så mye å si at det burde velges foran en modell med et større batteri?

Kort oppsummert: 2018/2019 75d eller 2017 100d?
 
Stor takk til alle som gidder å deler sin tanker og erfaringer😊
#6
Da er jeg litt klokere. Takk for gode svar.
#7
Model X 2014 - 2022 / 40 minutter supercharging fra Bergen til Bærum
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:49
Jeg vurderer å kjøpe brukt TMX 75. I den forbindelse prøver jeg å finne ut litt om rekkevidde, lading, ladesteder osv.
Jeg har blant annet lagt inn en tur fra Bergen til Bærum (448 km) på karttjenesten til Tesla. Med en TMX Standard range anbefaler den lading på Maurset, 154 km fra Bergen. Det som overrasker meg er ladetiden den estimerer. Hele 40 (!) min. Stemmer dette? Hvis jeg endrer modell til Long range anbefaler den 10 min lading på Gol. Forskjellen høres veldig stor ut.

Har noen erfaring med bruk og lading på samme strekning med 75d?

Setter stor pris på svar :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA