meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - submarine

#1
Lading av Tesla / Sv: Låne bil
tir 08. jul 2025, kl. 14:03
Det er hovedkontoen som eier bilen som styrer finansene.  Hver bil registrert i hovedkontoen kan tildeles individuelle betalingsløsninger. I min konto er det seks biler der hver bil kan tildeles forskjellige kort/referrals registrert.

Jeg tenker du muligens kan prøve valget "Lad en ikke-Tesla" eller hva det nå heter på norsk, dette er uprøvd for min del men kan kanskje virke.

Før du plugger i ladekabelen kan du fortelle stolpen via denne funksjonen i app at du er klar til å lade en ikke-Tesla så den er klar til å lade hva som helst som kobles til og du bruker dine refferals istedet for eiers betalingsmetode.

Bare en idé...
#2
For de av dere som forstår Tysk:

#3
Sitat fra: derwaechter på ons 19. mar 2025, kl. 14:05
Sitat fra: eikerkongen på ons 19. mar 2025, kl. 13:26
Sitat fra: Dieselgubben på ons 19. mar 2025, kl. 12:53Men for alle del, la skammen ta overhånd og kjøp hvilken bil dere vil. Men gi f.. i å dømme andre for deres valg.

Halleluja! Men dømmerne og godhetsposørene liker å vise sin rene samvittighet for omverdenen. Er det rart fora som dette blir mindre og mindre interessante å være i?

Folk kan velge hva de vil, men da må de nok tåle å bli dømmt for sine valg. Hvorfor ikke?

Og forresten, han som sier "Men gi f.. i å dømme andre for deres valg" beskyldte meg for å "i ytterste konsekvens kan bidra til at mennesker mister livet ved å fraråde andre å kjøpe Model Y?"

Dette er kognitiv dissonans på usedvanlig høyt nivå.

Mange hatere her, husker dere denne?
#4
Jeg trodde vi alle nå forstod at vi har redundans i så viktige signaler?  Tydeligvis ikke.  Redundans betyr to eller fler signal, det er derfor minst to signal som leses ut av denne "boksen", alle disse signalene kommer fra uavhengige "målere" i akselerasjonspedalen.  Signalene ender verdi avhengig av hvor langt pedalen er trykket inn.  Hvis signalene IKKE samstemmer, vil ikke pedalen virke.
#5
Sitat fra: Boikott My Ass på fre 14. feb 2025, kl. 10:05For å få tilliten tilbake bør Volvo montere en «sort» boks som også måler det fysiske utslaget på pedalene.

Den "boksen" finnes allerede, det er den de har brukt i undersøkelsene til a bevise at akselerasjonspedalen ble fysisk trykket inn.
#6
hELgenen, nå må du ta deg sammen!!

Her er det to uavhengige rapporter som konkluderer det samme, brukerfeil. Noe du nekter å godta, det har vi fått med oss for lenge siden.  Hvilke undersøkelser har DU gjort, disse snart 5 månedene som har gått, for å underbygge dine konspirasjonsteorier?  Du inrømmet tidligere i denne tråden at du ikke hadde peiling på hva du synset om. Har du nå noe du kan vise til som sier du har lest deg opp på temaet eller er det fremdeles svada du slenger ut her?

At du har funnet en SW bug på din ID4 beviser ingen verdens ting.  Denne bilen er fra Volvo og har heldigvis ingen ting til felles med ID plattformen ti VW.  Hvor har du informasjon om at alle signaler går inn til samme kretskort fra?  Bevisbyrden ligger på din side, du kommer med påstanden(e).

Vi snakker her om digitale signaler, overspenningsteorien vil dermed ikke ha mye relevans her, eller har du kunnskap som sier annet? I såfall opplys oss. Slike signaler lager en kurve ettersom akselerasjonspedalen presses inn, de går ikke fra null til 100 i ett hopp.  Tror nok SVV/politi/Volvo har sett dette.
#7
Sitat fra: alb92 på fre 13. des 2024, kl. 21:23
Sitat fra: submarine på fre 13. des 2024, kl. 18:22Har hatt akkurat samme feil på min 2021 M3P, HV batteriet ble byttet.  Gå inn i Service mode og du vil få mange flere alerts.

Jeg sendte dette bildet til Tesla og alt det andre de hadde planer om å teste forsvant.



Har vært inne på den menyen, og ja, det var helt likt. Har ikke sendt bilde til Tesla, jeg regnet med de hadde tilgang til alt det dere allerede. De har nå brukt å ha info om feil meldinger før jeg melder dem.

Jo, de kan finne mye uten at du trenger å si et pip, men litt hjelp på veien hjelper når du VET du har noe å komme med.  Der er de også veldig sår når de skjønner du diagnoserte bilen bedre enn de giddet å gjøre.

Jeg spurte ikke om leiebil siden jeg trodde dette ville bli max noen få dager service. 3+uker og lite info.  Selv etter tre uker savnet jeg ikke bilen så mye, E-sykkelen min holder for 99,8% av min transport idag (bor ikke i Norge) men veldig fint å ha den i bakhånd.
#8
Har hatt akkurat samme feil på min 2021 M3P, HV batteriet ble byttet.  Gå inn i Service mode og du vil få mange flere alerts.

Jeg sendte dette bildet til Tesla og alt det andre de hadde planer om å teste forsvant.

#9
Som jeg skiver, så vet jeg ikke hvor mange sensorer Volvo har men jeg kan ikke fatte og begripe at en kan få en bil (inklusiv Volvo) typegodkjent i Europa uten noe som helst redundans på akselerasjonspedalens posisjon.

Dette er bilens kanskje viktigste signal, så å insinuere og spekulere i at dette ikke tas på alvor av bilprodusenter slik hELgenen gjør, uten noe bevis, synes jeg er veldig destruktivt og ufint.  Slike signaler, inklusiv rattutslag og bremsesignal, logges i alle nyere biler og kan ikke forfalskes på noe vis.

Skal en fortsette denne kospirasjonsteorien, synes jeg en burde legge frem fakta om det motsatte er tilfelle.
#10
Sitat fra: hELgenen på tor 14. nov 2024, kl. 09:20Enig i dette - denne historien er full av kunststykker en turner kunne blitt misunnelig på.
Jeg klarer ennå ikke helt se for meg hvordan dette fysisk skal ha skjedd. Jeg er derfor skeptisk til at det i hele tatt er skjedd slik man har ytret i media. Jeg holder fortsatt en knapp på at det er noen sensorer her som har gitt feil signal, men at etterforskningen ikke helt klarer å fange opp at dette og dermed bygger sine hypoteser på de signaler de leser av.

...

En bil bør utformes med tanke på sikkerhet fremfor komfort - i alle fall en Volvo. Dessverre har mange tatt en copy-cat av Tesla her uten kanskje selv å ha gjennomført studier.

Sitat fra: hELgenen på tor 14. nov 2024, kl. 14:16Og siden veldig mye styres av elektronikk i form av ulike programmberbare chips i dag - og alle som har arbeidet med utvikling av programvare vet at det er utrolig fort gjort å implementer en feil - så finner jeg det mer og mer sansynlig at det faktisk er tekniske feil som dukker opp.

Jeg aner ikke hva du har av erfaring eller kunnskap av hvordan biler i Europa blir typegodkjent.  Jeg antar ingen.

Akselerasjonspedalen har ikke bare én, men flere sensorer som alle må samstemme for at pedalen i det hele tatt skal gi effekt til mororen(e).  Min erfaring fra Tesla er at pedalen har tre uavhengige sensorer, to digitale og en analog der signalene distribueres over to uavhengige CAN-bus'er.  Er det forskjeller i signalene, vil pedalens effekt reduseres eller avbrytes.  Dette systemet var adoptert fra Mercedes på tidlige Model S modeller, helt sikkert optimalisert siden.  Her er det altså veldig god redundans.  Et så viktig instrument MÅ ha redudans som kan stoles på.

Jeg tenker Volvo som har rykte for å være en veldig sikker bil, har minst samme redundans.

Prove me wrong, if you can!
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.38.X
fre 15. nov 2024, kl. 22:13
Korrekt. Kameraer som vises på skjermen blir streamet over UDP til MCU CPU'en uavhengig av fabrikat av CPU.
#12
Tesla SW og AP / Sv: 2024.38.X
fre 15. nov 2024, kl. 19:56
Intel Atom eller AMD Ryzen har fint lite med AP/FSD å gjøre annet visualisering på skjermen, de driver Infotainment-systemet og ikke sevkjøring.  AP/FSD drives av HW3/HW4 chips sammen med ett antall Nvidia GPU's.
#13
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrenser. Yippy.
tir 30. jul 2024, kl. 20:41
Sitat fra: What-a-watt på tir 30. jul 2024, kl. 16:48Mobileye is a major provider of ADAS (Advanced driver-assistance Systems) and supplies over 50 automakers (called OEMs which is short for original equipment manufacturers) worldwide.  My Subaru Outback has their forward-facing camera solution which allows for automatic braking, adaptive cruise control, lane assistance, etc. Mobileye sells over 30 million of these per year (for context about 90 million vehicles are sold annually).  This equates to about 65-70% market share for vehicles equipped with ADAS.  You probably haven't heard of them because they sell to automakers rather than consumers directly, but you have likely have been in a car with Mobileye technology.  They make about $50 in revenue for each of these ADAS systems.  Not much.  However, as customers transition to higher levels of autonomy the price tag goes up.  By a lot. 

Hvor kommer dette sitatet fra?
#14
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
lør 30. mar 2024, kl. 19:16
Veldig interresant video angående HW3 vs. HW4, DOJO, robotaxi osv.

#15
Sitat fra: Mobileum på søn 03. mar 2024, kl. 12:32De aller fleste biler har logger idag. Problemet er å få avklart hvem som eier dataene. Her er det opptil flere interessenter slik som eier, politi, forsikringsselskap, og bilprodusent. Vet ikke hvordan dette løses i dag, men bilprodusentene har iallfall vært veldig restriktive med å slippe dem. Noen som vet?

Tesla har hatt EDR tilgjengelig i alle biler siden ca. 2015.  I starten kun tilgjengelig for politimyndigheter og eier.

Siden 2020(?) kan alle laste ned EDR-data fra bilen via Tesla EDR Retrieval Program som kan lastes ned fra denne siden: https://edr.tesla.com/
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA