I denne tråden er det mye synsing rundt et komplekst tema, så prøver her med litt oppklarende info:
Dersom en og samme ladebrikke er registrert hos et ladeselskap (Mer) og en 3. partsaktør (Fortum) så vil normalt ladeselskapets registrering trumfe 3. partsregistrering. Laderen vil først søke etter brikke id i egen database før den søker etter dette i en ekstern database. Her kan det dog være unntak basert på hvor og hvordan liste over godkjente brikker ligger og oppdateres.
Ordningen med såkalt universelle ladebrikker er egentlig ikke helt lovlig. Det er lov dersom ladeselskapene ikke tilbyr roaming (3. partsbetaling), mens det ved roaming kan være ulovlig. Grunnen er at faren for duplikat-kundeforhold hvor kunden ikke med sikkerhet vet hvilket selskap som gjennomfører transaksjonen og til hvilken pris. Dette problemet oppstår først og fremst dersom en brikke er registrert hos flere likeverdige 3. partsaktører.
Senario:
Dersom Mer ønsker å bli en 3. partsaktør, lik det Fortum C&D, og har registrert samme ladebrikke som Fortum og en kunde lader hos en ladeselskap som samarbeider med begge, så vil det potensielt bli en konflikt om hvem som eier kunden og kunden har ingen garanti for hvem han får regningen fra.
Dette er en av grunnene til at Elbilforeningen for sine betalende medlemmer har faset ut den sorte ladebrikken og i lag med samarbeidspartner lanserte "Ladeklubben" og den blå ladebrikken.
Internasjonalt, i alle fall i Europa, så jobber ladebransjen med å avlive såkalt universelle ladebrikker gjennom standardisering. I dette standariseringsarbeidet vil hver tilbuder, om det er ladeselskap(CPO som også har eMSP del) eller rene 3. part(eMSP) som Ladeklubben eller Forum ha egne ladebrikker.
Ladebrikkene skal nå fortrinnsvis ha et unikt serienummer (UID) inne i brikken og ha en ekstern EMA-ID som består av landskode og parts-id + løpenummer ulik fra UID. For Norsk elbilforening sin del så startet brikken med NO-NEF-******-*.
Det kan ellers nevnes at Fortum Charge & Drive i 2019-2020 ble det delt i to avdelinger. Den ene avdelingen ble til Recharge og er et ladeselskap/CPO og den andre delen beholdt navnet og ble en eMSP. Alle hurtig. og lynladestasjoner ble overført til Recharge, mens alt av kundeforhold forble under Fortum.
I 2020 kom det ny medeier inn i Recharge og i 2021-2022 solgte Forutm sitt delerieskapi Recharge til eksterne eiere. Forum og andre 3. parts tilbydere var de som eide kundeforholdene til sluttbrukere.
I 2024 startet Recharge opp sin egen eMSP virksomhet parallelt med at de har 3. parts tilbydere sim selger lading i deres nettverk. Recharge følger ellers standarden på ladebrikker som nevnt over og bruker samme systemleverandør som Elbilforeningen
Om noen er i tvil: Fortum består og tar imot nye kunder som kan lade på tvers av ladeselskaper, på lik linje med Ladeklubben fra Norsk elbilforening.
Lite hjertesukk til slutt: Fortum, Mer, Eviny mf. bør droppe universelle løsninger og gå for standarisering og roaming. Sistnevnte har Mer startet med og det er bra!
Dersom en og samme ladebrikke er registrert hos et ladeselskap (Mer) og en 3. partsaktør (Fortum) så vil normalt ladeselskapets registrering trumfe 3. partsregistrering. Laderen vil først søke etter brikke id i egen database før den søker etter dette i en ekstern database. Her kan det dog være unntak basert på hvor og hvordan liste over godkjente brikker ligger og oppdateres.
Ordningen med såkalt universelle ladebrikker er egentlig ikke helt lovlig. Det er lov dersom ladeselskapene ikke tilbyr roaming (3. partsbetaling), mens det ved roaming kan være ulovlig. Grunnen er at faren for duplikat-kundeforhold hvor kunden ikke med sikkerhet vet hvilket selskap som gjennomfører transaksjonen og til hvilken pris. Dette problemet oppstår først og fremst dersom en brikke er registrert hos flere likeverdige 3. partsaktører.
Senario:
Dersom Mer ønsker å bli en 3. partsaktør, lik det Fortum C&D, og har registrert samme ladebrikke som Fortum og en kunde lader hos en ladeselskap som samarbeider med begge, så vil det potensielt bli en konflikt om hvem som eier kunden og kunden har ingen garanti for hvem han får regningen fra.
Dette er en av grunnene til at Elbilforeningen for sine betalende medlemmer har faset ut den sorte ladebrikken og i lag med samarbeidspartner lanserte "Ladeklubben" og den blå ladebrikken.
Internasjonalt, i alle fall i Europa, så jobber ladebransjen med å avlive såkalt universelle ladebrikker gjennom standardisering. I dette standariseringsarbeidet vil hver tilbuder, om det er ladeselskap(CPO som også har eMSP del) eller rene 3. part(eMSP) som Ladeklubben eller Forum ha egne ladebrikker.
Ladebrikkene skal nå fortrinnsvis ha et unikt serienummer (UID) inne i brikken og ha en ekstern EMA-ID som består av landskode og parts-id + løpenummer ulik fra UID. For Norsk elbilforening sin del så startet brikken med NO-NEF-******-*.
Det kan ellers nevnes at Fortum Charge & Drive i 2019-2020 ble det delt i to avdelinger. Den ene avdelingen ble til Recharge og er et ladeselskap/CPO og den andre delen beholdt navnet og ble en eMSP. Alle hurtig. og lynladestasjoner ble overført til Recharge, mens alt av kundeforhold forble under Fortum.
I 2020 kom det ny medeier inn i Recharge og i 2021-2022 solgte Forutm sitt delerieskapi Recharge til eksterne eiere. Forum og andre 3. parts tilbydere var de som eide kundeforholdene til sluttbrukere.
I 2024 startet Recharge opp sin egen eMSP virksomhet parallelt med at de har 3. parts tilbydere sim selger lading i deres nettverk. Recharge følger ellers standarden på ladebrikker som nevnt over og bruker samme systemleverandør som Elbilforeningen
Om noen er i tvil: Fortum består og tar imot nye kunder som kan lade på tvers av ladeselskaper, på lik linje med Ladeklubben fra Norsk elbilforening.
Lite hjertesukk til slutt: Fortum, Mer, Eviny mf. bør droppe universelle løsninger og gå for standarisering og roaming. Sistnevnte har Mer startet med og det er bra!