Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - unik42

#1
e-5008 / Sv: e-5008
mandag 23. september 2024, klokken 14:08
Fikk et ok-ish tilbud, men slo det fra meg. Litt for mange ankepunkter. Hvis 4-hjulstrekk ikke blir så altfor mye dyrere OG de kjører et tilsvarende tilbud som nå (2,99% rente eller vinterhjul) så kan det være vi slår til.
#2
e-5008 / Sv: e-5008
mandag 23. september 2024, klokken 11:02
Har nå prøvekjørt en E-5008 i helga. Fikk kjørt en 10-ish mil på Haugalandet.
Jeg kommer fra en ID4 1st. (ikke max) fra 2021 så mitt syn er farget av dette.

Først og fremst: Bilen ser veldig bra ut inni og utenfor. Rett og slett vakker, og den fargen som var på testbilen var nydelig. Selgeren sa det var Blå Ingaro (den som følger med bilen), men jeg mistenker at det egentlig var Blå Obsession (+8900). Testbilen hadde ikke hengerfeste så fikk ikke testet det, ei hadde den selvkjøring. Kun ACC med Stop&Go.

Bra:
- Kjapp og rask infotainment. Merket ingen lugging eller stopp da jeg brukte det.
- I-Cockpit ser bra ut og har mange oppsettsmuligheter slik at det kan se ut akkurat som du vil
- Gode seter i oppgradert setepakke (+24.000), med varme, kulde og massasje i begge forsetene.
- Grei plass i seterad 2, med justerbare seter.
- Uvant med lite ratt og speedometer over rattet, men jeg ble glad i det.
- Trådløs Android Auto som var KJAPP å starte opp. I ID4 kan det ta ett til to minutt før den virker fra kald bil. I tillegg kunne en bytte ut kartet på skjermen foran rattet med Google Maps-kartet!
- Tre 12V uttak (for de som trenger det)
- Rullegardin innfelt i bakdørene (GT-utgave)
- 3-seterader! Med ok plass. Bemerk at seterad 2 må litt frem hvis en voksen skal sitte bakerst.

Middels:
- Ok matriselykter. Har prøvekjørt ID4 med IQ light og de føler jeg er raskere og klarere
- Bagasjerommet er mindre enn en skulle tro. Det er oppgitt 750l, men jeg mistenker at 200 av dem er under gulvet i en grop helt bakers + en 15cm høy hule under 3. seterad en må ha en egen skuff for å bruke. Med seterad 3 nede så det nesten ut som om det er bedre plass i ID4 (ikke medregnet plass under gulv og seter).
- Litt trang cockpit, føles nesten som om en sitter i et jagerfly. Ikke ubehagelig, bare litt trangere enn det jeg er vant med.
- Litt irriterende ACC-kontroll. I ID4 kan jeg stille inn ACC til å følge fartsgrensene. Det funker ikke i E-5008, der må du manuelt trykke "OK" hver gang fartsgrensen endrer seg. I tillegg er det ingen indikasjon på om bilen ser kantlinjer (aner ikke om det er fordi bilen ikke har selvkjøring).
- Varsel om for høy fart. Hvis en legger ADAS som snarvei på I-toggle så er det tre trykk for å skru av varselet.

Dårlig:
- Irriterende mange menyer i infotainment, med ulogiske funksjoner. Eksempelvis finnes seter under klima (for varme og kulde), men da får du ikke stilt inn massasje. Først hvis du går på Seter i hovedmenyen kan du også stille massasje.
- I-toggles er i utgangspunktet en fordel siden en kan ha snarveier til de mest brukte funksjoner. Men jeg kunne ikke legge til Seter der, men jeg kunne legge til "kulde i seter" eller "varme i seter", ikke begge deler.
- Litt lite utsikt ut bakrute
- Ingen mobillomme eller holder til mobil i baksetene
- De kapasative knappene kan de kaste på sjøen. Og jeg har det (og er en av de få som liker det) i ID4, men de på E-5008 føles veldig billige ut. Masse "klikkelyder" og ingen sveiping. I tillegg er det samme ingeniøren i Peugeot som i ID4 som har laget "neste/forrige og volum opp/ned" oppsett. Hvem mener at opp skal være neste og høyre skal være volum opp!?
- Taleassistent er like god som i ID4. De eneste taleassistentene som korrekt navigerer hjem til meg er Tesla og Android Auto. Alle andre jeg har prøvd vil ha meg til Rygge flyplass. Bemerk at jeg tror at hvis du har et abonnement på telematikktjenester så skal taleassistenten ha ChatGPT innebygd.
- Hakkete Android Auto, selv om den er kjapp å koble opp så hakket AA ved panorering i kart og slik.

Usikre momenter:
- Selvkjøring, aner ikke hvor bra det funker, men ønsker det
- Grip control på 2WD på vinterstid. Satser på å evt. kjøpe 4-hjulstrekk
- V2L kunne heller ikke selgeren si så mye om
#3
e-5008 / Sv: E-5008 vs ID7 Tourer
onsdag 18. september 2024, klokken 11:13
Er i samme båten selv, men for vår del vil E-5008 vinne over ID7.

Hvis vi går for ID7 så får vi en bil med noe større bagasjerom (som vi ønsker), og noe mer ekstrautstyr.
Går vi for E-5008 så får vi det i tillegg til to ekstra seter, som er sårt savnet hos oss.
#4
e-5008 / Sv: e-5008
onsdag 18. september 2024, klokken 08:23
Vil det si at biler før mai 25 ikke vil få V2L, eller at adapteret vil bli tilgjengelig for bestilling da?
#5
e-5008 / Sv: e-5008
onsdag 11. september 2024, klokken 14:27
Takk for svar. Prøver å google meg til om det er mobilnøkkel, men det ser ikke ut som det er det.

Edit: Skrur bilen seg av om du går ut av den (meget irriterende på ID4)?
#6
e-5008 / Sv: e-5008
onsdag 11. september 2024, klokken 13:50
Noen som vet om det er camp mode i denne? Og vet dere om Android Auto er trådløs? Med V2L og 7-seter kan jeg huke av to gigamangler jeg har i dag på folkevogna mi.
#7
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 08. august 2024, klokken 13:38
Sitat fra: magfred på torsdag 08. august 2024, klokken 13:26Ser ut som at konfiguratoren ikke har mulighet til å legge til "Førerassistentpakke+", som bl. a. inneholder Area View 360 graders kamera. Ligger i prislisten, og er mulig å få med på 4Motion Highline for 14900,- eks moms. For GTX koster samme pakke over dobbelt så mye av en grunn...

Rart det er borte fra konfiguratoren...
#8
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 08. august 2024, klokken 12:13
Litt i samme lesten som trådstarter. Jeg vurderer også oppgradering til 4-hjulstrekk og har i den grad sammenlignet brukt med nytt.

Jeg vil ha 360 graders kamera og merker at det er ikke fryktelig mange ID4 GTX/4-Motion med area view. Men sjekker jeg nybil hos Møller så virker det jo som om det ikke er mulig å få tak i på nye ID4er. Stemmer det?
#9
ID.4 / Sv: Gumminatter heldekkende
tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:43
Noen som vet om det er noen som selger kun matten bak?
#10
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 30. august 2023, klokken 10:27
Kjent problem, ja. Jeg tok det opp i forument her desember 2021.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58769.0
#11
Lading i Europa / Sv: Betaling av Shell Recharge faktura
torsdag 17. august 2023, klokken 07:54
Takker! Skal prøve der.
#12
Lading i Europa / Sv: Betaling av Shell Recharge faktura
onsdag 16. august 2023, klokken 10:40
Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. august 2023, klokken 15:28Ser du fakturaen også i app'en? Kan du betale den der med tilknyttet kredittkort?

Kan ikke legge til kredittkort. Men fakturaen ligger ikke der. Dog så ligger selve ladingen i ladehistorikken der.
#13
Lading i Europa / Sv: Betaling av Shell Recharge faktura
onsdag 16. august 2023, klokken 10:37
I mailen står følgende:
Hvis du ikke finner svaret på nettstedet vårt, kan du gjerne ringe + (0)0 0 eller send en e-post til finance.customercare@newmotion.com.

Jeg sendte en mail til eposten, men fikk til svar at den ikke var tilgjengelig.

Bemerk at kostnaden er reell, det var den eneste plassen jeg ikke ladet hos Tesla. Hos Shell Recharge legger man igjen kontonummer, men jeg skjønner ikke hvordan man faktisk betaler fakturaen.

Selve PDFen som følgte med inneholder enda mindre informasjon.
#14
Lading i Europa / Betaling av Shell Recharge faktura
tirsdag 15. august 2023, klokken 15:22
Hei

Har fått "faktura" fra Shell Recharge på en ladesesjon i Frankrike.

Betal fakturaene dine
Vi ber deg om å overføre det totale beløpet på NOK 318.62 merket NOXXXX med det aktuelle fakturanummer APSXXX.

(XXXX er sensurert)

Hvordan betaler jeg den? Jeg finner ingen kontonummer eller KID.
#15
ID.4 / Sv: Kjøring i Nederland, Belgia og Frankrike
fredag 10. mars 2023, klokken 06:54
Angående franske oblater og den siden du viste til Orbit, er det vognkortet som skal lastes opp i bunn? Altså at jeg scanner inn alle sidene av vognkortet og laster dem opp?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA