meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stip

#1
7X / Sv: Zeekr 7x
fredag 25. april 2025, klokken 09:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 18:45
Sitat fra: Stip på torsdag 24. april 2025, klokken 11:31- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
Hm, så videoen fra Autogefühl, synes ikke det var så ille. At den sammenlignes med Q6 og Macan er vel fordi det er der den sikter mtp på utstyr, konstruksjon og pris.

Men vekt og forbruk er egentlig det verste, 54 mil med 100kWh batteri er hårreisende dårlig, det er på linje med Model Y, dette med 33% større batteri.

At forskjellen er mindre til vinteren henger jo sammen med det høye forbruket om sommeren.

Ellers er det ikke noe å stresse med hestekreftene, det har gått helt fint her i huset. Elbiler er generelt lette å kontrollere.

Nei reviewen var ikke ille i det hele tatt. De fleste lovpriser bilen.
#2
7X / Sv: Levering
torsdag 24. april 2025, klokken 12:02
Fått beskjed om månedsskifte mai/juni
#3
7X / Sv: Zeekr 7x
torsdag 24. april 2025, klokken 11:31
Jeg har sett ALT som er av tester i norske og internasjonale kanaler, og har dannet meg følgende bilde. Kall det gjerne en enkel og subjektiv meta-test:

- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- Bilen er av de fleste omtalt som en fantastisk landeveiscruiser.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
- Jeg kunne virkelig ønsket meg 20'-felger på AWD, da det trolig ville økt både komfort og teoretisk rekkevidde til ca. 580 km. 
- Luftdempingen kunne kanskje vært bedre tunet sammenlignet med nevnte biler, men fortsatt god.
- Bilen tikker ellers av på "alt", men enig at den har aaalt for mange hestekrefter. Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
- Bilen har et enormt responsivt OS som etter sigende blir oppdatert når bilen kommer til Norge. Det gjelder blant annet saken med to navigasjonssystem.
- Sjefsingeniøren (svenske som var med siden utviklingen av Volvo 240) sier at innhentet data er trygge.
- Det er all grunn til å tro at den vil toppe på NCAP
- Det var litt pling plong, men mindre enn på 001 og EU-regelverk har visst noe av skylda her. Plong kan skrus av enkelt.
- De fleste YouTube-kanalene presenterer denne bilen som en som virkelig kan sette Zeekr på kartet. Det fremstår kanskje litt som clickbait, men samtidig er de samme folkene ganske kritiske til Polestar 4. Altså får jeg egentlig tillit til at bilen er såpass bra.
- En ting som beroliger meg er at Zeekr visstnok har et team som tar tilbakemeldinger fra kunder på alvor. De er i stand til å gjøre oppdateringer raskt, og viser til eksempler der det har skjedd. Dette hevder jo alle moderne bilprodusenter i dag, men av erfaring vet jeg at det ikke er tilfelle. Ref. punkt over kommer jeg til å tipse Zeekr om en modus som begrenser krafttilgangen for andre brukere slik Renault (?) har gjort.

Disclaimer: Jeg har bestilt bil, og måtte legge inn 100.000 mer for denne enn opprinnelig planlagt TMY. Men for myye mer utstyr og 10 års garanti føler jeg det er verdt det. Jeg har tro på merket. Geely tjener penger, Volvo-ingeniørene kan lage bil, Zeekr har levert en halv million biler hittil, og Kina er kommet for å bli.
#4
7X / Sv: Zeekr 7x
tirsdag 01. april 2025, klokken 15:40
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:53Mulig folk begynner å miste litt interessen for nye, kinesiske merker? Vi har jo i en årrekke blitt presentert for nye merker med nye modeller og store lovnader om hvor mye bil man skal få for pengene, og så har salget aldri tatt ordentlig av. Jeg regnet litt på tallene for hittil i 2025 og ser at Tesla alene har solgt flere biler enn alle kinesiske merker til sammen. Holder man Polestar utenfor så har Model Y alene solgt bedre enn alle de andre kinesiske merkene til sammen, altså BYD, Nio, Xpeng, Hongqi, Zeekr, Seres, MG, Dongfeng, Maxus og JAC.

Enig i at det begynner å bli vanskelig å skille alle. Mange SUV'er ser ut til å følge samme oppskrift. Så kan man nok anta at Tesla sin utviklingskurve har flatet ut, mens de kinesiske bygger opp moment. Altså, en Tesla er nok fremdeles en Tesla i 2026, men jeg har ikke fantasi til å se for meg hva som kommer fra Kina da. For å underbygge den påstanden kan man se på to nyheter fra bare det siste døgnet: Først kommer Zeekr med en 1,2MW, lader, før Huawei følger opp med en 1,5MW lader (https://carnewschina.com/2025/03/31/huawei-to-unveil-1-5-mw-supercharger-on-april-22-capable-of-delivering-20-kwh-per-minute/).

"[BYD] announced it would install 4000 units of 1 MW fast chargers, with the first 500 to be deployed in April. For comparison, that is double the Tesla V4 Cabinet power and far from other competitors".

#5
7X / Sv: Zeekr 7x
tirsdag 01. april 2025, klokken 12:45
Syns det er lite nyheter om Zeekr 7X i norske aviser, men det er en del lovende å finne i oversatte kinesiske kilder. Vet ikke om det er troverdig, men lar folk vurdere selv:

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97257803/

"First of all, in the environment outside the car at minus 10 degrees Celsius, and under the condition of the air conditioning setting of minus 22 degrees in the car, the ZEEKR 7x and Tesla Model Y tested the energy consumption performance of the air conditioner to maintain the temperature.

The Zeekr 7X consumes a total of 7 kWh, while the Tesla Model Y consumes a total of 8.58 kWh. Secondly, in terms of the speed of increasing the temperature in the car in the extremely cold environment, the temperature of the two cars rose to 20 degrees after 12 hours of stationary in the open air, and it took only 10 minutes for the Zeekrypton 7X and 28 minutes for the Tesla Model Y. ZEEKR also tested the charging capacity with Tesla.

In Shenyang, with an average temperature of -10 °C, the ZEEKR 7X uses the second-generation pole charging pile, and it takes only 18 minutes to charge 10-80%, while Tesla takes 55 minutes on the V3 supercharging pile.


In Harbin, with an average temperature of -20 °C, both cars are charged at third-party supercharging piles, and it takes 10-80% of the time, while Zeekr takes 29 minutes and Tesla takes 65 minutes.

The two cars also competed in the achievement rate of actual battery life in winter. From Qinhuangdao to Shenyang, in the scene of minus 10 degrees and 21 degrees of air conditioning, ZEEKR 7X ran 500 kilometers, with a battery life achievement rate of 70.9%. Tesla, on the other hand, only ran 391 kilometers, with a 56.8% achievement rate.

In the heavy-duty truck towing challenge, the Porsche Paramela did not pull a 43-ton mining truck. And ZEEKR 001 not only pulled the same mining truck, but also installed 8 tons of excavators, with a total weight of 51 tons, and still pulled them.

This heat pump has the largest number of heat sources. Through the in-depth interaction of 4 waste heat sources, 2 waste heat sources and 3 auxiliary heat sources, ZEEKR breaks the heat barrier of the whole vehicle and reduces waste. Taking chip waste heat as an example, its recycled power can reach 1,700 watts, which is equivalent to saving 1.7 kilowatts of electricity per hour, and the saved electricity can run an extra 10 kilometers.

Taking the ZEEKR 7X, which is equipped with a full-stack 800V high-voltage system and a 100kWh Kirin battery as an example, in the scenario of -10°C outside the car and 21°C in the air conditioner, the cruising range is measured to reach 500 kilometers, the range achievement rate is 70.9%, and after standing in the -20°C environment for 12 hours, the 000 acceleration is measured to be 3.87 seconds, and the performance achievement rate is 98.16%.

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97214174/

Fremstår litt som en biased reklame dette, men er det noe sannhet i det det lover det godt for norsk vinter.
#6
Sitat fra: derwaechter på onsdag 26. mars 2025, klokken 08:00
Sitat fra: Vaduz på onsdag 26. mars 2025, klokken 01:58
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 22. mars 2025, klokken 09:34
Sitat fra: Stip på lørdag 22. mars 2025, klokken 08:37For de som river seg i håret (om det er noe som helst igjen blant forummedlemmene) og føler seg maktesløs i møte med Gaza, Ukraina, mulig NATO-kollaps, autoritet over kunnskap, og lefling med ytre høyre blant verdens mest mektige mennesker er faktisk det å finne en annen bil enn Tesla noe av det mest betydningsfulle man kan gjøre som enkeltperson.

Kan du være snill å forklare meg hvordan det at jeg kjøper Tesla bidrar til krig på Gaza, at Ukraina taper mot Russland og at USA melder seg ut av Nato?

Eller vridd på hodet, tror du at du ved å la være å kjøpe Tesla gjør at USA vil fortsette å være med i Nato? Eller at titusener ikke vil dø av aids?

Tror du at folk i Ukraina jubler for ditt valg om å ikke kjøpe Tesla? At de er deg takknemlig og sier  "Ja, han kunne ikke gjøre så mye, men i det minste kjøpte han nå ikke en Tesla". Eller at de som sulter i Afrika takker for ditt bidrag når du, en velfødd europeer født med sølvskje i munnen kjøper en annen elbil enn Tesla?

Sliter med å sammenhengene. For meg fremstår dette som meningsløs moralsk posering.

Trump er en demokratisk valgt president som gjennomfører akkurat det som er lovet og som han ble valgt på av det amerikanske folket. Selv om man skulle tving Musk til å fratre som Ceo eller måtte selge sin 12%, så vil ikke det forandre noe i forhold til disse sakene.




Musk betalte over 200 millioner dollar for å få Trump valgt.
Han kjøpte Twitter for å påvirke politikk, opinion og politisk makt i usa.
Han stod på scenen og gav to heil hitler hilsener foran tusener av tilskuere.
Kritiserer Ukraina, truer med å stenge starlink for dem, men kritiserer aldri Russland.
Administrasjonen han fikk valgt har gått til handelskrig mot sine nærmeste allierte og truer med annektering av kanada, Panama og Grønland.


Alt dette finansieres direkte  av tesla aksjekursen. Selv om Teslas er en meme aksje og ikke har så mye med virkeligheten å gjøre, så vil allikevel nedgang i salg signalisere t vekstperioden er over som kan gjøre investorer litt betenkt over å skulle prise dem med en P/E>100.

Det er ganske enkelt å se hvorfor man ikke burde støtte Tesla på nåværende tidspunkt.

Og i tillegg er det forholdsvis få enkelte kjøpsvalg som gir utslag. Det er jo tross alt bare noen hundre eller få tusen biler per land som utgjør forskjellen.

Nettopp. Enig i at det skal være høy terskel for å politisere konsumentkjøp og drive moralsk posering. Cancel culture har jo hatt latterlige utslag siste årene. Men dette er noe annet, og 48,2% i denne pollen virker til å tenke i samme baner. Det er (som Vaduz sikter til) en kausal og relativt betydningsfull sammenheng mellom valg av bil og å bidra til nedbygging av demokrati og rettstat. Valget betyr noe.

Når det er sagt er skadeverk på privatbiler en uting, og man skal respektere andre synspunkt. Jeg forstår at man kan tenke at "bil er bil", men for meg dette å ikke stille seg likegyldig. Og ser man på fascismens historie ligger det alltid likegyldighet bak. I USA tør er det mange som ikke tør å ytre seg kritisk lenger i frykt for å miste jobb og økonomisk sikkerhetsnett. Man blir definert som terrorist om man demonstrerer utenfor en Tesla-forhandler men i noen rapporterte tilfeller forsøkt deportert, selv med amerikansk pass, om man demonstrerer fredelig for Palestina. Å hindre muligheten for fri meningsutveksling er første vilkår for fascisme (jeg tror med dette IKKE at dere er fascister altså!)

Så er det valide poeng Dieselgubben kommer med, men vær så snill og ikke putt argumentene i en "left wing"-boks.  Da stempler og diskrediterer man meningsmotstandere.
#7
Man skal selvsagt få mene hva man vil uten å få tyn ("fjotter" osv). Men for en svært stor andel av potensielle kunder er faktisk kjøp av ny Y blitt sidestilt med å være likegyldig til et moralsk forfall i samfunnet. Dette er statistisk. Da blir det et signal man sender ut om man liker/bryr/skjønner det eller ikke.

For de som river seg i håret (om det er noe som helst igjen blant forummedlemmene) og føler seg maktesløs i møte med Gaza, Ukraina, mulig NATO-kollaps, autoritet over kunnskap, og lefling med ytre høyre blant verdens mest mektige mennesker er faktisk det å finne en annen bil enn Tesla noe av det mest betydningsfulle man kan gjøre som enkeltperson. Nå er det heldigvis kommet mange svært gode alternativ.

Ironisk nok virker Musk sin semi-lovlige "assistant to the president-rolle" til å øke populariteten til Tesla i konservative demografier (google f.eks siste tall for Texas!) mens nedgangen skjer på plasser som California, der man finner elektriske alternativ. Er jo en viss miljøeffekt i det også :)
#9
7X / Sv: Zeekr 7x
lørdag 08. mars 2025, klokken 09:38
I dag, 8. mars, er kanskje en passende mulighet for å foreslå en hyggelig Bergenstur til fruen da  ???  ;D
#10
7X / Sv: Zeekr 7x
fredag 28. februar 2025, klokken 14:10
Jeg kjøpte bil på vilkår om at Zeekr nettopp har Frydenbø og/eller Mekonomen som serviceverksted slik som i Sverige. Frydenbø har 14 lokasjoner i Norge og Mekonomen har 300 (!). Selv om langt fra alle er aktuelle burde det ikke være langt til nærmeste plass og bedre dekning enn Xpeng, Nio, BYD og andre. I tillegg har Sverige Mobile Service, men usikker om det kommer hit.   
#11
7X / Sv: Zeekr 7x
fredag 28. februar 2025, klokken 08:20
Kan for så vidt forstå at de ønsker kortere intervall i bytte mot en lang garantiperiode... 
#12
7X / Sv: Zeekr 7x
onsdag 26. februar 2025, klokken 13:08
Forhandler sa service gjennom Frydenbø (14 lokasjoner fra sør- til nordvestlandet), men fikk inntrykk av at det kan gjelde likt med alle Polestar/Volvo-forhandlere. I Sverige har de serviceavtale med Mekonomen, som også kunne være aktuelt i Norge. Dersom det stemmer for hele landet kan det bli spennende å følge med.
#13
7X / Sv: Zeekr 7x
tirsdag 25. februar 2025, klokken 10:07
Bil bestilt! Satt leeenge og ventet på nye Tesla Y, men den ble plutselig uaktuell. Ikke bare pga det politiske, men også fordi den rett og slett ikke virker like spennende lenger. 7X huker av på nesten alle krav + litt til. Bilen er allerede produsert i rundt 30-50.000 eksemplar (forhåpentligvis mindre barnesykdommer) og eieren har positive resultat (i motsetning til Xpeng). Søstermerkene Polestar og Volvo har relativt god troverdighet, så det burde gjelde for Zeekr også. Tilsvarende spekket Audi Q6 bikker 1 mill, men har kun 5 års garanti. Med Frydenbø i ryggen og 10 års garanti ble det til slutt en no-brainer. Vi kan selge bilen etter 7 år med 3 års garanti igjen, noe som gjør at totalregnskapet ser bra ut.
#14
Skoda ENYAQ / Kjøreegenskaper og programvareoppdatering
onsdag 25. januar 2023, klokken 12:25
Har hatt Enyaq (2wd) sidan sommar 2021. Dette er vår andre vinter. Både eg og kona merker vesentlig forskjell i kjøreegenskaper på vintervegane i år i forhold til i fjor vinter. Hekken drifter meir under vanlig kjøring på isete forhold, og ESP'en jobber hardere.

Kan selvfølgelig bli påvirka av slitte dekk og/eller dårligare vær denne vinteren, men trur egentlig ikkje heilt det heller. Vi mistenker at det er et resultat av programvareoppdatering då vinteren starta.

Er det andre som har lignande erfaringar?
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Skeivslitte dekk?
fredag 28. oktober 2022, klokken 07:44
Bytta akkurat til vinterdekk. Har kjørt 32000km. Bakdekka er slitt og må byttast allerede (Bridgestone, bakhjulstrekk iv80). Ca 12500 for to dekk. Dyrt, men totalregnskapet er likevel bra for bilen. I tillegg såg vi tegn til at innerkanten var meir slitt. Går fint, men det er ein ting ja.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA