Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torsteinlyngoy

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.26.X Summer update
lørdag 03. august 2024, klokken 17:28
...men må trekke tilbake det om at den leser slutt fartsgrense. Leser tilsynelatende kun de røde fartsskilt.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.26.X Summer update
fredag 02. august 2024, klokken 23:25
@geirci2

Har dere siste EU-kart (navdatabase)
EU-2024.20-15072?


Ja, det er den kartversjonen jeg har.
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.26.X Summer update
fredag 02. august 2024, klokken 08:42
Fikk 2024.26.3.1 i går. Endelig fungerer skiltgjenkjenning av fartsgrenser! 2 år etter veien åpnet forstår bilen at det er 100 km/t på motorveien fra Os-Bergen. Leser alle fysiske skilt uprolematisk. Tilsynelatende noen "opphevet-fartgrenseskilt" også. Har ikke testet på digitale skilt. Etterlengtet oppgradering!
#4
Tesla SW og AP / Sv: Ny krafig fantombremsing
søndag 04. februar 2024, klokken 15:57
For meg ble fantombrems pga møtende trafikk mye bedre etter jeg stilte bilen til "tidlig" kollisjons-varsel. Det med å plutselig redusere farten til lavere fart uten motgående trafikk er vel en kart-bug. Irriterende nok, om du ofte passerer et slikt punkt. Om bilen bare hadde forholdt seg til fysiske fartsskilt, hadde mye vært løst. Om ikke annet, burde det være mulig å la bilen ignorere alle fartsgrenser og la meg bestemme farten selv. 
#5
Model Y / Sv: Fjæringskomfort og årsmodeller
onsdag 20. desember 2023, klokken 11:50
2021 hardest. Alle bilene produsert i 2021 kom fra Kina.
2022 er noe mykere, men jeg syntes performance våren 2022 fra Tyskland var bedre på små ujevnheteter enn vår LR produsert juli-22 i Kina (registrert 15.09.22). Når de begynte å produsere LR i Tyskland sommeren 2022 var det flere som rapporterte at de var mer komfortabel enn bilene fra Kina fram til da. LR produsert både Kina og Tyskland fikk høsten 2022 et "komfortunderstell" som standard. Jeg tør ikke si om LR fra Berlin hadde dette fra produksjonsstart sommeren-22. Komfortunderstellet har støtdempere merket versjon "F" bakerst i delenummeret, men det ser en først når bilen jekkes opp. I praksis er nok alle LR bilene registrert i 2023, levert med komfortunderstellet fra fabrikk. For LR registrert høsten 2022 er nok Berlin-bilene mer komfortable. Selv med komfortunderstell er bilene fortsatt faste i understellet, men 2022 og spesielt 2021 kan tendere mot ubehagelig.
#6
Model Y / Sv: 2021 Bytte/forbedre dempere for mer comfort
torsdag 07. desember 2023, klokken 13:36
Jeg fikk samme svar fra Tesla. Virker som det enklere å bestille ettermarked-dempere, enn å få tak i 2023-demperne fra Tesla. Tipper Tesla er omtrent like steil på garanti om det er montert uautoriserte 2023-deler på en 2021 eller TûV-godkjente 3. parts dempere.

Dette er diskutert en del på https://tff-forum.de/t/tein-komfortstossdaempfer-fuer-model-y/292815
(Jeg brukte google-translate på hele sida)

Virker å være ganske positiv erfaring med å kun bytte støtdemperne til f-eks Teine EnduraPro eller ..Pro Plus. Det er en relativt rimelig oppgradering sammenlignet med andre oppgraderinger av understellet. Her beholdes bakkeklaringen uendret.

En del interessante youtube videoer som demonstrerer forskjellen mellom Teine-demperne og standard-demperne av ulike årganger. Det virker som det er en betydelig komfortoppgradering om en har 2021 eller 2022 modellen. I direkte sammenligning virker det som de foretrekker Teine demperne over standard 2023 også. Men 2023 er blitt en god del bedre, så usikker på om jeg ville  synes det er verdt pengene der. Mye annet å bruke penger på om dagen... Men jeg syntes den nye 2023 demobilen var vesentlig roligere på veien enn vår 2022 LR, så jeg vurderer å bestille meg et sett Teine EnduraPro plus. Kommer trolig på ca 8-9000 m frakt og mva. Montering selv eller i tillegg.

Virker uansett ikke som Tesla har brukt mye penger på demperne, og de første modellene er spesielt ille.   
#7
Model Y / Sv: Hengerfeste på hele tiden?
lørdag 15. juli 2023, klokken 09:44
For min egen del tar det ca et halvt minutt å ta det av og på med plastspakene til formålet. Etter hus/hage var ferdig er det kun i bruk 1-2 ganger pr mnd. Jeg liker bilen best uten hullet i rumpa, så da er det verdt tidsbruken. Men slike plastverktøy for luka er nødvendig. Utrolig at ikke det kommer med, når luka er umulig å få opp uten.
#8
Model Y / Sv: Fix4Bike-tilhengerfeste?
lørdag 18. februar 2023, klokken 10:59
Det korte svaret er ja. Model Y har Fix4bike-knotter på tilhengerfestet. Vi har selv Thule-stativ med Fix4bike. Fordelen er at stativet ikke kan rotere på kula.
#9
Normalt sett slipper en omregistreringsavgift om det er mindre enn 2 mnd siden det sist ble betalt omregistrerings/registreringsavgift?
For en Enyaq 1. gangs registrert av Møller i desember-22. Må det da betales omregistreringsavgift ved salg innenfor 2 mnd? Betaler Møller noen registreringsavgift når det setter skilter på bilen? Hvis ikke ser det ut som det må betales 6681 ved salg, selv om det er mindre enn 2 mnd siden 1. registrering.

#10
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
torsdag 24. november 2022, klokken 18:33
Mindre etterspørsel nå. Færre som handler bil rett før Jul. De fleste av disse er imidlertid uten vinterhjul, så da må en ut med 25-30.000 til.
#11
Model Y / Nytt "komfortunderstell" til Model Y LR.
onsdag 09. november 2022, klokken 20:15
Hei!

Kan noen som nettopp har mottatt Shanghai LR, ta bilde av delenummeret på støtdemperne? Enkelt å se i forbindelse med hjulskift. Vedlagt bilde av støtdemperne på min bil VIN413800. Er det samme nummer på bilene som leveres i disse dager?

Bilene som produseres nå er angivelig mer komfortable jf. Mr. Musk. Etter å ha trålt diverse forum, har jeg ikke funnet noe håndfast om når endringen skjedde. (Kun ett innlegg uten kilder, som hevder det kanskje gjelder biler produsert fra august-22.)   
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#12
Model Y / Sv: Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
tirsdag 01. november 2022, klokken 10:30
Jeg la det inn som installasjon av tilbehør i appen. I neste trinn spesifiserte jeg at jeg ønsket tilhengerfeste. Så fikk jeg en time 2 mnd fram i tid og fikk det montert som angitt. Må innrømme at jeg var litt spent på om de kom til å avlyse timen før oppmøte eller snu meg i døren, siden jeg ikke hadde forhåndsbestilt i teslashopen. Men det er tydeligvis mangelvare. Virker som det kommer inn noen tilhengerfester på servicesentrene, men at det ikke er god nok tilgang til at det blir tilgjengelig sentralt. Ut fra forumet her og på FB er det tilgjengelig på ulike servicesenter rundt om i landet. 
#13
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
onsdag 09. mars 2022, klokken 15:13
Flott bil på KIWI Moberg! Jeg bor på Hagavik:-)
#14
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
onsdag 09. mars 2022, klokken 14:04
Har du noen flere bilder fra siden? Vanskelig å se felgene på bilen forfra;-)
#15
Model Y / Sv: 3-barn, 5 eller 7-seter?
tirsdag 08. mars 2022, klokken 15:03
Nå er 7-seter fjernet helt som alternativ i konfiguratoren. Selger på Tesla i Bergen, sa det ikke var planer om å produsere 7-seter i overskuelig framtid fra Berlin. På Model Y-gruppen på FB var det personer med gamle 7-seters reservasjoner (fra starten når det gikk an å bestille) som nå hadde fått beskjed om at 7-seter for Europa var avlyst inntil videre, og tillegget for de ekstra setene ville bli tatt vekk fra deres totalsum. På utenlandske forum beskriver reservasjonsholdere i England og Tyskland å ha mottatt tilsvarende mailer.

De bakerste setene i 7-seteren hadde vært gull mtp håndballkamper og ta med kompiser til ungene på tur. De er tilsynlatende ok for barn/personer <165 cm. Vi har egentlig ventet lenge på 7-seteren og, men når det når virker å være helt i det blå om/når 7-seter blir tilgjengelig i Europa, har vi takket ja til 5-seter i Mai i stedet. Men utrolig irriterende at de ikke prioriterer 7-seter for det Europeiske markedet!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA