meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jagfan

#1
i-Pace / Sv: Lading på oppsatt tid
onsdag 18. desember 2019, klokken 11:14
Jeg har testet funksjonen grundig og det som Jaguar/Boulter hevder stemmer ikke.
Hvis bilen parkeres med f.eks. 3 timer gjenstående ladetid, ladevindu mellom 01-07 og lading settes på pause (ellers lader den i vei til 100% med det samme), vil bilen likevel ikke starte lading innenfor spesifisert ladevindu på 6 timer. Og, avreisetidspunkt ikke satt. Mulig det er en feature, men gir ingen mening i mitt hode.
#2
Jaguar / Sv: Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
onsdag 18. desember 2019, klokken 11:03
Mitt anliggende var å påpeke at JLR ikke gir konsistent og begrunnet laderåd for I-Pace. De har åpenbart forbedringspotensiale på dette området.
Som ihuga Jaguarentusiast representerer I-Pace en særdeles positiv videreføring av Jaguars tradisjon som førende innen design, teknologi og racing gjennom snart 100 år. At Jaguar slipper en helt ny modell/teknologi som nødvendigvis medfører en del justeringer etterhvert som de får innhentet erfaringsdata, lever jeg godt med.
Hver og en får gjøre sine vurderinger utifra eget ståsted og preferanser. For min del er det uaktuelt å velge en "bilprodusent" som tilbyr "gratis" lynlading.  En strategi som er dømt til å forkorte levetiden på batteriene.
For første gang vurderer jeg faktisk  å beholde et nybilkjøp utover 5-års horisonten. Og med dagens utviklingstempo kan man garantert oppgradere til batterier med mangedoblet energitetthet når garantiperioden utløper, hvis man har behov. Så får tiden vise om jeg og Jaguaren vandrer sammen inn i solnedgangen med redusert kapasitet.
Inntil da tar vi våre turer med innlagt klattlading (regenerering) uten bekymringer for %'er og batteriets helsetilstand:-)
#3
Jaguar / Sv: Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
mandag 16. desember 2019, klokken 14:51
Jeg fikk svar på ladespørsmålet på I-Pace Tech Talk sist onsdag av Sjefing. Steve Boulter: Hans anbefaling var kort og fritt oppsummert å lade til 100% og beholde ladekabelen tilkoblet så ofte/lenge som mulig. Denne anbefalingen gjelder lading på AC.
Han begrunner dette med at dagens batteriteknologi i kombinasjon med I-Pace integrerte ladesystem og batteriets overhead buffer ikke vil føre til degenerering av kapasitet over tid i større grad enn hvis man følger "20-80% -regelen". Heller tvert i mot, da det er behov for å balansere battericellene for å utjevne cellenes individuelle kapasitet. Han nevnte at I-Pace tech-teamet hadde testet og verifisert dette grundig over flere år og at Jaguar hadde intensjoner om at I-Pace batterier skulle vare vesentlig lengre enn ut garantitiden på 160K km/8 år.
#4
Jaguar / Sv: Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:55
Det er jo prisverdig at Jaguar Norge korrigerer informasjon ift. innspill fra kunder. Men man kan vel ikke annet enn å se det humoristiske i presisjonen.

Justeringen i FAQ'en for spørsmålet : "BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?" er om mulig enda mer misvisende og utydelig enn den opprinnelige teksten. Det er da ikke preferert SOC-intervall for effektiv lading som etterspørres!

Dette er uansett en avsporing fra hva som var mitt formål med innlegget.
Forhåpentligvis kommer det mer presis informasjon fra teknisk hold.

#5
Jaguar / Sv: Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:30
Takk for tilbakemelding Jaguar Norge:-)
Jeg regner med at en anbefaling for batteripleie på I-Pace kommuniseres bredere og i flere kanaler. Tenker vi like gjerne avslutter denne tråden.


#6
Jaguar / Sv: Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
mandag 02. desember 2019, klokken 14:15
Oppdatering:
Ser ikke ut som noen fra Jaguar Norge ønsker å svare/kommentere. De ble vel svar skyldig eller kanskje det er et strategisk valg?
Selv et svar om at JLR ikke har en velbegrunnet anbefaling ville være bedre enn øredøvende stillhet. Og i hvert fall bedre enn å gi inkonsistente anbefalinger.

Får gi de en siste sjanse til å kommentere før jeg lukker tråden.
#7
Jaguar / Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil
tirsdag 26. november 2019, klokken 14:39
Det finnes mye tilgjengelig informasjon om Li-ion teknologi og lading rundt om på nettet. Både mer eller mindre kvalifisert synsing og forskningsbasert begrunnet. En tradisjonelt utbredt forståelse er at man bør klattlade og holde ladenivå innenfor 20-80% for å optimalisere levetiden på Li-ion batterier. Nå gjør jo teknologien framskritt også her og ifm. overgang til Elbil prøver jeg å finne informasjon spesifikt om I-Pace. Da er det litt foruroligende å oppdage at JLR tilsynelatende ikke er enig med seg selv heller om hva som er god praksis ift. lading av I-Pace.
Jeg kan eksempelvis nevne noen funn her:

Fra Jaguar Norge: https://www.jaguar.no/i-pace/min-i-pace/faq : BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?
Vi foreslår at du lader opp I-PACE til 80 % og kun lader 100 % når du skal på langtur. Dette er en vanlig anbefaling for elbiler, og sikrer at batterilevetiden og ytelsen optimaliseres.

Hentet fra I-pace forum Norge, Line Sofie: Mange elbil eiere og bilmerker anbefaler å lade opp bilen til ca 80-90%. Dette kan være enten fordi de tror at batteriet belastes for mye - eller fordi de siste 20% tar lang tid å lade opp.
Jaguar Land Rovers Battery Management System er designet med en intelligens som gjør at batteriet aldri vil bli overbelastet, og derfor skader det ikke å lade opp til 100%.
Mvh Line Sofie / Jaguar Norge

Påstått sitat av JLR Engineering, hentet fra UK I-pace forum: One thing they made very clear was to "stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference. To the extent it was ever an issue with EVs it's been pretty much eliminated with the advancements in battery composition."

Jeg er inneforstått at forskjellig ladeelektronikk og SW hos produsenter av Elbil kan/bør påvirke hvilken ladestrategi som benyttes og jeg skulle gjerne sett at JLR kom med en utfyllende anbefaling for I-Pace. Fortrinnsvis teknisk fundamentert og konsistent.
#8
Mulig jeg spammer feil tråd her? Men utover at jeg har samme problem med forvarmimg som beskrevet i tråden. Skulle jeg ønske at I-pace'n også responderte på foretrukket ladeperiode som kan settes i JLR APP'en. Dette fungerer fint via Tibber APP'en (strømleverandør som jeg har på hytta). Noe som indikerer at feilen ligger i JLR APP.
Har 19B release og formodentlig TCU 16.2.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA