meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Positron

#1
Er det ladeplikt når man parkerer der?
#2
Kia Soul EV / Sv: Lading
torsdag 20. september 2018, klokken 20:41
yepp, ny på forum :-) Nå bør tabellene komme med.
#3
Kia Soul EV / Sv: Lading
torsdag 20. september 2018, klokken 19:29
MrSoul: Jeg er en nybegynner og har også nylig observert et betydelig energitap under lading. Et kjapt litteratursøk på Google.com om charging efficiency på el-biler viser det seg at det er faktisk ganske vanlig at ladeeffektiviteten ligger på rundt 80-90%. Største tap er forårsaket av AC-DC konversjon i ombordsladeren i tillegg til tap i selve oppladingsprosessen i batteriet relatert til indre motstand som blir til varme i hver enkelte battericelle, som allerede påpekt av hanche.

AC-DC konversjonen foregår typisk i et tre-stegs prosess, først AC230V til DC, deretter DC til AC med høy frekvens og ønskede spenning som matcher batterispenningen, tilslutt likerette fra AC til DC for å lade batteriet. I hvert steg blir det et lite energitap. Publiserte verdier på tapet er på 6-7% avhengig av SoC, driftstemperatur og ladestrømstyrke, se følgende tabell hentet fra referansen [1]:

Table 7. Total GIV system percentage losses: building and EV components.
Component        AC current (A)    Percentage losses (%)
EV Battery         10                     0.64
                        40                     1.69
EV PEU              10                     6.28
                        40                     5.77
EVSE                10                      0.10
                        40                     0.29
PEU(power electronic unit)


Total energitap er også rapportert i [2]:

Table 1: Efficiency of three tested EVs at different charge levels.
EV               Charge       Charge                      Energy Efficiency
                 standard        power           η 3              η 2,E                 η 1,E
iOn     10 A @ 1 phase      2.3 kW         77 %            70 %                 79 %
iOn     16 A @ 1 phase      3.7 kW         75 %            69 %                 77 %
LEAF   10 A @ 1 phase      2.3 kW         74 %            85 %
LEAF   16 A @ 1 phase      3.7 kW         70 %            90 %
Zoe     10 A @ 1 phase      2.3 kW        49 %
Zoe     16 A @ 3 phase      11 kW          64 %
Zoe     32 A @ 3 phase     22 kW           65 %
Zoe     63 A @ 3 phase     43 kW           63 %

Konklusjon er at det er lite vi får gjort med energitapet, tror ikke dette kan la seg forbedres med softwareoppdatering. Men i framtida så er det sikkert mulig å øke ladeeffektiviteten ved å bruke komponenter med bedre og mer effektiv AC/DC konversjon.

[1] Apostolaki-Iosifidou et al., Measurement of power loss during electric vehicle charging and
discharging, Energy 127 (2017) p730-742.
[2] Kieldsen et al., Efficiency Test Method for Electric Vehicle Chargers. In Proceedings of EVS29 - International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium (2016)
#4
Kia Soul EV / Sv: Lading
tirsdag 18. september 2018, klokken 20:31
Det er lite effekttap pga. motstand i strømtransport i kobberledninger:

R=rho*l/A = 1.68E-8 Ohm m * 32m / 10mm2 = 5.376E-4 Ohm

P=R*I*I = 5.376E-4 Ohm * 32A *32A = 0.55 W
#5
Kia Soul EV / Sv: Lading
mandag 17. september 2018, klokken 23:17
Jeg har følgende energiforbruk estimert vha AMS-måleren:

Lading fra 43% - 100%: 21.3 kWh, utetemp: <10degC, energitap: 4.2 kWh.
Lading fra 32% - 100%: 23.9 kWh, utetemp: 10-16degC, energitap: 3.5 kWh.

Ladet med medfølgende ladekladden, 2018 modellen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA