meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - freddy85

#1
Sitat fra: aherbjornsen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:41
Sitat fra: freddy85 på lørdag 11. oktober 2025, klokken 11:50Grunnen til at jeg ønsker å få det til, er at jeg har en veldig trang garasje, og bilen er så bred at det er vanskelig/umulig å komme seg ut av døra når den er parkert.

Stemmer det at denne funksjonen faktisk er deaktivert i Norge?
Er det noen her som har fått aktivert Remote Start eller RSPA via forhandler, eller på annet vis?
Har en 23-modell og trang garasje. Bruker nøkkel til å kjøre bilen ut og inn hver gang. RSPA bruker jeg ikke men har testet at den er aktiv.
Sikker på at du gjør dette korrekt? Bilen må være stoppet og avskrudd før du starter prosedyren, så trykker du først låse-knappen og rett etter det holder du inne "remote start" til bilen starter (tar noen sekunder). Da kan du bruke knappene til å kjøre frem og tilbake.

Tusen takk for hjelpen, det fungerte:)
#2
Hei!

Jeg får ikke Remote Parking Assist (fjernstyrt parkering) til å fungere på min Hyundai Ioniq 5 Premium 2023-modell.
Jeg får heller ikke til remote start via nøkkelen, bilen reagerer ikke i det hele tatt.

Jeg har sjekket med ChatGPT, og den opplyser at disse funksjonene kan være deaktivert i EU-versjoner (inkludert Norge) på grunn av regelverk.

Grunnen til at jeg ønsker å få det til, er at jeg har en veldig trang garasje, og bilen er så bred at det er vanskelig/umulig å komme seg ut av døra når den er parkert.

Stemmer det at denne funksjonen faktisk er deaktivert i Norge?
Er det noen her som har fått aktivert Remote Start eller RSPA via forhandler, eller på annet vis?
#3
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
tirsdag 28. mai 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Orbit på torsdag 16. mai 2019, klokken 23:17
Elbilene ville bidratt med 3 milliarder i kassa dersom de ble ilagt MVA og samme avgifter (dvs hovedsklig vektavgift) som fossilbiler - og salget var på samme nivå.

Men fra 2007 til 2018 har avgift på kjøp av biler (samlet) blitt halvert, og det meste kommer fra (delvis fiktivt) lavere utslipp fra fossilbiler, og dermed lavere avgift. Så det største inntektstapet kommer fra lavere bilavgifter generelt, ikke spesifikt elbiler.

Sitat fra: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vy9xV/Bilavgiftene-har-sunket-25-milliarder-kroner-pa-ti-arDen største delen av fallet har kommet i «avgift på kjøp av bil». Her har statens inntekter sunket fra 34 milliarder kroner i 2007 til 17,4 milliarder kroner neste år, regnet i 2018-kroner.

Så langt er det kun et veldig lite fall i drivstoff-konsum, så mye av gevinsten med lavere forbruk er brent av (bokstavelig talt) i mer bilkjøring enn tidligere.


At det ikke har blitt konsumert mindre fossilt drivstoff når det har kommet så mange elbiler  kommer ikke av at bensin og diesel bilene kjører mer enn før men at vi har en eksplosiv befolkningsøkning.

Er vel også nærmest kun pga elbil fordelene at staten får inn mindre avgifter på bil enn før, regjeringen har justert avgiftene generelt men er primært de bilene med stor motor som ikke har høyt utslipp som har tent noe på det og de selges det ikke mange av.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA