meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EL-Piano

#1
Model Y / Sv: Petion for snow mode
onsdag 01. desember 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 20:06
Sitat fra: EL-Piano på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:26
Min opplevelse av å kjøre TMY på FV40 mellom Rødberg og Geilo i løs snø på islagt veibane: Det var som å ufrivillig dra litt i håndbrekket i hver sving - fikk sladd. Etter noe tilvenning til re-gen-bremsingen på vinterføre, en følsom fot på wattpedalen og tilpassing av hastighet til nødvendig "bestemortempo" lagde jeg kø og måtte slippe forbi utålmodige e-tron'er og Enyac'er. - Ville ikke være den ultimate irriterende bilisten som bremser for mye ned i alle svinger og gir full gass på alle strake sletter. Nedoverbakkene var verst, måtte kjøre i unormalt lav vinter-hastighet for ikke å få sladd. Opplevde dette som veldig nervøse kjøreegenskaper. Tenker at en nødstopp for en elg e.l. i en sving vil vært veldig ubehagelig og ukontrollerbart.
Returen motsatt vei var derimot problemfri og det føltes som jeg kjørte en helt annen bil. Da hadde jeg 90% strøm, kaldt batteri og ingen/redusert regenerering. Støtter behov for mulighet til å justere re-gen prosenten.
(Jeg har ikke testet med "terrengmodus".)
Når har jeg testet ganske mye på glatt føre, og sjekket SMT. Bilen starter regen på bak, og regen foran kommer etter ca. 0,5sek. Ja man kan få baken slippe noen centimeter om man slipper watt-pedalen for raskt. Dette er kanskje uvant, kan føles nervøst, men er absolutt ikke ukontrollert. Når man blir vant til det kan man holde overraskende høy fart.
Nå vet jeg ikke hvordan du kjører men dersom baken slipper pga regen i sving, så er min påstand at man ikke kjører riktig på glatt føre. Tilpass farten FØR svingen, og hold nøytralt pådrag gjennom svingen.
Når man har lært seg å aldri slippe opp wattpedalen helt, men forsiktig regulere farten, går ting mye bedre.
Jeg kjørte alltid i LOW regen på min TM3, og var rimelig irritert over at dette var fjernet på Yen. Men jeg har nå vent meg til det og savner faktisk ikke low regen.

Tenker at det du skriver om at du har "testet ganske mye" og "man må lære seg..." sier mye om at Y'en (og kanskje ny TM3) oppfører seg unormalt i forhold til de fleste andre biler. Ja, TMY krever tilvenning til en annen kjøreteknikk enn folk flest er opplært til og er vant til. Jeg tror heller ikke at den jevne TMY-kjøper nødvendigvis er komfortable med å lære seg dette, i hvert fall ikke på offentlig vei.
Vi kjørte også alltid med Low Gen på vår TM3 LR vinterstid, noe som var helt uproblematisk. Hvis nye TM3 og TMY fortsatt hadde hatt valg for Low Gen, hadde ikke dette blitt ett så stort problem og tema.
Ref dine råd om ny kjøreteknikk; Spesielt ned bratte bakker med ulike hårnålssvinger (som jeg kjenner godt og kjører ofte) var min opplevelse at nødvendig tilpassing av farten ble unormalt og overraskende lav i forhold til andre biler jeg har kjørt under tilsvarende forhold på samme vei. Med mer regen-brems kommer hekken, og som du også skriver så retter bilen seg for såvidt opp etter noen ubehagelige tideler. Dette er lenge nok til at mange kan få lettere panikk. I en nødsituasjon/brems i sving på vinterføre, vil nok de fleste instinktivt bråslippe wattpedalen, og innen man treffer bremsepedalen har bilen startet en bakhjulsskrens. Jeg tror det er grenser for hva elektronikken kan redde inn igjen, og min mening er derfor at manglende regen-justeringsmulighet kan utgjør en sikkerhetsrisiko.
#2
Model Y / Sv: Petion for snow mode
onsdag 01. desember 2021, klokken 19:26
Min opplevelse av å kjøre TMY på FV40 mellom Rødberg og Geilo i løs snø på islagt veibane: Det var som å ufrivillig dra litt i håndbrekket i hver sving - fikk sladd. Etter noe tilvenning til re-gen-bremsingen på vinterføre, en følsom fot på wattpedalen og tilpassing av hastighet til nødvendig "bestemortempo" lagde jeg kø og måtte slippe forbi utålmodige e-tron'er og Enyac'er. - Ville ikke være den ultimate irriterende bilisten som bremser for mye ned i alle svinger og gir full gass på alle strake sletter. Nedoverbakkene var verst, måtte kjøre i unormalt lav vinter-hastighet for ikke å få sladd. Opplevde dette som veldig nervøse kjøreegenskaper. Tenker at en nødstopp for en elg e.l. i en sving vil vært veldig ubehagelig og ukontrollerbart.
Returen motsatt vei var derimot problemfri og det føltes som jeg kjørte en helt annen bil. Da hadde jeg 90% strøm, kaldt batteri og ingen/redusert regenerering. Støtter behov for mulighet til å justere re-gen prosenten.
(Jeg har ikke testet med "terrengmodus".)
#3
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
lørdag 06. november 2021, klokken 17:29
Vi har en storpuddel, 64 cm mankehøyde, i et 4 pets Eco 4 Small dxbxh 73,5x83,5x66. Passer fint inn i bagasjerommet med akkurat nok klaring til bakluka. Jeg har tredd 2 remmer gjennom Isofix bøylene nede på bakseteryggene og tredd remmene videre gjennom åpninger i hjørnene i burets bakvegg.  Seteryggene kan fremdeles legges ned. Jeg demonterte innredningen nede i trunken og brukte to eksisterene bolter i rammen til å skru fast 2 festebøyler kjøpt på Jula. Poppet fast 2 bøyler ved lukeåpningen også til annet bruk. Jeg bruker 2 remmer fra festebøylene som går gjennom sidekantene på platen over trunken og rundt de øvre rørene i buret. Alle 4 remmene (følger med buret) strammer buret ned mot gulvplatene og buret sitter veldig godt fast.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/lastesikringsutstyr/surringsbeslag-619005/

https://www.autoload.no/produkt/hundebur/4pets-eco-nyhet/4pets-eco-4-small

#4
Henvisningslenke like god som alle andre her  :) https://ts.la/hvard30850
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Biler på finn
onsdag 09. mars 2016, klokken 21:44
Har lagt ut min 2012 Leaf til salg. Betalte 298000 juli 12.
Har fått mange "tilbud" på kjøp for 100000. Selvfølgeli ikke helt seriøse folk. Men et tenkt tap på 66,7% på 3,5 år svir i pungen og sjela. Dyrt å være miljøvennlig...
Er det noen som husker hva BN Haug/Nissan lovte runtd tilbakekjøpsgaranti/restverdigaranti?
Finner ikke noe om dette lenger i pairene jeg sitter på...

EL-Piano
#7
Kangoo / Sv: Renault Kangoo
lørdag 30. april 2011, klokken 14:08
Jeg har et løsbladsystem med svært dårlige kopier av original manualen som jeg fikk fra Enviro da jeg kjøpte bilen. Jeg har skannet disse sidene, men filen blir for stor å legge ut her på forumet. Send meg en melding så skal du (og andre) få den på mail eller hente den via min "Drop Box".

Jeg har eid en Kangoo Elect'cite 2001 - og var en av de som hevet kjøpet og fikk igjen penger fra Renault. Min første Kangoo hadde Bilia på Økern serviceansvar for - og det ansvaret var ikke tilstedeværende.
Jeg hadde kontrakt på en ny Think, men de sviktet med levering.
Jeg hoppet derfor på en ny Kangoo - en Elect'road 2004, bygget om til 5 seter og med Range Extender. Det var Range Extenderen som gjorde utslaget og ikke minst at Enviro er ansvarlig for service og deler. Enviro har gjort en bra jobb med isolasjonsproblemet og yter super service for min del (batteriservice etc).  Topp med bil i "full size" med gooood plass til 5 voksne og masse bagasje (går selvfølgelig utover ytelsen å fylle opp, men har jo innebygget strømaggregat - så jeg kommer alltid dit jeg skal uten å planlegge lading i forkant!). Ved gjennomtenkt bruk av Range extenderen belaster jeg ikke batteriene så mye, noe som har gjort at jeg kunne kjøre hver dag under kuldeperiodene i hele vinter (Med en viss forurensing, dessverre). Jeg vet at mange ble anbefalt å parkere i den kaldeste perioden.
#8
Kjøretips / Sv: Fra en bussjåførs synspunkt
tirsdag 02. mars 2010, klokken 23:29
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. mars 2010, klokken 11:15
De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.

Det hjelper så lite å ha rett hvis du havner under torva eller i beste fall må bytte EL bil med EL rullestol (...mister man medlemskapet i Norstart da...?). Kardemommeby er et eventyr, lover og regler er til for å brytes. Innleggene her forteller jo at flere av disse folka har fått feil jobb. Det er de samme folka som sikkert skriker høyest om at El-bilene hindrer dem i jobben.
Hvis en av oss i EL bil blir drept av en buss, så er det ikke bare tragisk, det er vi som kommer til å miste rettighetene til å bruke kollektivfeltet, ikke bussene. Kan høres ut som om buss-sjåfører i startinnlegget var villig til å "ordne opp" i dette...
Vi får lov til å bruke kollektivfeltet på nåde, så lenge det ikke blir for mange av oss. Vi skal IKKE provosere, eller la oss provosere av busser og taxi. Ta vare på ditt eget liv og helse, ikke sats på at buss-sjåfører bak deg bryr seg noe om deg!
Alle farlige hendelser bør bli klaget inn for buss- og taxiselskap på en saklig måte. Helst med dokumentasjon, vitner etc.
Kanskje noen her på forumet er skrivedyktige nok til å lage et forslag til en mal som alle kan bruke i slike tilfeller. Kanskje vi skulle loggføre alle klager her på forumet???
#9
Kjøretips / Sv: Fra en bussjåførs synspunkt
tirsdag 02. mars 2010, klokken 00:00
Jeg kjører daglig Asker-Oslo-Asker på E18 med EL bil eller MC. Jeg har de fleste førerkortklassene, og kjører tidvis alle klasser, og mener jeg har en viss forståelse for de forskjellige kjøretøygruppenes synspunkter. Jeg har hatt obligatorisk glattkjøring for lastebil og buss. Det var en skremmende opplevelse med tanke på bremselengde og reaksjonstid. Hvis du kun ser ".OLV.." eller "..ANI." i bakspeilet så har du en "nær døden" opplevelse! Bremser du brått da, har bussen kjørt igjennom bilen din før mannen med ljåen bak deg har fått noen effekt i bremsesystemet. Ingen vits i å risikere livet for en av disse gutta - da er det bedre å stå litt i kø... Hvis du skal legge deg inn i køen eller i en SOS lomme, sett på blinklys i god tid før du bremser forsiktig ned, - og følg med i bakspeilet! Det beste er kanskje å akselerere, kjøre fortere, bruke mer strøm og heller etterlade litt på jobben!
Det farligste er å kjøre MC i kollektivfeltet. En MC er det ingen som "ser" eller tar hensyn til. Og fordi ingen "ser" oss, oppfattes det som vi alltid kommer "ulovlig fort" bakfra. - Kjører alltid med fullt lys på dagtid for å bli sett. Bedre med en irritert "blendet" bilist enn en "blind".  Har hatt mange stygge nesten ulykker i kollektivfeltet på MC med folk som bråbestemmer seg for å bli kollektivreisende.
- Ja det finns en del idioter på MC, det finns det i biler, EL biler, Taxi og busser også. Når flere idoter treffer på hverandre samtidig går det ofte dårlig. Jo større du er, jo mindre er du selv utsatt, jo mindre du er desto mer utsatt er du.
Anbefaler på det sterkeste at vi i EL bil følger godt med i bakspeilet, og tar hensyn til og planlegger manøvrene ut fra det som skjer bak oss også. Hjelper ikke å ha retten på sin side hvis neste biltur blir med blålys eller kors på taket. - Ikke tro at andre har forståelse for vårt kjøremønster for å spare strøm og batterier eller våre bilers manglende motorkraft og aksellerasjon. Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."
#10
Kom over denne artikkelen fra Indre Akershus blad fra 4/3

http://www.indre.no/lokale_nyheter/article4169246.ece

Flere rykter om svensk løsning for Think...
#11
For å returnere til det opprinnelige temaet på denne tråden.
Jeg snakket med Think på fredag 27/2. Nyheten om SAAB samarbeidet ble ikke nevnt da, men tror likevel opplysningene jeg fikk er interressante for forumet.
Think har fått utsettelse til ut mars på å skaffe finansiering, og til nå har de skaffet halvparten av det de trenger. Sett i lyset av at svenske krefter i tillegg er interresert, får vi bare håpe det beste.
De vil produsere ferdig en del halvferdige biler. Disse skal selges for å hente inn noe kapital. Bilene vil kun gå til storbrukere - firma - offentlig, da det er en viss risiko i forbindelse med garantier og service hvis Think skulle gå konkurs. Noen få private fikk i en kort periode kjøpe bil, men med samme risiko, og uten batterileasing.
Jeg er en av de som så og si hadde nøkkelen til en ny Think i lomma da kontrakten min dessverre ble annulert. Jeg har siden ventet på et par løsninger fra Think for om mulig få meg en bil. Det ser derfor ut til at både jeg og andre må vente på nærmere avklaring. Synd for oss og synd for Think som nå må ha tapt mange ventende kunder og enda flere nye potensielle kunder.
#12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Høyttalerne
mandag 26. januar 2009, klokken 09:19
Sitat fra: El rayo på lørdag 24. januar 2009, klokken 16:54
...i den prototypen jeg fikk kjøre i går...
Sitat fra: HHF på søndag 25. januar 2009, klokken 20:00
...i den bilen jeg prøvde nå i helgen...
Kan jeg spørre om hvor dere prøvde bil i helgen? Har forstått at alt salg er lagt på is foreløpig...
#13
Da jeg spurte Think om valg av batteriteknologi i desember, var beskjeden at de vil levere/gå over til Lithium batterier senere, men første del av produksjon kommer med Zebra- batterier.
Lithiumbatteriene de har på trappene vil gi noe kortere rekkevidde. Forstod at det i startperioden ville være mulig å velge mellom teknologiene.
#14
Jeg sjekket med jurister hos NAF mandag 15/12 etter at konkursryktene kom i avisene. NAF sa at jeg ville bli erstatningsansvarlig for tap jeg påførte R&S hvis jeg annulerte kontrakten.
R&S er ansvarlig for garantier og reklamasjoner i 3/5 år på alle biler de selger selv om Think skulle gå konkurs. Dette i følge kjøpsloven.
Jeg har ikke sjekket om jeg kan kreve erstatning fra R&S når det er de som annulerer en kontrakt.
Jeg fikk vite at R&S ikke ønsker å ta dette ansvaret for flere biler enn de allerede har levert pga den høye konkursfare for Think. Dette ansvaret ville kunne sette hele selskapet deres i fare. Det har jeg for så vidt forståelse for.
Jeg følte opprinnelig en hvis trygghet i at R&S ville ha ansvaret etter kjøp, nå ser det svært lite klokt ut å kjøpe Think, hvis det er Think som skal ha garantiansvaret selv...
#15
Jeg var innom på Skøyen for å høre hvordan ting lå ann for bilen jeg venter på. Jeg fikk en annulert kontrakt i hånda, og fikk vite at R&S har trukket seg som forhandler for Think. Hva de eventuelt vil gjøre senere er uvisst. De vil fortsette å utføre service.

>:(
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA