meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - akb

#1
Nissan e-NV200 / Sv: Svakheter med e-NV200?
lørdag 17. august 2019, klokken 23:07
Bare jeg som synes det er foruroligende at man får løse bolter av dårlig vannavledning? Enda godt å høre at de tok tak i det på service.  :)
#2
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
onsdag 03. juli 2019, klokken 12:17
Første post for meg her i forumet :):

Vi har just gjennomført langtur på +60 mil på en dag fra Levanger til Tverlandet.

Klarte oss med 3 hurtigladinger på 61,5 mil. Temperaturen var på 5-10 grader. Mye bakkeklatring og mye regen nedover (Korgen-tunellen stengt). Skal nevnes at vi hadde mye medvind, og at sjåføren kjørte forsiktig, stortsett alltid under fartsgrensa (maks 95 på speedometeret). Og vi snyltet bak en bobil ca en time før lading nr. 2. Bilen har stått på hele tiden mens vi har ladet, det har iallefall da hørtes ut som at batterikjølingsvifta har stått på (den samme lyden som kommer når jeg normallader hjemme med høy temperatur på batteriet).

Første ladning (Namsskogan Hotell) var helt topp - 45min - 27,37 kWh  = 0,60 kWh per min levert.
Da landet batteritemperaturen ett hakk over midten etter ca. 45 min. Merk; før ladning hadde vi 1-2 streker under midten på batteritemperaturen. Lot bilen stå på hele tiden, men usikker på om aktiv kjøling, glemte å sammenligne med og uten A/C. Hadde heater på hele tiden.  Vi forsøkte å stå 11 min på Flexi for å kjøle litt før vi dro. I følge LeafSpy droppet temperaturen 1-1,5 grader.

Ladning nr 2 i Mosjøen gikk tregere. 56 min - 26,56 kWh = 0,474 kWh per min levert. Også der gikk temperaturen oppover ytterligere. Brukte ca 10 min på flexi for å kjøle, mener temp gikk ned ca 0,5-1 grad.

Ladning nr 3 på Krokstrand var 71 minutter - 30 kWh = 0,42 kWh per min. Her droppet vi bare å "kjølelade" flexi, da vi visste det var nok til å komme oss hjem. Batterivarmen lå vel på maks 42 hvis jeg husker feil. I bilens batteridisplay var streken inntil den øverste marginen (rett under hot). Den gikk vel 1 strek ned på vei hjem.

En observasjon gjort var at da vi slo av heater (22 grader) på tampen av turen for å få inn frisk luft var det mye restvarme i luftekanalen, den måtte vel blåse i nesten et halvt minutt før det kom temperert kjølig luft inn. Samtidig droppet temperaturen på batteriet et hakk. Kan dette ha vært restvarme fra batteriet? Som vi da tok ut fra kretsløpet? Eller bare rest fra heater?

For hvis det i tilfelle er fra batteriet, kan man da bruke friskluftsvifta til å trekke varmen fra batteriet inn i bilen? Som nevnt tidligere er jo disse koblet sammen (?) på et vis, noe jeg tror er for å kunne varme batteriet raskere vinterstid når det brukes heater for å varme kupeen.

Litt rotete post, men kanskje den kan være nyttig for noen. :) Uansett håper jeg vi får oppdatert software til å kunne velge batterikjøling anytime, den virker ikke til å være spesielt effektiv. Når det er sagt er ladingen stabil på ca 25 kW (hvis man ikke har på heater), og det er ikke helt krise for oss en og annen dag i året.

Skal kjøre til Tromsø (ca 64 mil) i løpet av sommeren, satser på en litt mer strukturell rapport da. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA