meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ubj

#1
Hei Offpist

Vet du om noen som kan reparere en slik lader. Jeg har samme problem og Bertel O Steen vil ha 77.000 for laderen + montering.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53244.0

#2
Takk for svar.

Acceptus, jeg er bortreist i helgen. Kontakter deg på mandag.

Mvh
Morten
#3
Jeg er (u)lykkelig ejer af en Peugeot ION Type 1 indkøbt høsten 2011.

Bilen har fungeret udmærket og vi har været glade for den frem til nå.

Vi har nesten aldri brukt ladestasjon. Vi har stort sett ladet hjemme med den medfølgende 220V lader til lysnettet. Vi fikk laget en egen kurs til den i garasjen. Vi fikk utskiftet det korte 220V kabel på laderen for en stund siden (det er vist en kjent svakhet), men ellers har det gått fint.

For noen uker siden satte vi bilen til lading og oppdaget neste morgen at laderen sa den va fult ladet men instrumentene i bilen sa noe annet. Vi forsto det ikke, trudde ikke vi hadde hatt stikket helt i.
Vi prøvde igjen med samme resultat. Så gikk turen til supermarkedet hvor vi forsøkte å lade med det vanlige ladekabel som bruker samme stikket som hjemmeladeren. Det fungerte heller ikke.

Så prøvde vi hurtiglader som bruker det andre stikket. Dette gikk helt fint så vi kunne fortsette å kjøre mens vi lurte på hva dette var.

Ved fler anledninger prøvde vi å lade hjemme og plutselig en dag fungerte det igjen. Og det gikk bra i ca en uke før problemet kom tilbake.

Når vi sætter bilen til lading oppfærer den seg som vanlig. Det oransje lys slår seg på laderen og viften / pumpen på bilen slår seg på. Men etter noen minutter slår ladelyset på laderen seg av som om bilen er fult ladet. Men det er den altså ikke. Ingen feilmeldinger på instrumentpanelet.

Jeg begynte å lese her på forum og så at det er andre som har opplevet tilsvarende. Og at dersom det ikke er tilstrekkelig kapasitet på 12 volt batteriet vil dette medføre problemer ved lading.

Jeg sjekket batteriet og det viste seg at spenningen droppet til under 12 volt når jeg tente lyset. Overraskende nokk har ikke Peugeot brukt et vedlikeholdsfri batteri. Tanken om at det manglet vann var nærliggende siden batteriet er 9 år gammal og jeg aldri har sjekket det. Så jeg kjøpte batterivann.

Jeg klarte å fylle på nesten 0,5 liter med batterivann. Deretter koblet jeg fra batteriet og ladet det helt opp.
Når jeg nå startet lading var symptomene de samme som tidligere bortsett fra at det tok litt lenger (ca 10 minutter) før laderen slog seg av. Et sjekk av batteriet viste ca 14 volt og ingen spenningsdropp når lyset ble slått på.

Men problemet var ikke løst, så jeg kontaktet Bertel O. Steen i Stavanger og fikk time for en analyse nå på onsdag som var. På slutten av dagen fikk jeg telefon at de ikke hadde blitt ferdig og at de måtte ha bilen også torsdag. Og torsdag formiddag kom beskjed om at de var ferdig.

Jeg har fått en analyserapport som sier følgende:

SitatDiagnose og feilsøking etter feil 13. Bilen har stått på lading. Når bilen settes på lading lader den en kort stund for så å stoppe lading. Avlest feilkoder. Det er feilkoder P1A12 i styreenhet for El bil / EV ECU. Det er også ingen kommunikasjon med lader/DC/DC konverter. Det er målt al strøm og jord tilførsel til lader. Det er defekt lader. Lader må skiftes.

Dette var beskjeden jeg fikk. Jeg fikk også beskjed om at Bertel O. Steen kan skaffe ny lader og at prisen for lader er NOK 77.000 !!!!!!!

Bilen er 9 år og gått ca 100.000 km. Jeg ser på FINN.no at verdien er ca 35 – 40.000 for bilen dersom den fungerer. Da er det ikke aktuelt å bruke 77.000 på reparasjon.

Men jeg har heller ikke råd til å kaste bilen og kjøpe ny. Så hva skal jeg gjøre?

Det hører med til historien at vi betalte Bertel O. Steen kr 264.000 for bilen i 2011. Bare månder senere droppet de prisen betydelig og i dag koster bilen vel bare kr 160.000. Hvis jeg ikke klarer å presse noen fler års drift ut av denne bil har det vært et tapsprosjekt.

Så hva gjør jeg nå?

Mvh. Ulla og Morten
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA