Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MJ006

#1
Sitat fra: overskyet på fredag 23. april 2021, klokken 09:29
Sitat fra: Urbs72 på torsdag 08. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: eisa01 på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:04
Er det mulig å oppgradere bilen? Det er 200 km fra Oslo til Trysil så bør ikke være nødvendig å hurtiglade, f.eks. en Hyundai Kona vil komme frem

Ellers er det bare å finne seg i ladekø, da det tvilsomt lønne seg å bygg ut infrastruktur for at kortrekkevidde-biler brukes på langtur som dette på utfartsdager :)
Det er jo nesten null lademuligheter i Trysil om man ikke har lader på hytta, så også vi med stort batteri kan trenge en påfyll før vi kommer frem.

At kommuner som Trysil og Hemsedal ikke har skikkelig lading er ganske utrolig egentlig. Det kryr av elbiler der, de lever av snø, men lading, det skal de ikke ha. I Hemsedal er det et par sutteladere, thats it. Trysil er jo like elendig.

Trysil er en helt grusom destinasjon på vinteren. Selv med lang rekkevidde på bilen nytter det ikke å kun lade i Elverum på vei oppover når det er mange minusgrader, og man i tillegg skal kjøre litt rundt i Trysil. Lite imponerende at det kun er to 50kw-ladere i Norges største kommune for vinterturisme. Minnes med gru vi sto 3-4 timer i ladekø i vinterferien.
#2
AC fleksilading / Sv: AC i Trysil
onsdag 27. januar 2021, klokken 14:17
Mange som foreslår å lade i Elverum, noe vi også gjorde. De 100 km til Trysil (ikke alle har hytte i alpinbakken nært sentrum), kombinert med 10-15 minus over helga, ble for stor belastning på batteriet. Umulig å komme seg tilbake til Elverum igjen uten lading. På sommeren er det null problem.

Poenget her er at det rett og slett er for dårlig utbygd. Man kan ikke ta alle mulige forbehold dersom det skal fungere bra med elbil. 1-2 hurtigladeruttak på et turiststed som gjerne har 10-20000 tilreisende hver helg om vinteren (50.000 i påska), er helt elendig. Antar lønnsomheten ikke er høy nok, jfr NRK-artikkelen, og sikkert gode kommersielle grunner til å droppe utbygging, men jaggu er det demotiverende å velge elbil når reisetiden blir 7-8 timer hjem fra hytta.

Selge bil eller hytte?

(siste setning ment som en spøk)
#3
AC fleksilading / Sv: AC i Trysil
onsdag 27. januar 2021, klokken 02:08
Fortsatt dårlig stelt i Trysil:

https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256

Egenerfart...sto tre (!) timer i ladekø der oppe for noen uker siden. To hurtigladere er i utgangspunktet helt håpløst i en turistkommune av dette formatet, enda verre var det at den ene ikke virket. Slike dager er det ikke gøy å være elbilist.
#4
Lade hjemme / Sv: EVlink ladestasjon - fra TMX til iPace
torsdag 16. april 2020, klokken 11:44
Du har helt rett! Her snakker vi nok brukerfeil ved forrige forsøk :) Står og lader nå. Takk så mye!
#5
Lade hjemme / EVlink ladestasjon - fra TMX til iPace
torsdag 16. april 2020, klokken 11:09
Hei,

Prøver å lade min iPace på en EVlink ladestasjon som tidligere er brukt på TMX. Jeg har svært lite greie på dette, men konstaterer at ledningen passer i både bil og lader. Bilen lader likevel ikke. Må det kobles om fra 3-fas til 1-fas, evt. er det annet som må gjøres? Skal bestille elektriker til eventuelle justeringer, men kjekt om noen her har innspill til hva som er feil.
#6
i-Pace / Sv: Takboks/skiboks
lørdag 22. februar 2020, klokken 22:17
Har Jaguar takstativ og Skiguard 830T. Godt fornøyd, lite støy og knapt merket økt forbruk. Denne modellen er spesialtilpasset fra Skiguard og passer kun Ipace, men til gjengjeld så passer den svært godt. 210 cm langrennski går fint tross bokslengde 205.
#7
i-Pace / Sv: Remote app-trøbbel
mandag 09. september 2019, klokken 19:06
Skulle akkurat til å opprette tilsvarende tråd da jeg kom over denne..

Får stadig feil når jeg skal avslutte lading med appen:

«Det oppstod en feil med ladeoperasjonen. Det har oppstått en feil med lading. Vennligst prøv igjen senere.»

Bilen lader som bare det, men vil ikke avslutte over appen.

Funksjonen med ladeperiode fungerer heller overhodet ikke.

Noen som har forslag til hva som er galt, eventuelt om jeg gjør/har gjort noe galt? Dette virket bra tidligere.
#8
i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
søndag 26. mai 2019, klokken 15:53
Bestilte for et par uker siden. Estimert levering månedsskiftet juli/august.
#9
i-Pace / Sv: Pløsete skinnseter?
torsdag 09. mai 2019, klokken 02:27
Sitat fra: Tellus på mandag 29. april 2019, klokken 22:06
Det bildet viser er selvfølgelig en garantisak. Har hatt mange biler med skinn, men aldri sett noe lignende. Er ganske sikker på at Jaguar er enig. Slikt kan man ikke være bekjent av.

Snakket med selger hos Jaguarforhandler for noen dager siden. Han hadde ikke hørt om noen klager på skinnsetene, men understreket at dette i så fall ville falle inn under bilens garanti. Jeg slår meg til ro med det, og etter noen ukers vingling mellom Audi/Tesla/Jaguar (og i siste liten MB) har jeg omsider konkludert med at det blir i-pace. Sendte bestilling i dag :)
#10
i-Pace / Sv: Pløsete skinnseter?
søndag 28. april 2019, klokken 21:36
Hei! Første innlegget mitt her inne og debuterer med å dra opp denne halvgamle tråden.

Skal legge inn bestilling på i-Pace nå i disse dager, men er usikker på SE/HSE. Ser flere kommenterer negative erfaringer med Windsorskinnet i HSE ( - men er jo en stund siden siste innlegg). Anses dette fortsatt som et problem, eller var det kun snakk om noen få tilfeller? I motsatt fall, er setene i SE et bedre valg i så måte?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA