meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AlMe

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Evighetsmaskin?
ons 15. okt 2025, kl. 08:38
Absolutt! Den mest driftssikre bilen jeg noensinne har hatt.
Ikke engang et knirk på de årene jeg har hatt bilen (2020-modell).
#2
Det er nok ingen piratapp som er problemet her. Svaret fra VW lyder som følger:

"Din ID.4 Pro har en software 5.0.0 som krever Auto IDENT prosess for å låse opp bilens digitale tjenester.

Volkswagen AutoIDENT prosedyren er levert i samarbeid med partner IDnow, mener at den er sikker.
Vi fra kundestøtte kan feilsøke problemer med auto identifikasjon, men dersom man nekter dette så finnes det ingen omvei.
VW forhandlere skulle kjenne denne prosedyren.

Vennlig hilsen,
Volkswagen-teamet"


Det skal altså være mulig å få forhandler til å gjennomføre denne prosedyren, uten å måtte eksponere seg for mulig GDPR-risiko, men når forhandler ikke vet, importør ikke gidder og VW er steil forteller vel dette mer om dårlig kundeservice enn noe annet.


Og hvilke funksjoner jeg går glipp av? Det vet jeg jo ikke, men kanskje noen andre som vet?
#3
Jeg kjøpte en ID4 i desember 2024 og oppdaget at appen krevde en noe spesiell identifiseringsrunde for å kunne åpne for alle funksjoner: Sende kopi av legitimasjon (førerkort eller pass) samt en videosnutt av meg selv. Fra "Min side" kunne jeg lese meg til at jeg alternativt kunne be forhandler om å gjennomføre identifisering. Jeg har veldig lite lyst til å sende dette til en underleverandør av VW (Cariad), som nettopp har vært i media for å ha dårlig personversikkerhet (https://www.theverge.com/2024/12/30/24332181/volkswagen-data-leak-exposed-location-evs), og jeg oppsøkte forhandler for hjelp til dette.

Men forhandler kunne fortelle meg at de ikke kjente noe til dette og kunne ikke hjelpe. Jeg tok da kontakt med kundeservice hos Møller, som glatt henviste meg videre til VW Support i Tyskland. Etter mye fram og tilbake fikk jeg beskjed om at "slik var reglene".

Dette er ikke akkurat god kundeservice fra verken forhandler, importør eller VW Tyskland, men jeg får heller leve med å ikke ha mulighet til å låse opp/låse bilen fra appen (eller andre snedige funksjoner jeg ikke vet hva jeg går glipp av).

Jeg vil uansett advare andre om å sende fra seg kopi av pass eller førerkort til Tyskland - dette er oppskriften på id-tyveri. Er det noen som har gjennomført denne identifisering på den ene eller andre måten?
#4
Jeg har tre ganger i løpet av det siste halvåret opplevd at bilen nekter å la seg sette i gir etter start. Ingenting ser ut til å hjelpe, heller ikke slå av, låse bilen og prøve på nytt. Det eneste som da nytter er å løsne den ene batteripolen. Jeg fikk imidlertid beskjed fra forhandler i dag at dette er en innmeldt sak hos Hyundai, og at de håper på å få en fiks på dette problemet. Fikk også tips om at man kan unngå å kople vekk batteripolen, men heller slå på tennning (uten å ha foten på pedalen), og deretter holde inne startknappen en lang stund.

(Det hjalp heller ikke på da jeg opplevde dette problemet på fjellet (uten å ha med verktøy) og da jeg ringte Hyundai assistanse kunne de ikke hjelpe, da de påstod at forhandler ikke hadde meldt inn at bilen hadde vært på service, og at assistanse dermed ikke var gyldig. Sjekket med forhandler, men de sier at de hadde meldt inn service digitalt på vanlig måte. Stoler derfor ikke helt på Hyundai assistanse etter dette).
#5
Hyundai Ioniq 5 / Ventetid på deler
tor 28. apr 2022, kl. 10:53
Jeg var uheldig og fikk en sprekk i frontruta i mars. Da jeg bestilte skifte av frontrute fikk jeg først beskjed om at frontruta skulle kommer innen 3-4 dager, fikk deretter beskjed om at det kunne ta 2-4 uker. Det har nå gått fem uker, og da jeg purret verkstedet fikk jeg beskjed om at frontruta ventes inn i begynnelsen av juni. Delelageret hos forhandler hadde et hjertesukk rundt at Hyundai ikke produserer deler like fort som biler..

Ioniq 5-eiere, pass godt på bilen - det tar månedsvis å få tak i enkelte deler!
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Varsling av fotobokser
man 28. feb 2022, kl. 14:59
Takk igjen til kjellrt - skal prøve dette :)
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Varsling av fotobokser
fre 25. feb 2022, kl. 09:24
Takk for godt tips!

Off-topic, mens vi er inne på lyder: Lydvolumet på trafikkmeldinger er veldig høyt (jeg skvetter til når trafikkmeldingene kommer). Jeg har forsøkt å justere volumet mens meldingen pågår, men dette huskes ikke ved neste trafikkmelding. Jeg finner ingen menypunkter som adresserer dette.

Noen som vet?
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Varsling av fotobokser
ons 23. feb 2022, kl. 07:15
Vær forberedt på konstant plinging i soner med gjennomsnittsmåling hvis du ønsker å kjøre i riktig hastighet, dvs at speedometeret viser litt mer enn fartsgrensa.

Er det noen som vet hvordan man kan beholde radarvarsling, men slå av lyden?
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Takstativ
man 20. des 2021, kl. 11:14
Jeg bestilte først Yakima takstativ, men da jeg så prisen avbestilte jeg og kjøpte et Thule takstativ hos Thansen til 2900 kroner. Jeg har montert det (ganske grei bruksanvisning og lett å montere), men jeg har ikke fått satt det på bilen enda.
#10
Takk FroBe - dette var nyttig :)
#11
FroBe, hvor kjøpte du disse dekslene?
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
ons 17. nov 2021, kl. 08:57
Min I5 har nå vært innom forhandleren etter episoden jeg hadde med flatt 12V-batteri. Konklusjonen var "ingen feil å finne, sikkert en tilfeldig hendelse". Så da vet vi at Hyundai ikke betrakter dette som en feil, så vi får legge skjøteledning og batterilader i bagasjerommet for sikkerhets skyld.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
tor 11. nov 2021, kl. 22:57
Soltaket på min P45 har hentet "hele "12 Kwh siden juli, men greide ikke helt å holde liv i 12V-batteriet ;)
#14
Hyundai Ioniq 5 / Død bil - 12V batteri
man 08. nov 2021, kl. 09:07
Da skjedde det - død Ioniq 5 i morges!

Prosedyren er som følger: Lås opp dør med fysisk nøkkel og lad 12V-batteriet nok til å få startet bilen. Alarmen går så fort den får strøm, men den stopper når startknappen aktiveres.

Jeg vet at mange elbiler har hatt dette problemet, men jeg forventet ikke at Ioniq 5 skulle ha samme problemet.
Bilen var på langtur (36 mil) på lørdag, stod i ro i går og altså død i dag.

Verkstedtime er bestilt og det skal bli spennende å høre hva verkstedet finner.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Glede med V2L
man 23. aug 2021, kl. 11:30
På hytta uten innlagt strøm? Ikke noe problem - da legger vi inn strøm!
Holdt i alle fall liv i kjøleboksen i noen dager (men det kostet betydelig flere KW enn det kjøleboksen tok).

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA