Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nitrius

#1
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
torsdag 20. januar 2022, klokken 23:34
Sitat fra: Goggen123 på fredag 14. januar 2022, klokken 13:38
Sitat fra: Nitrius på lørdag 08. januar 2022, klokken 10:59
Sitat fra: Tesla88 på mandag 03. januar 2022, klokken 22:47
Har du piggdekk på bilen? Dette vil redusere rekkevidde betraktelig.
Syns likevel 50% reduksjon på rekkevidden er mye, slik jeg forstår det har denne bilen varmepumpe som standard.

Er piggfrie dekk. Hadde også en test av hurtiglading her på en kald dag for noen uker siden, og da greide ikke bilen å dra ut mer enn 23KW, ladingen startet på 35%, noe jeg syns var meget snaut..

Denne varmepumpen, vet ikke hvor effektive den er på kalde dager?

Ang lading, var de tpå kaldt eller varmt batteri? Jeg har e-2008 og fikk ca 47kw minus 7 en dag her i januar. Da var bilen kjørt en times tid og sto halvannen time ute kulda mens jeg gikk en skitur. Jeg vet at det var noe software oppdatering som  bla tok for seg lading, mulig du ikke har den om dubikke har hatt bilen på service ennå.

Batteriet var vel ikke akkurat varmt nei, hadde vel kjørt i 20minutter før denne ladingen, og den var vel rundt minus  10.
#2
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
lørdag 08. januar 2022, klokken 10:59
Sitat fra: Tesla88 på mandag 03. januar 2022, klokken 22:47
Har du piggdekk på bilen? Dette vil redusere rekkevidde betraktelig.
Syns likevel 50% reduksjon på rekkevidden er mye, slik jeg forstår det har denne bilen varmepumpe som standard.

Er piggfrie dekk. Hadde også en test av hurtiglading her på en kald dag for noen uker siden, og da greide ikke bilen å dra ut mer enn 23KW, ladingen startet på 35%, noe jeg syns var meget snaut..

Denne varmepumpen, vet ikke hvor effektive den er på kalde dager?
#3
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
mandag 03. januar 2022, klokken 15:12
Lyst til å ta opp igjen denne tråden, for etter noen kalde dager til nå så ser jeg samme utfall på rekkevidden som i fjor, er klar over at vinteren setter sitt spor på rekkevidden på batteribiler, men er det reelt at man skal miste 50%+- på oppgitt rekkevidde?

Kan være at bilen fortsatt har litt å gå på når batterimåleren treffer 0%, men i gjennomsnitt på kalde dager så virker rekkevidden i havne på rundt 130-150km ifølge GOM. I år har jeg ladet til 100% og kjørt ned til 10%, da hadde jeg kjørt 126km, utifra min egen kjøring å regne så tror jeg ikke de resterende 10% hadde holdt stort mer enn 30km maks før jeg traff 0%.

Skal nevnes at det som oftest er motorvei kjøring i 90km/t, bilen står ute og som regel ikke koblet til lading før avkjøring, så det har jo sikkert litt å si, men at man mister over 50% av rekkevidde er meget surt merker jeg..
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 08. august 2021, klokken 15:00
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 07. august 2021, klokken 20:11
Natt til 8. aug - Østlandet:

00:00: 75,2 øre     12:00: 71,4 øre
01:00: 72,1 øre     13:00: 71,0 øre
02:00: 39,4 øre     14:00: 70,9 øre
03:00: 28,7 øre     15:00: 71,2 øre
04:00: 1,9 øre       16:00: 68,5 øre
05:00: 1,1 øre       17:00: 69,0 øre
06:00: 1,0 øre       18:00: 72,8 øre
07:00: 1,1 øre       19:00: 79,8 øre
08:00: 2,8 øre       20:00: 81,9 øre
09:00: 39,2 øre     21:00: 83,8 øre
10:00: 68,3 øre     22:00: 82,2 øre
11:00: 70,6 øre     23:00: 77,4 øre
Er dette noe du har slått sammen selv eller er det en plass man kan se pris per kw i timen diverse plasser i Norge?
Har vært innom Nordpool og ser prisen for dagen, men hadde vært interessant å se time for time..

Edit: Mulig jeg fant det nå, dataark kalt Elspot Prices_2021_Hourly_NOK ser jo ut til å være det jeg leter etter.
#5
e-2008 / Sv: Lader seg ut når den er parkert
søndag 08. august 2021, klokken 11:31
GOM=Guess o meter, er ikke 100% nøyaktig, og det kan godt være temperatursvingninger som gjør at du "mister" rekkevidde, også vil dette fort forandre seg når man begynner å kjøre, gjerne noe man bare skal ta med en klype salt, blir noe bedre på gjettingen sin jo mer man har kjørt derimot.

Det som er mer interessant å se etter er batteriprosenten, noe som heller ikke vises enkelt i disse bilene dessverre. Man får nøyaktig batteriprosent i appen eller når man står å lader, ellers så får man bare en bar som viser 100% og 0% med merker for 75%, 50% og 25%, så blir litt gjetting når man står en eller annen plass mellom 100% og 0%.

Uansett det jeg vil frem til er at hvis batteriprosenten din forsvinner over natten da er det gjerne noe galt på fære.
#6
e-208 / Sv: Snabbare laddning efter service
fredag 16. juli 2021, klokken 11:35
Hadde bilen på service selv rundt samme tidspunkt, og merket fort at ladekurven var annerledes, holder høyere kW på høyere % av batteriet enn tidligere.

Har også lagt merke til at GOM'en teller annerledes, før var det drop hver 10km frem til rundt 50km gjenværende og da byttet den til 2km hopp, mens nå virker det å være 2km hopp hele veien.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Salg av elbil til utlandet?
lørdag 20. februar 2021, klokken 10:46
Takker for svar så langt.

Grunnen til at jeg spør om erfaringer er jo fordi jeg har null aning på hvordan dette skal foregå, samt at jeg er en smule skeptisk ja. Har heller aldri solgt bil med lån før.

Uansett, det er jo som nevnt et lån på bilen. Men si at jeg får penger på konto, avregistrer bilen og får funnet ut hvordan bilen overføres til ny eier i utland, så kan jeg vel bare sende avgårde bilen på prøveskilter? Nedbetaling av lånet kan jeg fikse i etterkant? Eller må pengene fra kjøper rett inn på bankens konto før bilen kan omregistreres?

Og forøvrig enig at eksport/import er kjøperens problem. Titta litt på priser i sverige på disse bilene, og ser jo at bilene koster 50-100k mer i Sverige enn her, skjønner hvorfor det da kan være interessant å handle elbil i Norge selv om de eventuelt må betale moms/toll.
#8
Elbilen i Samfunnet / Salg av elbil til utlandet?
fredag 19. februar 2021, klokken 22:41
Lagt ut bilen for slag på Finn og ble kontaktet av noen fra utlandet som ønsker å kjøpe bilen, en fra Sverige.
Hvordan gjør man det med salg til utlandet? For min del tenker jeg at det er helt greit så lenge jeg får penger på konto, eller i dette tilfellet blir det vel banken, da det lån på bilen.
Men noe må vel sikkert gjøres med skiltet? Er sikkert andre ting jeg ikke er klar over også, så er det noen her som har erfaringer å dele?
#9
e-208 / Sv: Rekkevidde vinter.
mandag 15. februar 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. februar 2021, klokken 20:37
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.
#10
e-208 / Rekkevidde vinter.
søndag 14. februar 2021, klokken 19:22
Hva er det folk har av rekkevidde når gradestokken kryper under -10?
Nå har det jo vært en lang periode med ganske lave temperaturer, og jeg er noe misfornøyd med rekkevidden.
Fult klar over at elbiler mister rekkevidde om vinteren, men i disse dager med -10 ute, så har bilen her en rekkevidde på 120-150km, er dette å anse som normalt?
#11
e-208 / Sv: Erfaringer
søndag 12. juli 2020, klokken 21:46
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2020, klokken 12:23
Sitat fra: alda på søndag 12. juli 2020, klokken 11:19
Sitat fra: BEVeRage på søndag 12. juli 2020, klokken 10:17
Följer det inte med någon laddare (EVSE) för vanliga uttag (Schuko/CEE), utan enbart en Typ2-Typ2 kabel för fasta laddboxar?
Tvärtom. Följer laddare för schucko men inte type-2

Jøss. Det må da være den eneste elbilen på markedet nå der type 2 kabel ikke følger med?

Jeg ble også litt overrasket når jeg plukket opp min e-208 fredag for en uke siden, da det bare fulgte med nødlader med schuko plugg, dette var standard mente de. Type 2 måtte kjøpes utenom.
#12
e-208 / Sv: Erfaringer
torsdag 09. juli 2020, klokken 13:49
Noen som vet om bilen har aktive kjøling/oppvarming av batteriet? Mener å ha lest det en plass, men finner det ikke igjen, og det er ingen innstillinger å finne rundt det i bilen.
Er nemlig litt spent på lading/rekkevidde om vinteren og håper man ikke merker så alt for stor forskjell fra nå.

Har til nå lagt inn over 1300km i bilen, og må si den er en fryd å kjøre, absolutt artig på svingete veier.
Lengste jeg har kjørt uten stopp for lading er 230km, da starta jeg på 85%, og startet lading med 12%, usikker på om man greier å nå wltp på 340km, men er mer enn nok fornøyd med kapasiteten for mitt bruk, som for øyeblikket er ganske unormal da det er en fryd å kjøre rundt og ikke måtte tømme lommene når man kjører igjennom bommer.

Er også godt å se at man i gjennomsnitt får 30kwh ladet på ca. 30min, men 100kw ladingen varer jo ikke lenge, er bare de første 20% virker det som, også faller den ned til 75kw+- for å så falle ned til rundt 52kw på 40% til rundt 40kw på 60% og 27kw rundt 70% merke, over 80% så er det 11kw, men hva som skjer mot 100% vet jeg ikke.
#13
Noen som vet hva Peugeot e-208 har her? Mener jeg har hørt noe om både kjøling og oppvarming for batteriet, men usikker på om dette stemmer. Finner ihvertfall ingen innstillinger i bilen for det, så må isåfall være skjult og automatisk.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hos IONITY med Maingau
tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:56
Noen som har hatt trøbbel med å registrere betalingskort i Maingau appen?
#15
e-208 / Sv: Erfaringer
mandag 06. juli 2020, klokken 19:09
Sitat fra: alda på mandag 06. juli 2020, klokken 14:33
Har haft bilen i 4 månader, och är mycket nöjd med det mesta - det enda som irriterar mig är det att det är mycket "road noise" från 17" hjulen så fort man kommer upp i fart över 70-80 km/h. Är det däcken som inte är optimala? (Michelin Primacy) Eller är den dåligt isolerad?

Sikkert en blanding. Kan ikke si at jeg er plaget med noe støy til nå, men ja det er jo dekkstøy fra bilen, men dette er generelt med Peugeot, jeg kommer fra en Peugeot med minimalt med gummi på hjulene, og der var det støy, denne bilen er nærmest en lydtett boks i forhold. Men igjen hvis du sammenligner den med en e-golf eller lignende så er nok vw mer isolert generelt sett.

Kunne jo vært en ide å teste 16 tommers hjul med mer gummi? Mener Tesla Bjørn snakket om det, men det ble vel aldri testet, og om det gir noe utslag vet jeg heller ikke, regn gjetting.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA