meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#1
Det virker som det er endel av Putin's nettroll som spammer forumet i det siste med slike Youtube-videoer. Dette er en bevisst kampanje for å så splid i våre samfunn, og man ser det samme andre steder, i avisenes kommentarfelt og utenlandske forum. 

Som en av verdens største oljeprodusenter, har Russland i likhet med amerikanske oljeselskap interesse av å sabotere omstilling bort fra fossil energi.

Og klimarealistene har nok finansiering fra oljeindustrien, med enkelte professorer fra andre fagfelt enn klima som er villige til å bruke titlene sine til å forsvare vås.
#2
Det kan være argumenter for Performance for bilentusiaster, spesielt seter og trim.Fjæringskomfort er et annet spørsmål.

Men vanlig LR har allerede rimelig sportslig fjæring og lavprofildekk. Skal du kjøre litt på fylkesveier med telehiv og vaskebrett, er pre-highland LR alt for stiv, og jeg vil tro at Performance kan bli i hardeste laget. Så det spørs hva slags veidekke det er der du pleier å kjøre.
#3
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
tor 13. nov 2025, kl. 15:35
Sitat fra: Handyman på tor 13. nov 2025, kl. 11:19Nei, de passer ikke.
Takk, da vet vi det!
#4
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
tor 13. nov 2025, kl. 10:59
Passer forresten originalt takstativ fra Model 3 på Model Y? 

Jeg har et nytt liggende som jeg aldri har brukt. (Har heller brukt tilhenger.)
#5
Folk som bor i Alpene i Sveits har ofte hatt Subaru, eller Skoda Octavia med firehjulstrekk, slik som i Norge.

Nå beveger vi oss dog bort i fra temaet. Om kravet max lengde 4.5 meter er absolutt, er vel antallet elbiler med firehjulstrekk mer begrenset.
#6
Sitat fra: Daniel_0007 på tir 11. nov 2025, kl. 09:58
Sitat fra: Suverin på man 10. nov 2025, kl. 23:12Hva med Peugeot e-3008 da? Ca 20cm bakkeklaring, hengerfeste, awd.
https://www.peugeot.no/modell/e-3008-suv.html
"Peugeot e-3008 med 4x4 - Nå stemmer alt"


Kanskje heller Opel grandland, føler at Opel er mer eldre vennlig med mer knapper.
Ja, Opel og Citroen har en ekstra knapperekke der Peugeot har konfigurerbare felt på skjermen.

https://www.motor.no/aktuelt/opel-grandland-far-firehjulsdrift/331838   

C5 Aircross kommer vel bare med forhjulsdrift. 

Dersom du kan leve uten firehjulstrekk, har Renault 4 og Scenic også bra med fysiske knapper.
#7
Det er nok mest aktuelt å skifte hele batteripakka slik som nevt tidligere her.

Nettstedet til "EVclinic" har noen meninger om hvor reperasjonsvennlige forskjellige bilmerker er.

https://evclinic.eu/tag/which-used-ev-to-buy-a-beginners-guide/

Merk at de er i Kroatia, og at norske importører og forhandlere kan ha en mye mer servicevennlig holdning enn i land med liten elbilandel.
#8
Peugeot og andre Stellantis biler slik som nye Citroen C5 Aircross og DS8 har mange kvaliteter, men bilene på STLA-Medium plaformen er i likehet med VW's ID biler på MEB plattformen heller tunge.

Renault Scenic og Nissan Arya er betydelig lettere. 

Hva med Kia EV6?  Den er jo på samme platform som Hyundai Ioniq 5 og 6 nevnt tidligere, og kanskje et kompromiss.  Og Xpeng G6 er nevnt allerede, dersom kinesisk er aktuelt.


Selv har jeg tenkt litt i samme baner m.h.p. erstatning for Model 3 LR, men det mangler litt vil-ha faktor på de fleste europeiske bilene med nok rekkevidde. Kanskje med unntak av BMW i4, men det er jo også på gammel platform.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
ons 15. okt 2025, kl. 13:28
Dersom målet er utskifting av bilparken og mindre lokal forurensning, er dette et feilsteg.

Fornuftig politikk kunne vært momsgrense 400 000 i 2026, 300 000 i 2027, 200 000 i 2028 og 0 i 2029.

Dette kombinert med økning av avgifter på bensin og diesel slik at pumpeprisen blir 30 kr/liter. I tillegg kunne vrakpanten på eldre fossilbiler settes til 50 000, slik at vi får gamle biler av veien.
#11
Funksjonen er vel der for rotasjon av dekk mellom forhjul og bakhjul. Så det er naturlig å bruke den ved hvert dekkskift. Men det er fort gjort å glemme dette.
#12
Hva med Renault? Megane og R5 er moderne, har gode kjøreegenskaper og er konstruert som elbiler fra bunnen av.

Det burde også være mulig å få bedre pris på e-208 eller andre Stellantisbiler. Med den nye motoren og litt mer batterikapasitet er Corsa/208 mer effektive enn tidligere.

Ellers er det vanskelig å slå M3 på rekkevidde/effektivitet. Kjøper du en RWD har du jo 2 kompatible biler, som begge kan brukes på langtur. Men det er kanskje kjekt med stor bakluke på en av bilene.
#13
Enig med hELgenen.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle forsvare Xi og kommunistdiktaturet i Kina, men i disse tider virker Kina som en fornuftig stemme sammenliknet med USA.  Ja, desverre fortsetter Kina å handle med Russland, men de kjøper masse råvarer fra Russland for en billig penge og sikrer sine egne ressursleveranser.  Men en toll på 50%-100% på kinesiske produkter vil ramme Europa mye hardere enn USA.

Trump og USA har mange andre virkemidler for å stoppe Putin som han ikke bruker. I stedet driver han med utpressningspolitikk overfor Europa og andre demokratiske land.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/sep/11/donald-trump-europe-transatlantic-alliance-never-recover
#14
Mobile service ved kjøp av nye dekk høres ikke optimalt ut, de trenger jo utstyr for å ta dem av felgene og balansere dem...

Har folk ellers positive erfaringer med kjøp av nye dekk hos Tesla? (Tenker på pris sammenliknet med rene dekkforhandlere.)
#15
Gult er kult. :-) Grønn står også bra til den bilen. (Jeg prøvekjørte en svart en, flott bil, men liker best lyse biler i sommervarme.)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA