Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:06Sitat fra: EL-Piano på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:26Når har jeg testet ganske mye på glatt føre, og sjekket SMT. Bilen starter regen på bak, og regen foran kommer etter ca. 0,5sek. Ja man kan få baken slippe noen centimeter om man slipper watt-pedalen for raskt. Dette er kanskje uvant, kan føles nervøst, men er absolutt ikke ukontrollert. Når man blir vant til det kan man holde overraskende høy fart.
Min opplevelse av å kjøre TMY på FV40 mellom Rødberg og Geilo i løs snø på islagt veibane: Det var som å ufrivillig dra litt i håndbrekket i hver sving - fikk sladd. Etter noe tilvenning til re-gen-bremsingen på vinterføre, en følsom fot på wattpedalen og tilpassing av hastighet til nødvendig "bestemortempo" lagde jeg kø og måtte slippe forbi utålmodige e-tron'er og Enyac'er. - Ville ikke være den ultimate irriterende bilisten som bremser for mye ned i alle svinger og gir full gass på alle strake sletter. Nedoverbakkene var verst, måtte kjøre i unormalt lav vinter-hastighet for ikke å få sladd. Opplevde dette som veldig nervøse kjøreegenskaper. Tenker at en nødstopp for en elg e.l. i en sving vil vært veldig ubehagelig og ukontrollerbart.
Returen motsatt vei var derimot problemfri og det føltes som jeg kjørte en helt annen bil. Da hadde jeg 90% strøm, kaldt batteri og ingen/redusert regenerering. Støtter behov for mulighet til å justere re-gen prosenten.
(Jeg har ikke testet med "terrengmodus".)
Nå vet jeg ikke hvordan du kjører men dersom baken slipper pga regen i sving, så er min påstand at man ikke kjører riktig på glatt føre. Tilpass farten FØR svingen, og hold nøytralt pådrag gjennom svingen.
Når man har lært seg å aldri slippe opp wattpedalen helt, men forsiktig regulere farten, går ting mye bedre.
Jeg kjørte alltid i LOW regen på min TM3, og var rimelig irritert over at dette var fjernet på Yen. Men jeg har nå vent meg til det og savner faktisk ikke low regen.
Tenker at det du skriver om at du har "testet ganske mye" og "man må lære seg..." sier mye om at Y'en (og kanskje ny TM3) oppfører seg unormalt i forhold til de fleste andre biler. Ja, TMY krever tilvenning til en annen kjøreteknikk enn folk flest er opplært til og er vant til. Jeg tror heller ikke at den jevne TMY-kjøper nødvendigvis er komfortable med å lære seg dette, i hvert fall ikke på offentlig vei.
Vi kjørte også alltid med Low Gen på vår TM3 LR vinterstid, noe som var helt uproblematisk. Hvis nye TM3 og TMY fortsatt hadde hatt valg for Low Gen, hadde ikke dette blitt ett så stort problem og tema.
Ref dine råd om ny kjøreteknikk; Spesielt ned bratte bakker med ulike hårnålssvinger (som jeg kjenner godt og kjører ofte) var min opplevelse at nødvendig tilpassing av farten ble unormalt og overraskende lav i forhold til andre biler jeg har kjørt under tilsvarende forhold på samme vei. Med mer regen-brems kommer hekken, og som du også skriver så retter bilen seg for såvidt opp etter noen ubehagelige tideler. Dette er lenge nok til at mange kan få lettere panikk. I en nødsituasjon/brems i sving på vinterføre, vil nok de fleste instinktivt bråslippe wattpedalen, og innen man treffer bremsepedalen har bilen startet en bakhjulsskrens. Jeg tror det er grenser for hva elektronikken kan redde inn igjen, og min mening er derfor at manglende regen-justeringsmulighet kan utgjør en sikkerhetsrisiko.