meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JegHaterKontoer

#1
Sitat fra: RJK på onsdag 19. august 2020, klokken 21:27
Det tilsvarer 3,3675 kr/kWh. De har gode avanser der ja.

Så er det bare å regne på hvor mye strøm man faktisk bruker vs de 1600 de tar utgangspunkt i. Blir billigere med drop-in på Ionity.
#2
Jeg klarte å få et kwh-relatert svar fra Ohmia!

I Small-pakken til 449 kroner i måneden regner de 1600 kwh strøm! Small er pakken man får anbefalt om man har E-Tron 55 med 12000 årlige kilometer og 50% hjemmelading.

1600 kwh strøm! Det er 7655 kilometer hvis man klarer 400 km per fulle batteri.

Vil minne om at Lov Om Pristiltak eksisterer, spesifikt paragraf 2.
> Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
>Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66

Noen med bedre juridisk forståelse enn meg som vet om dette kan gjelde for Ohmia?

Det jeg fikk fra Ohmia:
SitatI small-pakken til 449kr i måneden har vi tatt utgangspunkt i strømkostnader på 1600kWh, samt kostnader knyttet til nettleie, Wi-Fi, smartstyringslisens, forsikring, vedlikehold, faktureringskostnader og support.
#3
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
lørdag 08. august 2020, klokken 14:56
Sitat fra: Hårek på fredag 07. august 2020, klokken 21:32
Koding fungerer på 2020 modell.
G-meter funker OK.
Road sign funksjonen ble kodet, men den gjør ikke annet enn å gi en feilmelding.
Har ikke prøvd mye, men har ingen indikasjon på det er slike problem. Gjelder kanskje bare helt nye platformer?

Takk for svar. Da blir det OBDEleven på meg også!
#4
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
fredag 07. august 2020, klokken 19:54
Noen som vet om denne tråden spesifikt betyr at 2020-modeller (fra sommer 2019) av e-tron ikke lar seg kode med OBDEleven? Alternativ formulering: noen som benytter OBDEleven på en bil fra etter sommeren 2019?
https://forum.obdeleven.com/thread/8199/post-2020-models-obd11-devices

Var på nippet til å kjøpe en for innbretting av speil ved langtrykk, road sign fusion-funksjonen, og 360-kamera ved høyere hastigheter men nå ser det stygt ut.
#5
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
fredag 03. juli 2020, klokken 22:04
Sitat fra: TM på fredag 03. juli 2020, klokken 21:31
10 % betyr jo at det i praksis er ubrukbart. Det burde da ligge på minst 90 %

Helt riktig. Bilen står i solsteken en hel arbeidsdag og fjernkjøling av bilen virker ikke. Sender mail til digitalsupport og får svar flere dager senere om at siden jeg allerede har fått B9PA så er det forhandler som må ta det videre. De kopierte i hvert fall inn forhandler på e-posten også så jeg slapp å foreta meg noe mer, men det betyr jo at ingen ting skjer før etter sommeren.

Fryktelig lite imponert.
#6
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
fredag 03. juli 2020, klokken 20:28
Sitat fra: TM på fredag 03. juli 2020, klokken 10:40
Er det grunn til å tro at problemene med app stort sett er historie, og at det kun av og til er kortvarige problemer.

Stort sett er nok riktig. Jeg har fortsatt ofte problemer. Har slått meg til ro med at jeg aldri vil få kontakt nede i garasjen under noen etasjer med betong, men bare bilen står parkert utendørs er det rundt 10% sjanse for at jeg får kontakt. Helt håpløst synes jeg, som nå har blitt henvist til forhandler fra digitalsupport. Skjønner ikke helt hva forhandler skal gjøre når B9PA allerede er på plass men men.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
fredag 03. juli 2020, klokken 20:15
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. juli 2020, klokken 14:39
Når du trykket gassen rett i bunn gikk det en evighet før du fikk noen respons - og når den kom føltes det ut som et jevnt dieseldrag.

Den stod nok i Efficiency, da er gasspådraget omtrent som en litt undermotorisert stasjonsvogn.
Sett den i Dynamic og S på neste kjøretur så er det litt mer futt og responsen er umiddelbar.
#8
Audi e-tron / Sv: "Bruk" av batterireserven (buffer)
torsdag 11. juni 2020, klokken 09:34
Sitat fra: mortdal på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:59
Blir interessant hvor bevisste kjøpere kommer til å bli på dette med batteridegenerering. Først tenkte jeg at Audi gjorde en sykt innhogg i bruktverdien på 2019-bilen min da de økte rekkevidden litt på 2020-modellen. Men skulle jeg kjøpt en over 5 år gammel elbil, ville jeg faktisk valgt en bil med større buffer på batteriet, fremfor en med noen få km lengre rekkevidde som ny.

Det tenkte jeg også, men det har ingenting å si egentlig. Lademessig er det vel omtrent forskjellen på å lade til 89% og 90%, og kjøremessig så kjører du dit du skal uansett. Om du kommer frem med 5% eller 6% på batteriet avhengig av produksjonsuke så har du brukt akkurat like mye batteri og slitt like mye på battericellene.

Alt i alt så tror jeg det er et lite hakk negativt for oss med bil produsert før uke 48 fordi rekkevidden som kan averteres med og som vises i displayet vil være litt kortere.
#9
Sitat fra: elektro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:07
Noen foretrekker Individual, men den gir dessverre ikke mulighet til kontrollere fjæringen, så jeg antar at den oppfører seg som Auto.
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:28
Med Individual kan du kontrollere dempingen (komfort/balansert/sportslig), og høyden er satt til 3/middels. Kan ikke justere høyden inne i programmet, men den senker seg automatisk til 2 over cirka 130 km/t.

Dette er bare delvis sant. Jeg kjører alltid i Individual på nivå 2 utenom på grusvei, da er det Comfort eller Allroad som gjelder.
I Individual senkes fjæringen til nivå 2 ved å velge sportslig på det midterste valget. Resten har jeg på balansert så den er en fin mellomting i styring og gasspådrag men den holder seg altså på nivå 2.
Har ikke bilen foran meg akkurat nå, men har altså Balansert-Sportslig-Balansert på de tre valgene i Individual.

Tok en tur-retur hytta for noen uker siden og kjørte turen ned i Efficiency og hjem igjen på Individual. Efficiency endte på 22,4 kwh/100km og snittfart på 68, mens Individual ble 22,1 kwh/100km og snittfart på 71. Så godt som ingen forskjell i høydemeter, kanskje 10-20 meter.
#10
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:44
Sitat fra: hemi på mandag 27. april 2020, klokken 22:31
Skal du rocke 300+ må du nok kjøre i leaf fila med lastebilene og fart deretter og ballonghjul

Tull og tøys. For å nå 300km må du ha et gjennomsnittsforbruk på 27,8 med E-Tron 55. Det er lett oppnåelig så lenge man ikke kjører som en tulling eller kjører utelukkende på motorvei 100+. På de 1000 km jeg har kjørt siden sommerdekkene kom på har jeg et snitt på 24,8, og på vinterdekkene hadde jeg 26,3 over 2200 km.
#11
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 10:30
Sitat fra: janbanan på mandag 11. mai 2020, klokken 09:57
Hvor ser man hvilke sw oppdateringer som legges på?
Jeg har OBDEleven-Pro (med litt redusert funksjonalitet med iOS), om det er til  hjelp.

Aner ikke, men maste litt på Digitalsupport og de kunne bekrefte at den het B9PA.
Klipper og limer fra det jeg fikk tilsendt:
"Her er beskrivelsen av B9PA:

Audi e-tron (gjelder kun for årsmodell 2020) og B9 Produktforbedrelse (B9PF)

Vi hos Audi arbeider for tiden med å forbedre ytelsen for våre connect-kunder. Vi startet i desember 2019 med den første runden av tiltak, rettet mot enkelte aspekter av kundetilbudet. Dette inkluderer så langt nye versjoner av myAudi appen, samt flere forbedringsinsstallasjoner i serverne som benyttes av din e-tron.

Som et neste steg, fortsetter vi med en andre runde av forbedringer. Dette består av to tiltak som skal benyttes kortsiktig:

Det første tiltaket er relatert til høyere oppnåelse av kontakt med kjøretøyet. Gjennom å oppdatere programvaren som benyttes, ønsker vi å opprette en mer stabil kommunikasjon mellom e-tron-serverne og kjøretøyene. Disse oppdateringene er nå tilgjengelig hos din Audi forhandler.

Det andre tiltaket er relatert til oppkoblingsutfordringene enkelte kjøretøy opplever etter lengre tid uten tilkobling. I dette tilfellet vil en ny programvareoppdatering forbedre forbindelsen mellom kjøretøyet og Audi servere.

Den nye programvaren er nå tilgjengelig hos din Audi forhandler.

Vi håper denne informasjonen har vært til bedre hjelp for deg."


Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 10:15
Denne såkalte B9PA oppdateringen du nevner:
Er det oppdateringen for MMI..?
Det er i hovedsak for kommunikasjonsmodulen. Det finnes også en oppdatering til MMI tilgjengelig som kom for noen måneder siden, den het 91x4. For de som opplever risting i bakakslingen ved 50-70 er det oppdatering tilgjengelig for det også som heter 93g1.
#12
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: storeulv på søndag 10. mai 2020, klokken 09:19
Jeg mistenker at problemet ikke ligger i bilen, men snarere i selve løsningsdesignet sentralt hos VAG. Altså hvordan app-til-server-kommunikasjon er satt opp.
Men selve løsningen med tregheter, brudd og ustabil tilgang indikerer for meg med mine drøye 25 år i IT-bransjen at de har basert løsningen på synkron direkte kommunikasjon mot baksystemene uten regelmessig cacheing av tilstandsdata. Da opplever man appen som treg, og når data ikke er cachet får man ingen svar etter lang ventetid.

Den cacher noe og henter inn noe tilstandsdata, i hvert fall under lading. Hadde bilen på lading hele helgen utendørs og når jeg åpnet appen fikk jeg som regel halv-oppdaterte data. De kunne være fra 2 til 30 min gamle.

Dette er ikke sagt for å si noe pent om appen, jeg er nok blant de som har klaget mest til digitalsupport men det har blitt bedre. Når jeg fikk bilen i vinter kan jeg ikke huske en eneste gang jeg fikk nye* data i appen uten at jeg ba om det selv.
Gleder meg forøvrig til å få inn B9PA oppdateringen på onsdag som de har sagt skal "løse problemene". Store ord som jeg har planer om å følge nøye opp.

Men som vanlig med e-tron er det alltid noe nytt. Støy i strømnettet på 3-fas 230V IT-nett. Sukk.
Edit: ikke meningen å prøve å spore av tråden med siste kommentaren. Er det noen tråd om det problemet her på forumet?
#13
Sitat fra: Kølis på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:10
Litt dumt av meg å ta dette i denne linken da det finnes en annen med tema..
Men spør allikevel, får man 50kw uansett fra en hurtiglader med SOC under 80%..? Eller går den under 50kw tidvis? Og med SOC over 80%..?
Da ønskelig med svar fra de som har erfaring og ikke kun teorien

Ikke bli så opphengt i SoC på akkurat 80%. Det er forskjell på ladere og ladehastighet er ikke alltid bestemt av bilen. Jeg tok en tur til en sørlandskommune før Corona kom og ladet 2 ganger på veien for å unngå å lade på hjemturen. I Larvik på Ionity fikk jeg over 100kW ved 90% SoC, mens på Fortum 50kW fikk jeg senere på samme tur bare rundt 22kW ved samme SoC.

Ladeoperatørene liker vel ikke å si det men det er forskjell på laderene og det kan like godt være de som bestemmer hastigheten din.
#14
Audi e-tron / Sv: Høy batteristatus (SOC) ved lagring i butikk
søndag 19. april 2020, klokken 11:42
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 18. april 2020, klokken 12:03
- Det er med andre ord ingen forskjell om jeg fikk denne bilen fra utstillingen i forhold til om jeg fikk en fra lageret i kjelleren. De er alle ladet opp til 100% ved ankomst butikk.

Nøkkelordet her er ankomst butikk, for det er butikken som gjør det. Når vi hentet vår e-tron var den ladet til bare rundt 40% men vi hentet den samme dag som den kom til forhandler. Forhandler hadde ikke plugget den inn i det hele tatt, bare satt den rett i vente-på-overtakelse-posisjon.

Det går nok helt fint å be om at bilen sin ikke lades til 100% når den er kommet frem til forhandler.
#15
Audi e-tron / Sv: Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
fredag 14. februar 2020, klokken 22:13
Sitat fra: eivindbs på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:57
At en bil til 800 000 ikke har fjernlysassistent som standard, er årets beste vits. Er dette noe som kan ettermonteres/bestilles? Har skjønt at det er en av funksjonene som kommer på FOD, så det er vel rimelig å anta at funksjonen ligger i bilen.

Ikke helt sant det der. Fjernlysassistent får du, men den fjerner hele langlyset i stedet for bare mindre firkanter.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA