Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - repvik

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
onsdag 23. april 2025, klokken 16:52
Det kan se ut til at Kia EV6 får nye ICCU'er: https://www.kiaevforums.com/threads/late-2024-early-2025-ev6-iccu-replacement-part-wait-times.13672/page-13?post_id=187463#post-187463

Det er vel samme del som HI5, så det kan vel hende at det kommer ny HW-revisjon til HI5 også?
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 15. april 2025, klokken 11:10
Sitat fra: TB på tirsdag 15. april 2025, klokken 09:18Artikkel som omhandler hva som gjøres ved bytte av ICCU:

https://insideevs.com/features/752768/hyundai-kia-genesis-iccu-failure/
TL;DR: Om feilkode P1A9096 eller fuse har gått så byttes ICCU og fuse, ICCU oppdateres og LC coolant flushes.
Men som man ser så er jo ikke det nok, for det er jo tydelig at en god del av ICCU'ene som byttes også ryker.
Hyundai mener at ICCU-update løser problemet. Det er jo beviselig feil. Selv ikke bytte av hardware OG ICCU-update løser problemet.

Sitat fra: TB på tirsdag 15. april 2025, klokken 09:18I følge Pål Skodjevåg stopper lading opp selv om ICCU ikke er skadet, en feilkode kan være nok. Ved å ta bort feilmeldingen lades 12V batteri igjen.
Fjerne feilkode eller la bilen stå uten batteriet tilkoblet. Han gjorde begge, så det er uvisst hva som løste problemet (og hvor lang tid det tar før det plutselig kommer tilbake - uten varsel).

Er kjempefornøyd med alt annet på Ioniq 5, men det blir aldri Hyundai/Kia igjen. Aner aldri om bilen starter eller ei, selv etter å ha eid den i to år.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
mandag 14. april 2025, klokken 22:51
Denne er jo også litt interessant:
https://www.motor.no/aktuelt/12-volts-problemer-pa-hyundai-jeg-stoler-ikke-pa-bilen/311286
Av 450 MY21/22-eiere har 15 byttet ICCU to ganger. Over 3%!
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
mandag 14. april 2025, klokken 22:12
Breakdown-statistikken på HI5 er jo dyster lesning:
https://insideevs.com/news/756507/ev-vs-ice-breakdown-statistics-adac/

SitatA quick glance over the results published by the ADAC shows that most EVs have had few breakdowns, with the exception of the Hyundai Ioniq 5, which breaks the mold with a rather disappointing breakdown rate of 18.3 for cars built in 2021. To make matters worse, the units manufactured in 2022 had a breakdown rate of 22.4.

Det er vel liten tvil om hva som forårsaker disse problemene.

Hva skjer med disse bilene når garantien går ut og Hyundai ikke lengre bytter ICCU?
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ikke klima på tilkoblet bil?
onsdag 19. mars 2025, klokken 20:25
Verkstedet har nå bytta PTC varmeelement, og dette ser ut til å ha løst problemet.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12 V litium batteri??
torsdag 06. februar 2025, klokken 13:14
En fordel med lithium er at man får mye mer strøm pr. liter volum. Men ladespenningen til lithium og blybatterier er forskjellig, så det er ikke uten videre bare å bytte.

Jeg ville ihvertfall holdt meg langt unna Ohmmu. Har sett et slikt batteri bli demontert, og det var regelrett brannfarlig. BMS var løs, loddingene på polene var cold solder joints (vet ikke norsk term). Det var skikkelig "made in china på 90-tallet"-kvalitet over det hele.

Men det er likevel mange som har byttet og er fornøyd. Har ikke sett noen klage på Ohmmu. Mulig de har brent opp.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ikke alle er like fornøyde
mandag 20. januar 2025, klokken 21:20
Største problemet er vel at HI5 sjøldauer når den står tilkoblet vegglader? Det er jo en feil som jeg også har, og som forhandler har forsøkt å løse 6-7 ganger.
Det virker ikke som Hyundai tar dette særlig seriøst.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 31. desember 2024, klokken 13:39
Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 
Det tok over en måned med eposter til importør før jeg ga opp og begynte mase på Hyundai Europa. Når jeg starta sende epost til Hyundai i Tyskland (som vel er europeisk "leder") kom det plutselig svar fra Hyundai Norge dagen etter.
Det offisielle svaret er at "12v-batteriet skal vedlikeholdslades i følge brukermanualen". Så manualen har rett, Okkenhaug har feil. Importør henviser meg til... forhandler.

Hyundai har nå for øvrig byttet 12v to ganger på denne bilen i løpet av 8 mnd.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35
Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 13:25
Gå på bluelink-innstillinger og se på modem-info. Der står det LTE, så BlueLink er ihvertfall 4g.
E-call derimot, ser ut til at kan være kun 2g. F.eks. mener Sulland at dette vil slutte funke neste år:
https://www.sulland.no/bruktbil/365980796

Det vil vel Hyundai være nødt til å fikse, ettersom dette er påbudt sikkerhetsutstyr som slutter fungere i løpet av garantiperioden?
Det vil ihvertfall ta seg fryktelig dårlig ut for Hyundai om dette ender opp med å koste noen livet...

Edit: Hyundai sier selv at E-Call vil påvirkes av dette på Ioniq6: https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq6/Funksjoner.html
De sier dog ikke noe om Ioniq 5, ser ut til at de har fjernet dette på ny modell?
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq-5/funksjoner.html
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 21:06
Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 15:52
Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)

Grensen for 12v vedlikeholdslading er faktisk justert ned til 10%. 
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 15:55
Sitat fra: Ørjan på fredag 02. august 2024, klokken 09:22Kjøpte min Ioniq 5 på slutten av 2021 og har ikke hatt noe problemer med 12v batteriet.
Har stått med ladekabel i i 3 uker nå senest i sommer. Stilte inn lading til max 70% og dro på ferie.
Ingen utlading når jeg kom hjem.
Det er jo akkurat slik det skal fungere. Hadde vært svært fornøyd om min bil oppførte seg sånn. 

Okkenhaug Bil derimot mener bestemt at bilens logikk gjør at den ikke skal lade når den står tilkoblet slik. De nekter å henvise til noe i manualen eller noe offisielt utsagn fra Hyundai. Men det er i følge de ikke en feil når 12v dør om den står tilkoblet lenge.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 15:52
Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
torsdag 11. juli 2024, klokken 17:20
Da har jeg fått bilen tilbake for 4. service for 12v og 3. service for klima-issue.
Okkenhaug har ikke klart å finne noe feil, og har bytta 12v.
At de ikke har funnet noen feil er ikke så rart siden de ikke har lest feilbeskrivelsene i det hele tatt. De har ikke en gang forsøkt å se etter strømtrekk eller latt bilen stå tilkoblet over tid.

Okkenhaug sier ordrett:
SitatNår kunde har ferdig ladet bilen så bør også kabel fra kobles, da ladelogikken er slik når HV batteriet er fulladet og ikke tar imot mer lading, så tilføres det ikke lading til 12v batteriet.
Over tid så kan 12v batteriet få såpass lav spenning at bilen ikke lar seg starte.
Så det kunden mener at bilen ikke vedlikeholdslader 12v når bilen står tilkoplet er korrekt når HV batteriet er fulladet.
Da står også bil og lader å kommuniserer med hverandre når lader er tilkoplet og tilslutt så går 12v batteret tomt, går spesielt raskere tomt om 12v batteriet er svekket.

Forbrukerrådet neste da.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA